Jump to content

Seiskanelonen kupla projekti


Guest Kaiponen

Recommended Posts

Guest Kaiponen

Syksyllä ostin -74 kuplan jonka joku jokkismies oli rakentanu hääautoks myyjän puheiden mukaan. Pohjaa on jonkun verran paikkailtu ja jälki on kuin juosten kustu :D

Kuitenkin eka projekti menossamja tarkotuksena rakentaa itelle oman näkönen hupilaite eikä mitään museohössötystä suhteellisen pienellä budjetilla. Kuitenkin ihan siistiä jälkeä meinaan saada aikaseks että ei tarvii taas parin vuoden jälkeen vetää kaikkee auki kun ekalla kerralla ei huvittanu jotain tehdä mitä olis pitänyt. Kone on vaihdettu aikoinaan 1.3:stä 1.6:seen ja vähän viritelty. Kuulemma 102hp on penkistä irronnut 3vuotta sitten. Apuja tulen varmaan kyselemään tiukan paikan tullen ja toivottavasti joku viitsii vastata :) jonkin verran oon jo purkanut autoa. Keväällä sitten korin irrotus ja ruostepaikkaukset alkaa. Ja kuvia meinaan lisäillä usein koska ite ainakin tykkään muitten projektijutuissa niitä kattella.

 

pari kuvaa otettu uudestaan paremmalla kameralla.

post-7351-13888366338458_thumb.jpg

post-7351-13888366338818_thumb.jpg

post-7351-13888366339212_thumb.jpg

post-7351-13888366369933_thumb.jpg

post-7351-13888366370374_thumb.jpg

post-7351-13888366370691_thumb.jpg

post-7351-13888366550603_thumb.jpg

post-7351-1388836655442_thumb.jpg

Link to comment
  • Replies 155
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Nyt on kyllä sellanen taidepläjäys, että harvoin näkee... Värikompositio ja kuvien rakeisuus on ainakin kohdallaan. Jos samalla asenteella sais lähikuvia, niin tulostan olohuoneen seinälle! Wow!

 

edit: kirjoitusvirhe korjattu

Link to comment

Jos oikeasti on tarkoitus tehdä pienellä budjetilla kupla ja kun pystäri on kyseessä, niin mielestäni kannattaisi sijoittaa joku satanen ja etsiä parempi kuntoinen kori heti alkuunsa. Tuo kun näyttää varsin huonolta.

 

Jos taassa on vain tarkoitus harrastaa, eikä valmiiksi saamisen aikataululla tai käytetyllä rahalla ole oikeasti niin väliä, niin virtaa kintaisiin ja lanka palamaan! Tosin siinäkin tapauksessa kannattanee hommata parempi kori korjauspalojen luovuttajaksi.

Link to comment

Yhdellä keskikaasarilla 1600 tuskin antaa yli sataa kaakkia ellei kyseessä oleva penkki ole kovasti asiakasmyönteinen tai sijaitse siinä legendaarisessa esson baarissa. Vähennä odotuksista 20-30 hepoa niin ei tule pettymyksiä. Kone toki kannattaa käyttää auki joka tapauksessa koska tavoittelet hyvää lopputulosta, tulee samalla tekniikka tutuksi.

 

Tuon korin suhteen samaa mieltä Ketsan kanssa, parempi kori olisi tässä kohdassa kuin rahaa pankkiin laittaisi.

Link to comment
Guest k1200rs

Vielä astetta ruosteisempi ku tuo mun 73 raato.post-7159-13888366336727_thumb.jpg Sisua hitsuuksiin jos tuosta kopasta vielä teet auton, vaikka onhan niitä varmaan paljon huonommistakin tehty. Jotenkin tuntuu pienellä budjetilla hankalaksi hommaksi. Tietenkin toisille pieni budjetti on esim 1000€ ja jollekki 3000€

Link to comment
Yhdellä keskikaasarilla 1600 tuskin antaa yli sataa kaakkia ellei kyseessä oleva penkki ole kovasti asiakasmyönteinen tai sijaitse siinä legendaarisessa esson baarissa. Vähennä odotuksista 20-30 hepoa niin ei tule pettymyksiä. Kone toki kannattaa käyttää auki joka tapauksessa koska tavoittelet hyvää lopputulosta, tulee samalla tekniikka tutuksi.

 

Tuon korin suhteen samaa mieltä Ketsan kanssa, parempi kori olisi tässä kohdassa kuin rahaa pankkiin laittaisi.

 

Ei mahdotonta saada 100 pollea keskikaasarillisesta 1.6L koneesta.

