Guest Posted December 24, 2012 Share Posted December 24, 2012 Terve! Ostin tuossa viikko takaperin tuommoisen 1973 (?) vuosimallin Westfalia(?)-projektin. Olen etsinyt itselleni Kleinbussia lähestulkoon siitä lähtien, kun sain ajokortin 10 vuotta sitten ja nyt sattui tulemaan sopiva vastaan. En ole ennen omistanut VW merkkistä autoa ja tekninen osaaminenkin autojen suhteen on no.. Sitä ei ole. Onneksi projektiin on lupautunut ulkopuolisia henkilöitä, joilla on osaamista. Kaipaisin ko. VW mallista tietoja historian sekä varaosien saralta. Niitä todennäköisesti pakuun pitänee ostaa. Päivittelen myös tänne kuvia ja tarinoita sitä mukaa, kun projekti etenee. Auto on valmistelätkän perusteella viety uutena Englantiin jossa siitä on rakennettu (?) retkeilymalli. Alkuperäinen väri on tuo oranssi L20B, sekä ala- että yläosassa. Osaako joku kertoa tuosta retkeilymallin historiasta enemmän? Tuntuu olevan järkyttävän vaikea löytää mitään tietoa. KAIKKI APU ON TARPEEN JA TERVETULLUTTA! Kiitos :) Quote Link to comment
Guest Posted December 24, 2012 Share Posted December 24, 2012 Ja laitetaan samantien edistymisestä juttua. Sain pakun pihaani jossa tyhjensin varaosat kontista varastoon ja otin istuinosat sekä verhot sisälle tamppauksen ja puhdistelun jälkeen. Melko likaisia. Pesukone teki istuintenpäällisille sekä verhoille aika hyvää ja loppujen lopuksi melkoisen hyväkuntoisena nuo ovat kyllä säilyneet. Alkuperäiset tai ei, auton valmistuttua ne menevät takaisin sisälle. Seuraavana odottaa takakontin puuosat kunnon tarkastusta ja sisustan täydellistä purkua. Quote Link to comment
-tipi- Posted December 24, 2012 Share Posted December 24, 2012 http://www.volkkaripalsta.com/keskustelu/topic/8627-kalle-pallisbussi-´73/ Kohtalotoverisi kotikulmilta. Niin Westfaliahan tämä ei ole, onko sisusta Westyä, mene ja tiedä, mutta katto on lienee jotain brittitekoa. Dormobilella oli näitä sivusta nousevia, mutta nekin taisi olla hieman erilaisia kuin tämä. Näköjään ollut Suomessa pakettiautona, kun löytyy 80-tarra ja kanna-koko-akseli maalaukset ovesta. Onko sittemmin rekisteröity henkilöautoksi että saa enemmän kuin 3 istumapaikkaa? Alustan ruostevauriothan näissä kakkostyypeissä on yleensä isotöisin korjattava. Etuakseli ehdottomasti irti, koska sen kiinnityskohdissa on hyvin usein sanomista. Ja takana runkopalkit mätivät herkästi. Joensuun ilmaVWaivaiset kokoontuu parillisten viikkojen torstaisin klo.19. Tällä viikolla ollaan perinteisessä paikassa Siihtalan ABC:lla, viikolla 2. on vuorossa talli-ilta Pelkkakadulla. -tipi- Quote Link to comment
Guest Posted December 24, 2012 Share Posted December 24, 2012 Kiitos tiedoista! Muutetaan siis otsake heti alkuun. Sen verran edellinen omistaja osasi pakusta kertoa, että auton edellinen omistaja oli intialaisen näköinen kaveri joka oli auton briteistä tuonut. Edellisellä omistajalla ollut kilvissä ja poistettu kilvistä 2006 (paperit löytyy). Onko ollut kisteröitynä pakettiautoksi vai henkilöautoksi, en vielä tiedä mutta ehkä AKE:lta löytyy jotain tietoja arkistoistaan.. Valmistelaatan (http://www.type2.com/m-codes/t2models.html) perusteella voi sanoa, että auto on viety uutena britteihin mallimerkinnällä Delivery Van ja muutenkin melko karvalakkivarustuksella. Mikä paja nuita kleinbusseja on valmistanut retkeilyvarustuksella briteissä vai onko rakentelu mahdollisesti jonkun omaa käsialaa? Quote Link to comment
