metake Posted December 28, 2012 Share Posted December 28, 2012 niin ja valkoinen wanhan mallinen ratti kaksipuolainen töötti lirpakkeineen. Vanhan mallinen ratti ei sitten mahdu noiden uudenmallisten vilkku- ja pyyhkijäviiksien kanssa, vaan joudut askartelemaan niille jonkinlaisen korvaavan ratkaisun. Vanhanmallinen viiksi taasen ei sovi uudemmanmallisen virta-/rattilukon kanssa, joten se ei ole vaihtoehto.. Edit: Vai oliko niin, että vilkkuviiksi sopii olemaan paikallaan, mutta lasinpyyhkimien viiksi ei? Kuka muistaa tarkemmin? Lasinpyyhkijän katkaisijan voi helposti siirtää kojelautaan käyttämällä vanhemman mallisen pyyhkijäkatkaisijaa. Quote Link to comment
Guest MikkoL Posted December 28, 2012 Share Posted December 28, 2012 Joo siis pyyhkijän viiksen takia ei mahtunut pyörimään, mutta ajattelin sitä lyhentää varresta n. 1-2 cm niin sitten mahtuu. Tarvii kokeilla uudestaan jahka saan ratin jostain. siitä sitten myöhemmin lisää.. Quote Link to comment
Guest MikkoL Posted December 28, 2012 Share Posted December 28, 2012 Niin tällainen mutta valkoinen Quote Link to comment
WescuM Posted December 29, 2012 Share Posted December 29, 2012 Eipä ollut kuvia mulla, mutta 68-71 mallinen rattilukko/vilkkuhässäkkä löytyisi, siihen pitäisi käydä vanhanmallinen ratti. Niin ja onhan minulla ratti jota voi sovittaa... Quote Link to comment
Guest MikkoL Posted December 29, 2012 Share Posted December 29, 2012 Eipä ollut kuvia mulla, mutta 68-71 mallinen rattilukko/vilkkuhässäkkä löytyisi, siihen pitäisi käydä vanhanmallinen ratti. Niin tässä 68-71 mallisessa onko ollenkaan pyyhkijän viikseä? Vaiko vipu kojelaudassa?? Niin voisihan sen pyyhkijän kytkimen kojelautaankin laittaa tässä mun tapauksessa, mutta kun omastamielestä kivampi tuossa viiksessä. Quote Link to comment
Guest MikkoL Posted December 29, 2012 Share Posted December 29, 2012 21.10-12. Projektipäivän 28 jatkoa. Kiillotettua rosteria Astinlaudat tilasin hc.lta ja alunperin olisin halunnut louver malliset näiden sileiden tilalle, mutta ei ollut varastotuote niin tilasin nämä. Tiedä sitä olisiko se louver malli ollut sittenkään hienompi, luulen että nämä ovat silmälle sopivammat. Asennus sujui moitteitta, hiukan pidemmät olisi voineet olla n.1 cm niin olisi menneet lähemmäs lokasuojaa. Tämä saattaa johtua myös lokasuojista. Pientä säätöä pitää vielä tehdä kun astinlaudan ja oven alareunan väliin jää noin millin verran rakoa ja hiukan enemmänkin saisi olla. hc.lta tilasin myös etu kiveniskupellit ja aika heppoinen kiinnitys sekä materiaali todella todella ohutta. Todella helppo asentaa materiaalista johtuen. Quote Link to comment
WescuM Posted December 29, 2012 Share Posted December 29, 2012 Niin tässä 68-71 mallisessa onko ollenkaan pyyhkijän viikseä? Vaiko vipu kojelaudassa?? Niin voisihan sen pyyhkijän kytkimen kojelautaankin laittaa tässä mun tapauksessa, mutta kun omastamielestä kivampi tuossa viiksessä. Pyyhkijöiden käyttö siirtyi viikseen vuonna -72, samalla ratti muuttui nelipuolaiseksi. Vanhemmissa kytkin kojelaudassa. Quote Link to comment
