P_Valtonen Posted September 22, 2013 Posted September 22, 2013 Jos otetaan vakioita kuplan 4,5" peltivanne pariskunta. Näistä nr-1 leikataan sorvissa renkaan huulen vierestä (Punanen viiva). Sitten nr-2 otetaan max levynen siivu samalla sorvilla (Sininen viivu). Tän jälkeen nr-1 ohut irti sorvattu osa linkastaan hittoon ja sen tilalle sovitetaan leveempi nr-2 kehä, nr-1 runkoon ELI: Minkä levysen vanteen täällä tempulla saa tehtyä? Eli paljonko on saavutettu musta levenemä? Tarkotus leventää vanteita vain yhdellä saumalla. Esim Vannepaja tekee pellin lisulla levitystä vaikka metriseen vanteeseen. Löyty yksi pätevä paikka, jossa leventäminen onnistus sorvilla, sen jälkeen nippuun hitsaaminen, saumojen hionta ja lopuksi pulverimaalaus :) Quote
Hebster52 Posted September 23, 2013 Posted September 23, 2013 Miks noin vaikeesti? Vaihda samalla leveemmät kehät suoraan? Jos tuo kohta vanteesta levenee, se vaikeuttaa renkaan asennusta ja irroitusta myöhemmin. Mieluummin sitten sama suunnitelma vanteen kapeammalta kohdalta keskeltä? Quote
metake Posted September 23, 2013 Posted September 23, 2013 Ei noin vähäinen levitys vaikeuta renkaan vanteelle laittoa ollenkaan, koska sen voi edelleen asentaa takapuolelta vaivatta. Eiköhän tuolla tavalla saa tuuman verran levitettyä, eikös sulla oo yhtään vannetta josta mitata huulen leveyttä? Jos ei oo, niin voin illalla mitata. Suurin ongelma tuosta tulee siinä, että yleensä tuo pinta ei ole suora (en muista kuplan vannetta, mutta oletettavasti sekään ei ole suora), eli se sun irto reuna on eri halkaisijalla kuin se vanteessa oleva ulompaa katkaistu kohta. Ja vaatii kittiä tai muita toimenpiteitä ollakseen siisti. Toinen haitta on se, että tarviit 4 vanteen tekemiseen vähintään 6 vannetta. Quote
Ketsa Posted September 23, 2013 Posted September 23, 2013 Komppaan Hebsteriä. Nykyään kun 6 IN leveitä 15 IN peltivanteita saa taskurahoilla, niin ei kannata pienten levitysten tähden alkaa kehiä hitsailemaan. Quote
Tanhis Posted September 23, 2013 Posted September 23, 2013 Seuraavasksi pitääkin jo ruveta ihmettelemään että mikä firma tai kuka kaventaisi aluvanteita. Quote
arvuuttaja Posted September 23, 2013 Posted September 23, 2013 ei tohon hommaan kyllä sorvia tarvitse.. purku-urasta vanne poikki ja vastaavasta sama homma. sitten sisempään puolikkaaseen keskiö oikeaan offsettiin ja heppiin. toinen puolikas sit kiinni ympäriinsä pikku saumoilla, ettei kovin vetele vannetta.. tolla kombinaatiolla päässy 8.5 tuumaan eri autojen vanteita yhdistelemällä ja tullut todella suoria.. Quote
metake Posted September 23, 2013 Posted September 23, 2013 Komppaan Hebsteriä. Nykyään kun 6 IN leveitä 15 IN peltivanteita saa taskurahoilla, niin ei kannata pienten levitysten tähden alkaa kehiä hitsailemaan. Tähän väliin sellainen kysymys, että mistäs autosta löytyy sopiva kehä kuplan 4-pulttisen vanteen keskiosan kaveriksi? Joku varmaan osaa sanoa suoraan niin helpottuisi oikeanlaisten vanteiden etsiminen. Quote
mikan Posted September 23, 2013 Posted September 23, 2013 Tähän väliin sellainen kysymys, että mistäs autosta löytyy sopiva kehä kuplan 4-pulttisen vanteen keskiosan kaveriksi? Joku varmaan osaa sanoa suoraan niin helpottuisi oikeanlaisten vanteiden etsiminen. Ainakin mulla Bemarin vanteissa oli sama keskiön halkaisija kuin kuplan vanteissa. Molemma muistaakseni KPZ:n tekemiä. t. Mika Quote
Hebster52 Posted September 23, 2013 Posted September 23, 2013 Lisäks vielä ettei edes tehdasuudet peltivanteetkaan ole pyöreitä... Kokemusta on... Kun Boran 16 tuumasia vanteita sorvattiin hitsisauma keskiön ja kehän välistä pois jouduttiin puolet saumoista silti hioo kulmahiomalaikalla kun ei haluttu sorvata matskua kehästä toiselta puolelta jotta päästäis sauman läpi koko kierroksen... Quote