vwagen Posted December 24, 2012 Share Posted December 24, 2012 Tuttu auto vuosien takaa,silloinen omistaja oli juuriltaan intiasta tai jostain sieltäpäin,jotain remonttia tuohon silloin tehtiin useampaankin kertaan.Englannissa oli useita pajoja jotka noita muunsivat retkeilyautoiksi,tunnetuimmat 3 D:tä,Devon,Dormobile ja Danbury joista ainakin viimeiksi mainittu edelleen hengissä ja tekee edelleen retkeilyautoja T 2:sista,uusista brasilialaisista. Quote Link to comment
multanen Posted December 25, 2012 Share Posted December 25, 2012 Näköjään ollut Suomessa pakettiautona, kun löytyy 80-tarra ja kanna-koko-akseli maalaukset ovesta. Onko sittemmin rekisteröity henkilöautoksi että saa enemmän kuin 3 istumapaikkaa? -tipi- Eikös tässä ole vielä sellainen suurempi ongelma että pakussa ei saa olla retkeilysisustusta? Eli paikkaluvusta riippumatta autovero pitäisi maksaa ja rekisteröidä henkilöautoksi. Quote Link to comment
SePi Posted December 25, 2012 Share Posted December 25, 2012 Kyllähän sitä tekemistä tarvitaan ja hyviä harrasteita, mutta kun tämäkin olis valmis tohon samaan rahaan mitä sulla kummiskin kuluu ennen kuin tuo on tehty kunnolla... Quote Link to comment
Ketsa Posted December 25, 2012 Share Posted December 25, 2012 Äläs nyt Sepi. Itte rempattu/rakennettu ja jopa teetetty on ihan eri juttu kuin pelkkä auton osto. Näiden kanssa kun harrastuksen sisältö koostuu ihan muista asioista, kuin vain omistamisesta ja ajamisesta. Virtaa kintaisiin nevalle projektiin! Quote Link to comment
Kaitsu Posted December 25, 2012 Share Posted December 25, 2012 Nostokaton ja kankaiden kuosien perusteella auto näyttää briteissä tehdyltä Viking konversiolta. Sisusta on sen verran levällään, että tarkemman mallin määrittely ei omin tiedoin onnistu, mutta jos auto on oikeasti '73, niin lienee ensimmäisiä (1976- eteenpäin ovat tavallisia). Oikea vuosimalli selviää auton runkonumerosta - tosin aina on mahdollista, että konversio on tehty jälkikäteen. Viking rakensi retkeilyautoja T2b ja T3 pakuista. Vikingin erikoisuus oli kaikista nostokattoisista tilavin 'yläkerta' - joskaan ei niin käytännöllinen kuin Westfaliassa. Laita ihmeessä alkuperäiseen kuntoon, jos vaan onnistuu. Noita on sen verran kuitenkin tehty, että osia ja tietoa löytyy (mikäli tuo Viking on). Kaitsu Quote Link to comment
Guest Posted December 25, 2012 Share Posted December 25, 2012 Sisustaa purettu ja ruostevaurioita löytyi mattojen alta hieman muttei mitään pahaa. Mie olen sepin kanssa pikkuisen eri linjalla ja minua ei harmita, kuinka paljon menetän auton rakentamisessa rahaa. Minulle on tärkeä saada tavallaan pelastettua yksi hieno vanha auto ruostumiselta ja samalla tutustua rakentamisen kautta autoon. Joku voi nähdä siinä romun, minä näen siinä mahdollisuuden. Tuossa autossa ei ole varsinaisia sänkyjä ylhäällä vaan siellä on kaksi riippumattoa, mitkä levitetään sivuilta nuihin kuvissa näkyviin metallisiin pidikkeisiin. Katon pumpuista on ilmeisesti tavarat pihalla kun eivät jaksa kannatella kattoa ylhäällä. Jospa sitä kohta takaisin purkamaan.. Tämä topikki pitäisi kai siirtää eri alueelle, hätäisenä kun sen tänne tekniikka & rakenteluun laitoin..? Quote Link to comment
Jorrma Posted December 25, 2012 Share Posted December 25, 2012 Voisko ylläpito siirtää tän keskustelun projektipuolelle? Quote Link to comment
