Jump to content
eturauhanen

Pullakuski, T2 Kastenwagen -65

Recommended Posts

@jones58: koteloinnit tulee ihan perus metallipajalta, 2mm L-pokattuna ja reitettynä (kun ei oo pistehitsii), hinnasta ei vielä tietoo...joku munuaisen verran tietty...kerro jos tarviit detaalii

Share this post


Link to post

Onko ne suoraa peltiä vai onko niihin tehty alkuperäismallin mukaiset "jäykisteet"?

Onko sivuttais ja pitkittäispalkit samalta pajalta? Entäs lattian aaltopellit?

 

Mielellään otan pajan ja muiden korjauspalojen hankintatiedot.

Pohja näyttää nyt ennen lasipuhallusta ihan hyvältä (pari paikkaa pitäis hitsata), mutta perusteellisuuden ajatuksella saatan irrottaa aaltopohjan pistehitseistä kokonaan irti, jotta näkee palkkien ja pohjalevyn välisen kunnon ja samalla uusisi sitten koko pohjalevyn.- varsinkin, jos palkkejakin menee uusiksi.

Onko mieletön homma? Pitäisikö vain paikata ne pari rikkinäistä kohtaa vai ... Siinäpä pulma.  Heittäkää kommentteja. Autoon tehdään täys entisöinti ja tulossa museokilpiin. En haluaisi tinkiä mistään, mutta toisaalta haluaisin välttää turhaa työtä ja keskittyä järkeviin hommiin.

 

Sulla on mennyt kaikki uusiksi. Näyttää tosi upealta!  Ellen väärin muista, taisi olla niin huono aihio pohjasta vai kasvoiko nälkä ...

Share this post


Link to post

@jones58: No tota....jos nyt jotain noppakorollaa hitsaa niin sama kunhan saa menemään leimasta läpi, mut näiden kanssa itte yritän tehdä suht hyvää kerralla. Se kuinka paljon kannattaa tehdä riippuu monesta asiasta, missä hapessa alkutilanne, mitä haluaa, paljonko on aikaa ja pakkaa taskussa. Täähän lähti siitä että lupasin ittelleni yhen auton hitsanneena että yhtään ruosteista pskaläjää en pihaan hommaa enää ikinä...täs ollaan sit. Itse haluan että alkuperäiset muodot säilyy, eli en halua laittaa suoraa peltia ryppylattioiden tilalle jne. Mulla lähtökohta oli suht huono...laittasta puuttui kulmat, kaikki palkit mätiä...ja noi palkit kun ei maksa juuri mitään niin paljon helpompi vaihtaa kokonaisia palkkeja kun nysvätä pätkistä. Pitäis nähä se sun aihio, oliko sulla plogi alotettuna? Tommonen sonderi kandee tehdä tod vimosen päälle. Toisaalta ei kannata panna ihan palasiksi, jos on vain hiukan ruvella. Silloin kandee laittaa paikkaa. Mulla doglegit oli kynnyskysymys...vmäinen asentaa niin että istuu kunnolla, mutta olivat niin hiton happamat ja kurjat hitsailla niin vaihdoin sit kokonaan. Lattian irrotus on aika iso prokkis...+500 reikää saa porailla jne

Alkuperäisessä rungossahan ei ole kotelointia tai ainakaan ei ole koko matkalla. Aattelin vaan että on helppo laittaa ja jäykistää runkoa ja ei mene sheibat palkkien päälle. Korjausosia saa monesta paikkaa, itte oon tilannu esim, alan schofield, virtanen, autocraft, paruzzi.

Edited by eturauhanen
  • Like 1

Share this post


Link to post

Mistä meinaat sähköt vetää taakse?

Share this post


Link to post

Kelailin että kotelon sisään vetäsis. Oliko parempia linjoja ehdottaa? Tartteis vaan kiinnittää jollain ettei hinkkaa eristeitä. Mut milläs kiinnität. Täytyy funtsia hiema.

Edited by eturauhanen

Share this post


Link to post

60-luvun lopun juniksissa taisi olla putki edestä taakse missä johdot meni se olis ainakin yks vaihtoehto.

  • Like 1

Share this post


Link to post

Kuten palliksessakin. Onko tuo putki sitten hyvä ratkaisu? Ainakin herkkä mädäntymään, mutta mätäneminen tuskin tulee olemaan enää tämän topikin auton ongelma (olettaen, että ei joudu valmistuttuaan takaisin työelämään).

Share this post


Link to post

Late-juniksessa sähköt menee oikeanpuolen runkopalkin sisällä.

Laita sähöt PVC-spiraaliputken sisään ja kiinnitä esim. Etran aba kiinnikkeillä kiinni.

 

Eli letkua kannattaa ottaa reilusti, että riittää akkukotelon alta oikeaan etu nurkkaan asti.