Guest MikkoL Posted December 29, 2012 Share Posted December 29, 2012 21.10-12. Onpas ollut pitkä päivä. Kuomun kiinnikkeet laiton poppareilla kiinni niinkuin oli aikaisemminkin ollut ja sovittelin kuomun paikalleen. Pikkaisen joutui noita kuomun tukiputkia lyhentämään kun kangas ajansaatossa hieman kutistunut ja ei meinannut saada mitenkään venymään paikalleen. Etuluukun tiivisteet ja kahva paikalleen. Kahvat oli auton ostaessani pahvilaatikossa ja vasta nyt niitä tarkemmin sitten rupesin katselemaan. Edellinen maalari ei ollut ainakaan niitä irti ottanut autoa maalatessaan. Smirgelin kiillotuslaikalla hioin vanhat oranssit maalit niistä pois ja sitten paikalleen. Tuli tossa näköjään mukana kiilloitettu rosterinen alustalevykin. Hyvin soppii. Niin ja sitten noille kylkilistoille piti tehdä sama puhdistusoperaatio. Aikasta lommoiset olivat ja hiukan niitä suoristelinkin, taidan vaihtaa uusiin joku kaunis päivä jos liikaa silmiin pistää. Onko näissä ovissa jonkinmoinen säätö kun ei ole aivan kylkilistat linjassa niinkuin kuvissa näkyy. Oven ja kyljen yläreunat mistä joskus aikoinaan leikattu poikki ovat kylläkin aika tarkalleen samalla korkeudella ja muutenkin linjassa keskenään. Quote Link to comment
Guest MikkoL Posted December 29, 2012 Share Posted December 29, 2012 Niin tässä 68-71 mallisessa onko ollenkaan pyyhkijän viikseä? Vaiko vipu kojelaudassa?? Niin voisihan sen pyyhkijän kytkimen kojelautaankin laittaa tässä mun tapauksessa, mutta kun omastamielestä kivampi tuossa viiksessä. Pyyhkijöiden käyttö siirtyi viikseen vuonna -72, samalla ratti muuttui nelipuolaiseksi. Vanhemmissa kytkin kojelaudassa. Ok. Tarvii nyt sitten miettiä asiaa jos kuitenkin lyhentäisin viikseä tai jos saisi lämmöllä taipumaan. Quote Link to comment
Guest MikkoL Posted December 29, 2012 Share Posted December 29, 2012 Tällaisen ratin kun sais jostain. Quote Link to comment
metake Posted December 29, 2012 Share Posted December 29, 2012 Tällaisen ratin kun sais jostain. Näit saa ihan uusinakin: http://www.paruzzi.com/verkkokauppa/?zoektrefwoord=2791 Quote Link to comment
Guest MikkoL Posted December 29, 2012 Share Posted December 29, 2012 Tällaisen ratin kun sais jostain. Näit saa ihan uusinakin: http://www.paruzzi.com/verkkokauppa/?zoektrefwoord=2791 No niinpäs näyttää saavan. Kiitokset tästä. Quote Link to comment
Ketsa Posted December 30, 2012 Share Posted December 30, 2012 Onko näissä ovissa jonkinmoinen säätö kun ei ole aivan kylkilistat linjassa niinkuin kuvissa näkyy. Oven ja kyljen yläreunat mistä joskus aikoinaan leikattu poikki ovat kylläkin aika tarkalleen samalla korkeudella ja muutenkin linjassa keskenään. Kuulostaa haastavalta ongelmalta. Oikeaa linjaa kannatta varmistaa kylkilinjan pokkauksesta, koska listanreiätkin voi olla itse porattuja ja sillä väärässä paikkaa. Oven linjausta voi säätää ovenkarmissa olevasta lukon vastakappaleesta. Hyvällä säkällä kyse on siitä, että saranatapit ovat kuluneet ja ovi roikkuu. Huonommalla säkällä oviaukko on saanut siipeensä laikkaus operaatiossa, luultavasti korin vahvistuksia tehdessä. Jos vaatii karumpaa säätöä, niin alemman saranan ja korin väliin shimmilevyjä sovittelemalla voi tilanne korjautua. Quote Link to comment
Jorrma Posted December 30, 2012 Share Posted December 30, 2012 Tässä tulee nyt esiin se että kannattaisi aina kasata korin osat kiinni ennen maalausta jolloin osien uudelleen sovittelu ja mahdolliset korin työstöt ei harmittaisi tehdyn maalauksen korjauspaikkailuilla. Quote Link to comment