Guest Posted December 25, 2012 Share Posted December 25, 2012 Vesipumppu ja vesisäiliö pelaa, eikä vuoda. Autoon siis saadaan "juokseva vesi". Tämän päivän saldona on purettu sisusta ja ehjänä irti saatu telttakangas. Puuosia joutuu korvaamaan uudella ja hitsattavia kohtia löytyi sekä tippalistasta, että lattiasta. Voisiko ylläpito siirtää tämän projektin projektien puolelle? :) Quote Link to comment
Racing Posted December 25, 2012 Share Posted December 25, 2012 Tämä on alkujaan umpipakettiauto kastenwagen ja tavaratilan ikkunat on ihan itse jossain asennettu,sen huomaa jo ikkunoiden muodosta ja siitä ettei ikkunantiivisteille ole koloja kyljessä vaan pellin "pintaan" asennettu. Quote Link to comment
Kaitsu Posted December 25, 2012 Share Posted December 25, 2012 Useampikin brittiläinen paja teki camperinsa nimenomaan umpipakuista, joten siksi ikkunat ovat erilaiset kuin tehtaan/Westfalian tuotteissa. Jenkeissä Riviera taisi toimia samoin. Omassa T2a:ssa on myös kylkiin puhkottu ikkunat samalla tavalla uutena ja asennettu retkeilysisusta sekä nouseva katto. Quote Link to comment
Guest Posted December 26, 2012 Share Posted December 26, 2012 ' 21 VAN (NO WINDOWS IN CARGO COMPARTMENT) ' 0707 L20B BRILLIANT ORANGE ' 51 LEATHERETTE DARK BEIGE ' A41 ???? ' 500 FULL WIDTH PARTITION LOWER WITH TWO-SEAT PASSENGER SEAT ' 510 PARTITION UPPER BETWEEN CAB AND LOAD COMPARTMENT, WITH LOAD COMPARTMENT VENTILATION (FOR VEHICLES WITH M500 ONLY) ' 01 JANUARY ' 5 FRIDAY ' 7044 ???? ' EN ENGLAND ' 214 011 DELIVERY VAN, ENGINE 37Kw, MANUAL TRANSMISSION, RHD, SLIDING DOOR LEFT Quote Link to comment
Guest Posted December 26, 2012 Share Posted December 26, 2012 Onko tietoa, mitä nuo puuttuvat koodit merkitsevät? Quote Link to comment
multanen Posted December 26, 2012 Share Posted December 26, 2012 Eihän tässä ole sellainen kuvio mahdollinen että tämä olisi kuitenkin alkuperäinen Suomi-auto? Eli postin entinen paku. En kyllä sitten osaa edes arvata kuka konversion olisi tehnyt ja milloin. Kun mitenkään keksi miten tällaisen olisi saanut rekisteröityä Kekkoslandiassa pakettiautoksi. Mutta semmosen rekisteriotteen olen nähnyt postin pakettiautolle missä luki jotain että "lajitteluauto, takana voi oleskella ajon aikana" tms. Siinä oli myös 80-lätkä. Onkos englannissa noita painoja merkitty etuoveen, Suomessakinhan ne on poistunut jo 70-luvun alkupuolella? Voihan tämä olla tietysti joku yksittäisrekisteröinnissä syntynyt kukkanenkin. Quote Link to comment
Kaitsu Posted December 26, 2012 Share Posted December 26, 2012 A41: Specifications for Great Britain Collection of M-codes: M 020/061/085/187 (1973-1976) -Speedometer and odometer in Miles -Type labelling of seat mounting and identification plate for England and Ireland -Filled in factory with double amount of petrol (used for driving on and off the train, for example) -Headlamps for left-hand traffic (for countries with left-hand traffic) 7044: Number for production planning (temporary serial number) ..onko etuovet alkuperäiset, vai suomipakusta tilalle vaihdetut? Quote Link to comment
multanen Posted December 26, 2012 Share Posted December 26, 2012 ..onko etuovet alkuperäiset, vai suomipakusta tilalle vaihdetut? Ai niin... Ja olisko tuo takaluukkukin vähän erivärinen? Eli olis vaan jollain jäänyt 80-lätkä poistamatta... Quote Link to comment