 

Vaatii tosin kovat puristukset ja aika äreän nokan hyvin tehtyjen kansien kanssa jne... Tuloksena varsin hengetön kone alle 3000r/min ja kova kulutus. Aika inhottava kone kauppakassiksi kun normaalitaunolla jää kierrokset aina 3000r/min alle.

Link to comment
Nyt on kyllä sellanen taidepläjäys että harvoin näkee... Värikompostio ja kuvien rakeisuus on ainakin kohdallaan. Jos samalla asenteella sais lähikuvia, niin tulostan olohuoneen seinälle! Wow!

 

Huh huh vedet valuu vieläkin silmistä :D

Link to comment
Guest Kaiponen

Joo pahoittelut huonokuntoisista kuvista. Varaosakori on on jo hommattucja itekkin aika pahasti epäilen tuota 102hp :D kyllähän tähän rahaa uppoo pakollakin ja paskaa tästä en aatellut tehdä :D koitan saada parempia kuvia aikaseks seuraavilla kerroilla.

Link to comment
Guest Kaiponen
Jos oikeasti on tarkoitus tehdä pienellä budjetilla kupla ja kun pystäri on kyseessä, niin mielestäni kannattaisi sijoittaa joku satanen ja etsiä parempi kuntoinen kori heti alkuunsa. Tuo kun näyttää varsin huonolta.

 

Jos taassa on vain tarkoitus harrastaa, eikä valmiiksi saamisen aikataululla tai käytetyllä rahalla ole oikeasti niin väliä, niin virtaa kintaisiin ja lanka palamaan! Tosin siinäkin tapauksessa kannattanee hommata parempi kori korjauspalojen luovuttajaksi.

Joo tarkoitus on ihan huvin vuoksi harrastella:)

Link to comment

Nojoo, harkitsin kauan, viitsinkö kuvista vinoilla. Mutta kyllähän se helpottaa neuvojenkin antamista, jos kuvasta saa edes tolkkua, mistä kohdasta on kyse. Ei kuvien tarvi olla millään digijärkkärillä tehtyjä, mutta jos ne nyt malttais kääntää edes oikein päin. Mutta se tästä aiheesta.

Ja kyllä, 70-lukuisista on kiva lukea projukertomuksia!

Link to comment
Guest Kaiponen

no voi harmi. en tajunnut aluksi etä kuvathan on väärin päin. kännykällä kun sivua selailee nii kuvat on siististi oikeinpäin mutta kun koneelta katsoo niin kaikki ihan viturallaan... no, jos sitä vähän reenais tota kuvien laittoo

 

Kuvat ei vaan millään meinaa mennä oikein päin vaikka kuinka muokkaa... kokeillaan seuraavat kuvat ihan kunnon kameralla.

Link to comment

Mitä kääntäkää ruutu nutulleen ei ne silloin ole väärinpäin?

 

Korissa vakiopaikat ja lasikuidut mutta jos tykkää ja jaksaa hitsata niin miksi ei. Lopputulos on juuri niin kuin itselleen tekee. Valmiitakin ehjiä saa jo muutamalla tuhannella hankittua kun seurailee markkinoita tarkkaan. Eiköhän tässä ole juuri harrastaminen kyseessä eli ei heti lytätä kaveria.

Link to comment
Guest Kaiponen

päivitellääs tätä nyt ekan kerran. tänää tuli väsäiltyä tallissa vanhaa etuakselia kiinni että saan siirrettyä auton ulos ja alottaa hiomisia sun muuta. vanha etuakseli on niin paskassa kunnossa että tuosta ei ole kyllä enää mihinkään. Toinen etuakseli odottaa hitsausta ja sen meinaan sitten laittaa vasta kunnostettuun pohjaan kiinni sittenkun sen saa viiimeisteltyä.

 

Niin ja sitten vielä että kun on tullut kommentteja että kaikki on nyt paskasti ja auto on mätä niin mikä projekti se on jossa ei oo ruostetta eikä muutakaan näperrettävää :D ja ei tästä autosta ole tulossa mitään viimesen päälle laitettua kun on kuitenkin 16 vuotta ikää ja kaikki ei oo tässä projektissa vielä ihan selkeetä ja matkan varrella tässä vähän mietitään ja opettelen vähän tota tekniikkaa ja muuta oleellista. Ja "ei viimesen päälle laitettu" ei tarkota mitään että ruosteet peitetän pakkelilla tai muuta vastaavaa.

Link to comment

En kyllä ymmärrä miksi suurin osa tällä palstalla "vastustaa" pystylamppujen hitsaamista/kunnostamista. Tyyli on lähes aina "liian mätä paska, hanki parempi kori".

