Jump to content

Jarrusylinteri


Recommended Posts

Posted

Taas meni sormi suuhun, kun korjasin kuplan jarrupääsylinteriä..

 

Potilas on siis -67 1500:n kupla 2-piirijarruilla.

 

Oireena oli, että poljin painui pohjaan hitaasti, siis mäntä vuoti, joten piti laittaa korjaussarja. Sylkkä pois ja osoittautui (ilmeisesti) halvaksi kopioksi, ainakin näyttää siltä etenkin sisuskalujen osalta. Varaosanumero löytyy (113-611-015BD), mutta ei VW leimaa. Onko originaali sylkässä aina VW-merkki?

 

Romulaatikosta kaivoin toisen, joka sisukalujen osalta näyttikin samalta kuin korjaussarjan (ATE) osat, mutta sylkässä ei ole osanumeroa, mutta VW-leima löytyy. Sylkässä on numerosarja S486, jonka pikaisesti kuukkeloin FTE:n tekeleeksi. VW-leima silti hämää, onko FTE joskus valmistanut alkuperäisiä sylintereitä ja pitäisikö alkuperäisessä kuitenkin aina olla varaosanumero?

 

Molemmat sylinterit on 19 mm halkaisijaltaan, onko tuo oikea -67 kuplaan? Entä kun taakse tulee nyt -68 ja uudempien jarrut, niin pitäisikö pääsylinterin olla jotain muuta? Edessä on luonnollisesti levyjarrut..

Posted

Purkasin juuri -72 kuplan alkuperäiseksi olettamani Aten, siinä valussa valmistajan lisäksi VW-merkintä ja 19, varaosanumeroa ei ole (tai ei ole enää?)

 

VW korjausopas sanoo: Kaksoispääsylinteri levyjarruja varten, sisämitat: Halkaisija=19,05mm, iskunpituus kaikkiaan=28mm, etujarrupiirin iskunpituus=14mm, takajarrupiirin iskunpituus=14mm

  • Like 1
Posted

Omassa pääsylinterissäni on myös tuo merkintä "19", ja oletan sen tarkoittavan halkaisijaa. CSP myy myös 20,64 mm:stä sylinteriä, niin tuo pisti epäilemään oikeaa halkaisijaa.

 

Toinen ihmetyksen aihe on jarruputkien lähdöissä olevat ylimääräiset "liittimet", tai oikeastaan ovat jonkinlaiset venttiilit joissa on kuula sisällä. Mikä näiden tarkoitus on, ja onko nuo jotain sellaista joka toimii vain rumpujarrujen kanssa? Rumpujarrussahan jousi vetää kengät takaisin, ja jaksaa liikuttaa nestettä paremmin takaisinpäin, mutta levyjarruissa ei, ja kyseinen sylinteri on peräisin rumpujarrullisesta autosta. Tuleeko siis susi jos nyt laitan tuon sylkän levyjarrujen kanssa?

 

Tässä vielä mallikuva jossa nuo ylimääräisyydet näkyy (kuva on T2:n sylkystä, mutta mulla nuo on kyllä kuplan sylkyssä)?

 

21209.jpg

Posted

Esipaineventtiilit ne kuula jousiventtiilit ja ei toimi levyjarrujen kanssa. Niiden tarkoitus on pitää jarrukengät lähellä jarrurumpua,levyjarruissa jättää noi venttiilit jarrut laahaamaan...

Posted

Esipaineventtiilit ne kuula jousiventtiilit ja ei toimi levejarrujen kanssa. Niiden tarkoitus on pitää jarrukengät lähellä jarrurumpua,levyjarruissa jättää noi venttiilit jarrut laahaamaan...

Posted

Uusissa kuplan pääsylintereissä ei taida olla esipaineventtiilejä lainkaan(?), eikä niitä ollut myöskään tuossa -72 pääsylkyssä, joka oli peräisin rumpujarrullisesta autosta.

 

Motonetin pääsylinteri 23-5221 oli paikallisessa liikkeessä italialainen LPR.

Posted
Esipaineventtiilit ne kuula jousiventtiilit ja ei toimi levyjarrujen kanssa. Niiden tarkoitus on pitää jarrukengät lähellä jarrurumpua,levyjarruissa jättää noi venttiilit jarrut laahaamaan...

