Jump to content

AC/DC tig hankinnassa


Recommended Posts

Hei,

 

Tarkoituksena olisi hankkia ac/dc tig alumiinin ja rst:n hitsauksia varten.

Minkälaisia kokemuksia porukalla on eri laitteista?

Koska laite on tulossa "harraste käyttöön" niin jätetään Kempit ja Esabit pois vaihtoehdoista hintansa vuoksi(vaikka Keppiä olen muissa hitseissä suosinutkin).

 

Tässä pari laitetta joita olen harkinnut

http://www.everlastwelds.fi/tuotteet/PowerTig250EX.html

tai monitoimilaitteena palsman kanssa

http://www.everlastwelds.fi/tuotteet/PowerPro256.html

Löytyykö näistä kokemuksia tai näkeekö joku näissä selviä puutteita, varsinkin AC puolella? Omakohtisia kokemuksia ei ole kuin DC tigillä hitsaamisesta.

 

Ja pienellä virralla tehtäviin hitsauksiin löytyy jo hieman "notkeampi" Binzelin kaasujäähdytteinen poltin.

Link to comment

Juurikin tuo sama löytyy minulta. Ollut käytössä vajaat kaksi vuotta.

Ei pahaa sanottavaa. Vaatii lisäksi vesijäähdytyspumpun ja säiliön.

Itse tein jäähdytyksen Bilteman veneen bensatankista ja vanhasta porakoneen jäähdytysnestepumpusta, toimii hyvin.

 

Etupäässä olen käyttänyt erilaisissa rst-hommissa johon on ollut ainakin hyvä peli.

Alumiinia hitsaillut muutaman kerran, nappuloita vaan jumalattomasti ja aika homma saada kaikki oikeaan asentoon...herkkä laji :)

 

Tuntui ainakin ostohetkellä hyvältä valinnalta hintaansa nähden. En ole kylläkään viime aikoina seurannut

tarjontaa ja hintoja.

Link to comment
Vaatii lisäksi vesijäähdytyspumpun ja säiliön.

Itse tein jäähdytyksen Bilteman veneen bensatankista ja vanhasta porakoneen jäähdytysnestepumpusta, toimii hyvin.

 

Minulla oli myös ajatuksena tehdä itse tuo vesijäähyyksikkö, vaikka eihän nuo valmiitkaan paljoa maksa.

  • Like 1
Link to comment

Vastauksien määrästä päätellen porukoilla ei juurikaan ole AC tigejä käytössään vai onko kaikilla Kemppi tai Esab:)

 

Osaako ja viitsiikö alua hitsanneet arvioida kuinka paksua alua tuolla 250A laitteella pystyy järkevästi hitsaamaan esilämmitettynä tai ilman? Onnistuuko esim. kuplan kansien täyttöhitsaus tai vesivaippojen teko?

alutolppiin (portin pieliputket 150x4) pitäisi myös saada hitsattua 10mm laput päihin. Onnistuuko?

Link to comment

Mulla on Kempin 350A ac/dc ja Froniuksen 500A ac/dc koneet. 250A kone on aikas heikkotehoinen jos oikein tarttis töitä tehdä. Vesijäähdytteinen poltin on oltava jokatapauksessa. 250A koneella pystyy hitsaamaan n. 6mm alulevyihin pienaa. Vauhti ei kuitenkaan ole päätä huimaava. Ja toisekseen sillä ei voi ainakaan koko päivää hitsata täysillä, paloaikasuhde lienee jotain 30-60% välissä. Kuplan kansien täyttöhitsaus voi onnistua esilämmitettynä, muutoin mennee odotteluksi. Vesivaippojen teko onnistunee mukavasti. Portinpielien putkien lappujen hitsaus onnistunee helpommin kun kevennät / viistät lappujen reunoja.