Ja ennen letkun asennusta, kantsii pujottaa johtojen vetonartsa letkun sisään

 

post-725-0-00713400-1431089636.jpg

post-725-0-59592100-1431089717_thumb.jpg

 

-Pete-

 

 

 

  • Like 2

Share this post


Link to post

Nyt ois kurkkuputkea vedetty koteloon, normi sähköputkea sisähalkaisija 14mm. Yritin tunkea 2kpl mutta ei mahtunu. Mitenhän mahtaa johtosarja mennä putkeen?

post-666-0-85891500-1431712675_thumb.jpg

Edited by eturauhanen

Share this post


Link to post

Vetonaru hyvissä ajoin putkeen, niin sillä saa vedettyä sittenkaapelinipun mutkaisemmankin reitin kautta. 

  • Like 1

Share this post


Link to post

Taka poikittais alapalkki paikallaan. Alkais olemaan lattian vuoro kunhan zekkaa vielä kaikki saumat. Ei tohon liikaa jääny orkkisruonkoa.

Kelasin vaan että kannattaisiko tämä nyt puhaltaa ennen lattian laittoa...

post-666-0-18307800-1432311351_thumb.jpg

post-666-0-03543900-1432311377_thumb.jpg

Edited by eturauhanen
  • Like 2

Share this post


Link to post

Kyllähän tuo kannattaa puhaltaa kokonaan alustan osalta kun on nuo palkit tehty huolella..jää muuten vähän rujon näköseks ku osa alustasta on niinku tehtaalta tullu ja osa ruosteessa...eli täältä ääni puhallukselle :)

Share this post


Link to post

Eikäku toki puhallan koko kopan, sori ajatusten mumina. Tässä mun vaihtoehdot mitä tuli mieleen.

1. ei laita vielä lattiaa, puhaltaa nyt koko kopan ja lattian erilleen, sitten heti auto talliin ja hitsaa lattian kii. sitten pohjamaalit päälle. vois olla puhaltaminen helpompaa tässä vaiheessa. kuis äkkii puhallettu pelti alkaa ruostumaan kuivassa tallissa...tuskin kovin äkkii, luulis ny päivän kestävän :D

2. hitsaa nyt lattian ja puhaltaa koko roskan kerralla ja riipasee maalit päälle, valmis. Mahtaako päästä puhaltelemaan kunnolla jos lattia paikoillaan.

3. ottaa pissen

Edited by eturauhanen

Share this post


Link to post

Mä en nyt kyllä nää, että mistä ja mitä sä tuosta lattian alta puhallat?

Eikö tuossa ole kaikki uutta??

 

Itse teippaisin hitsaus kohdat palkeista, ja maalaisin hapot / lapot ennen lattian hitsuuta..

Sen jälkeen kertaalleen maalia ja aivan mahottomasti kaljoo :)

 

-Pete-

  • Like 1

Share this post


Link to post

Puhaltaminen varmasti onnistuu lattiapellit paikoillaankin, mutta hiekan pois putsaaminen on varmasti merkittävästi helpompaa ilman lattiapeltejä.

 

Liian monen pissen ottaminen aiheuttaa ruostumista puhallettuun pintaan. Ne otsalta puhtaalle pellille vierivät rapulahikipisarat ruostuttavat pellin heti :-)

  • Like 2

Share this post


Link to post

Tarttuuko happopohjamaali kui hyvin tohon tuoreeseen peltiin...tarviiko karhentaa ja varmasti putsaa tinnerillä suojaöljyt veke? Karhennuksen ja öljyn poiston takia aattelin puhaltaa....turhaa?

Share this post


Link to post

En uskaltaisi ilman hiomista tai puhaltamista mennä maalaamaan. Voi olla, että pysyy happomaali ilmankin, mutta miksi ottaa riskiä itselle tehtäessä? Ei kuitenkaan kokonaistyömäärässä tunnu missään...

  • Like 1

Share this post


Link to post

Mulla oli puhallettu vehje vajaan vuoden tallissa työn alla, kunhan on kuivaa ja lämmintä, niin ei se kauhean nopeasti ala ruostumaan. Itse puhaltaisin nyt ja maalaisin palkit ja sitten lattiapellit vasta päälle. Sitä maalia kun ei saa enää sitten tuonne lattiapellin ja palkkien väliin millään. Lattian pistehitsien kohdat vain sitten putsaa maalista ja täppäilee kiinni.

  • Like 2

Share this post


Link to post

Melkonen sputnik...on aviotroniikka laitettu kompaktiin pakettiin. Ja ponusäiliön mittatikku...

post-666-0-47490300-1433098598_thumb.jpg

post-666-0-61704600-1433098924_thumb.jpg

Edited by eturauhanen

Share this post


Link to post

Vois alkaa soraa pikkuhiljaa tilailemaan. Oli kässärin tappi niin pirun tiukassa, joutui sahailee poikki, ei kelvannut lämpö ja massage. Lämppäriputket kiertoradalle..

post-666-0-87798500-1433099005_thumb.jpg

Edited by eturauhanen

Share this post


Link to post

Mitä itse lueskellut niin 95% ajasta tuo käppärin tappi on niin piukassa ettei ilman lämpöä/ poikki sahaamista irtoa.

