Jump to content

Hitsausvehkeiden valintaa


Guest immi

Recommended Posts

Posted

Nyt tarvitaan neuvoja hitsausvehkeiden valintaan. Tähän asti hitsaushommat on hoidettu lähes poikkeuksetta ulkopuolisilla. Joskus on tullut vähän hitsailtua kavereiden laitteilla, kuitenkin kokemus/taidot puutteelliset, nyt tekisi mieli oppia. Nyt faija lupasi hankkia omat laitteet maatilalle.

 

Vehkeellä pitäisi pystyä hoitelemaan minun normaalit kuplan muutokset + maatalous kaluston laittelut. Vehje saisi olla sellainen että ei tarvitsisi myöhemmin vaihtaa parempaan. Ei tarvitse olla ilmainen, mieluummin hyvä, sellainen että huono jälki riippuisi tekijästä, ei koneesta.

 

Mitä kannattaa ottaa huomioon ostaessa? Minkälaisia vehkeitä suosittelette?

Guest Mika Raussi
Posted

3-vaihe kone, josta irtoo tarpeeksi jerkkua. Kaks rullanen syöttölaite on plussaa ja taitaa olla Esab tällä hetkellä hinta/laatu-suhteeltaan paras. Kemppiä ja Ceboraa kannattaa myös katella. Amppeereita vähintään 250 (?)

 

Isoissa koneissa on vähemmin eroja kun pienissä valovirtatirriäisissä.

Posted

Maatalousvehkeiden parsiminen vaatii riittävän suuren hitsauslaitteiston, että virtaa piisaa vahvemmillekkin raudoille. Tuon perusteella pudottaisin ehdottomasti valovirtalaitteet pois.

 

Toinen vahvan raudan hitsaamisen mukanaan tuoma juttu on se, että valitsisin kaasupulloksi Agan Misonin enkä hiilidioksiidia. Misoni on arvokkaampaa, mutta muuta kuin peltiä hitsatessa kyllä ehdoton valinta.

 

Tunnettu merkki yleensä on jonkilainen laadun tae, esim. Esab, Wallius, Kemppi ovat ainakin laatulaitteita. Hitsauskoneita myyvissä liikkeissä kyllä osaavat suosittaa omistaan sopivinta laitetta sinulle, kunhan kerrot tarpeesi ja suurin piirtein budjettisi. Mistään autotarvikeliikkeistä ei kannata sitten oikeaa hitsauskonetta mennä ostamaan...

Posted

Kemppi on hitsin merkki ;- Ei mitään valovirtavehkeitä,kunnon voimavirtakone. Älä osta mitään mitä sattuu merkkisiä,koska varaosien saanti ja toimivuus voi olla niin ja näin. Ja autonhitsaushommat on sellaisia hommia jotka oppii vain harjoittelemalla. Turhan monta hyvää autoa on pilattu vaan "harjoittelemalla". Mikään ei vituta enempää kun se kun joku on päässyt harjoittelemaan peltien hitsauksia ja kaikki saa tehdä uusiksi jotta oma "laadunvalvonta" menee läpi.

 

Itse hitsaan Agan misonilla ja vuokrapullo kannattaa ottaa sitten sellainen korkea ja iso heti ja 5 vuotta ainakin kerrallaan vuokrasopimusta tulee paljon halvemmaksi loppupeleissä.

Posted

jos hitsikoneen hinnassa rupee pihistelemään niin kintuille kusee, etenkin halvat ydintäytelanka koneet, kirjoitan kokemuksen syvällä rinta äänellä.

Posted

Jossain näin kun esittelijä hitsas 2.5mm puikon 50m kaapeleilla! ja hitsauskone erittäin pieni(ainakin fyysisesti). Puhuivat invertteristä, harmi kun en kerennyt jäädä seuraamaan pidemmäksi aikaa...

 

/edit

 

Niinjoo, puhuivat myös "liimapuikoista" :D

Eli vanhat hitsausvehkeet jos huonompi hitsaaja niin puikko jämähtää kiinni herkästi, tuolla "invertterillä" ei moista pitäisi tapahtua...

Guest Mika Raussi
Posted

Hohhohhoijaa. Semmosta se on ammattikoulussa kun puikot jää kiinni. Sytyttäminen on taitolaji, eikä 2.5 millin 48.00 puikkoon tarvii kun 85 amppeeria. Tulee reunahaavaa jos paljoo enenmin laittaa.