 

Nämä mainitut "harrastelaitteet" jätän arvioimatta, koska niistä ei ole kokemusta. Esabin jätin aikanaan ostamatta, koska esim. 405 DTG -mallia valmistettiin euroopassa eri tehtaissa ja eri komponenteilla. Huoltomiehetkään eivät tienneet ennen näkemistä, että missä tehdystä laitteesta on kysymys. Eräs firma siirtyi pois kyseisistä esabeista, koska uusia koneita oli ammattikäytössä rikki alle 2kk:n. Konekanta oli jotain 15 kpl. Tilalle tuli froniukset. Kemppikin oli vaihtoehto, mutta tehojen riittämättömyys oli ongelma. Siitä syystä mullakin on myös fronius. Molemmat kemppi ja fronius on laadukkaita jatkuvaan työhön, froniuksen ollessa hieman kehittyneempi laite.

  • Like 1
Link to comment

Kiitti Mikko vinkeistä.

Harraste hommia oli tarkoitus tehdä, joten ei tarvitse vetää saumaa 8h yhteen menoon. Tosin kyllähän se tietysti jurppii jos on valmiiksi lämpöiset kappaleet jäähtyy, kun joutuu odottelemaan koneen jäähtymistä.

Tuolla Tig 250EX ilmoitettu paloaikasuhde on 250A:lla 60% ja 200A:lla 100%.

Monitoimikoneessa on kuulemma samat ominaisuudet (vain spot toiminto puuttuu), mutta plasman olemassaolo pudottaa 250A paloaikasuhteen 35%:iin, eikä 200A paloaikasuhdetta ole ilmoitettu. Voisi siis olla viisasta ostaa tig ja plasma erikseen jos isoilla virroilla tarvitsee hitsailla.

Link to comment
  • 2 months later...
Tilasin itelle tän kans http://tuontitukku.fi/tuote/tig-hitsaus ... 001603541/

 

Mutta mitäs kaasua sitten kukakin käyttää? http://www.woikoski.fi/kaasuseos

 

Tarkoitus hitsata pääasiassa mustaa ja rosteria, satunnaisesti alumiiniakin.

 

Minäkin hankin saman koneen+vesijäähyn muutama viikko sitten. Ostitko myös vesijäähyn vai hankitko kaasujäähdytteisen polttimen pienemmille virroille? Vesijäähypoltintahan ei saa käyttää ilman vettä, ei edes pienillä virroilla.

 

Noita argonin saeoskaasuja käytetään vain esim. joissain "erikoistapauksissa" joissa tarvitaan parempaa tunkeumaa tms. "normaalista hitsauksesta" poikkeavia ominaisuuksia.

Link to comment

Laitetaanpas tähän vielä kyselyä elektrodeista. Tuon tigin käyttöohjekirjassa sanotaan, että vihreää elektrodia ei tulisi käyttää inverterikoneilla. Onko vihreä soveltuva vain muuntajakoneisiin ja miksi se ei sovellu inverterikoneelle?

 

Perinteisestihän vihreä elektrodia on käytetty alumiinille ja sillä minäkin yritin ensiksi alua tuolla koneella hitsata 30-120A virroilla. Valokaaren syttyminen oli todella heikkoa, mutta kun valokaari lopulta syttyi niin kyllähän tuollakin pystyi hitsaamaan. Kun huomasin tuon ohjekirjan maininnan vihreästä elektrodista niin vaihdoin elektrodin kullan väriseen ja johan alkoi alumiinin hitsauskin onnistua ja elektrodin pää pysyä terävänä.

Link to comment

Vihreä elektrodi on puhdasta wolframia. Se on sikäki huono, että se muodostaa suuren pallon neulan päähän ja siten vaikeuttaa hitsaamista. Lisäksi se on aika hauras. Balanssia säätämällä voi saada paremmaksi, mutta mielestäni huono neula.

 

Kultainen, sininen ja musta elektrodi on hyviä neuloja alumiinin kanssa, ts. AC:lla hitsattaessa. Ne sisältää samaa seosainetta, vain eri määrän. Itse hitsaan lähinnä mustalla, mutta myös joskus sinisellä. Valkoinen sopii myös AC:lla hitsaamiseen. Hieman erilainen kuin musta.

  • Like 1
Link to comment
  • 3 years later...

5mm rst levyjen pienahitsauksessa pärjää n. 150 ampeerilla, eli lähes kaikilla koneilla onnistuu. Suosittelen kuitenkin vesijäähdytteistä, ettei poltin hajoa.