 

Minä nostan hattua kyllä tälle projektille. Muista myös se että teet auton itsellesi, et muille. :)

Link to comment
Guest Kaiponen

Minä nostan hattua kyllä tälle projektille. Muista myös se että teet auton itsellesi, et muille. :) Joo sillä periaatteella mennäänkin että tehään sellanen mikä miellyttää parhaiten omaa silmää :)

Link to comment

Juurikin näin, ei sitä aina tarvi mennä sieltä mistä aita on matalin. Tämmöisissä projekteissa sitä parhaiten oppii. Ja mitä huonompi lähtökohta, sitä kivempi katella autoa sitten valmiina :).

 

Pikkuhiljaa opetellen, kyllä siitä hyvä tulee!

Link to comment

Samoilla linjoilla edellisten kanssa. Tee auto itsellesi omien mieltymystesi mukaan. Minulla on myös työnalla seiskanelonen ja sekin on hieman rapea jos niin voi sanoa. Olin tätä jo kuskaamassa Stenalle, mutta aloinkin opettelemaan hitsaamista ...

post-1814-13888366448997_thumb.jpg

post-1814-13888366449447_thumb.jpg

Link to comment
Guest k1200rs

Joku päivä nämä pystylamputkin ovat harvassa niin hyvä, että näitäkin pelastetaan. Näillä pystareilla pääsee helposti harrastuksen pariin. Kyllä aikaa laittamalla saa tehtyä vaikka kuin huonosta hyvän auton.

Itsellä on myös ruostetta reilusti korissa ja pohjassa, mutta meinasin siitä auton vielä tehdä.

 

Hatut vaan ylös enakkoluulottomalle nuorelle harrastajalle.

Link to comment

Hatunnosto vaan kaikille jotka viitsii näitä parsia kasaan, en minä itse myöskään ollut kun 12 vuotias kun vuonna -86 ostin oman kolaroidun ja mädän -74 pystärin 400 markalla http://www.volkkaripalsta.com/keskustelu/topic/6760-suomen-ensimmäinen-german-lookkeri-vw-1300-74/

 

josta "viisaiden" mukaan ei tule koskaan auto.... tuolla se on varastossa vieläkin ajokunnossa :-)

Link to comment

Kupla-harrastajat on vaan tottunut liian hyvään: aihioita on paljon tarjolla ja osia saa joka lähtöön. Harvaan 60-70-luvun autoon saa vielä osia varaosakaupasta ja vielä harvempaan on tarjolla osia uustuotantona. Ehkä Minien ja Morris Minorien harrastajat on yhtä hyvässä tilanteessa. Kaikki muut harrastajat joutuvatkin sitten harsimaan raatonsa kasaan ja etsimään osia purkuautoista, laaneilta ja netistä. Jos iso osa pystylampuista paalataan "kun parempiakin on tarjolla", niin koittaa sekin aika, että jäljellä on vain helmiä. Sitten jos jotakuta alkaa pystäri kiinnostaa, niitäkin kaivetaan soista ja haetaan lapin perukoilta.

Link to comment
Guest Kaiponen

Viikonlopun tavotteena saada kupla ulos tallista ja käytettyä jonkin aikaa. Sitten jos kerkeis alotella vähän jo noitten kylkien hiomista ja lähiaikoina ottais koneen pois. Niin ja hitsausta tuli vähän opeteltua...

Link to comment
Guest VenaCavaInferior
Viikonlopun tavotteena saada kupla ulos tallista ja käytettyä jonkin aikaa. Sitten jos kerkeis alotella vähän jo noitten kylkien hiomista ja lähiaikoina ottais koneen pois. Niin ja hitsausta tuli vähän opeteltua...

 

No tykkäsitkö laitteesta?

Link to comment
Guest Kaiponen
Viikonlopun tavotteena saada kupla ulos tallista ja käytettyä jonkin aikaa. Sitten jos kerkeis alotella vähän jo noitten kylkien hiomista ja lähiaikoina ottais koneen pois. Niin ja hitsausta tuli vähän opeteltua...