 

Pari viikkoa sitä tuli kekkaloitua sulkuportin päällä kempin Minarcin kanssa. Se oli tommonen 30cm x 25cm x 15cm suurinpiiretein ja maksimivirta tais olla 120 amppeeria. Kummasti on koneet pienentyny vanhojen minisysteemien ajoilta. Minisysteemilläkin hitsaa vaikka mitä.

 

Laitoin mitat sentteinä, jotta amatööritkin osaa lukea :p

Posted

voimavirtamiggi, yli 200A. kaikkein monipuolisin ja monikäyttöisin.

Valovirtavehkeen suuntaan en viitti kustakkaan.. tai siis.. no.. en kyl muidenkaan, voi tulla pilipipi.

 

:)

 

Jan (Esab 400A, tulossa myyntin talvella varmaan pullon kera.)

Guest Mika Raussi
Posted

Niin ja misonia ehottomasti jos sula kasvaa vähänkin isommoka kun mitä autopeltien hitsaamisessa. Yks isäntä miulta kerran kyseli, että miks ei tuu isoilla virroilla kunnon saumaa. Vähän aikaa mie pähkäilin kunnes se muisti mainita käyttävänsä hiilidioksidia.

Posted

Valovirtavehkeen suuntaan en viitti kustakkaan..

 

Tsop, tsop! Jotenkin tulee mieleen että eräskin kuplan pakoputkisto tehtiin meikäläisen italiaanovalovirtavehkeen avustamana ja hyvä tuli. ;-)

 

t. Mika

Posted

Aivan sama onko hitsauskone 230V jännitteellä toimiva vai 380V. Kuorien sisällä olevien osien laatu ratkaisee. Kuten aiemminkin olen todennut niin maailmasta löytyy lukuisia maita joissa ei ole kehittynyttä kolmevaihe verkkoa niinkuin meillä ja sielläkin hitsaillaan yhtä sun toista. Sitten kun joku "voimavirta" koneen puolesta puhuja kertoo sähkötekniset perusteet väitteelle niin voin uskoa sen mutta ennen sitä kaikki on mutua. "Voimavirtakoneessa" vain voidaan tekninen toteutus tehdä halvemmalla.

 

Kaikkein tärkein asia hitsauskoneen valinnassa on että se on sopiva omaan käyttötarkoitukseen.

Guest Mika Raussi
Posted

Vaikka valovirtakoneet onkin kehittyny nykypäivänä, niin mig-hitsauksessa sillä tuntuu olevan eroa. Jälki ei paljoo eroa, mutta se on erilainen hitsata.

Posted

Ero tulee juuri siitä että samalla hinnalla 380V kone tekee parempaa tulosta mutta myös 230V koneesta saadaan samanlainen tulos, tekninen toteutus tulee vain kalliimmaksi. Sen takia ei voi yleistää että voimavirta kone olisi parempi.

 

Mitä sitten tulee kehitykseen niin muuntaja on keksitty jo ajat sitten eikä se siitä muutu. Virran hallintaan ja säädettävyyteen on kyllä tullut parannuksia

Posted

teoriat ja tekniset mahdollisuudet sikseen, käytännössä valovirtakoneet on niitä "halpoja leluja" ja voimavirtakoneet on niitä "oikeita työkaluja". MIkan:lla on hyvä pikku valovirtanen, valovirtaseksi. Ihan pätevä ohuehkon tavaran hitsailuun, kuten pakoputken. Mutta ei sitä voi kyllä edes verrata kunnolliseen voimavirtakoneeseen, ja sekin vimpain on poikkeus. Suurin osa "isonjenkin" merkkien valovirtavehkeistä on aika onnettomia. Hinta on kyllä halpa, ja sehän selittääkin jo paljon.. ihan niinkuin tuossa yllä kerrottiin. Ei siis se että on kyseessä VALOVIRTAvehje, tee niistä huonoa, vaan se että käytännössä lähes kaikki valovirtavehkeet on tehty halvalla ja ne ovat laadultaan siksi heikkoja.. ja vain sen takia että ostajia noille sekundavehkeille löytyy aina. Kalliimpaa valovirtakonetta ei yksinkertaisesti KANNATA valmistaa. Jos jollain olisi rahaa semmoiseen, niin hän kyllä jo valveutuneena kansalaisena pistäisi rahansa voimavirtalaitteeseen, josta saa helpommalla, halvemmalla yhtä paljon paukkua ja käytettävyyttä ulos.