10mm alulevyjen pienaan tarvit sitten jo 300A että homma sujuu, ellet pysty kappaleita esilämmittämään. Epäilen että 300A koneita ei ole paljoakaan tarjolla 1500€ hintaan. Vesijäähdytys on ehdoton.

Link to comment

Melko vanha ja vaatimaton laite. Toki tarpeesta riippuen voi olla ihan toimiva peli.

 

250A riittää n.5-6mm alumiinipienan hitsaamiseen. Mutta, lainaus: "HUOM. VAATII 25A SULAKKEET".

Vertailun vuoksi, mun 500A Fronius ja 350A Kemppi menee 16A sulakkeilla.

 

Aivan vieras merkki. Mites varaosien saanti?

Link to comment

Jos pikkupalikoita rosterista hitsailee niin kyllä tig on siihen tosi mainio laite. Migilläkin kyllä onnistuu, mutta voi olla paikoin haasteellisempaa, riippuu toki saumasta. Ja henkilökohtaisista tarpeista. Migillä tarvii sitten kanssa oman kaasun rosterin kanssa.

Link to comment

Juu, merkkivehkeisiin ei rahkeet riiä, pitää kattoo kinuskeja.

 

https://www.stahlwerk-schweissgeraete.de/en/TIG-AC-DC-Welders-with-Pulse-Plasma-Cutting/AC-DC-TIG-200-Pulse-CUT-S/AC-DC-TIG-200-Pulse-with-CUT-S-Full-Equipment-Set.html#ms_tab4

 

ja sille kaasuputeli

 

https://www.hausundwerkstatt24.de/Argon-46-Mehrwegflasche-20l-voll-Abholpreis

 

Mikä menee vituiks näillä?

 

Mitäs tarvikkeita tolle tikille pitäis vielä olla että pääsee alkuun?

Link to comment

 

Mitäs tarvikkeita tolle tikille pitäis vielä olla että pääsee alkuun?

 

- Polttimeen kaasulinssi paremman suojakaasun jakautumisen vuoksi, jos polttimessa ei ole valmiina + muuta kulutustavaraa polttimeen.

- Jos alumiinia hitsailet niin puhdistusta varten rosterinen teräsharja ja asetonia.

- Nestejäähdytteinen poltin ja vesijäähy, jos meinaat max. tehoja hyödyntää. Riippuu varmaan polttimesta, mutta itse en yli 150A:lla ole kaasujäähdytteistä käyttänyt.

 

Tuo jalkapoljin on hyvä lisä. Kun oppii käyttämään sitä niin helpottaa varsinkin alumiinin kanssa hitsausta tosi paljon.

 

Kuinka tuon pullon täyttö onnistuu? Joskus oman pullon täyttö vie tuskaisen kauan jos on projekti kesken. Voihan pulloja toki ostaa toisen varalle:)

Link to comment

Kaasupulloa et saa tuolta ostettua tai eivät ainakaan ilmoituksen mukaan toimita kuin Saksaan ja kysyttäessä Itävaltaan. "Versand nur nach Deutschland, Östereich auf Anfrage"

 

Hitsissä vesijäähdytyksen puute. Jos kauemman tarvii hitsata n. 120+A, niin polttimen kuumeneminen ja rikkoutuminen on jopa todennäköistä.

 

Rosterille punaisia neuloja ja alumiinille mustia (tai/ja valkoisia) piikkejä.

Link to comment
  • 3 weeks later...

Puolentoista vuoden haaveilun jälkeen luovuin haaveestani löytää hyvä ja halpa käytetty AC/DC TIG ja päädyin ostamaan uuden halvan ja toivottavasti harrastetoimintaan välttävän kapistuksen. Viikonloppuna pääsee kokeilemaan, että päihittääkö tuo vanha valovirta raapaisu TIGin :)

 

 

rP3tch17BlEew9qyrZyCZ5mZYmkBWezGq6w7WOSF

  • Like 2
Link to comment

Mulla tuo 250EX, kuten alkupään postauksessa kerroinkin. Nyt 6 vuotta vanha ja edelleen toiminut ilman murheita. Jännä juttu, että vieläkin sama malli myynnissä. Jos on vesijäähdytetty pistooli niin ei kannata käyttää ilman vesikieroa.