Guest Posted December 26, 2012 Share Posted December 26, 2012 Eilen kun purin sisustoja niin jonkun englantilaisen misun (made in England, kokoa en viittinyt alkaa tutkimaan sen kummemmin) pikkuhousut löytyivät perimmäisestä nurkasta ja brittiläisiä tarroja on ikkunoissa joten epäilen, että olisi Suomi-auto. Lisäksi pohja on verraten suomalaisiin melko hyvässä kunnossa. Ovista en pysty sanomaan, onko suomalaisesta pakusta vaihdetut. Mitä nuo numeromerkinnät muuten tarkoittavat tuossa apukuskin ovessa? Quote Link to comment
Kaitsu Posted December 26, 2012 Share Posted December 26, 2012 Usein campereillä on vaiherikas historia takanaan, mikäli ovat pitkään Suomessa olleet, sillä autot olivat aikanaan kalliita, eikä taida Suomen verotus Westfalioita suosia vieläkään. Tuo kuvan oma camperimme on ajettu Suomeen Pakistanista brittikilvin vuonna 1973. Siksi siinä on valkoiset kilvet, vaikka periaatteessa ikänsä puolesta voisi olla mustin kilvin, etenkin kun on nykyään museoajoneuvo. Ja ikkunatkin puhkottu samalla tavalla kuin tässä ketjun oranssissa Vikingissä, eli auto on tehty pienen pajan toimesta alunperin retkeilyautoksi. On vaan sen verran harvinainen malli, että melkein 20 vuotta on mennyt alkuperäistä keitintä etsiessä (samalla ovat tulleet muut mallit tutuiksi). Kaikki muu onkin tallessa. Vesisäiliökin näyttää samalta kuin kuvissasi näkyvä Vikingin käyttämä. Me kiersimme aikoinaan juuri avautuneen Itä-Euroopan ja Espanjan aurinkorannat camperillamme.. Laita ihmeessä siis omasi kuntoon, nythän näillä vielä saa ajaa melkein jokapaikassa - ainakin jonkin aikaa. Quote Link to comment
Reino Posted December 26, 2012 Share Posted December 26, 2012 Joskus edelliseltä omistajalta/myyjältä tästä oranssista autosta kyselin ja hän kertoi etuovien olevan Suomi-autosta. Taitaa takaluukkukin olla. Henkilöautosta ainakin silloin puheli. Reino Quote Link to comment
vwagen Posted December 27, 2012 Share Posted December 27, 2012 Rekisteriotteestahan se se selviää onko henkilö,paketti vai ehkä erikoisajoneuvoksi rekisteröity. Siitä kun olin tuon kanssa tekemisissä on jo sen verran aikaa etten tarkkaan muista,mutta muuttoauto englannista kumminkin ja ilmeisesti englannin ilmastosta(tai sopimattomasta lämpöeristysmateriaalista) johtuen oli ruostunut ruostunut aika eritavalla kuin suomiautot,alustaltaan parempi mutta ovet ja luukut olivat ruostuneet paljon pahemmin,vaihdoin siihen jonkun oven,muut on vaihdettu senjälkeen,ainakin jos niissä on alareuna jäljellä,silloin ei juurikaan ollut. Westfalia virallisena VW:n retkeilyautovalmistajana sai aihiot niinpitkälle rakennettuna/varusteltuna kun se oli tarpeen ja käyttivät luonnollisesti tehdasikkunotuja koreja,ulkopuoliset pajat taas joutuivat ostamaan aihionsa valmiina ja käyttivät halvinta mallia eli Kastenwagenia. Quote Link to comment
Guest Posted December 27, 2012 Share Posted December 27, 2012 Alusta tässä on yllättävän hyvässä kunnossa mutta auto on alkanut ruostua ylhäältä päin. Molempiin katon takakulmiin joutuu uutta peltiä laittamaan. Pitäisi saada vaan moottoripyörä myytyä, että saa rahoitusta kasaan. Ennen sitä ei projekti juuri etene muuta kuin purkamisen osalta joka nyt on melko ilmaista kun itse tekee. Quote Link to comment
Guest Posted December 28, 2012 Share Posted December 28, 2012 Onko tuo viking conversion jotenkin omituisempi ihmisistä malliltaan kun siitä löytää niin pirun vähän tietoa? Quote Link to comment
vwagen Posted December 29, 2012 Share Posted December 29, 2012 Vähemmän tunnettu/harvinaisempi,niinkuin aikaisemmin mainitsin,ne kolme D:tä ovat tunnetuimmat englantilaiset,itsekään en muista Vikingistä kuulleeni,enkä silloin aikoinaan tuon auton taustoihin tarkemmin perehtynyt. Quote Link to comment
