eturauhanen Posted October 24, 2013 Author Share Posted October 24, 2013 Tarttee hommaa pokkauskone ja motivaatiota, että pääsee jatkamaan takaosastoa. Sillä välin vastapäivää kiertäen ja takalokarin ja kyljen kimppuun. Sisähelma menee kans vaihtoon, mutta siinä vaiheessa kampataan sika kyljelleen. Quote Link to comment
Tanhis Posted October 25, 2013 Share Posted October 25, 2013 Tekeekö sillä tunniste kyltillä väliseinässä mitään jos runkonumero löytyy? rupeaa näyttämään hyvälle!! Ei tee mitään katsastuksessa. Mutta jos haluat selvittää millaisena se auto on tehtaalta lähtenyt niin sitten se olisi ihan kiva olla olemassa. Quote Link to comment
eturauhanen Posted October 27, 2013 Author Share Posted October 27, 2013 Lokari liimaatu. Tarttee hommata C pilarin alaosa sisäpelti ennen kuin saa heftailtua helman ulkopellin paikoilleen. Quote Link to comment
eturauhanen Posted October 27, 2013 Author Share Posted October 27, 2013 Seuraavana orientoituminen B-pilarin sokkeloon. Tuli leikattua hieman liian ylhäältä ja vastaan tuli tavaratilan oven alasaranan kiinnitysmekanismi (3 peltiä päällekäin). Ei paha rasti, mutta ois päässy helpommalla jos ois ottanu 2cm alempaa. Toisaalta B-pilarin alasisäpelti vaati tämän leikkauskohdan. Vmäinen on tuo tavaratilan lattian 1. vaakapalkki. Päästä sulanut 30cm takapihalle. Ei millään viitteis vaihtaa koko palkkia. Pitää katsoa missä hapessa loppupätkä on... Quote Link to comment
Jaku82 Posted October 27, 2013 Share Posted October 27, 2013 Kyllä tulee siistin näköistä.. Helppoa liimailla kun osaa.. mitäs nuo apupalikat on niinku oikealta nimeltään millä heftailet peltejä paikoilleen? Quote Link to comment
eturauhanen Posted October 27, 2013 Author Share Posted October 27, 2013 Kiitoksia. Helppoa kun löytyy valmiita laadukkaita korjauspaloja. Noi on hitsausklemmareita ja itse tilasin torafors putiikista. Klemmareihin kannattaa laittaa ruuviosioon tippa rasvaa ni toimii huom jouheammin. Klemmareilla myös saa helposti hahmoteltua palapeli kokonaisuuden kasaan ennen heppailua. Sitten vaan heftailee välipaikkoja ja jäähdyttää paineilmalla. Hioo pahimmat laikalla veke ja peltivasaralla+vasteella naputtelee suoraks jos vetelee. Loppuhifistely lamellilaikalla. Tinaaminen tulee kans opeteltavaksi...vinkkejä otetaan vastaan. Isot pojat kerto että vaakapintaa ois suht helppoa tinailla ja pinnat sais olla melko puhtaat. Mut ihmetellään lisää sitten.. Quote Link to comment
SePi Posted October 27, 2013 Share Posted October 27, 2013 Tinaaminen tulee kans opeteltavaksi...vinkkejä otetaan vastaan. Isot pojat kerto että vaakapintaa ois suht helppoa tinailla ja pinnat sais olla melko puhtaat. Mut ihmetellään lisää sitten.. Minua kannusti tämä artikkeli ja tällainen oli mukava kaasupoltin Quote Link to comment
KimmoH Posted October 29, 2013 Share Posted October 29, 2013 Tinaaminen tulee kans opeteltavaksi...vinkkejä otetaan vastaan. Isot pojat kerto että vaakapintaa ois suht helppoa tinailla ja pinnat sais olla melko puhtaat. Mut ihmetellään lisää sitten.. Ei se pystypintakaan ole sen pahempi, ainakin Beran tinalla näkee hyvissä ajoin milloin meinaa lurahtaa liian notkeaksi (tosin mitään muita tinoja en ole enää aikoihin myynnissä nähnytkään). Itse olen vetänyt pinnat puhtaaksi porakoneella ja käkkäräpäällä, niin puhtaaksi että voi vaikka aivokirurgiaa siinä pellin päällä harrastaa, sen jälkeen pohjustus ja sitten tina päälle. Quote Link to comment