 

P.s. TEHO ei ole ainoa vertailukriteeri. Mukana on monta laadullista ja käytettävyys -tekijää. Isoissa urakoissa ei tee mitään koneella joka hitsaa 10% ajasta vaikka kuinka hyvää saumaa, ja jäähdyttelee sitten itseään 90% ajasta. (Duty Cycle).

 

Mulla ei Esabbi ole koskaan mennyt jäähylle. LOL. Ja hitsattu on.

En myöskään ole koskaan tarvinnut suurinta mahdollista powerivalintaa.

(kokeilin piruuttani kerran, 16A sulake paloi) Potkua piisaa jo puolella teholla enemmän kuin normaali harrastaja ikinä tarvitsee. Normaalisti laite käy juuri ja juuri "tyhjäkäynnillä".

 

Jan

Posted
Niin ja misonia ehottomasti

 

Omaan pulloon ei valitettavasti saa misonia, mutta woikoski onneksi vielä täyttää asiakkaan pulloon vastaavia kaasuja.

Guest Mika Raussi
Posted

No miullapa ei omaa pulloa oo, vaan omistusoikeus. Tää on semmonen pienin mahollinen pullo. Samalla tavalla mie käyn vaihtamassa pulloa kun vuokramiehet, mutta en vaiha vuokraa ja sopimus on elinikäinen.

Posted

Kempillä on ihan asiallisia valovirtavehkeitä. Langansyöttö on viimekädessä kaikein tärkeintä. Vaikka olisi miljoona ampeeria, mutta jos lankaa tulee miten sattuu ei ole kiva hitsata.

 

Musta autohommissa pärjää valovirtakoneella ihan ok, ainakin minä olen pärjännyt. Telakkajutut on asia erikseen.

Guest Mika Raussi
Posted

Tuo miun Esab LKA 150 polttaa läpi kahteen ja puoleen milliin asti. Siis I-railoa. Pienaa kun sit hitsataan, niin pikkasen uhkaa jäädä pieneks jos aineet on yli kolme millisiä tai toinen on massiivisempi.

 

Pärjää autopellit ja soveltuu siihen tosi hyvin, mutta maataluskoneisiin ei riitä millään.

Posted

Oletko Raussi hitsannut sen VW-hökötyksesi tuolla LKA 150:lla? Peltitöitä varten taidan itse kallistua Kempin Miggeriin, hiNpun edullisempi kuin vastaava eSaabi...

Guest Mika Raussi
Posted

Sillähän toi on kasattu. Paitsi, että pari saumaa on vedetty puikolla, kun migistä loppu paukut.

 

Nyhräyshommaan varsin pätevä kone toi on. Ja säästää kaasua, kun venttiili on napissa, eikä koneessa.

Posted

Minulla on n. 10 vuotta vanha Wallius johon on vaihdettu Kemppin irrotettava letku/kadensija. Vaikka minun on muistaakseni 210A niin siinä on 60% teholla enemmän potkua kuin uusilla 270A Walliuksilla. Vanhat tehtiin järeämmiksi.

 

Ei oo vielä ollu mitään valitettavaa. Sillä saa maatalous laitteita korjattua ja ohutta peltiäkin siististi paikattua.

 

->Edit. Niin ja, pienintä MISON omistusoikeus pulloa käytän.

Posted

Ja mikäs tänään löytyikään paketista?

 

EDIT: Linkki ei toimi enää

 

Tutkiessani kyseisen koneen kyseisiä asiapapereita selvisi että kyseessä on VALOVIRTAKONE! Kytkiessäni konetta seinään kuului taivaasta ääni;

 

"Täällä Herra, ydinvoiman kannattaja ja Jerusalemin sähkönjakelukeskuksen johtaja. Galileasta on kantautunut puhetta, että Kuopiossa, tuulisähkön luvatussa kaupungissa on hankittu VALOVIRTAHITSAUSKONE. Viisaat profeetat Volkkaripalstalla ovat antaneet kirjoittaa verkkopapyrukseen sanan, joka kieltää VALOVIRTAKONEIDEN käytön paikallisessa sähköverkossa. Pahuuden Jumala Gern on luonut nämä saatanan keksinnöt - niillä ei pysty hitsaamaan. Onneksi iloinen profeetta Josef, kolmivaihevirran luvatusta maasta on antanut ilouutisen; Uudet KEMPIN VOIMAVIRTAKONEET ovat saatavilla paikallisilta jälleenmyyjiltä kautta Beetlehemin."