Guest MikkoL Posted December 30, 2012 Share Posted December 30, 2012 Tässä tulee nyt esiin se että kannattaisi aina kasata korin osat kiinni ennen maalausta jolloin osien uudelleen sovittelu ja mahdolliset korin työstöt ei harmittaisi tehdyn maalauksen korjauspaikkailuilla. Kyllä tämä on taivaan totta. Katsoppas JORMA kuten aikaisemmissa kuvissa näkyy niin kaikki korin osat lukuunottamatta kahvoja & kylkilistoja ovat olleet paikalla ennen maalausta/maalauksia, enkä millään voinut ajatella "ensimmäinen kupla" että jos kaikki linjat ovat kohdallaan niin sitten kylkilistat ovat vituillaan. Ja kuten ketsa jo aikaisemmin sanoi voi kiinnikereijät olla jälkeen tehtyjä. Tossa pohjatöiden aikana ei ollut edes niitä kiinnike klipsuja noihin listoihin minkä avulla olisi pitänyt sovittaa. Seuraavassa projektissa tietää tämänkin. Korjaus vaihtoehtoina esim listojen päätymmäiset kiinnikkeet irti ja tappi poikki, tipalla esim. T2 liimaa sitte takaisin kiinni kohtaan jossa olisi hiukan lähempänä oikeaa paikkaa, kuitenkaan siirtämättä niin paljoa että alkuperäinen reikä tulee näkyviin. Tässä tapauksessa kyse on muutamasta millistä, kuva hieman valehtelee. Tai sitten joku muu konsti? Oviasiaan palataakseni. Onko ketään huomannut että tiivisteet kovettuvat niin paljon ajan mittaan ettei ovi tahdo mennä pohjaan asti kiinni? Tiivisteet olivat irtonaisena muovikassissa 1,5-15 vuotta, eikä kovinkaan hyväkuntoiset. Kannattaako vaan suosiolla ostaa uudet vai paraneeko tämä tiukkuus silläkään löysempään suuntaan?? Quote Link to comment
Guest MikkoL Posted December 30, 2012 Share Posted December 30, 2012 27.10-12. Projektipäivä 29. Takapenkin ostin muistaakseni joltain palstalaiselta kun vanha oli tämän seuraavan kuvan kaltainen. Toi selkänoja varsinkin oli aika spesiaali ja istuinosan kehikko jo aikansa elänyt. Tämä ostamani penkki/selkänoja olivat sitten jo vähän toista luokkaa. Väristä en osaa vielä sanoa oikeen mitään, mutta mieli kovasti tekisi vaihdattaa noi kangasosat ton ovipahvien värisiksi. Kahvatkin jo näköjään asennettu kynsikuppeineen päivineen. Peilit. Mallia kiilloitettu ja saranatappi kiinnitys. Valitettavasti saranatappien irroittamisesta/kiinnittämisestä ei ole kuvia, oli senverran hektistä puuhaa bilteman paineilmavasaralla ja omatekemällä tuurnalla. Oli muuten aikasta kovin kiinni, tämän saman tehneet varmaan ovat huomanneet. Uuden laittamisessa pelkäsin että jotain hajoaa kun sitäkin sai oikein urakalla hakata paikalleen. Kahdessa seuraavassa kuvassa näkee sen kylkilistan todellisen heiton. Etuvalot. Tuli sitten vielä yömyöhään innostuttua etuvaloista. Noista luomista en nyt sitten tiiä, alkuhuumaa taisivat enemmän olla. Sähköjäkin tuli siinä vähän tehtyä taas ja muuta pikku säätöä/suunnittelua. Taisi siinä vuorokausikin vaihtua jossain vaiheessa, aika kuluu juosten kun oikeen kunnolla suunnittelee. Lattialla oikealla on vanha johtomytty jossa ei ollut päätä eikä häntää. Aina vaan lisätty ja lisätty ja lisätty välillä taasen ryöstetty. Käytönpuutetta. Pyyhkijän moottorin kiinnityksen jälkeen testtasin sitä, eikä se oikeen tahtonyt pyöriä. Oikeastaan ei tapahtunut mitään, mutta muutama vasaran kopautus kuoreen auttoi kummasti ja taas toimii kuin rasvattu. Quote Link to comment