Link to comment

Minulla ollut tuo 250EX neljä vuotta. Toistaiseksi toiminut kuten pitääkin, joten ei pahaa sanottavaa. Käyttö säännällisen epäsäännöllistä.

Tehonsäätöpoljin meni takuuajan jälkeen rikki, mutta maahantuoja hoiti uuden polkimen tilalle esimerkillisesti.

Kun poljinta oppi käyttämään niin on muuten sen verran kiva käyttää, että en enää viitsi ilman poljinta hitsata.

Vesijäähy ja vesijäähdytety poltin olleet vähällä käytöllä, kun suurin osa hitsailuista on kuitenkin ollut ohutta rosteria tai alumiinia, joten on tullut hitsailtua enimmäkseen kaasujäähdytteisellä polttimella.

Ainakaan omassa 250E:ssä ei ole ulostuloa vesijäähylle, joten laitoin kärryyn kumikaapelin perään 3~ ja 1~ yhdistelmäpistorasian, joista 1~ on vesijäähylle. Eipähän tarvitse vedellä eri roikkaa vesijäähyä varten.

  • Like 1
Link to comment

 

Minulla ollut tuo 250EX neljä vuotta. Toistaiseksi toiminut kuten pitääkin, joten ei pahaa sanottavaa. Käyttö säännällisen epäsäännöllistä.

Tehonsäätöpoljin meni takuuajan jälkeen rikki, mutta maahantuoja hoiti uuden polkimen tilalle esimerkillisesti.

Kun poljinta oppi käyttämään niin on muuten sen verran kiva käyttää, että en enää viitsi ilman poljinta hitsata.

Vesijäähy ja vesijäähdytety poltin olleet vähällä käytöllä, kun suurin osa hitsailuista on kuitenkin ollut ohutta rosteria tai alumiinia, joten on tullut hitsailtua enimmäkseen kaasujäähdytteisellä polttimella.

 

Juurikin tuo sama löytyy minulta. Ollut käytössä vajaat kaksi vuotta.

Ei pahaa sanottavaa. Vaatii lisäksi vesijäähdytyspumpun ja säiliön.

Itse tein jäähdytyksen Bilteman veneen bensatankista ja vanhasta porakoneen jäähdytysnestepumpusta, toimii hyvin.

 

Etupäässä olen käyttänyt erilaisissa rst-hommissa johon on ollut ainakin hyvä peli.

 

Tuollaista palautetta kaipasinkin, muutamista hintaskaalan halvemmista laitteista kuullut että elektroniikka olisi poksahtanut hyvinkin nopeasti.

 

Mikolle alumiinin hitsauksen ammattilaisena kysymys, oletko itse kokeillut alumiinin hitsausta heliumin seoksilla tai puhtaalla heliumilla ?

Olen lukenut että sen käyttö nostaisi kuumemman valokaaren takia hitsauskapasiteettia, ajatuksena olisi että pystyisi pienemmällä koneella hieman suurempiin hitsauksiin, tarve olisi lähinnä satunnaista. Heliumin lisäkustannus itsellä olisi kohtuullinen eikä ison koneen hankinta perusteltua.     

Link to comment
Guest Toheltaja

Mulla Everlastin 200DX. Sain hitsattua metrin sauman niin ilmeni vika ettei valokaari katkee vaikka liipasimesta laskee irti. Kävi takuuhuollossa, jossa sanoivat olleen jonkin kylmäjuotoksen. Sitten meni työn ja muuton takia takaisin pahvilaatikkoon suoraan takuuhuollosta kunnes piti taas hitsata vuotta myöhemmin. Kas hyvin pelaa paitsi antaa vaan 11A ulos vaikka mitä pyysi. Takaisin takuuhuoltoon vaikka takuu oli loppu ajat sitten. Vaihtoivat sisälle jonkun kortin vielä. Nyt on pelannu hyvin.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...