 

Kiitos Herra! Kiidän välittömästi huomenna vaihtamaan koneen voimavirtamalliin!

Guest Raggare
Posted

loistavaa! sie oot iha se8 mut ei se mitn..

juu eihän valovirta(nimenki mukaa kelpaa vaan valoihin?)mikillä mitn tee..

Guest Mika Raussi
Posted

Automaattimaski on paras. Euromaskiakin tietty pitää mieluummin kun agan laskuitukoppaa, mutta perseestä se on.

Guest Mika Raussi
Posted

Toi on muuten mielenkiintosta miten jotkut palaa ja jotkut ei. Ei miulla tuntunu missään polttaa puikkoa auringon paisteessa koko päivää t-paita päällä. Joskus kyl kuuma kuona päästi perkeeleen, mutta eipä ollu niin mahottoman kuuma.

Guest pete6ug
Posted

Kannattais kokeilla uusia valovirta vehkeitä ennen kuin alkaa kritisoimaan. Itsellä on Kempin Minarc 150, joka pelaa 50 metriä pitkällä piuhalla ja agrekaatilla.

 

3,25 Puikko paloi hyvin kun hitsattiin 160millisestä U-palkista yli 2 tonnia painavaa venetraileria. Virtaa ei koskaan tarvinut pitää lähelläkään täysiä, yleensä joku 110-120 riitti.

 

nimim. Joy of Welding

Guest Mika Raussi
Posted

Samanmoinen Minarc tais olla se minkä kanssa mie sen sulkuportin päällä kekkaloin. Se muuten painaa pikkasen enenmin kun kaks tonnia.

 

Muuten hyvä kone, mutta 3.2 mm puikolla kun polttaa yhtämittaan, niin pitää pitää jäähytauko kun länpörele viheltää pelin seis. Ei se muuten mitään haittaus, mutta kun laivaa menee eestaas ja pitäs saada hitsattua sillon kun sitä pääsee tekemään.

 

Pystyyhän vanhalla kempin minisysteemiläkin polttamaan 3.2 mm puikkoa 20 prosenttisesti. Siinä pitääkin olla varoivainen, ettei polto konetta kun siinä ei oo lämpörelettä. Korjaus maksaa joku 2000 markkaa.

 

Edit: Niin ja puikkokoneet, lankakoneet on eri asia.

Posted

Taitaa olla valovirta vs voimavirta sama asia kuin kitkarenkaat vs nastarenkaat.. kumpiakin käytetään ja kummastakin on voimakkaat mielipiteet :)

Posted
Ja mikäs tänään löytyikään paketista?

 

Tutkiessani kyseisen koneen kyseisiä asiapapereita selvisi että kyseessä on VALOVIRTAKONE! Kytkiessäni konetta seinään kuului taivaasta ääni;

 

 

Miusta kyllä nayttää että toi näkyvä piuha kävis suoraan auton tupakansytkäpistokkeeseen. Ootko pepe varmasti oikein kytkent...

Meikä hitsaa vain akulla ja käynnistyskaapeleilla.

Posted

Arvon Timo Pietarinen;

 

Huomannee että olet uusi autoihin liittyvissä asioissa. Kyseessä oleva nk. 'tupakansytytinpistoke' on vain markkinointinimi autossa olevalle Valovirtapistokkeelle. Pistokkeen nimihän tulee siitä, että siihen voi kytkeä ulkoisen valon, jonka voimalla voi lukea vaikka voimavirtakoneen käyttöohjetta.

Guest Toheltaja
Posted

Valovirralla oon hitsannu iät ja ajat, kun on oikea laite, pärjää vallan loistavasti. Taidoistakin se on kiinni. Autohommissa en o missään törmänny niin paksuun etteikö ois valovirtakoneessa potku riittäny. Tosin pikkusulakkeelliseen rasiaan o turha toivoa. Oma laitokseni on Kempak. ja päässä automaattikypärä. Ei tartte kokoajan availla luukkuja tai nostella pottaa ees taas. Kypärä päähän ja auton alle mars. Automatiikka hoita loput...

Posted

Suosittelen harkitsemaan vakavasti käytettyä voimavirtakonetta jos voimavirtaa on torpassa tarjolla. Ne koneistot ei juuri "kulu" harrastaja käytössä. Toisaalta merkkilaitteen osia saa kohtuuhintaan varaosatiskiltä.

 

Jan

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...