Jump to content

1600 cc moottorin piristystä ja säätöä, kaasutin ja keinut?


Guest Rantsu

Recommended Posts

Guest Rantsu
Posted

Homma meni että otettiin 1600cc kone auki (kleinarin lohko) ja ostin uudet stanu laakerit. Uusi päätylaakeri on myös väljä ja se pitäisi shimmailla levyllä paikalleen. Onko jengi tehnyt näitä lakrun shimmauksia? Kävi mielessä myös että jos laittaisi laakerishimmiksi sopivan kokoisen rautalangan?

  • Replies 89
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Guest Fear
Posted

Sulla on väärän kokoiset laakerit lohkoon. Lohko ilmeisesti laipastaan koneistettu jo kertaalleen tai hakkautunut väljäksi.

Guest Rantsu
Posted

Ei ole koneistettu, hakkautunut väljäksi. Mutta onko noita std lakruja joilla saa tuon väljän pois ilman muita toimenpiteitä. Eli kapeampi std lakru, onko niitä?

Välys on 1.4mm laakerin ja lohkon välissä.

Posted

Eipä taida sellaista laakerisarjaa löytyä mikä olisi 20 laippavälillä mutta muuten std,ja todennäköisyys siihen että kampikammiossa jossa on noin pahasti hakkautunut päittäinen,olisi muuten runkolinja kunnossa on häviävän pieni,runkolinja seuraavaan ylikokoon ja laippäväli 20:neen on ainoa toimiva ratkaisu.

Guest Rantsu
Posted

Olen jo sorvaamassa entisestä laakerista shimmilevyä laakerin ja lohkon väliin. Hyvä siitä tulee.

Posted
Olen jo sorvaamassa entisestä laakerista shimmilevyä laakerin ja lohkon väliin. Hyvä siitä tulee.

 

Ei tuu.

 

Hakkautuu se sun shimmilevy ja lopulta leikkaa laakeri ja samalla rikkoo lohkon lopullisesti. Yhden tommosen shimmatun purin oli kestänyt 200km.

Guest Rantsu
Posted

Shimmilevy on nyt sorvattu vanhasta laakerista ja kyllä se tosi hyvältä vaikuttaa! Katsotaan huomenna kun lyödään kone nippuun!

Guest Pesone
Posted

En mie ihmettele miksikö tuo ei toimisi jos asialla on henkilö joka on ennekin sorvia pyöritellyt, hyvin lähelle välyksetönhän tuosta pitäisi saada että kestää, mut aika tekemätön paikka jos valmiiksi hakkautunut pesä mitä ei koneisteta. Jos tää nyt ei oo trolli niin suosittelen että laitat esim loctite 603 kanssa shimmin ja laakerin lohkoon paikalleen, antaa varmasti lisää kilometrejä tuo.

Mites meinasit shimmilevyn katkaista että saat sen paikallee, murtamalla? muutenhan sinne jää päittäisvälystä mikä ei ainakaan auta tuossa hommassa yhtään, vaan silloin shimmi elää omaa elämäänsä jo lämpölaajenemisesta johtuen ja silloin se ei ainakaan kestää kauaa. vai sorvasitko jo valmiiksi halkaistusta laakerista? näin mie oisin tehnyt.

Guest Rantsu
Posted

Valmiista lakrusta sorvasin tuon shimmin ja pienellä dremelin laikalla kahtia laitoin. Sain sen välyksettömäksi, mutta kun kokeiltiin kampuraa uusilla lakruilla ei se pyörinyt aivan kunnolla ja siinä tuntui kanituskohta. Näemmä jää ainoaksi vaihtoehdoksi lohkon poraus. Missä kandeis teettää!

Kampura on mulla tossa ja mittaan sen suoruuden sorvissa ihan kohta.

Guest Rantsu
Posted

Kiitos nuista linkeistä, pk-seudulla jos olis joku mesta ja näkyykin olevan :)

Guest Rantsu
Posted

Hain moottorin lohkon koneistamolta (GT-Motor Oy) ja sen päätylaippa oli koneistettu pyyntöni mukaan 19mm, mukana toivomani 2mm shimmilevy! Aar porattu 1mm ylikokoon, hain myös lakrusarjan joka sopii ko ylikoolle. Huomenna kasaamaan. Oishan sen voinu itsekin sorvata, mutta parempi näin kun ei itellä ollut viikolla aikaa.