ARTO Posted December 30, 2012 Share Posted December 30, 2012 Kuplan ovi on oikeastaan aika haastava asentaa. etusaranoiden kiinnityksessä on liikkumavaraa sinne sun tänne ja lukon vastakappale liikkuu myös ns 4-suuntaan. Ovia saa hiukan säädellä kunnes on kohdallaan. Lisäksi säätöjen liikkumasuunnista johtuen, ulospäin nätisti istuva ovi voi olla hiukan liian syvällä ja tiivisteet ahdistaa jne... Kärsivällisyydellä tästä selvitään. luultavasti mitään ei ole vääntynyt laikkausvaiheessa jos ne ennen maalausta istui ookoosti. Quote Link to comment
Guest MikkoL Posted December 30, 2012 Share Posted December 30, 2012 Kuplan ovi on oikeastaan aika haastava asentaa. etusaranoiden kiinnityksessä on liikkumavaraa sinne sun tänne ja lukon vastakappale liikkuu myös ns 4-suuntaan. Ovia saa hiukan säädellä kunnes on kohdallaan. Lisäksi säätöjen liikkumasuunnista johtuen, ulospäin nätisti istuva ovi voi olla hiukan liian syvällä ja tiivisteet ahdistaa jne... Kärsivällisyydellä tästä selvitään. luultavasti mitään ei ole vääntynyt laikkausvaiheessa jos ne ennen maalausta istui ookoosti. Oviahan en ole siis koskaan irroitanut vaan olleet kokoajan kiinni. Oven raot ennen kun asensin tiivisteet olivat todella tasaiset ja muutenkin linjoissaan, mutta nyt kun tiivisteet paikallaan niin tuntuu ahdistavan. En usko rungon vääntyneen laikkausvaiheessa kun oven raot ovat niin tasaiset, eikä ovenpieliä/ovia ole laikattukaan rakojen tasausta ajatellen. Quote Link to comment
metake Posted December 30, 2012 Share Posted December 30, 2012 Kuvia kun katsoo niin ihan hyvin nuo listat istuu, kun kuplasta on kyse, ei taida tuon paremmin osua kohdalleen monessakaan? Sitten vielä varoituksen sana "isoista" (siis ilman tupakki-ikkunaa olevista) ovenlaseista ja ovenstoppareista: Sulla näyttää olevan alkuperäiset ovistopparit paikallaan, jos oikein kuvista näin? Noiden ovilasien kanssa saa ikkunan halki kun lasia on laskettu n. puolet ja vetää oven kiinni, niin stoppari osuu lasin etureunaan. Kannattaa vaihtaa suosiolla ns. callook-stopparit: http://hotcars.net/Prod/viewpict.asp?pi ... g/2180.jpg Quote Link to comment
Guest MikkoL Posted December 30, 2012 Share Posted December 30, 2012 Kuvia kun katsoo niin ihan hyvin nuo listat istuu, kun kuplasta on kyse, ei taida tuon paremmin osua kohdalleen monessakaan? Sitten vielä varoituksen sana "isoista" (siis ilman tupakki-ikkunaa olevista) ovenlaseista ja ovenstoppareista: Sulla näyttää olevan alkuperäiset ovistopparit paikallaan, jos oikein kuvista näin? Noiden ovilasien kanssa saa ikkunan halki kun lasia on laskettu n. puolet ja vetää oven kiinni, niin stoppari osuu lasin etureunaan. Kannattaa vaihtaa suosiolla ns. callook-stopparit: http://hotcars.net/Prod/viewpict.asp?pi ... g/2180.jpg Ok. Katsotaan mitä niille nyt sitten tähdään vaiko mitään. Jälkimmäisellä korjaantuisi helpommin :) Ei näy toi stoppari kunnolla missään kuvassa mutta noi callook vajeri stopparit on siis käytössä jo. Quote Link to comment
Guest MikkoL Posted December 31, 2012 Share Posted December 31, 2012 9.11-12 Projektipäivä 30. Lyhyellä matikalla päivät yhteen laskettuna kuukausi. 10.11-12. Olikin sitten suunnittelua ja sähköjen tekemistä. Siitä ei kuvia ole. Koeajo. Viimeinkin koitti päivä kun oli vuorossa koeajo. Jarruista tiesin jo valmiiksi että olivat huonot, mutta NIIN huonot en niiden ajatellut olevan. Oli myöskin tiedossa että kytkin on ruostunut kiinni. Ei siinä muuta kun tallin ovet auki 1 silmään ja startinkanssa käymään. Sitten vaan niiiiiin kauan pihassa ympyrää kytkin pohjassa että pää meni pyörälle ja kytkin aukesi. Yhden asian olen ainakin näköjään unohtanut koska en mielestäni ajanut ilman etupenkkejä vaikken mukamas täältä katsoen ole niitä laittanutkaan. Koeajon jälkeen alkoikin sitten kattava jarruremontti. Siitä myöhemmin lisää. Quote Link to comment
