Jump to content

Transporter T2-projekti


Guest neva

Recommended Posts

Terve!

 

Ostin tuossa viikko takaperin tuommoisen 1973 (?) vuosimallin Westfalia(?)-projektin. Olen etsinyt itselleni Kleinbussia lähestulkoon siitä lähtien, kun sain ajokortin 10 vuotta sitten ja nyt sattui tulemaan sopiva vastaan. En ole ennen omistanut VW merkkistä autoa ja tekninen osaaminenkin autojen suhteen on no.. Sitä ei ole. Onneksi projektiin on lupautunut ulkopuolisia henkilöitä, joilla on osaamista.

 

Kaipaisin ko. VW mallista tietoja historian sekä varaosien saralta. Niitä todennäköisesti pakuun pitänee ostaa. Päivittelen myös tänne kuvia ja tarinoita sitä mukaa, kun projekti etenee.

 

Auto on valmistelätkän perusteella viety uutena Englantiin jossa siitä on rakennettu (?) retkeilymalli. Alkuperäinen väri on tuo oranssi L20B, sekä ala- että yläosassa. Osaako joku kertoa tuosta retkeilymallin historiasta enemmän? Tuntuu olevan järkyttävän vaikea löytää mitään tietoa.

 

KAIKKI APU ON TARPEEN JA TERVETULLUTTA! Kiitos :)

post-7458-13888366193927_thumb.jpg

post-7458-13888366194404_thumb.jpg

post-7458-1388836619467_thumb.jpg

post-7458-1388836619511_thumb.jpg

post-7458-13888366195447_thumb.jpg

Link to comment

Ja laitetaan samantien edistymisestä juttua. Sain pakun pihaani jossa tyhjensin varaosat kontista varastoon ja otin istuinosat sekä verhot sisälle tamppauksen ja puhdistelun jälkeen. Melko likaisia. Pesukone teki istuintenpäällisille sekä verhoille aika hyvää ja loppujen lopuksi melkoisen hyväkuntoisena nuo ovat kyllä säilyneet. Alkuperäiset tai ei, auton valmistuttua ne menevät takaisin sisälle.

 

Seuraavana odottaa takakontin puuosat kunnon tarkastusta ja sisustan täydellistä purkua.

post-7458-13888366195846_thumb.jpg

post-7458-13888366196625_thumb.jpg

post-7458-13888366196884_thumb.jpg

post-7458-13888366197168_thumb.jpg

post-7458-13888366197444_thumb.jpg

Link to comment

http://www.volkkaripalsta.com/keskustelu/topic/8627-kalle-pallisbussi-´73/

 

Kohtalotoverisi kotikulmilta. Niin Westfaliahan tämä ei ole, onko sisusta Westyä, mene ja tiedä, mutta katto on lienee jotain brittitekoa. Dormobilella oli näitä sivusta nousevia, mutta nekin taisi olla hieman erilaisia kuin tämä.

 

Näköjään ollut Suomessa pakettiautona, kun löytyy 80-tarra ja kanna-koko-akseli maalaukset ovesta. Onko sittemmin rekisteröity henkilöautoksi että saa enemmän kuin 3 istumapaikkaa?

 

Alustan ruostevauriothan näissä kakkostyypeissä on yleensä isotöisin korjattava. Etuakseli ehdottomasti irti, koska sen kiinnityskohdissa on hyvin usein sanomista. Ja takana runkopalkit mätivät herkästi.

 

Joensuun ilmaVWaivaiset kokoontuu parillisten viikkojen torstaisin klo.19. Tällä viikolla ollaan perinteisessä paikassa Siihtalan ABC:lla, viikolla 2. on vuorossa talli-ilta Pelkkakadulla.

 

-tipi-

Link to comment

Kiitos tiedoista! Muutetaan siis otsake heti alkuun. Sen verran edellinen omistaja osasi pakusta kertoa, että auton edellinen omistaja oli intialaisen näköinen kaveri joka oli auton briteistä tuonut. Edellisellä omistajalla ollut kilvissä ja poistettu kilvistä 2006 (paperit löytyy). Onko ollut kisteröitynä pakettiautoksi vai henkilöautoksi, en vielä tiedä mutta ehkä AKE:lta löytyy jotain tietoja arkistoistaan..