eturauhanen Posted October 30, 2013 Author Share Posted October 30, 2013 Kiitoksia fordihemmon tinalinkistä, hyvää luettavaa. Mistäs ootte tinaamiskamat tilannu? B-pilaria kötöstelly. Ving panelin reunat seuraavaks. Veikkaanpa että menee koko lattia vaihtoon. Sen verran happamat ja haastavat noi reunamuodot että helpoimmalla pääsee kun vaihtaa kokonaan. Pääsis samalla sisähelmoihin helpommin käsiksi. (Tää on ku ote kevät -76 Jallusta). Tässä vaiheessa pahoittelen fotospämmäämistä, mutta helpottaa ittee ku salaa illalla sängyssä suunnitelee seuraavaa strategista siirtoa. Quote Link to comment
KimmoH Posted October 30, 2013 Share Posted October 30, 2013 Beran tinaa ja pohjustetta saa esim. Motonetistä. Jyväskylässä olen samoja ostanut myös SP-Automaalit Oy:stä. Omaan pallukka projektiin taisi upota jotain 6-8 tankoa kun kävin kaikki pintapelteihin jäävät hitsaussaumat läpi :D Nykyään käytössä Motonetistä ostettu puulasta, aikaisemmin käytin itse rimanpätkästä veistettyä. Ennen käytin öljyä puulastoissa, nykyään vieressä on aina parafiinin palanen millä hieron lastaan ettei tina siihen tartu, jotain hyötyä suksivoiteistakin ;) Ennen tuotin lämmön kuumailmapuhaltimella, se kun hajosi, niin siitä saakka olen käyttänyt kaasutohoa mihin käy ne euron maksavat retkikeittimen kaasupatruunat. Pääsääntöisesti teen hiomisen tinauksen jälkeen rälläkällä missä on käkkäräpää laikka. Hyllyssä on myös Mobitivelta ostettu tinahöylä mutta sitä tulee harvemmin käytettyä, kun se on niin pirun raskasta ja hidasta hommaa ja jokatapauksessa näillä taidoilla joutuu vielä päälle vetämään pakkeliakin maalauksen yhteydessä. Tuolla höylällä ja kärsivällisyydellä saa kyllä aika mageeta jälkeä aikaiseksi! Quote Link to comment
SePi Posted October 30, 2013 Share Posted October 30, 2013 Minä löysin paikallisesta Osaset liikkeestä tinat ja pohjusteet. Keittiön työkaluvalikoimasta nappasin tällaisen lastan Oli kätevä! Ja tavallista vaseliinia laitoin italiansalaatimuovirasiaan kun oli sopivasti pitkulainen Quote Link to comment
eturauhanen Posted November 5, 2013 Author Share Posted November 5, 2013 Pakko hehkuttaa...katsastuskonttori täysin tiedoton auton olemassa olosta, viimeksi leimassa -75. Kantakortti löytyi soittamalla trafista, annoin rekkarin ja runkonumeron, toimitus viikon, 18E. Uujea... Quote Link to comment
eturauhanen Posted November 11, 2013 Author Share Posted November 11, 2013 Joutui keskeyttämään doglegin asentelun kun A-pilarin alaosa oli häippässyt. Siitä seurasi keulan purkua, joka oli mielestäni tämän projektin kuumottavin vaihe. Otin keulan pintapellin alareunasta 5cm siivun veke koko matkalta. Sen alta paljastui välipelti joka lähti mäkeen. Sen jälkeen taivuttelin pihdeillä helman takapellin yläreunan huulen esiin. Nyt pääseekin helposti porailemaan takapellin hefteistä irti (ruuvari peltihuulien sauman välissä) ja näin A-pilarin liimailuun. Vielä joutuu hieman arpomaan kuinka tuon A-pilarin alaosan saa hitsattua ympäri...ei oikein pääse käsiksi koko matkalta. Ehkä palastelen korjauspalan ja hitsaa sitten 2 erässä... Quote Link to comment
eturauhanen Posted November 21, 2013 Author Share Posted November 21, 2013 Keulan sisäpelti pois ja runkopalkkien päätyjen pientä meikkailua. Ohjaamon lattiaa piti purkaa, että pääsi sisäpellin kiinnikkeisiin käsiksi. No menee jokatapauksessa kokonaan uusiksi ja pääsee helpommin tarjoamaan soraa. Ehjä sisäpelti ja A-pilareiden liitospalat hahmoteltu. Quote Link to comment
PZQ Posted November 21, 2013 Share Posted November 21, 2013 Tee samalla tärkeä muutos. -Pete- Quote Link to comment
eturauhanen Posted November 21, 2013 Author Share Posted November 21, 2013 Vois olla hyvä idea. Mites paljon jengi on simpukoitaan nostellu? Mitä muuta joutuu samaan vetoon modaamaan? Quote Link to comment