Guest MikkoL Posted January 3, 2013 Share Posted January 3, 2013 23.11-12. Projekti etenee taas, jarruosat tulleet matkahuoltoon. Koeajossa todetut huonot jarrut vaihtoon ja tilalle tuli sitten eteen HC.lta tilattu levyjarrusarja ja taakse uudet kilkkeet lukuunottamatta rumpuja jotka vaikutti lähes käyttämättömiltä, kylläkin ruostuneilta. Eteen tilasin samalla droppiolat jotka tiputtivan n. 7cm, enkä ajatellut säädettävää akselia tarvitsevani. Droppiolilla pohjassa olevan tukipalkin etureunasta mitattuna maahan n. 9 cm joten se riittänee minulle. Takalattoja säädin alaspäin n. 4 cm ja autokin näytti näinollen huomattavasti tasapainosemmalta aikasemman sijasta. Lattojen säätö oli mielestäni kohtalaisen helppo kunhan vaan laskee tarkasti että kääntelee jousta oikean määrän oikeisiin suuntiin. Taulukko jousisäädön vaikutuksesta oli ehdoton apuväline tähän hommaan jollei kokeilemalla halua asiaa tehdä. Valitettavasti en löydä kuvia takalattojen säädöstä, enkä oikeen muuhunkaan siihen liittyvään. Droppiolkien vaihdon yhteydessä huomasin pallonivelten olevan aika valmiit, mutta tähän hätään ei niitä ollut ja niiden vaihtotyö oli sitten seuraavaksi odotettavissa. Iskunvaimentimet todettu myös olevan tiensä päässä ja päätin sitten vaihtaa ne samalla kun uudet nivelet ovat saapuneet. Takapään jarrujen vaihdon yhteydessä huomasin hanttarin puolella vetoakselin olevan märkä vaihteistoöljystä ja siihen tilasin uuden tiivistesarjan. Aikamoinen läjä uusia osia tulikin sitten tilattavaksi vaikka jarruremontti piti vaan tehdä. Harrastaminen on välillä pirun kallista puuhaa!!! Quote Link to comment
JM Posted January 3, 2013 Share Posted January 3, 2013 Mahtuuko eturenkaat enää pyörimään? Quote Link to comment
Anpu Posted January 3, 2013 Share Posted January 3, 2013 Mahtuuko eturenkaat enää pyörimään? Helpottas kummasti aksilan 50-70 mm kavennus. Quote Link to comment
Tanhis Posted January 3, 2013 Share Posted January 3, 2013 Mahtuuko eturenkaat enää pyörimään? Helpottas kummasti aksilan 50-70 mm kavennus. Tai noitten hervottoman leveiden kumien vaihto vähän sirompiin. Ehkäpä myös vanteiden vaihto vähän vähemmän levittäviin voisi auttaa. Mutta toisaaltaan tässä on vähän päälle kuukausi vielä kertomusta jäljellä eli homma on voinut jo ratketa. Quote Link to comment
Guest MikkoL Posted January 3, 2013 Share Posted January 3, 2013 Mahtuuko eturenkaat enää pyörimään? Helpottas kummasti aksilan 50-70 mm kavennus. Tai noitten hervottoman leveiden kumien vaihto vähän sirompiin. Ehkäpä myös vanteiden vaihto vähän vähemmän levittäviin voisi auttaa. Mutta toisaaltaan tässä on vähän päälle kuukausi vielä kertomusta jäljellä eli homma on voinut jo ratketa. Elikkä renkaat mahtuu kyllä pyörimään. Näissä kuvissa ei ole vielä camberia säädetty vaan menivät miten sattui kun oli se pallonivelten vaihtaminen tiedossa. Säädön jälkeen aika lähellä lokasuojaa mennään ja tämän takia vanteet meinaan/meinasin vaihtaa erinlaisiin, se on vielä auki. Eteen kavemmat ja taakse leveemmät vanteet olis vaihtoehtona tai sitten näistä siirtämällä keskiötä. Tästä operaatiosta ei kylläkään ole mitään tietoa ja tarvii selvittää onnistuuko edes. Akselia en haluisi lähteä kaventamaan kun vanteillakin voi pelata. Näissä vanteissa luki mielestäni et.ksi 27. Vanne ehdotuksia voi laittaa jos jollakulla niistä enemmänkin tietoa, minulla ei. Jotain kromia olin ajatellu. Quote Link to comment