Posted

Esim Paruzzilta löytyy ihan varastotavarana 20mm laippakoolla olevaa laakerisarjaa, voi valita vakiomitoissa olevaan kampeen pariksi eri aarporauksilla olevaa lohkomittaa tai hiotun kampuran kanssa jne...

 

Niin, miksi edelleen välishimmin kanssa?

Guest Rantsu
Posted

Kuten jo yllä kirjoitin, laippakoko on 19mm ja siihen ei minun tietojeni mukaan saa suoraan 1mm aarporattua laakeria. Kerro toki minulle jos saan jostain suoraan päätylakrun 19mm laippakoolla!

Eikä tuo shimmilevy ole ongelma, kun se tehdään oikein.

Posted

Ei se varmaan ongelma olekkaan mut ei kyllä paraskaan valinta. Sinne tulee taas

yksi kohta lisää mikä voi antaa periksi (muodostua välystö), eikä päittäislaakerointi alkuperäisenäkään

järin häävi ole (lue: kestävä). Ei toi laakerointimalli ainakaan lisää noiden laakereiden kestoa.

 

No, oma on pannus. En vaan käsitä miksi nähdä tollanen vaiva kun helpommalla saisi

paremman ratkaisun.

 

Tästä ei sitten tarvi vetää poroja kolviin, ihan vilpittömästi kysyn.

Guest Rantsu
Posted

^Anna parempi ratkaisu sitten, itse en ole asiantuntijoilta sellaista vielä saanut.

Täällä moni sanoo että on olemassa parempi ratkaisu, mikä se tässä tapauksessa on?

Jos päätylaippa lohkossa on kulunut 19,5mm alikokoon ja aar porattu +1mm kokoon, mitä muuta voin tehdä kuin pyytää että lohko koneistetaan sinne 19mm?

Ei tämä ole paras ratkaisu minunkaan mielestäni, enkä ota hernettä nuista. Haluaisin vain tietää mitä te muut olette vastaavassa tilanteessa tehneet?

Posted

Aluksi sai sen käsityksen että sulla oli standardimittaisen laakerin ja kampikammion välys 1,4 mm jolloin siinä olisi ollut vielä 0,6 mm koneistusvaraa 20 mm laippaväliin,jos laippaväli olikin alle 20 mm niin silloin tuo shimmilevy lienee ainoa ratkaisu eikä ollenkaan huono oikein tehtynä.

Posted
Aluksi sai sen käsityksen että sulla oli standardimittaisen laakerin ja kampikammion välys 1,4 mm jolloin siinä olisi ollut vielä 0,6 mm koneistusvaraa 20 mm laippaväliin

 

BINGO, juuri näin käsitin itsekin!!! Hiukan tieto mitoista muuttunut matkan varrella, joten vaikea saada otetta mitä pitää tehdä ja miksi, mutta noita runkolaakereita kun oikeista paikoista etsii/kysyy, löytyy aika laajoilla kokovaihtoehdoilla.

Posted
Haluaisin vain tietää mitä te muut olette vastaavassa tilanteessa tehneet?

Ei ne kampikampiot lopu vaikka yhden yksilön päästää kierrätykseen ja etsii paremman aihion tilalle.

 

Mutta en kyllä itsekään keksi miksei tämä toimisi, jos ei nyt aivan yhtä pitkään kuin ilman shimmiä, niin mitä sitten, kyllä sillä muutaman kesän ajelee, todennäköisesti pidempäänkin. Mitä ihmeellisempiä virityksiä löytyy noista välillä, ja silti ne mennä jolkottaa eteenpäin.

Guest Rantsu
Posted

Tänään ruvetaan kasaamaan konetta.

Shimmilevy pitää leikata halki ja sovitella mestoille.

Guest Mika Raussi
Posted

Mikä sen shimmin puolikkaat pitää sit paikoillaan? Vai jääkö siihen lohkoon olkapäätä sen verran?

Posted

kaveri myös veivaa volsun runkolinjoja aarporalla ja lohkon päätyä kaventaa vain sen verran, että tulee suora.. oli mitat sitten satkuja tai kymppejä ja siihen sorvaa hyvin istuvan laakerin kapeammasta aihiosta. noi prikat on mielestäni yleensä peltiä ja yksi osaisia..

