Kurre Posted August 30, 2005 Share Posted August 30, 2005 sainpas leiman. Taas saa ajaa vuoden. On ne katsastajat mukavia nykyään. Quote Link to comment
Guest Posted August 30, 2005 Share Posted August 30, 2005 sainpas leiman.Taas saa ajaa vuoden. On ne katsastajat mukavia nykyään. Tuon huomasin minäkin kun pallon konttorille vein. Huuteli ikkunasta testerin jälkeen: "hyvät jarrut sulla tässä, heheh" Kertoili samalla kaikki volkkarikokemukset lähiviikoilta kun tutki alustaa. Iloisena napsautti leiman paperiin ja toivotteli turvallisia kilometrejä. :) Quote Link to comment
Guest Variant Posted August 30, 2005 Share Posted August 30, 2005 sainpas leiman.Taas saa ajaa vuoden. On ne katsastajat mukavia nykyään. Nypykkä? Quote Link to comment
Kurre Posted August 30, 2005 Author Share Posted August 30, 2005 Nypykkä? Ei ku krankkeni. Quote Link to comment
DWL_Puavo Posted August 30, 2005 Share Posted August 30, 2005 Ha Haa hyvä kun vihjasitte niin muistan laittaa kuplan seisontaan kun se pitäisi katsastaa tässä kuussa. Edit: eipä tarttekaan kun vasta ens kuun loppuun, pidänkin sen ajossa. Puavo @ dwl Quote Link to comment
Tuomo Lehmikangas Posted August 30, 2005 Share Posted August 30, 2005 Ha Haa hyvä kun vihjasitte niin muistan laittaa kuplan seisontaan kun se pitäisi katsastaa tässä kuussa. Edit: eipä tarttekaan kun vasta ens kuun loppuun, pidänkin sen ajossa. Puavo @ dwl Mikäs idea tässä on? Eikö ole kuitenkin niin että kun taas keväällä otat sen liikenteeseen, niin jotta saisit ajaa ilman katsastusta sen 30 päivää, on auton pitänyt olla seisonnassa koko sen ajan minä sen on voinut katsastaa nyt syksyllä? Quote Link to comment
Racing Posted August 30, 2005 Share Posted August 30, 2005 Näin on minunkin mielestä. KOKO katsastusaika pitää olla seisonnassa. Quote Link to comment
DWL_Puavo Posted August 30, 2005 Share Posted August 30, 2005 Jaa siis seisonnassa koko 4 kuukautta jonka katsastus on mahdollinen? Ka voihan sekin olla mahdollista, mutta perinteisesti oon kuplan keväällä suoraan seisonnasta katsastanut kun se talven aikana kokee yleensä yllättäviä parannuksia. Pitääpä otta selkoa. No ehkä kerkiän sen silti nyt sit syyskuussa. Puavo @ dwl Quote Link to comment
Racing Posted August 30, 2005 Share Posted August 30, 2005 Jaa siis seisonnassa koko 4 kuukautta jonka katsastus on mahdollinen? KYLLÄ JA KYLLÄ...Volkkarin katsastus on läpihuutojuttu aina. p:) Ka voihan sekin olla mahdollista, mutta perinteisesti oon kuplan keväällä suoraan seisonnasta katsastanut kun se talven aikana kokee yleensä yllättäviä parannuksia. Pitääpä otta selkoa. No ehkä kerkiän sen silti nyt sit syyskuussa. Puavo @ dwl Quote Link to comment
Guest Posted August 30, 2005 Share Posted August 30, 2005 ja jos se viiminen nro antaa mahdollisuuden eikä meinaa talvella ajella niin ei tarvi leimata kun joka toinen vuosi HEH HEH.saa se volsu levätä talvet ainakin meillä Quote Link to comment
Racing Posted August 30, 2005 Share Posted August 30, 2005 Totta,Kasi on hyvä viimenen numero ;) Quote Link to comment