Share this post


Link to post

Jep...ja ulosvetäjää en saanu kirveelläkään sopimaan. Tappi ei lähtenyt tiskillä edes ruuvipuristimessa (kiinapska)...tarvii prässää.

post-666-0-12990800-1433146666_thumb.jpg

Edited by eturauhanen

Share this post


Link to post

Poraa siittä reikä läpi ja lämmitä kirsikaksi niin eiköhän se siittä.

  • Like 1

Share this post


Link to post

loksujen koteloiden alaosat, tartteis vielä hifistellä noi senkkaukset...tartteis jokun hyvän mallisen hiomasydeemin.

kuskin penkin ilmastointi, vois olla parempi jättää noin

post-666-0-65378900-1433961789_thumb.jpg

post-666-0-16355900-1433961807_thumb.jpg

Edited by eturauhanen

Share this post


Link to post

loksujen koteloiden alaosat, tartteis vielä hifistellä noi senkkaukset...tartteis jokun hyvän mallisen hiomasydeemin.

kuskin penkin ilmastointi, vois olla parempi jättää noin

Eihän tuohon senkkaukseen tarvitse muutakuin porakonetta että sen saa siististi tehtyä

Share this post


Link to post

Eihän tuohon senkkaukseen tarvitse muutakuin porakonetta että sen saa siististi tehtyä

ja sopiva senkkausterä, jotta tuleepi hieno senkkaus ruuville :)

Share this post


Link to post

Toi mihis hittoon tuossa ruuveja laittaisi.

Share this post


Link to post

Äh, sori sepät, mun pitää opetella puhumaan...tarkoitin sikkaukset eli onko ne nyt sit olaat. Mut tolla biltsun nauhakoneella ne lähti hyvin muotoutumaan. Kuskin pakoputken tuuletus nyt sit kumminkin poistettiin. Oli sit perin veemäinen askarella toi takanurkka, viel joutuu hifistelemään noi pisteet. Ois pitäny ottaa isompi siivu. Mut nyt näin. Toi doglegin reuna ei mee ihan kuin orkkis lokarin reuna. Joutuu viel hiukan laittelee. Ja katellaan sitten puhalluksen jälkeen joutuuko repii enemmänkin auki. Ruosteessa noi lokarin ja takaseinän saumat on ihan salee, mut en hemmetis rupee repii auki. Revitään auki sit kun aletaan tubettaa ja mennään pussimeininkiin. Päivän mietelause: avaa kaasupullo heti kärkeen, eikä vasta 10. pisteen jälkeen...

post-666-0-53951300-1434217677_thumb.jpg

Edited by eturauhanen

Share this post


Link to post

Pakko se oli tääkin korkkaa, utelias kun on, eiku päreiks, täähän on ku junan vessa, mut melko notkee pitää olla ku tonne tähtää...nyt ei oo kopassa kiinni muuta kun sikaosaston luukku. Niitä lipan grilliritilöitä en keksiny miten ois saanu ehjänä irti, joten annoin olla...jääpähän sattumat paremmi

post-666-0-74788600-1434298183_thumb.jpg

Edited by eturauhanen

Share this post


Link to post

Nyt ois sepelit roiskastu. Tommonen firma ajoi pihaan, kompura ja hiekat mukana. Välillä zekkailtiin että otetaanko lisää ja mistä. Ilmaa liikkui tämmöseen tahtiin 8bar 10m3/min ja hiekkaa joukossa 10 säkkiä. Hauskaa puuhaa...naapurit hurraa. Homma hoitui hienosti n 4h ja voin todella suositella. Vaikuttavat pääasiassa eteläsuomessa aina Treella asti.

post-666-0-62101500-1434396510_thumb.jpg

post-666-0-30986700-1434396546_thumb.jpg

Edited by eturauhanen
  • Like 2

Share this post


Link to post

Ny on muuten niin neitseellisen samettinen pinta ja hei kui hyvän värinen, tohon lakka pintaan, valmis. Nii ja tää on ainoo keino saada mies imuroimaan naama messingil :) Seuraavaks epoksit päälle ja pientä pitsikalsaripaikkailua. Oisko epoksia värittömänä....Arvaa otanko yhen märän....

post-666-0-99440600-1434397237_thumb.jpg

post-666-0-98605000-1434397260_thumb.jpg

post-666-0-66441700-1434397393_thumb.jpg

post-666-0-58881200-1434397409_thumb.jpg

post-666-0-16709100-1434397428_thumb.jpg

post-666-0-33451600-1434397444_thumb.jpg

Edited by eturauhanen
  • Like 14

Share this post


Link to post

Hyvältä näyttää! Oma kuume vaan pahenee... Jäikö ovista mitään jälelle avainten ja lasien lisäksi?

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...