Lasse Posted January 4, 2013 Share Posted January 4, 2013 No esmes porssen uudemmalla et:llä (52,5?)rengas tulee aika sisään droppien kanssakin. Ja muistaakseni 145:sillä toi vanne menee ihan hyvin droppien kanssa loksun sisälle. Pidä vaan orkkislevynen akseli. Miksi heikentää ajo-ominaisuuksia autosta jossa ne muutenkin ovat mitä ovat. Quote Link to comment
Tanhis Posted January 4, 2013 Share Posted January 4, 2013 No esmes porssen uudemmalla et:llä (52,5?)rengas tulee aika sisään droppien kanssakin. Ja muistaakseni 145:sillä toi vanne menee ihan hyvin droppien kanssa loksun sisälle. Pidä vaan orkkislevynen akseli. Miksi heikentää ajo-ominaisuuksia autosta jossa ne muutenkin ovat mitä ovat. Kerroppas miten akselin kaventaminen huonontaa ajo ominaisuuksia. Niin ja et ei kerro mittään jos ei samalla kerro myös vanteen leveyttä. Quote Link to comment
Lasse Posted January 4, 2013 Share Posted January 4, 2013 Enpä muista noiden KPZjen leveyttä, olisko joku 6,5 tuumaa. Mutta mulla tollaset on ollut, että siitä tiedän. Vai onko Tanhiksella tähän joku parempi tieto? Ja sopivan et-ratkaisun pystyy jokainen ihan itse laskemaan ja mittaamaan, jos siltä alkaa tuntua. Mutta sopivaa vannetta volkkarin alle löytyy ilman akselin katkomistakin, jos vähän katselee ympärilleen. En tohon raideleveyteen muuta osaa sanoa kuin että, jos jostain syystä ajo-ominaisuuksia pyritään parantamaan, niin yksi mahdollinen keino on raideleveyden leventäminen. Ajatukseni perustuu puhtaasti tähän olettamaan. Vai onko Tanhiksella tähänkin jotakin parempaa tietoa? Ja onko akselin kaventaminen kuinka laillinen toimenpide, en osaa sanoa. Kannattaa aina muistaa, että se mikä ameriikassa on mahdollista ja laillista, ei täällä välttämättä ole. Quote Link to comment
metake Posted January 4, 2013 Share Posted January 4, 2013 Enpä muista noiden KPZjen leveyttä, olisko joku 6,5 tuumaa. 5,5" ja muistaakseni ET 25 Meinaa kaikki tarvikevanteet 4-pulttiseen olla 5,5" ja ET 15 - 25, mutta ainakin yksi poikkeus tähän löytyy, 914-possun kopsuvanne jossa ET on 35. Jos kromia hakee, niin eteen kapeammat "vakiovanteet" 4,5" ET 45 ja taakse hieman leveämmät "vakiovanteet" 5,5" ET 25. Quote Link to comment
Tanhis Posted January 4, 2013 Share Posted January 4, 2013 Enpä muista noiden KPZjen leveyttä, olisko joku 6,5 tuumaa. Mutta mulla tollaset on ollut, että siitä tiedän. Vai onko Tanhiksella tähän joku parempi tieto? Ja sopivan et-ratkaisun pystyy jokainen ihan itse laskemaan ja mittaamaan, jos siltä alkaa tuntua. Mutta sopivaa vannetta volkkarin alle löytyy ilman akselin katkomistakin, jos vähän katselee ympärilleen. En tohon raideleveyteen muuta osaa sanoa kuin että, jos jostain syystä ajo-ominaisuuksia pyritään parantamaan, niin yksi mahdollinen keino on raideleveyden leventäminen. Ajatukseni perustuu puhtaasti tähän olettamaan. Vai onko Tanhiksella tähänkin jotakin parempaa tietoa? Ja onko akselin kaventaminen kuinka laillinen toimenpide, en osaa sanoa. Kannattaa aina muistaa, että se mikä ameriikassa on mahdollista ja laillista, ei täällä välttämättä ole. Ihan vain sitä hain takaa että