Tuomo Lehmikangas Posted August 30, 2005 Share Posted August 30, 2005 ja jos se viiminen nro antaa mahdollisuuden eikä meinaa talvella ajella niin ei tarvi leimata kun joka toinen vuosi HEH HEH.saa se volsu levätä talvet ainakin meillä Teillä päin kesä on sitten ilmeisesti lyhyempi käsite kuin täällä Oulussa, tai sitten en vaan tajuu... Quote Link to comment
Racing Posted August 30, 2005 Share Posted August 30, 2005 Jos esim. omistat auton jossa viimeinen num. 8 katsastat sen vaikka 1.7 saat ajaa koko tämän kesän ja koko ensi kesän ja ennen 30.10 vasta seuraavana vuonna leimata. No pitäähän se kuiteskin leimata joka vuosi ;) periaatteessa. Quote Link to comment
Tuomo Lehmikangas Posted August 30, 2005 Share Posted August 30, 2005 No joo, kyllähän tuo nyt lyhyellä tähtäimellä toimii jos satut ostamaan auton joka on vasta katsastettu tms. Mutta, sovitaan nyt vaikka että viimeinen numero on 8. Vuosi 2005 - katsastus 1.7.2005 - seisontaan talveksi Vuosi 2006 - ei katsasteta - seisontaan lokakuun loppuun mennessä Vuosi 2007 - Pakko katsastaa ennen kuin saa ajoon. Lisäksi katsastettava loppuvuodesta uudelleen, tai taas seuraavan ennen kuin ottaa ajoon Vuosi 2008 - Katsastettava keväällä, jos ei katsastettu 2007 kahta kertaa. Eli kyllä sen joutuu tosiaan vuosittain katsastamaan. Mutta jos haluaa, voi sen katsastuksen tehdä keväsin, olipa se kilven viimeinen numero sitten mikä vaan. Itse kyllä katsastan mielummin syksyllä, saapahan sitten huoletta ottaa liikenteeseen keväällä. Tietenkin jos on varma että menee läpi niin samahan se on katsastaa kevät auringon paisteessa ensimmäisenä ajopäivänä. Quote Link to comment
Guest Tumi Posted August 31, 2005 Share Posted August 31, 2005 Kelpaisi kyllä katsastaa aina loppukesästä. Nyt joutuu joka vuosi katsastamaan heti seisonnan jälkeen :( Quote Link to comment
Guest Posted August 31, 2005 Share Posted August 31, 2005 kyllä mä oon 8-loppuista katsastanut vain "joka toinen" vuosi. Katsastus normaaliin aikaan kesällä A, katsastus voimassa yli kesän B, en katsasta B vuonna lainkaan, seisontaan ennenkuin leima loppuu... seuraavana keväänä C leima, joka on "b vvuoden leima"... jolla saa ajaa taas C vuoden leimakauteen asti eli elokuun loppuun.. jolloin en katsasta.. vaan vasta seuraavan vuoden D keväänä. Jos katsastan kuitenkin kahdesti vuonna C, keväällä ja lopupkesästä, en sitten katsasta D vuonan ollenkaan.. eli vaikka esimerkinomaisesti 2000 Elokuussa leima 2001 ei leimaa lainkaan, seisontaan elokuussa 2002 leima keväällä käyttöön otettaessa, saa ajaa elokuun loppuun, ei leimata silloin 2003 leima haettava taas keväällä ennen ajokauden aloittamista, leimataan piruuttaan elokuussa taas 2004 ei leimata ollenkaan. Vaihtoehtoisesti 2002 haet leiman elokuussakin jolloin 2003 ei tarvita leimaa ollenkaan. katsastusten "määrä" pitkällä aikavälillä on melko vakio. Mutta joka Vuosi ei tarvitse leimaa hakea jos ajokautensa päättää ennenkuin auto putoaa leimasta. Jan Quote Link to comment