Jaku82 Posted November 21, 2013 Share Posted November 21, 2013 Tätä kun kattoo niin ilo silmälle kun kaveri tietää mitä tekee.. rupeaa hirvittämään oman aloitus.. kyllä vw harrastajat on hulluja.. :D Quote Link to comment
PZQ Posted November 21, 2013 Share Posted November 21, 2013 Vois olla hyvä idea. Mites paljon jengi on simpukoitaan nostellu? Mitä muuta joutuu samaan vetoon modaamaan? Laita simpukka/rattiputki paikalleen ja mallaile/katkaise rattiputken suuntaisesti. Rattiputki kannattaa laittaa myös yläkiinnikkeestään kiinni, niin linja tulee oikein. Noin 30-50mm nosto riittää ja jää vielä tilaa "reaktiotangolle" lattiapellin väliin. Noston jälkeen simpukka on puskurin suojassa Itse tein näin : edit: Linkki USA näkemykseen aiheesta http://www.kustomcoachwerks.com/forums/ ... c&start=30 -Pete- Quote Link to comment
eturauhanen Posted November 22, 2013 Author Share Posted November 22, 2013 Täytyy loihtia lattia paikoilleen, niin pääsee mallailemaan reaktiotangon välyksiä. Mites jarrupolkimen varsi, nappaako simpukkaan kiinni? 1 Quote Link to comment
Tanhis Posted November 22, 2013 Share Posted November 22, 2013 Täytyy loihtia lattia paikoilleen, niin pääsee mallailemaan reaktiotangon välyksiä. Mites jarrupolkimen varsi, nappaako simpukkaan kiinni? Nappaa ja se täytyy loveta. Eiku oliks se sittenkin kytkin mutta jokatapauksessa toisen polkimen lattaa pitää loveta ettei ota kiinni. Quote Link to comment
Henkar Posted November 22, 2013 Share Posted November 22, 2013 Tätä kun kattoo niin ilo silmälle kun kaveri tietää mitä tekee.. rupeaa hirvittämään oman aloitus.. kyllä vw harrastajat on hulluja.. :D Aivan samaa olen itse katsellut ja miettinyt. Varsinkin tuota viimeistä lausetta :D Mutta todella mielenkiintoista nähdä kuinka tässäkin luodaan mielestäni todella "patinoituneesta" yksilöstä taas hienoa ajopeliä. Quote Link to comment
pihlis Posted November 22, 2013 Share Posted November 22, 2013 Samaa mieltä ja arvostusta dokumentointiin. Samalla toivon ettei besserwisserit torppaa tätäkin kertomusta. Quote Link to comment
Guest pep Posted November 22, 2013 Share Posted November 22, 2013 Tätä kun kattoo niin ilo silmälle kun kaveri tietää mitä tekee.. rupeaa hirvittämään oman aloitus.. kyllä vw harrastajat on hulluja.. :D Aivan samaa olen itse katsellut ja miettinyt. Varsinkin tuota viimeistä lausetta :D Mutta todella mielenkiintoista nähdä kuinka tässäkin luodaan mielestäni todella "patinoituneesta" yksilöstä taas hienoa ajopeliä. allekirjoitan tuon, varsinkin viimeisen :) tää on itelle hyvä "ketju" kun meen kuitenkin oman -67:n kanssa pari askelta jäljessä... ja korjauspellit on kyllä oikein hyvän näköisiä, Virtasen tuotteita? oma menee vasta tässä vaiheessa... -petri- Quote Link to comment
PZQ Posted November 22, 2013 Share Posted November 22, 2013 Täytyy loihtia lattia paikoilleen, niin pääsee mallailemaan reaktiotangon välyksiä. Mites jarrupolkimen varsi, nappaako simpukkaan kiinni? Nappaa ja se täytyy loveta. Eiku oliks se sittenkin kytkin mutta jokatapauksessa toisen polkimen lattaa pitää loveta ettei ota kiinni. Ei välttämättä nappaa kumpikaan poljin eikä tartte loveta ellet nosta yli lattia pinnan.. Silloin joudut loveemaan jarrulattaa, koska ottaa muuten simpukan akseliin kiinni. Itse tein tilaa simpukan yläpuolelle, nostamalla punanuolen kohtaa. Hitsasin orkkis tyylisesti palan takaisin. Itse simpukka jää latan taakse jemmaan. -Pete- Ps. Toivottavasti nää mun prokkis kuvat ei haittaa sun projekti kertomustasi. Quote Link to comment