Noniin, tätä pelkäsinkin, tai osasin jo aavistellakkin. Onpahan sylkky valmiina sitten johonkin rumpujarrulliseen.. Pitää siis kaivella lisää laatikoita.

Posted

Löytyykö jostain valmista adapteria noiden esipaineventtiilien tilalle, että saisi jarruputket kiinni suoraan sylkyyn?

Posted

Olen muistaakseni jossain elämäni varrella tuhonnut nuo esipaineventtiilit ja käyttänyt niitä adaptereinä. Voin olla väärässä mutta näin haluan muistella. Olisikohan ollut racesplittiä varten joskus 80-luvulla...

  • 3 years later...
Guest Bokseri 1500
Posted

Mikä on esipaine venttiili jarrupää sylinterissä. Mulla 69 kupla työnalla ja siihen tuli korjaus sarja eli tiivisteet auton mukana.

Mua ihmetytti parit anturat. Osassa on sähköliittimet ja sitten on hajalla sivussa mikä olis nimeltään sellaisen valkee muovi

osa irtoo voisko se nyt olla joku venttiili. Jarruputkien tulos säiliöltä yläpuolella.

 

Ostaako koko pääjarrusylinteri ja mistä sen edullisesti saan ? Toimiiko se jos tulppaa ne turhat liitokset ja jättää vain

jarruputkien paikat auki. Onko kuplassa jarruvalo katkasin jarrupolkimen juuressa vai ottaako se tuolta paineesta sen ohjauksen

kerran on siinä se sähköliitännän paikka.

Pitää purkaa irti ja katsoa lähemmin mitä on syönyt.

Posted

Jarruvalokytkin on tosiaan sylinterissä kiinni ja niitä on kummassakin piirissä omansa. Ja et kai nyt valkoisella liitimellä kuvaile jarrunestesäiliön liitäntöjä.

  • 3 weeks later...
Guest Bokseri 1500
Posted

Jarru remonttia suunniteilla ja miksi tarvii jarruvalo kytkimiä useita, kai jarruvalot yhdelläkin kytkimellä pelaa.

En kuvaillut jarruputki liitintä, olisko se ollut se esijännitys venttiili kun siellä oli jousen pätkää ja muovi lätkä.

Mut kukapa tuota tietäne.

Posted

Jätä tekemättä se remontti.. koita joskus ottaa asioista selvää äläkä ihan tolloa tee itestäs.. kakspiirijarru sylkkä ja meinaat yhdellä anturilla mennä.. terve vaan

Posted

Jätä tekemättä se remontti.. koita joskus ottaa asioista selvää äläkä ihan tolloa tee itestäs.. kakspiirijarru sylkkä ja meinaat yhdellä anturilla mennä.. terve vaan

Tämäkin tollo teki joskus jarrurempan ja laittoi yhden jarruvalokytkimen, niinkuin oli ennen omaakin remonttiani laitettu.

Hyvin on jarruvalot syttyneet (ei ne kyllä mihinkään päivänvalossa näy vaikkeivat syttyisikään)

Sillä vaan, että Ei se remontin teko tuohon kaadu...

  • Like 1
Posted

Kaksi jarruvaloanturia on jarrujärjestelmän vikaantumisen tarkkailuun, eli jos toisesta piiristä häviää paine niin vikavalo syttyy. Toinen syy on että jos toinen piiri ei toimi, niin jarruvalo syttyy silti.

 

Lähetetty minun London laitteesta Tapatalkilla

Posted

Kaksi jarruvaloanturia on jarrujärjestelmän vikaantumisen tarkkailuun, eli jos toisesta piiristä häviää paine niin vikavalo syttyy. Toinen syy on että jos toinen piiri ei toimi, niin jarruvalo syttyy silti.

 

Lähetetty minun London laitteesta Tapatalkilla

Toinen tollo täällä kytki jälkimmäiseen (siis etuakselin puoleiseen) piiriin ja sai viiveellä syttyvät jarruvalot. On kuulemma - jos meinaa yhdellä kytkimellä pärjätä - laitettava polkimen puoleiseen piiriin/ulosottoon, jossa paine nousee kevyelläkin jarrutuksella riittäväksi kytkemään jarruvalot. 

Posted (edited)

hyvä että ostin kaks anturia, niinkuin käsittääkseni siihen kuuluu.. eikö tehtaallakin laitettua kakspiirijarruihin kaks anturia..