-tipi- Posted August 31, 2005 Share Posted August 31, 2005 Eikö toi edellinen esimerkki oo täsmälleen sama kuin Tuomonkin. Pitkällä leimalla kikkailu ei siis ole mahdollista lain puitteissa. Pakkohan katsastuksessa ei ole käydä, koskaan. Aken sivuilta: Yksityiskäytössä olevan henkilöauton, kevyen nelipyörän ja nelipyörän ensimmäinen katsastus on suoritettava viimeistään kolmen vuoden kuluttua käyttöönottopäivästä. Sen jälkeen on vapaavuosi, jolloin ajoneuvoa ei tarvitse katsastaa. Vapaavuoden jälkeen ajoneuvo on katsastettava vuosittain. Jos ajoneuvo on hyväksytty museoajoneuvoksi ja otettu käyttöön ennen 1.1.1960, se on katsastettava joka neljäs vuosi kesäkuun loppuun mennessä. Sen sijaan 1.1.1960 tai sen jälkeen käyttöönotetut museoajoneuvot on katsastettava joka toinen vuosi kesäkuun loppuun mennessä. Eli uuden auton voi käydä katsastaa heti ja sitten vasta viidentenä käyttövuotena. Meinaan jos katsastukset kallistuu joka vuosi niin tulloo halvemmaks... Quote Link to comment
Guest Variant Posted August 31, 2005 Share Posted August 31, 2005 Yksityiskäytössä olevan henkilöauton, kevyen nelipyörän ja nelipyörän ensimmäinen katsastus on suoritettava viimeistään kolmen vuoden kuluttua käyttöönottopäivästä. Sen jälkeen on vapaavuosi, jolloin ajoneuvoa ei tarvitse katsastaa. Vapaavuoden jälkeen ajoneuvo on katsastettava vuosittain. Jos ajoneuvo on hyväksytty museoajoneuvoksi ja otettu käyttöön ennen 1.1.1960, se on katsastettava joka neljäs vuosi kesäkuun loppuun mennessä. Sen sijaan 1.1.1960 tai sen jälkeen käyttöönotetut museoajoneuvot on katsastettava joka toinen vuosi kesäkuun loppuun mennessä. Eli uuden auton voi käydä katsastaa heti ja sitten vasta viidentenä käyttövuotena. Meinaan jos katsastukset kallistuu joka vuosi niin tulloo halvemmaks... Eipäs. Ekan katsastuksen jälkeen on vain yksi (1) vapaa vuosi. Sen jälkeen katsastus joka vuosi. Kannattaa siis venyttää ekaa katsastusta mahdollisimman pitkään. Quote Link to comment
pas2 Posted August 31, 2005 Share Posted August 31, 2005 Mää oon 8-loppuista katsastanut joka toinen vuosi tai joka kolmas vuosi. Nyt on mennyt 3 tai 4 vuotta ilman leimaa mutta eipä ole ajettukaan pariin vuoteen. Veroja on kiva maksaa. Quote Link to comment
-tipi- Posted August 31, 2005 Share Posted August 31, 2005 Eipäs. Ekan katsastuksen jälkeen on vain yksi (1) vapaa vuosi. Sen jälkeen katsastus joka vuosi. Kannattaa siis venyttää ekaa katsastusta mahdollisimman pitkään. Niin, tuossa aken textissä jää epäselväks seuraako yksi vapaa vuos ekaa katsastusta vai päivää 3 vuotta käyttöönoton jälkeen. Noh, joka tapauksessa toi oli läppä, kukapa mitään tekis, ennen kun on pakko... Quote Link to comment
Guest Toheltaja Posted August 31, 2005 Share Posted August 31, 2005 meilläpäin katsastetaan ku muistetaan jos silloin sattuu jaksamaan :) Quote Link to comment