Tanhis Posted September 23, 2013 Posted September 23, 2013 Tähän väliin sellainen kysymys, että mistäs autosta löytyy sopiva kehä kuplan 4-pulttisen vanteen keskiosan kaveriksi? Joku varmaan osaa sanoa suoraan niin helpottuisi oikeanlaisten vanteiden etsiminen. Ainakin mulla Bemarin vanteissa oli sama keskiön halkaisija kuin kuplan vanteissa. Molemma muistaakseni KPZ:n tekemiä. t. Mika Niin ja bemariin ei ole varmaan olemassa kuin sitä yhtä kokoa peltivannetta. Hiukan helpottasi etsintää jos vaikka joku osaisi sanoa että bmw e30 85-91 (ei siis tietoa pelkkä esim) on ollut sopivaa niin voisi ruveta tuollaisia vanteita etsimään. Quote
arvuuttaja Posted September 23, 2013 Posted September 23, 2013 muistaakseni 40 sarjan volvot ja 2000 luvun passateissa oikea purku uran sisämitta 33.3cm.. tarvii hyvät suhteet paikalliseen rengas liikkeeseen, niin pääsee poistohinnalla olevia uusia vanteita työstään.. Quote
Ketsa Posted September 23, 2013 Posted September 23, 2013 Tähän väliin sellainen kysymys, että mistäs autosta löytyy sopiva kehä kuplan 4-pulttisen vanteen keskiosan kaveriksi? Joku varmaan osaa sanoa suoraan niin helpottuisi oikeanlaisten vanteiden etsiminen. Kannattaa aina mitatata. Itsellä onnistuminen passatin vanteesta (jos passatteja on erilaisia, niin tämä oli sellainen jossa on 1.8T -tyyppinen moottori). Quote
P_Valtonen Posted September 23, 2013 Author Posted September 23, 2013 Koosteena kommentit: - Ylhäällä olevassa kuvassa levityskohtani oli väärä (keskiyön jälkeen ei pitäs notkua täällä ollenkaan...). Oikea kohta tuossa keskiön nurkilla, jotta saadaan parempi levennys. Ja ehkäpä vielä hitsisauma piiloon keskiön alle. - Juu 6" halpoja, mutta nyt hakusessa alkuperäisen näköstä ja tuota kutvosta leveempää. - Tällä hetkellä uhrattavia Typ-1 vanteita on jotakin 20 ja 30 väliin. Joten se että osa vanteista menee tärviölle, ei todellakaan haittaa. Toisaalta voihan tarvittaessa noista ylijäämä osista tehdä varttimailiukoille kapeampia etuvanteita :) - Koko kehän vaihto olis yksi hyvä vaihtoehto sekin. Aikasemmin en tienny tuota maagista 33.3cm mittaa, siksi en tästä edes maininnut. Huhuja olin kuullut, mutta faktat vanteista puuttu. Jos jollakin olis oikeaa tarkkaa tietoa jaettavaksi näistä vaihdokki kehistä (automerkit / tyypit / mallit), niin tuskin olisin ainoa kiitollinen. Quote
JM Posted September 23, 2013 Posted September 23, 2013 Olen käyttänyt ekan etuveto transportterin 6" kehiä(painavat+vahvat) Mersun e on 6,5" a:sta löytyy 5.5" mikä on aikapaljon vakion näköinen. Saapista 90\900 löytyy kans kiva 5.5" Quote
mikan Posted September 23, 2013 Posted September 23, 2013 Niin ja bemariin ei ole varmaan olemassa kuin sitä yhtä kokoa peltivannetta. Hiukan helpottasi etsintää jos vaikka joku osaisi sanoa että bmw e30 85-91 (ei siis tietoa pelkkä esim) on ollut sopivaa niin voisi ruveta tuollaisia vanteita etsimään. Onkos kaikki kuplan vanteet satavarmasti samanlaisia? Eli pitäiskö niistäkin tietää tarkemmin? Oot kyllä oikeassa, että eihän se tietenkään mitään takaa, että kummankin vanteen valmistaja on KPZ. t. Mika Quote
arvuuttaja Posted September 23, 2013 Posted September 23, 2013 perinteisiä kuplan vanteita on ainakin kolmenlaisella keskiöllä.. venttiilin lovella tai ilman ja keskireiän huulella tai ilman.. sit marathoneissa myös kahdenlaista keskireiän huulta.. westfaliat ovat näyttäneet aikas lailla samanlaisilta.. toi 33,3cm on vain se ihanne mitta, johon volsun keskiöt istuvat ahtaasti ja täten helpottavat operointia.. joskus taivutellut marathonien sakarat istumaan 16 tuuman kehiin ja hyvältä näytti.. noita vanteen kehiä on em. kpz, sit lemmerz.. jne.. Quote