jos haluaa laittaa etten dropit ja levy jotka yleensä leventävät raideleveyttä niin miten se akselivälin kaventaminen vakioksi niitä ajo ominaisuuksia huonontaisi. Ja yleisesti ottaen hyvä tapa huonontaa ajon mukavuuteen vaikuttavia ominaisuuksia on laittaa liian leveät renkaat autoon missä sellaisia ei tarvita. Ja suomen lainsäädäntö sallii raidevälin kaventamisen ~4" kunhan on tehdastekoinen akseli. Mutta ei ole ongelmia ollut katsastaa hyvin itse tehdyn akselin kanssa. Ja se on taivaan tosi että tuollaisella korkeudella olevan auton akselia ei tarvitse kaventaa kun tosiaan sopivia vanteita löytyy niinkuin tuolla ylhäällä jo vähän vihjailinkin. Quote Link to comment
-Alex- Posted January 4, 2013 Share Posted January 4, 2013 Parhaan näköinen laikka-avo palstalla ehdottomasti :) Quote Link to comment
Guest MikkoL Posted January 7, 2013 Share Posted January 7, 2013 Mitäs olette mieltä jos noita etuvanteita modifiois sen verta että keskiö irti ja kehää tuuman verran sisällepäin niin mahtuisi oikeasti pyörimään. Niin ja vielä noiden 185 kumien tilalle esim. 165:set? Vai onko tämä jo vanteiden raiskausta? Huomasin tossa vk.loppuna maalinirhaumat etulokasuojissa VOI *!%%# ja joutuu taas maalaushommiin. Sen verta paljon olivat nirhanneet että pelti näkyi. Eli korjaus aikaisempaan EI MAHDU PYÖRIMÄÄN Quote Link to comment
Guest MikkoL Posted January 7, 2013 Share Posted January 7, 2013 5.12-12. Tuli läjä osia postissa. Muuten hyvinkin hiljaiseloa projektin suhteen. 7.12-12 Tuli haettua tutulta lainaan 12 tonni prässi ja aloiteltua tukivarsien ja pallonivelten irroitusta. Ei siitä oikeen mitään sen prässin kanssa tullut. Tai no kaksi rikkinäistä alapalloniveltä! Ensimmäinen meni paikalleen juuri ja juuri, mutta kun piti laittaa pallonivel olkaan kiinni huomasin mutteria irroittaessani että kierre on aivan lytyssä. Eli kannattaa ottaa se mutteri irti pallonivelestä ainakin sen verran että näkee onko kierre ehjä. Tämä oli siis tehtaalta asti rikki. Eipä siinä muuta kun pallonivel irti ja uusi tilalle, josta sitten hajosi suojakumi + kierre kiristäessä. Tämäkin siis aivan pehmeää rautaa. Luovutusvoitto autolle tältä viikonloppua. Tästä fiaskosta ei ole edes kuvia. Quote Link to comment
Guest MikkoL Posted January 7, 2013 Share Posted January 7, 2013 14.12-12 - 15.12-12. Paremmilla eväillä jatkamaan. Uudet alapallonivelet hommattu motonetistä. Näissä on suojakumi aivan erinlainen kun mitä aikaisemmin ostin toisesta paikkaa. Suojakumi on kartion muotoinen ja mahtuu näin ollen tukivarresta läpi hajoamatta. Prässi sai tälläkertaa odotella parempia päiviä ja jatkoin hommaa kunnon ruuvipenkillä ihan kokeilumielessä. Pänni päälle puolen metrin jatkovarrella avustettuna ja pieni napautus vasaralla tukivarteen niin johan meni pallonivel mukavasti paikalleen kun muutaman kerran tämän toisti. Homma sujui kuin rasvattu ja tällä metodilla jokaisen pallonivelen sitten vaihdoin. Tuli laitettua uudet rasvatiivisteetkin samalla ja rasvat vaihdettua. En sitten tiedä onko tässä kuvassa näkyvä jousi vääntynyt vai mikä on? Painautuu tota putkea vasten, eikä meinaa millään saada tukivartta paikalleen. Lopulta se sitten meni. Muut huomattavasti helpommin. Seuraavassa kuvassa huomaa suojakumien erot. Kiinni olevassa pallonivelessä, suojakumi oli jo saman muotoinen uutena kuin nyt tässä kuvassa. Irtonaisena on taas sitten motonetin uusi. Kuskin puoli purettuna ja alajousi irti putken reunasta, kun taas hanttarinpuolella oli kiinni. Prässäykseen tarvittavat työkalut. Uutta osaa. Quote Link to comment