 

Ne manuskat mitä selannut niin kyllä siellä kaks anturia on.. voinhan mä olla väärässä, mutta en myönnä

Edited by Urbantoy
  • Like 1
  • 3 months later...
Posted

Sivuaa tätä aihetta, syy miksi kupla makaa varikolla.

Potilas 1300 '70, rummut ympäriinsä. Tarttis uuden pääsylkyn. Yhden hain jo valmistaja LPR. Siihen ei sovi nuo paineventiilit. Koska kaikki lähdöt M10x1. Pitäisi olla 3:ssa isommat. Jarruvalokytkimen ainoat oikeankokoiset. Toisaalta myös kierteiden laatu antoi aiheen palautukseen. Naurettavan ohuita viiruja  porauksen pinnassa. Suojakumi myös liian pieni halkaisijaltaan ja muodoltaan vääränlainen. Kuraa siis..

Pystyisikö mistään ostamaan sylkyn, johon sopii nuo alkuperäiset jäännöspaineventtiilit ilman temppuilua? Olkoon sitten vaikka 150e Ate, jos jostain löytyy aivan sama.

Posted

Kysytäänpä et miksi haluat säilyttää ongelmia aiheuttavat venttiilit kun vw:kin luopui niistä uudemmissa vuosimalleissa ja korvasi ne pienellä porauksella pääsylinterin rungossa...

Posted

Kysytäänpä et miksi haluat säilyttää ongelmia aiheuttavat venttiilit kun vw:kin luopui niistä uudemmissa vuosimalleissa ja korvasi ne pienellä porauksella pääsylinterin rungossa...

Nyt kuulen ensimmäisen kerran, että ne ovat aiheuttaneet ongelmia. Minkälaisia?

Ajattelin, että niiden tarkoitus on ihan järkevä selvitettyäni itselleni niiden toiminnan.

Sitten pitäisi löytää "dummy" jossa on M10x1 uros/naaras. Ilmeisesti tällainen..http://www.ebay.co.uk/itm/Brake-Line-Thread-Adapter-Male-M10-x-1-Inverted-Female-M10-x-1-Bubble-/331631059542?hash=item4d36c06256:g:rV4AAOSwu4BV0yeS

Posted

No ne esipaineventtiilit kun jumittavat vanhemmiten niin jarrutkengät eivät enää jääkkään lähelle jarrurummun pintaa,vaan vetäytyvät täysin takaisin. Samaten ilmaamisesta ei meinaa tulla perinteisellä polkemisella jarrupolkimesta mitään kun neste vaan kulkee edestakaisin. Ja pahin vika on et menee jumiin jolloin neste ei kulje läpi ollenkaan. Uudemman malliin pääjarrusylinterissä tulee putket suoraan sylinteriin kiinni eikä se tarvitse mitään palikoita väliin. Uudemmassa jarrupääsylinterissä nestereikienn poraus jarrulinjaan on senverta pienikokoinen et hoitaa tuon saman toiminnan kuin esipaineventtiilit ja on paljon toimintavarmempi.

  • 2 weeks later...
Posted

Toinen tollo täällä kytki jälkimmäiseen (siis etuakselin puoleiseen) piiriin ja sai viiveellä syttyvät jarruvalot. On kuulemma - jos meinaa yhdellä kytkimellä pärjätä - laitettava polkimen puoleiseen piiriin/ulosottoon, jossa paine nousee kevyelläkin jarrutuksella riittäväksi kytkemään jarruvalot. 

 

Viime talvena tein sen verran tuohon katsastuksessa huomautuksen tai pohdinnan aikaan saaneen viisysin jarruvalokytkimeen ( = 1303 mallista 2 piirinen) sellaisen päivityksen, että täytin kytkimen pienellä ruiskulla jarrunestettä täyteen ja ruuvasin kiinni. Tossa jarruvalokytkin on pääsylinterin yläpuolella, jolloin ekalla yrityksellä sinne laitettu kytkin jäi ilmaa täyteen, eikä voinut ilmaantua mitenkään. Tuskin olen ainoa, joka on näin tehnyt, mutta nyt jarruvalo syttyy välittömästi ja  polkimeen löytyi hiven lisää kovuuttakin. Fysiikan lait taitaa vaikuttaa edelleen

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...