 

Valmistelaatan (http://www.type2.com/m-codes/t2models.html) perusteella voi sanoa, että auto on viety uutena britteihin mallimerkinnällä Delivery Van ja muutenkin melko karvalakkivarustuksella. Mikä paja nuita kleinbusseja on valmistanut retkeilyvarustuksella briteissä vai onko rakentelu mahdollisesti jonkun omaa käsialaa?

Link to comment

Tuttu auto vuosien takaa,silloinen omistaja oli juuriltaan intiasta tai jostain sieltäpäin,jotain remonttia tuohon silloin tehtiin useampaankin kertaan.Englannissa oli useita pajoja jotka noita muunsivat retkeilyautoiksi,tunnetuimmat 3 D:tä,Devon,Dormobile ja Danbury joista ainakin viimeiksi mainittu edelleen hengissä ja tekee edelleen retkeilyautoja T 2:sista,uusista brasilialaisista.

Link to comment

Näköjään ollut Suomessa pakettiautona, kun löytyy 80-tarra ja kanna-koko-akseli maalaukset ovesta. Onko sittemmin rekisteröity henkilöautoksi että saa enemmän kuin 3 istumapaikkaa?

-tipi-

Eikös tässä ole vielä sellainen suurempi ongelma että pakussa ei saa olla retkeilysisustusta? Eli paikkaluvusta riippumatta autovero pitäisi maksaa ja rekisteröidä henkilöautoksi.
Link to comment

Äläs nyt Sepi. Itte rempattu/rakennettu ja jopa teetetty on ihan eri juttu kuin pelkkä auton osto. Näiden kanssa kun harrastuksen sisältö koostuu ihan muista asioista, kuin vain omistamisesta ja ajamisesta.

 

Virtaa kintaisiin nevalle projektiin!

Link to comment

Nostokaton ja kankaiden kuosien perusteella auto näyttää briteissä tehdyltä Viking konversiolta. Sisusta on sen verran levällään, että tarkemman mallin määrittely ei omin tiedoin onnistu, mutta jos auto on oikeasti '73, niin lienee ensimmäisiä (1976- eteenpäin ovat tavallisia). Oikea vuosimalli selviää auton runkonumerosta - tosin aina on mahdollista, että konversio on tehty jälkikäteen. Viking rakensi retkeilyautoja T2b ja T3 pakuista. Vikingin erikoisuus oli kaikista nostokattoisista tilavin 'yläkerta' - joskaan ei niin käytännöllinen kuin Westfaliassa.

 

Laita ihmeessä alkuperäiseen kuntoon, jos vaan onnistuu. Noita on sen verran kuitenkin tehty, että osia ja tietoa löytyy (mikäli tuo Viking on).

 

Kaitsu

Link to comment

Sisustaa purettu ja ruostevaurioita löytyi mattojen alta hieman muttei mitään pahaa. Mie olen sepin kanssa pikkuisen eri linjalla ja minua ei harmita, kuinka paljon menetän auton rakentamisessa rahaa. Minulle on tärkeä saada tavallaan pelastettua yksi hieno vanha auto ruostumiselta ja samalla tutustua rakentamisen kautta autoon. Joku voi nähdä siinä romun, minä näen siinä mahdollisuuden.

 

Tuossa autossa ei ole varsinaisia sänkyjä ylhäällä vaan siellä on kaksi riippumattoa, mitkä levitetään sivuilta nuihin kuvissa näkyviin metallisiin pidikkeisiin. Katon pumpuista on ilmeisesti tavarat pihalla kun eivät jaksa kannatella kattoa ylhäällä.

 

Jospa sitä kohta takaisin purkamaan.. Tämä topikki pitäisi kai siirtää eri alueelle, hätäisenä kun sen tänne tekniikka & rakenteluun laitoin..?