Sakke Posted January 7, 2013 Share Posted January 7, 2013 Ite olen ottanut suojakumin pois prässäyksen ajaksi. Saa sitten sopivasti lisättyä samalla rasvaa niveleen. Quote Link to comment
Guest MikkoL Posted January 7, 2013 Share Posted January 7, 2013 Ite olen ottanut suojakumin pois prässäyksen ajaksi. Saa sitten sopivasti lisättyä samalla rasvaa niveleen. Niinhän se ois kannattanu. Jälkiviisaana sitä itekkin ajattelin ja vaihdoin siten rikkinäisen tilalle tarvikekumin. No eipä sitäkään olis tarvinnut kun ne kierteet hävisi. Quote Link to comment
jrasi Posted January 7, 2013 Share Posted January 7, 2013 On kyllä yllättävän komea laikka, nuo loksujen tiivistenauhat vaihtaisin mustiin ja kahvojen alta nappaisin kynsisuojat pois, jos olis oma auto kyseessä. Mutta kun ei ole oma, niin kukan tyylillään, peukku joka tapauksessa. Quote Link to comment
metake Posted January 7, 2013 Share Posted January 7, 2013 Laitoithan pallonivelet oikeaan asentoon? Ne ei ole liikematkaltaan joka suuntaan samanlaiset, vaan pitää olla tukivarressa juuri oikeassa asennossa, muuten loppuu likevarat kesken. Quote Link to comment
Guest MikkoL Posted January 7, 2013 Share Posted January 7, 2013 15.12-12. Kallistuksen vakaaja oli saanut siipeensä pikkaisen ja ajattelin sen oikaista, kunnes huomasin että uusi maksaa 28 euroa ja kiinnikeet jouduin kuitenkin tilaamaan niin ostin sen samalla. Onpahan sitten uusi. Vetoakselin suojakumit oli vaihto kunnossa ja uudet olivat jo hommattu. Vanhat irti mattoveitsellä ja uudet "halkaistut" tilalle. Kumien mukana tulleet kiristyspannat olivat aivan peestä, kiristyskappale (missä se ruuvi on) ei ollut pannassa kiinni juurikaan vaan lähti kummastakin isosta irti ennen kun sai kireelle. Onneksi oli muita pantoja varaston hyllyssä. Vaihdoin kaikki "parempiin". Tulikin tässä mieleeni että nämä uudet mitkä seuraavissa kuvissa näkyy ovat mielestäni ne brazil mallit ja tilasin kyllä OEM kumit. Tilausvahvistuksesta oli oikeen tarkistettava ja näinhän se on. OEM kumien mukana ei tule kiinnitystarvikkeita, mutta brazil kumien mukana tulee. Ainakin sivustolla näin mainitaan ja ostokannusteena vielä "yhden kesän kumit" Ensin ne pallonivelten kierteet sitten nämä...mitä muuta mahtaa vielä olla??? Niin ja ne ylemmät palloniveletkin olivat 5mm matalemmat rihlatulta osalta kuin originaalit, tämä taisi olla kyllä ihan normaalia.. Alkaa pinna palamaan!!! Ehkäpä olis pitänyt ottaa ja purkaa koko takapää ja vaihtaa umpitiivisteet, en oikeen vaikuttunut näiden laadusta. Ostin uudet vaihteistoöljyt motonetistä ja pirun kallista oli. Jos oikein muistan niin redline MT90. Tiedä sitten onko hyvä vai ei. Öljytulppaan ei sitten ollut niin suurta kuusiokolo avainta tallilla, mutta siihen näytti sopivan 17mm:nen pultinkanta suoraan. Siitä lukkotongeilla kiinni ja helposti aukesi. Öljytulpan magneettikin oli lähestulkoon puhdas. Yläreijästä täyttö ja vajaa 2,5 litraa meni ehkä noin 2,3l. Niin ja tätä ennen vaihdoin sen vetoakselin tiivistesarjan. Myytäväksi tältä viikonlopulta jäi -suoristettu kallistuksenvakaaja -vasen ulompi raidetangonpää -alemman tukivarren ulompi laakeri Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.