peruskallio Posted September 24, 2013 Posted September 24, 2013 Kolmet vannesarjat olen noin levittänyt, yhdet (ekat) suteen, ei saanut kumia päälle, kun otettiin max. Levitys ja se potero keskellä jäi liian kapeaksi. Muistaakseni n. 4 tuumaa levisi ensimmäiset. Toiset ja kolmannet levisi 5,5 tuumaisista n. 7,5 tuumaisiksi. Olivat borasta kaikki vanteet ja onnistuvat. Se keskiö tuntuu olevan niissä ihan perkeleesti kiinni, saa sorvata käytännössä kokonaan pois ennen kuin irtoaa, pelkät hitsisaumat eivät ainakaan minulla tehneet mitään. Prässiin laiton kokeeksi yhden vanteen mistä hitsisaumat sorvattu pois, aika veltto oli vanne prässin käsittelyssä ja lopetaa piti ennen kuin hajoaa kehä kokonaan. Sorviin sitten ja lähes koko osa jolla kehään keskittyy pois, lekaa perään ja alkoi irtoamaan. Ja hitsisauma jäi piiloon sen kehän alle... Ei siis kuplan vanteet, mutta periaate varmasti sama. Levityshän riippuu sen halkaisijaltaan pienimmän osan leveydestä. Mitä leveämmät per vanne, sen leveämmät saa. Toiseen vanteeseen jätin siis sen keskiön kiinni ja toisesta joutui irrottamaan. Niin ei tosiaan toimi, että hitsaa yhteen vanteeseen kahden vanteen samat puolet, leviää kyllä rutosti, mutta kumi ei mene enää päälle kun molemmilla puolilla vannetta pitkä osuus ennen sitä syvää monttua. Pätkä peltiä tosiaan väliin, ei tarvitse irrottaa ainoatakaan keskiötä ja saa niin leveät kuin haluaa. Ainoa miinus kaksi hitsisaumaa, mutta väittäisin että helpoin tapa kuitenkin jos yli 2 tuumaa haluaa alkuperäistä leveämmäksi. Edit. Kauhea määrä virheitä edit 2, Löytyi kuvakin niistä suteen menneistä vanteista, nämä muistaakseni jostain bemarista. Näissä siis liian kapea keskimonttu, eikä rengasta saanut päälle... Leveyttä oli muistaakseni jotain 12'' Quote
KalleJ Posted September 24, 2013 Posted September 24, 2013 Se keskiö tuntuu olevan niissä ihan perkeleesti kiinni, saa sorvata käytännössä kokonaan pois ennen kuin irtoaa, pelkät hitsisaumat eivät ainakaan minulla tehneet mitään. Prässiin laiton kokeeksi yhden vanteen mistä hitsisaumat sorvattu pois, aika veltto oli vanne prässin käsittelyssä ja lopetaa piti ennen kuin hajoaa kehä kokonaan. Sorviin sitten ja lähes koko osa jolla kehään keskittyy pois, lekaa perään ja alkoi irtoamaan. Ihan näin asiasta kukkaruukkuun, mutta tällä tekniikalla voi olla jotain tekemistä asian kanssa. Hitsit on osaltaan "varmistuksena". Tulipahan vain mieleen. Quote
P_Valtonen Posted September 27, 2013 Author Posted September 27, 2013 ==> perus Suuri kiitos kommenteistasi :) Quote
Hebster52 Posted November 18, 2013 Posted November 18, 2013 muistaakseni 40 sarjan volvot ja 2000 luvun passateissa oikea purku uran sisämitta 33.3cm.. tarvii hyvät suhteet paikalliseen rengas liikkeeseen, niin pääsee poistohinnalla olevia uusia vanteita työstään.. Minä sain 66 kuplan vanteista sisämitaks 33,6mm? Ja Mersun 6,5x15 vanteeseen sovitettuna oli n. milli väljää.... Quote
Kujis Posted November 18, 2013 Posted November 18, 2013 0,5mm mellat väliin (neljään kohtaan), hepit reunoille, mellat pois ja kunnon saumat. Hyvä tuli. Quote
Hebster52 Posted November 20, 2013 Posted November 20, 2013 No, pitipä kokeilla ja uhrata yks 66 vanne. Työntömitta ilmeisesti hieman hämäs.. Nyt kun keskiö on irrallaan saan sen halkaisijaks 33,7mm, ja 66 keskiö ei mene väljänä mersun vanteen sisään mutta tuntee että se kyllä pienellä suostutuksella uppoo. Joten pitänee jatka kokeiluja tästä.... :) Quote
Hebster52 Posted December 5, 2013 Posted December 5, 2013 Nyt on eka Mangels 5,5x15 purettu molemmat osat ehjänä. Kehälle keksi varmaan muuta käyttöä myöhemmin... :) Tämän keskiön halkaisija on just sama 337mm kuin 66 kuplan. Quote
Hebster52 Posted December 7, 2013 Posted December 7, 2013 Mersuvanteen hajottaminen.. Luki "T-modellen" tarrassa. Quote
Hebster52 Posted December 7, 2013 Posted December 7, 2013 Tässä nyt esisovitettuna offsetilla 49mm. Vasemmalla lähtökohta 5,5x15 et25 vanne vertauksena.. Quote
JM Posted December 8, 2013 Posted December 8, 2013 49 et. oisko liikaa, ainakin kapeelle perälle. Ite oon tähdänny 38:siin. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.