post-7458-1388836620513_thumb.jpg

post-7458-13888366205417_thumb.jpg

post-7458-13888366205683_thumb.jpg

post-7458-13888366205941_thumb.jpg

post-7458-13888366206201_thumb.jpg

post-7458-13888366206466_thumb.jpg

post-7458-1388836620671_thumb.jpg

Link to comment

Vesipumppu ja vesisäiliö pelaa, eikä vuoda. Autoon siis saadaan "juokseva vesi". Tämän päivän saldona on purettu sisusta ja ehjänä irti saatu telttakangas. Puuosia joutuu korvaamaan uudella ja hitsattavia kohtia löytyi sekä tippalistasta, että lattiasta. Voisiko ylläpito siirtää tämän projektin projektien puolelle? :)

post-7458-13888366237373_thumb.jpg

post-7458-13888366237647_thumb.jpg

Link to comment

Useampikin brittiläinen paja teki camperinsa nimenomaan umpipakuista, joten siksi ikkunat ovat erilaiset kuin tehtaan/Westfalian tuotteissa. Jenkeissä Riviera taisi toimia samoin. Omassa T2a:ssa on myös kylkiin puhkottu ikkunat samalla tavalla uutena ja asennettu retkeilysisusta sekä nouseva katto.

Link to comment

' 21 VAN (NO WINDOWS IN CARGO COMPARTMENT)

' 0707 L20B BRILLIANT ORANGE

' 51 LEATHERETTE DARK BEIGE

' A41 ????

' 500 FULL WIDTH PARTITION LOWER WITH TWO-SEAT PASSENGER SEAT

' 510 PARTITION UPPER BETWEEN CAB AND LOAD COMPARTMENT, WITH LOAD COMPARTMENT VENTILATION (FOR VEHICLES WITH M500 ONLY)

' 01 JANUARY

' 5 FRIDAY

' 7044 ????

' EN ENGLAND

' 214 011 DELIVERY VAN, ENGINE 37Kw, MANUAL TRANSMISSION, RHD, SLIDING DOOR LEFT

post-7458-1388836623798_thumb.jpg

Link to comment

Eihän tässä ole sellainen kuvio mahdollinen että tämä olisi kuitenkin alkuperäinen Suomi-auto? Eli postin entinen paku. En kyllä sitten osaa edes arvata kuka konversion olisi tehnyt ja milloin.

Kun mitenkään keksi miten tällaisen olisi saanut rekisteröityä Kekkoslandiassa pakettiautoksi. Mutta semmosen rekisteriotteen olen nähnyt postin pakettiautolle missä luki jotain että "lajitteluauto, takana voi oleskella ajon aikana" tms. Siinä oli myös 80-lätkä.

Onkos englannissa noita painoja merkitty etuoveen, Suomessakinhan ne on poistunut jo 70-luvun alkupuolella?

 

Voihan tämä olla tietysti joku yksittäisrekisteröinnissä syntynyt kukkanenkin.

Link to comment

A41: Specifications for Great Britain

Collection of M-codes: M 020/061/085/187 (1973-1976)

-Speedometer and odometer in Miles

-Type labelling of seat mounting and identification plate for England and Ireland

-Filled in factory with double amount of petrol (used for driving on and off the train, for example)

-Headlamps for left-hand traffic (for countries with left-hand traffic)

 

7044: Number for production planning (temporary serial number)

 

..onko etuovet alkuperäiset, vai suomipakusta tilalle vaihdetut?

Link to comment

Eilen kun purin sisustoja niin jonkun englantilaisen misun (made in England, kokoa en viittinyt alkaa tutkimaan sen kummemmin) pikkuhousut löytyivät perimmäisestä nurkasta ja brittiläisiä tarroja on ikkunoissa joten epäilen, että olisi Suomi-auto. Lisäksi pohja on verraten suomalaisiin melko hyvässä kunnossa.

 

Ovista en pysty sanomaan, onko suomalaisesta pakusta vaihdetut.

 

Mitä nuo numeromerkinnät muuten tarkoittavat tuossa apukuskin ovessa?

Link to comment

Wilma1a.jpg

 

Usein campereillä on vaiherikas historia takanaan, mikäli ovat pitkään Suomessa olleet, sillä autot olivat aikanaan kalliita, eikä taida Suomen verotus Westfalioita suosia vieläkään. Tuo kuvan oma camperimme on ajettu Suomeen Pakistanista brittikilvin vuonna 1973. Siksi siinä on valkoiset kilvet, vaikka periaatteessa ikänsä puolesta voisi olla mustin kilvin, etenkin kun on nykyään museoajoneuvo. Ja ikkunatkin puhkottu samalla tavalla kuin tässä ketjun oranssissa Vikingissä, eli auto on tehty pienen pajan toimesta alunperin retkeilyautoksi. On vaan sen verran harvinainen malli, että melkein 20 vuotta on mennyt alkuperäistä keitintä etsiessä (samalla ovat tulleet muut mallit tutuiksi). Kaikki muu onkin tallessa. Vesisäiliökin näyttää samalta kuin kuvissasi näkyvä Vikingin käyttämä.