Anssi Posted December 29, 2012 Share Posted December 29, 2012 Tässä kirjassa on 4 sivua tarinaa Viking-konversioista David Eccles: VW camper - the inside story Quote Link to comment
Guest Posted December 29, 2012 Share Posted December 29, 2012 Hienoa, kiitos. Meni ostoslistalle! Quote Link to comment
Guest Posted December 30, 2012 Share Posted December 30, 2012 Jees. Auton lattiasta hiottu pintaruosteita pois ja purettu hiukan lisää. Mistä saa tilattua / ostettua uusia osia tähän peliin? Esim. tiivisteitä ja muita pieniä osia? Quote Link to comment
DWL_Puavo Posted December 30, 2012 Share Posted December 30, 2012 Kotimaisista vaikkapa http://www.paruzzi.fi ja www.aircooled.fi, ulkomaisista suositummasta päästä lie http://www.justkampers.com jossa on just camper-kamaakin. Enemmän toki Westfaliaan. Just lätkin ite tonnilla ostoskoriin tiivistettä, sisustaa, jarruja. Pitää kyllä prkl oottaa seuraavaa tiliä mutta onneksi ei oo minkäänsortin kiirus, vielä. Quote Link to comment
Guest Posted December 30, 2012 Share Posted December 30, 2012 Kiitos! Lähinnä nuo tiivisteet ovat kovettuneet ja hapristuneet sen verran paljon, että niitä pitää nyt ainakin uusia. Muuten yritetään mennä mahdollisimman pitkälle niillä, mitä autossa on kiinni.. Onneksi ei tuollakaan autolla ole hirmuinen kiire. Slow project jonka kanssa ei tarvii stressata. Quote Link to comment
Lahti411 Posted December 30, 2012 Share Posted December 30, 2012 Onko tuo viking conversion jotenkin omituisempi ihmisistä malliltaan kun siitä löytää niin pirun vähän tietoa? Noin kahden minuutin googletuksella löysin tällaista: Täällä on ainakin hyviä kuvia: http://shootmephotographics.co.uk/viking/index.htm Projektikertomusta vastaavan kunnostamisesta: http://www.mn-aircooled.co.uk/viking%20pics.htm Täällä alkuperäinen esite hyvälaatuisena: http://www.thesamba.com/vw/archives/lit/viking_camper.php Omistajan kokemuksia ja vähän tarinaa Vikingistakin: http://forums.kombiclub.com/showthread.php?23728-1979-Kombi-Viking-Conversion Quote Link to comment
Guest Posted December 30, 2012 Share Posted December 30, 2012 Google on kiva. Samat jutut olen muutamaan kertaan lukaissut. Voi myös olla, etten vaan osaa etsiä tietoa oikeista paikoista kun en vielä niitä oikeita paikkoja tiedä.. Quote Link to comment
Lahti411 Posted December 30, 2012 Share Posted December 30, 2012 No, on sulla varmasti projektin lomassa aikaa etsiä lisää materiaalia. En minäkään omista projektiautoista aluksi mitään tiennyt, mutta vuosien vieriessä on tiedot karttuneet... Quote Link to comment
Guest Posted December 31, 2012 Share Posted December 31, 2012 Kontin lattia hiottu, ensi vuonna jatkuu hionnat. Aika vähillä hitsauksilla päästään pohjan osalta.. Hikistä touhua tuo hiominen vaikkakin rälläkkä+teräsharja yhdistelmä on käytössä.. Quote Link to comment
Guest Posted January 9, 2013 Share Posted January 9, 2013 Penkit puhdisteltu. Seuraavaksi alkaa tarkastelu, että mitä näille tekisi. Mistä saa ostettua verhoilut? Jos jostain löytyisi semmoiset joissa ei ole niskatuille paikkoja niin kävisi parhaiten. Keskimmäisen penkin niskatuen saa ehkä jotenkin siirrettyä kuljettajan penkkiin. Onko verhoiluiden teetättäminen verhoilijalla hullun kallista? Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.