 

No tykkäsitkö laitteesta?

joo on vaan aikalailla erilainen kun mitä oon joskus kokeillut mutta kyllä pari hyvää saumaa sain jo aikaseks. Aika pitkään pitää näköjään hehkuttaa ja pitää olla pirun tarkka kuinka paljon sitä liipasinta painaa. Eiköhän se kohta rupee onnistuu paremmin. Ja ne puikot siihen invertteriin on ihan liian paksuja että ei ihme että et onnistunut niitten puikkojen kanssa :D
Link to comment
Guest Kaiponen

Jostain syystä ongelmia parempilaatuisten kuvien lisäämisen kanssa... Jostain syystä kiinnostaa kovasti laittaa turvakaaret tohon jossain vaiheessa ja nelipistevyöt. Onko kellään tarkkaa tietoo heittää lonkalta että millasia säädöksiä noitten turvakkarien kanssamon katuautoon? Entäs noi nelipistevyöt, meneekö kaikki katsastuksesta ai pitääkö olla jotain FIA- merkintöjä tai muita merkintöjä? Tänään otin kupla ulos tallista ja laitoin pressutalliin lepäämään. Samalla koitin käynnistää mutta akusta virta oli vähissä ja bensaletku vuoti pahasti vaihdelaatikon kohdalta. Ei lähtenyt sitten tänään käyntiin. Irtoperää oon kans suunnistellu nyt tässä vähän aikaa ja kohta rupeen sitte sitä tekemään niin saa koneen helposti ja nopeesti irti.

Link to comment
Guest Kaiponen
ainakaan mitään fia:n merkintäjä ei vaadita se on varma :D turvavöissä varmaan vaaditaan jonkin sortin e-hyväksyntä tms

 

onkos kuplan moottori millasessa kunnossa tätä nykyä?

joo sen tiesin että fia merkintöjä ei tarvita mutta pistin sen esimerkiksi kun en muita keksinyt :D kone on ihan hyvässä kunnossa. Ihan toimivahan se on :)
Link to comment
Guest Kaiponen
ainakaan mitään fia:n merkintäjä ei vaadita se on varma :D turvavöissä varmaan vaaditaan jonkin sortin e-hyväksyntä tms

 

onkos kuplan moottori millasessa kunnossa tätä nykyä?

öljyt oon siihen koneeseen jo vaihtanu mutta muuta en oo tehny. Hyvin on joka kerta pelannu mutta tyhjäkäyntisäädöissä on on vähän säätämistä. Bensapumpun kalvon meinaan uusia ja vähän varmaa käyttää auki että näkee todellisen kunnon. Eka kuitenkin laitan pohjan ja korin kuntoon ennen kun alan moottoria ihmettelee:)
Link to comment
Guest Kaiponen

Koria alettu hiomaan ja kittejä otettu irti. Ei mitään järkyttäviä vaurioita oo vielä ainakaan löytyny :D koitan kuvan vielä lisätä niistä ruostereijistä. Vähän kahden vaiheilla että kannattaisko vaihtaa uutta peltiä tohon kohtaan ja paikkailisko noi reijät vaan umpeen esim. Tinalla. Kokeneemmat varmaan osaa sanoo paremmin. pitää vielä tehdä kurkistusluukut toiselle puolelle ja ottaa uretaanit pois että näkee kuinka vahvaa tuo pelti oikeasti on noiden reikien kohdalla mutta ensikosketuksilta tuntuis vielä olevan pelastettavissa.

Link to comment
  • 2 weeks later...
Guest Kaiponen

moottori on nyt saatu irti ja etuakseli hitsattu suurimmaks osaks. peltihommia on varmaan nyt lähaikoina tiedossa jonkin verran ja hitsaus alkaa jo sujumaan ihan hyvin. Kylkeen reikien kohdalle meinaan laittaa uutta peltiä kun on päässy vähän liikaa rapistumaan. laitelkaa vaan viestiä jos huomaatte mun tekosista että jonkun asian voi tehdä selkeesti helpommin tai paremmin :D

post-7351-13888366633665_thumb.jpg

post-7351-13888366634699_thumb.jpg

Link to comment
Guest Kaiponen

pohjalevyä tänään alettu hioo ja varmaan ens viikonloppuna sitten hammeritellä pari kerrosta molemmin puolin, ellen löydä tästä tampereen alueelta jotain joka vois hiekkapuhaltaa sen. kuvia lisää mahdollisesti huomenna.

Link to comment

Suosittelen lämpimästi hiekkapuhallusta, koska hiomalla et saa kaikkia kohtia puhtaaksi (tai ehkä saat, mutta aikaa menee tolkuttomasti).

 

Kannattaa tehdä kerralla viimisen päälle tuo alusta, niin ei ala tympimään sitten parin vuoden päästä, kun on vetänyt maalia ruosteen päälle..

Link to comment
Guest Kaiponen
Suosittelen lämpimästi hiekkapuhallusta, koska hiomalla et saa kaikkia kohtia puhtaaksi (tai ehkä saat, mutta aikaa menee tolkuttomasti).

