Guest ritariässä Posted October 9, 2005 Share Posted October 9, 2005 http://www.shoptalkforums.com/viewtopic.php?t=93789 Quote Link to comment
Tomppa Posted October 9, 2005 Share Posted October 9, 2005 Näyttävät kyllä kohtuullisen asiallisilta, noin päällisin puolin. Meinasin ensin kirjoittaa, että kovin vähän on jäähdytysripoja, mutta onneksi en kirjoittanut ;) Ainoa kysymysmerkki noiden kanssa lienee vesipumpun asennus, eli mistä tai miten järjestää pumpun käyttövoima. Yksi ratkaisuhan voisi olla öljypumpun päähän tuleva jatke, kuivasumppupumpun tyyliin. Toisaalta, sekin lienee ratkaistavissa, vaikka myyntiartikkelissa mainitun sähköisen vesipumpun avulla. Imusarjat tietty tarttis teettää oikeanlaisiksi ja sylinteripellit menee uusiks. Pitäisiköhän ottaa noita myyntiin? :) Quote Link to comment
Per Jernström Posted October 9, 2005 Share Posted October 9, 2005 Ainoat vesikannet mitä olen nähnyt livenä on Samin turbokuplassa. Olisiko ollut street elliminator kannet vesivaipalla ja joku toyotan vesipumppu. Pumppu ottaa käyttövoimansa laturin hihnasta. Hihnapyörä ja pesä taisivat olla customit mutta itse pumppu oli vakio. S/E kansista on suhteellisen helppoa tehdä vesijäähdytteiset. Vakioista se on hankalampaa koska kansipulttien reiät eivät ole "ehjiä". Yksi mahdollisuus vakioissa olisi hitsata holkit kansipulteille. Niissä vesi kansissa oli hintaa sen verran että varmasti saa teetetty edullisemmin. Ja uskottavuus nousee kun on omaa designia! :) Saako Urtsiin tulla vesikansilla?? Epäilen että ei... Quote Link to comment
AS Posted October 9, 2005 Share Posted October 9, 2005 Tehtiin tos pari vuotta sitten vesikannet aivan vakiokansista kaverin bajaan. Hintaa tais tulla ponnistuksineen noin 200e. Corollan vesipumppu laitettiin ottamaan voimansa remmestä ja syyläri keulalle. Toimikin aivan hyvin alkuvaikeuksien jälkeen. Quote Link to comment
Lasse Posted October 10, 2005 Share Posted October 10, 2005 Ainoot kuplan vesikannet jotka olen näyny on mun tallissa..... Lauantaina ainakin toimi ihan ok. Nämäkin on se-kannet. Noissa on muutenkin aika vähänlaisesti jäähdytysripoja, että siinä suhteessa homma on/oli perusteltua tehdä. En tiiä kannattaako vakio kansiin moista hommaa tehdä. Täällä oli taannoin keskustelua siitä kuinka kuumana kannet käy. Mää tiedän, mittari näyttää 75 astetta. Sitten toinen etu mikä tosta hommasta tulee mieleen on se, että öljynlämmöt pysyy ilman kummempia lisäjäähdyttimiä varsin kohtuullisella tasolla. No onhan noissa jäähdyttimien vedoissa yms. aika väkästäminen, mulla jäähdytintä ei ole viety eteen, eikä näillä näkymin tarvi viedäkään. Quote Link to comment
Guest Posted October 10, 2005 Share Posted October 10, 2005 Riippuu syylarin sijoituksesta, mutta tollanen systeemi vois toimia ilman pumppuakin. Mulla on yksi 30-luvun englantilainen fordi, jossa sivuventtiilimoottori ilman minkäänlaista vesipumppua. Vesi liikkuu vapaalla kierrolla. Lämmin vesi pyrkii ylöspäin ja saa kierron aikaiseksi. Quote Link to comment
Guest Toheltaja Posted October 10, 2005 Share Posted October 10, 2005 noissa lättäpäissä tosin olikin se kansista/imarista syyläriin menevä putki sitten vaan about 30cm pitkä, eli ei pelaa kuplassa kovinkana hyvin... Quote Link to comment