 

Me kiersimme aikoinaan juuri avautuneen Itä-Euroopan ja Espanjan aurinkorannat camperillamme.. Laita ihmeessä siis omasi kuntoon, nythän näillä vielä saa ajaa melkein jokapaikassa - ainakin jonkin aikaa.

Link to comment

Rekisteriotteestahan se se selviää onko henkilö,paketti vai ehkä erikoisajoneuvoksi rekisteröity.

Siitä kun olin tuon kanssa tekemisissä on jo sen verran aikaa etten tarkkaan muista,mutta muuttoauto englannista kumminkin ja ilmeisesti englannin ilmastosta(tai sopimattomasta lämpöeristysmateriaalista) johtuen oli ruostunut ruostunut aika eritavalla kuin suomiautot,alustaltaan parempi mutta ovet ja luukut olivat ruostuneet paljon pahemmin,vaihdoin siihen jonkun oven,muut on vaihdettu senjälkeen,ainakin jos niissä on alareuna jäljellä,silloin ei juurikaan ollut.

Westfalia virallisena VW:n retkeilyautovalmistajana sai aihiot niinpitkälle rakennettuna/varusteltuna kun se oli tarpeen ja käyttivät luonnollisesti tehdasikkunotuja koreja,ulkopuoliset pajat taas joutuivat ostamaan aihionsa valmiina ja käyttivät halvinta mallia eli Kastenwagenia.

Link to comment

Alusta tässä on yllättävän hyvässä kunnossa mutta auto on alkanut ruostua ylhäältä päin. Molempiin katon takakulmiin joutuu uutta peltiä laittamaan. Pitäisi saada vaan moottoripyörä myytyä, että saa rahoitusta kasaan. Ennen sitä ei projekti juuri etene muuta kuin purkamisen osalta joka nyt on melko ilmaista kun itse tekee.

Link to comment

Kiitos! Lähinnä nuo tiivisteet ovat kovettuneet ja hapristuneet sen verran paljon, että niitä pitää nyt ainakin uusia. Muuten yritetään mennä mahdollisimman pitkälle niillä, mitä autossa on kiinni.. Onneksi ei tuollakaan autolla ole hirmuinen kiire. Slow project jonka kanssa ei tarvii stressata.

Link to comment
Onko tuo viking conversion jotenkin omituisempi ihmisistä malliltaan kun siitä löytää niin pirun vähän tietoa?

 

Noin kahden minuutin googletuksella löysin tällaista:

 

Täällä on ainakin hyviä kuvia:

http://shootmephotographics.co.uk/viking/index.htm

 

Projektikertomusta vastaavan kunnostamisesta:

http://www.mn-aircooled.co.uk/viking%20pics.htm

 

Täällä alkuperäinen esite hyvälaatuisena:

http://www.thesamba.com/vw/archives/lit/viking_camper.php

 

Omistajan kokemuksia ja vähän tarinaa Vikingistakin:

http://forums.kombiclub.com/showthread.php?23728-1979-Kombi-Viking-Conversion

Link to comment

Kontin lattia hiottu, ensi vuonna jatkuu hionnat. Aika vähillä hitsauksilla päästään pohjan osalta.. Hikistä touhua tuo hiominen vaikkakin rälläkkä+teräsharja yhdistelmä on käytössä..

post-7458-13888366312482_thumb.jpg

Link to comment
  • 2 weeks later...

Penkit puhdisteltu. Seuraavaksi alkaa tarkastelu, että mitä näille tekisi. Mistä saa ostettua verhoilut? Jos jostain löytyisi semmoiset joissa ei ole niskatuille paikkoja niin kävisi parhaiten. Keskimmäisen penkin niskatuen saa ehkä jotenkin siirrettyä kuljettajan penkkiin. Onko verhoiluiden teetättäminen verhoilijalla hullun kallista?

post-7458-13888366408843_thumb.jpg

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...