eturauhanen Posted November 22, 2013 Author Share Posted November 22, 2013 Kiitoksia suitsutuksesta ja havainnollisista vinkeistä. Kaikki kommentit ja varsinkin kuvat ovat erittäin tervetulleita. Nehän supporttaa meikän rakentamista ja toivottavasti myös muidenkaan ei tarviis ruutia keksiä uudestaan. Itse olisin kaivannut lisää detaalikuvia joihinkin työvaiheisiin varsinkin, kun osa muodoista on sulanut pientareelle. Valmiit kikkareet helpottaa elämää kummasti, ois muuten jäänyt salee aloittamatta. Aikaa menee paljon kun kelailee että miten kannattaa purkaa ettei menis jengalle koko vessa ja että saisi osien orkkis paikat pysymään ennallaan. Osat on tilattu autocraft,paruz ja ahschofield linjalta, Virtanen saattaa myös astua kuvioihin, laadukkaita paloja hänelläkin kuulema. Tämän topiikin pitäis myös olla varoittava esimerkki siitä että kannattaako alkaa kuluttaa elämäänsä autotallissa pitsiä nypläten. Vielä viriilit nuoret hemmot menkää mielummin iskemään mimmejä paariin. @Pep: näyttää paremmalta aihiolta kun tää meikän reikäjuusto. @PZQ: hyviä vinkkejä, lisää mahtuu @Jaku82: eikun rälläkkä laulamaan ja virtaa kintaisiin. Quote Link to comment
eturauhanen Posted December 7, 2013 Author Share Posted December 7, 2013 Fudista brassit osaa pelata, mutta tää dogleg istuis paremmmin cessnan keulille rotaxin jatkeeksi. Tähän mennessä eniten kyitä pakoputkeen kasvattanut sessio. Dogleg istui 90%, mutta se lopun ropellin saaminen jonkinmoiseen ojennukseen vaati parin (k)taljan, vääntimen, lukuisten heftailuiden ja irroitusten toistosarjaa. No, halvalla ei saa priimaa, eikä kaiken tarvii olla helppoo, nääkin istuu suht hyvin kun houkuttelee. Saas nähdä miten tiiviis oven alareuna tulee olemaan. A-pilari ja liitäntäkikkare istuivat ilman pahoinpitelyä. Quote Link to comment
eturauhanen Posted December 26, 2013 Author Share Posted December 26, 2013 Kuskin A-pilari jos lähtis kasaantumaan. Quote Link to comment
eturauhanen Posted December 29, 2013 Author Share Posted December 29, 2013 Laitetaan nyt A-pilarin kötöstys kun toisesta puolesta ei ollut fotoa, pientä hifistelyä vielä. Kuskin potkupeltiä joutui lisäilemään. Quote Link to comment
eturauhanen Posted December 30, 2013 Author Share Posted December 30, 2013 Niin lähti kuskin koiranjalka, ei ollu paljon pelastettavissa. Roiskepelllin reuna vaihtoon. Suurin runkokevennys taitaa löytyä etuakseliston takakaariosasta. Joutunee laittelemaan jotain reivejä kun leikkelee auki vai kestäiskö ilman? Quote Link to comment
eturauhanen Posted February 18, 2014 Author Share Posted February 18, 2014 (edited) Eteneekö projekti jos sitä purkaa? Osimoilleen 500 poratun reiän jälkeen lattia lähti ja pala kuskin kyljen alareunaa. Hyvät työkalut tähän pistehitsipora, paineilmavasara(taltta) ja pistorautasaha. Joutunee tilailemaan kaikki poikkittaispalkit, vaijeriputket ja se lattia. Edited February 18, 2014 by eturauhanen Quote Link to comment
Guest Zoltan Posted February 19, 2014 Share Posted February 19, 2014 Kannattaako uusia palkkeja kaupasta hakea?? Tuleeko laitteesta museo- vai käyttöauto? Nykerrä TI-palkit kuten tuossa -57 -projektissa... Tosin itse liimaisin saumanpätkillä hieman enempi yhteen, mutta ei pidä kommentoida keskeneräistä projektia:) Taitaa ollakkin parempi lisätä ampeeriliimaa vasta kun palat on paikoillaan, ettei vetele palkit propelille. http://www.volkkaripalsta.com/keskustelu/topic/9480-57-kastenwagen-liian-huono-museoon/page-4 Quote Link to comment
eturauhanen Posted February 19, 2014 Author Share Posted February 19, 2014 (edited) Jep, -57 projektissa varteenotettava vaihtoehto palkkien teolle, hyvä vinkki. Sen verran aika kortilla että turvaudun autokraftin tuotteisiin. Toivottavasti tästä rojektista tulee joskus käyttöauto. Se jäi zekkaamatta, että voiko kaikki vaijeriputket raksia pois, vaihtaa poikittais runkopalkit yksitellen ja saako vaijeriputket asennettua "jälkikäteen" viimeisenä? Edited February 19, 2014 by eturauhanen Quote Link to comment