Posted
kaveri myös veivaa volsun runkolinjoja aarporalla ja lohkon päätyä kaventaa vain sen verran, että tulee suora.. oli mitat sitten satkuja tai kymppejä ja siihen sorvaa hyvin istuvan laakerin kapeammasta aihiosta. noi prikat on mielestäni yleensä peltiä ja yksi osaisia..

 

Tätä on tullu harrastettua myös. Tulee laakerista ainakin tiukka pesäänsä.

Guest Rantsu
Posted

Leikkasin shimmilevyn halki yhdestä kohtaa ja laitoin lakrun sisäkehälle.

Laakerin ja shimmilevyn sovittaminen yksin lohkoon on aika jännää puuhaa.

^Sopivan lakrun sorvaus olisi minullekin passannut hyvin, ton levyn kanssa kikkaileminen ei ole ihan helppoa näillä toleransseilla.

Kampura keskittyi hyvin runkolinjaan ja pyöri täysin vapaasti! Edistystä!

Oli yksi kampuran laakerin uratappi kadonnut koneistusreissulla niin en saanut lohkoa nippuun vielä.

  • 1 month later...
Guest Rantsu
Posted

Moottori on nyt kasassa, ainut asia minkä nyt huomasin huomista koneen laittoa paikalleen on että vanha starttimoottorin vaihdelaatikossa oleva pusla halkesi ja uusi on ulko ja sisähalkaisijaltaan väärän kokoinen.Mistä voisin saada uuden startin puslan huomenn sunnuntaina Hesan seutuvilta?

Guest Rantsu
Posted

Nyt jäähdytyspeltejä, yhden pellin kanssa tuli kysymys, että mihinkäs tämä kuuluukaan?

74898_10151745258622668_1498577455_n.jpg

Posted
yhden pellin kanssa tuli kysymys, että mihinkäs tämä kuuluukaan?

Moottorin takapuolelle, sylinteripellin alareunan jatkoksi.

Guest Rantsu
Posted

Oukei, kiitos tiedosta!

onko ko. osa tärkeä jäähdytyksen kannalta ja tuleeko se sinne kotelon sisälle?

Posted
Oukei, kiitos tiedosta!

onko ko. osa tärkeä jäähdytyksen kannalta ja tuleeko se sinne kotelon sisälle?

 

Tuskin ne vw insinöörit ovat turhia peltejä sinne koneeseen laittaneet.

Guest Rantsu
Posted

Kyllähän ne kaikki siellä tarkoituksella ovat, mutta lähinnä koitin avata keskustelua josko joku olisi ajanut ilman nuita.

Joka tapauksessa kohta se liikkuu jo omin voimin!

600259_10151762522687668_542794390_n.jpg

Guest Rantsu
Posted

Kivasti se sinne sitten meni, savut otetaan tällä vkolla.

1000866_10151764776397668_871534019_n.jpg

Posted
Kyllähän ne kaikki siellä tarkoituksella ovat, mutta lähinnä koitin avata keskustelua josko joku olisi ajanut ilman nuita.

 

 

Aivan varmasti on, ja onhan porukka ajanut ilman sylinterien yläpuolisia peltejäkin. Mutta se että joltain löytyisi luotettavaa tietoa siittä että nuo pellit olisivat turhat ei varmaankaan keneltäkään löydy.

Guest Rantsu
Posted

^Aivan näin itsekin ajattelin. Laitetaan kaikki paikoilleen.

Vielä olisi sähköistä pikkasen kysyttävää, alkuperäiset sähköt on joku tehnyt uusiksi ja nyt laturille menee neljä johdinta joista yksi on varma plussa ja sininen ilmeisemmin laturin magnetointi. Valkoinen ja punainen pitäisi vielä laittaa oikealle paikalle. Muistelisin että pienempihalkaisijainen punainen tulisi plussapiuhan kanssa samaan, mutta tuleeko tuo magnetointi sitten siihen toiseen Df:ään? Kiva kun liittimetkin pitää vielä vaihtaa.

Pari kuvaa:

post-7287-13888368651794_thumb.jpg

Ja sitten nämä toinen nivaska joka tulee konehuoneeseen:

post-7287-13888368652634_thumb.jpg

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...