metake Posted September 1, 2005 Share Posted September 1, 2005 Yksityiskäytössä olevan henkilöauton, kevyen nelipyörän ja nelipyörän ensimmäinen katsastus on suoritettava viimeistään kolmen vuoden kuluttua käyttöönottopäivästä. Sen jälkeen on vapaavuosi, jolloin ajoneuvoa ei tarvitse katsastaa. Vapaavuoden jälkeen ajoneuvo on katsastettava vuosittain. Jos ajoneuvo on hyväksytty museoajoneuvoksi ja otettu käyttöön ennen 1.1.1960, se on katsastettava joka neljäs vuosi kesäkuun loppuun mennessä. Sen sijaan 1.1.1960 tai sen jälkeen käyttöönotetut museoajoneuvot on katsastettava joka toinen vuosi kesäkuun loppuun mennessä. Eli uuden auton voi käydä katsastaa heti ja sitten vasta viidentenä käyttövuotena. Meinaan jos katsastukset kallistuu joka vuosi niin tulloo halvemmaks... Eipäs. Ekan katsastuksen jälkeen on vain yksi (1) vapaa vuosi. Sen jälkeen katsastus joka vuosi. Kannattaa siis venyttää ekaa katsastusta mahdollisimman pitkään. Ja pitääkin venyyttää, eivät ota autoa katsastettavaksi ennen katsastusaikaa, joka on max. 4 kuukautta ennen viimeistä mahdollista päivää. Quote Link to comment
Tuomo Lehmikangas Posted September 1, 2005 Share Posted September 1, 2005 Totta, eihän sitä autoa ole pakko katsastella koskaan. Katsastamattomalla autolla jos pää poliisille kiinni, niin kuulemma rikesakolla selviää ja kilvet lähtee. Ainakin jos ei ole auton omistaja, eli auto emännän nimiin tms. Tietenkin jos on oikein hyvä selittämään niin voi onnistua välttymään. Tuskin kuitenkaan jos on monta vuotta ollut katsatamatta. Toinen juttu on sitten se että jos joudut liikenneonnettomuuteen katsastamattomalla autolla. Luulenpa että vaikka ei olis oma syy, niin käsittely voi hieman poiketa normaalista. Vastapuolen vahingot käsittääkseni korvataan kyllä jos vakuutus on sentään voimassa. Tässä nyt tuli vähän tämmösiä "musta tuntuu" ja "olen kuullut" -juttuja. Suonette anteeksi, mutta ei jaksanut alkaa etsimään niitä lakitekstejä. --- EDIT: Ja jos on kiinnostusta lukea muiden musta tuntuu juttuja aiheesta niin: http://www.overdrive.fi/forum/viewtopic.php?t=50175 Tai on siellä seassa vähän faktaakin. Quote Link to comment
joksa Posted September 1, 2005 Share Posted September 1, 2005 Eikö toi edellinen esimerkki oo täsmälleen sama kuin Tuomonkin. Pitkällä leimalla kikkailu ei siis ole mahdollista lain puitteissa. Pakkohan katsastuksessa ei ole käydä, koskaan. 7-loppuisella onnistuu ihan hyvin, eikä tartte ajokauden alkua lykätä kesäkuuhun kuin joka toinen vuosi. esim. vuonna 1 katsastus 1.6. -> ajoaikaa vuoden 2 30.9. asti. vuonna 3 katsastus 1.6. jne... Quote Link to comment
Guest HanttaP Posted September 1, 2005 Share Posted September 1, 2005 Niin on määräykset. Omassa kuplassa lyhyt leima. Joko katsastettava 13.12 mennessä tai sitten seuraavana vuonna kaksi kertaa tai ei koskaan ollenkaa. Kerran on pysäytetty Helsingissä Koskelantrillä ja konstaapelit alkoivat kiistellä ajoneuvoni vuosimallista. Oli tietysti 1968 valmistettu 1969. Ei muu kiinnostanut. 2. autossa katsastuksessa viime heinäkuussa huomautteli herra inssix ylös suunnatuista valoista. En viitsinyt keroa, että itse ne olen ylemmäs kääntänyt, näkee paremmin. Valitin samalla ohjauksen kolinasta, ei herra osannut syytä kertoa, lienee tyyppivika. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.