Guest veskuvv Posted March 7, 2014 Share Posted March 7, 2014 (edited) . Edited March 9, 2014 by veskuvv Quote Link to comment
eturauhanen Posted March 9, 2014 Author Share Posted March 9, 2014 Hitokseen hyvä helman korjauspala. Vielä kun sais tikattua välit kiinni. Quote Link to comment
HBR Posted March 9, 2014 Share Posted March 9, 2014 Kiva fiilistellä muitten projektei,ku omas ei oikeen mitään oo tapahtunu....samoi kohtia kuitenki hankaillen... Näyttää tod siistiltä! Millä ihmeen taikatempuilla noi kyljet saa pysyy noin suorana??? Itellä ne lähtee heti vetelee... Quote Link to comment
eturauhanen Posted March 9, 2014 Author Share Posted March 9, 2014 (edited) @HBR: Mä näistä mitää tiedä, fiksummat oikokoon. Asennettava korjauspala sais olla oikeen kokonen ja muotonen, niin että peltien kohtauskulma on kohtisuora. Esim noi yleispätevät takanurkat oli vmäiset laittaa. Plootun paksuus pitää olla sama molemmissa pinnoissa. Sovitusleikkaus kannattaa tehdä paineilmakäyttöisellä rautasahalla, niin että peltien väliin jää n 1mm rako ja ei tuu turhaa lämpöä. Ei just enempää, muuten tarvii heftaa liian isoa rakoa umpeen ja ei vähempää, muuten ei saa "läpihitsattua" ja sisäpuolesta tulee vähemmän nättii. Leikkaamisen voi tehdä molempien peltien läpi yhtaikaa ja näin saa terän paksuisen hyvin istuvan raon. Myös kannattaa leikkaa mahd vähän osioita kerralla veke jotta orkkis muodot ja tukipinnat jäis auttamaan hahmottelussa. Orkkispinta kannattaa putsata hyvin jotta migi hitsaa helposti ja näin ei tarvii tarjota liikaa lämpöä. Liika lämpöhän kusee ton koko homman ja alkaa vetelemään. Sit ne hitsausklipsut kiinni joilla saadaan peltien kohtauskulma täysin suoraksi ja istuminen hifisteltyä. Hanska vekka kädestä ja kokeilee pykältääkö saumakohta. Siita vaan heftailemaan kiinni, mahd lyhyilla, mutta läpitunkevilla pisteillä, n 10cm välein ja jokaisen pisteen jälkeen heti jäähdytys paineilmalla. Taas näppituntumaa saumaan ja täyttöpisteet samalla idealla. Hionta mahd varovaisella kädellä. Itse vedän eka pikku laikalla ja sit lamellilla loput. Hidasta ku mikä. Jos vetelee niin sit oikastaan. Jotkut käyttää oikasulaikkaa johon en oo itse tutustunut. Itte käytän vastarautapökälettä ja jotain pläkkärin vasaraa. Hyvin toimii. Ja hei, ei niin pahaa kolhuu jota ei tinalla+pakkelilla saa oikastuu :D Toiv näistä jotain jeesiä... Edited April 23, 2014 by eturauhanen Quote Link to comment
HBR Posted March 10, 2014 Share Posted March 10, 2014 Thanks! Kaikki neuvot on tarpeen=) Aika samoilla ohjeilla oon menny mut seuraaval kerral koitan tota paineilmarautasahaa ja koittas olla hosumatta noitten heftailujen ja täyttämisien kans. Ja on tainnu olla kolvissa liikaa virtaa(lämpöä)...? Muutamia läpireikiä palanu heftailussa... Quote Link to comment
Tanhis Posted March 10, 2014 Share Posted March 10, 2014 Tohon voisi vielä lisätä että jos saumattavan kohdan sisäpuolella palaa maali tms niin saumasta tulee paska eli molemmilta puolilta putsaus ennen hitsaamista. Quote Link to comment
eturauhanen Posted March 16, 2014 Author Share Posted March 16, 2014 (edited) Jotain edistystä Kuskin A tolpan keulakikkare ja doglegin sovittelua. Edited March 16, 2014 by eturauhanen Quote Link to comment
eturauhanen Posted March 18, 2014 Author Share Posted March 18, 2014 (edited) Frankenstein sai korjauslappuja naamaansa. Pohja-, helma- ja pintapelti. Pitääkö ton pintapellin pokkaus taittaa huuleksi? Miks...no en taita. Edited March 18, 2014 by eturauhanen Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.