 

Kannattaa tehdä kerralla viimisen päälle tuo alusta, niin ei ala tympimään sitten parin vuoden päästä, kun on vetänyt maalia ruosteen päälle..

mää huomasin sen ainaki että se peräpää siitä pohjalevystä on niin hankala hioo kunnolla että tuskin kannattaa sen kanssa ruveta oikomaan. Ja puhalluksella sen sais sitten kerralla kunnolla ja tuskin sekään maksaa ihan maltaita, säästö tulee kuitenkin ajan kanssa kun ei tarvii sitte hetkeen sen kanssa puuhata
Link to comment
Guest Kaiponen
Savolaene69 said:
Hyvännäköönen rojekti, tsemppiä vaan!

Itsellänikin tuo koppa/pohjalevy sen verran laho oli, niin entinen kori lähti kuusakoskelle ja terveempi kori vaan tilalle!

Nuo peltityöt ja muutenkin kannattaa tehdä huolella jos meinaat oikeasti pitää auton...

Osat ei niin kalliita kuitenkaan ole, joten kannattaa katsella aircooled, paruzzi ja muita näitä bannerimainostajia, sekä osien tarpeessa jos oot niin ostopalstalle ilmotuksia niin varmaan löytyy jotakin!

 

Itsekkin lokasuojat ja sen vaihtokorin löysin tämän palstan kauppaosion kautta!

kiitoksia vaan! Jonkin verran osia on jo katottu valmiiks. Johdot meneenkaikki uusiks ja kynnyskotelot joudun vaihtamaan kokonaan. Kuitenkin meinaan ton korin säilyttää kun tarkotus ei oo tehdä kaikkea helpoimman kautta vaan että oppis tekemään noita koritöitä :) eikä toi mun korikaan mielestäni kauheen pahalta näytä, korjattavissa ;)

Hyvän näkönen kupla on sullakin rakenteilla :)

Link to comment
Guest Kaiponen
pirteän punainen kupla valmistumassa:D kyllä kai sillä öljypohjan lämppärillä jotain arvoa on,ainakin ihan käyttökelpoinen kapine luulis olevan. jos osia tarvitset niin aircooled.fi kannattaa vilkasta,hyvät valikoimat palvelu pelaa.
kiitoksia neuvoista. tohon öljylämppäriin en oo toistaseks vielä löytänyt mistään sopivaa johtoo mutta luulis sellasenkin jostain löytyvän. aircooledin sivustoja oon kattellu muutamaan kertaan ja hotcars ja paruzzin sivujakin oon vilkassu. paruzzilta ostin öljynvaihtosetin ja hyvin sieltäkin ostaminen toimi:)

 

Nyt on jonkin verran purettu moottoria ja opeteltu tekniikkaa lisää. nurkkakaasareita oon jonkin verran kattellu ja kiinnostais. Sitä on kans mietitty että valitsenko kopaksi syksyllä ostetun varaosakorin vai tuon punasen, se varmaan selviää viimestään lumien lähtön jälkeen kun on saatu kori kaivettua pressun alta pois. varaosakorissa olis onneks vaihdettu uus etupelti ja kynnyskotelot. Vasemman puolen sisälokasuojan oon kuitenkin siitä kerinnyt rälläköimään pois takaa mutta sen varmaan pystyy hitsaamaan kiinni jos teen siitä sen kopan tohon.

 

Onko muuten hiekkapuhallus nykyään kallistunut kauheesti kun soittelin tossa viikolla yhteen paikkaan ja ilmottivat että pelkän pohjan hiekkapuhallus olis maksanu 700-800e? toiselta harrastajalta kuulin että joku olis tampereen seudulle tehny sille pohjan puhalluksen 150e ja siihen olis vielä saanu maalin pintaan. jotenki kuullosti kalliilta toi 700-800e pelkästä pohjasta

Link to comment

700 -800 € on kohtelias kieltäytyminen urakasta, siis ainakin jos kyse on irrallisen pohjalevyn puhaltamisesta.

 

Harrastevehkeillä irrallisen pohjalevyn puhaltamiseen menee itsellä 3 - 4 h ja voisi kuvitella ammattivehkeillä homman menevän valmisteluineen helposti pariin tuntiin. Tunnit kun kertoo 50 - 100 €:llä, niin saa hehtaarin homman kustannuksesta ilman maalausta.

 

Toinen juttu on sitten löytää ilman suhteita paikka, jossa on vehkeet ja kiinnostus tuollaisen homman tekemiseen. Metallipajoissa kun tuntuu olevan aina kiire tai äijät lomilla.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...