Tomppa Posted October 10, 2005 Share Posted October 10, 2005 Mitähän Jani kustantaisi tehdä tohon sellainen kuivasumppu-pumpun tyylinen ratkaisu, joka "ulommilla osillaan" kierrättäis vettä? Quote Link to comment
Guest fgronlun Posted October 10, 2005 Share Posted October 10, 2005 Veneen moottorin sähkö vesi pumppu esim. (mercury muistaakseni.). Tai sitten tekee ihan vaan sähkötoimisen vesipumpun (tavalline vpumppu+rattaat ja remmi ja 12v sähkömoottori), tämänhän voi piilottaa kuplas jos haluaa. Noita näkee noissa street race v8 aika paljo! Kaverilla on tuollane ja hyvin on toiminu! Quote Link to comment
Guest Mika Raussi Posted October 10, 2005 Share Posted October 10, 2005 Eiks hihnavetonen pumppu ois kuitenkin paras ratkasu? Sillä hoituu hihnan kiritys samalla, ja öljypumpun jatkona taitais olla letkut harmillisen lämpmässä pakosarjan seassa. Pitää olla tarkkana, ettei letkut sula. Quote Link to comment
Guest laiska`s custom Posted October 10, 2005 Share Posted October 10, 2005 boschilta löytyy tarkoitukseen sopivia pumppuja,esim omegassa on lämppärillä sellaisella hoidettu kierto... Quote Link to comment
Lasse Posted October 11, 2005 Share Posted October 11, 2005 Noiden sähköllä toimivien pumppujen tuotot on aika pieniä ja liitännät kans. Sitten ne haukkaa aikalailla virtaa. Esim. mulla on tallissa Johnson Pumpin sähköinen pumppu, joka on tarkoitettu veneen lämmittimen veden kierrättämiseen. Ei laittanut sitä vaan remmivetoisen laiton em. syistä. Tolla Johnson Pumpilla on hihnapyörään kiinnitettäviä lisäpumppuja jatkuvaan jäähdytysveden pumppaamiseen. Siinä voisi olla aika hyvä ratkaisu. Tosin hinnakas luulisin. Quote Link to comment
Per Jernström Posted October 11, 2005 Share Posted October 11, 2005 Moottorivetoisessa pumpussa myös se etu että pumppaa automaattisesti kierrosten mukaan. Eli suurempi virtaus silloin kun bensaa poltetaan enemmän. Vaikka ei se nyt mikään ihmetemppu ole laittaa sähköpumppuun lämmönmukaan säätyvät kierrokset. Quote Link to comment
mikan Posted October 11, 2005 Share Posted October 11, 2005 Ainoot kuplan vesikannet jotka olen näyny on mun tallissa...... Sun täytyy tulla sit käymään mun tallilla, niin näet toiset. :-) t. Mika Quote Link to comment
Tomppa Posted October 11, 2005 Share Posted October 11, 2005 Jos laittaisi tämän: Ja tuon hihnan kiristinrullan tilalle värkkäisi pumpun niin tulisi samalla sekä tyylikäs, että toimiva paketti. Hohhoh... taas karkaa budjetti.. ;) Quote Link to comment
Per Jernström Posted October 11, 2005 Share Posted October 11, 2005 Mitä??? Onko se niin että niitä vesikansia löytyy joka tallista?? :) Mun katuviritysasteella ei tarvitse vesikansia mutta saattavat tulla ajankohtaisiksi. Fläktikoppa ja Eatonin mekaaninen ahdin kun eivät tahdo mahtua yhtä aikaa takaluukun alle... Tomppa: Hyvä idea. Muista vaan laittaa tarpeeksi iso pyörä vesipumppuun. Hinta nousee vielä koska mahdollinen vesipumppu ei mahdu jakajan kanssa. Täytyy siis lisätä DIS-iX tai megaSpark+EDIS. Toi kiristinpyörä ottaa muuten melkoiset kierrokset. Akseliin tuleva pyörä on 6,75" ja kiristin 2,25", siis 3 kertaa pienempi -> 3*kierrokset. Jos kone ottaa 6700pm niin kiristin kiertää jo yli 20k!! Quote Link to comment
Marko Posted October 11, 2005 Share Posted October 11, 2005 Hinta nousee vielä koska mahdollinen vesipumppu ei mahdu jakajan kanssa Miksei mahu sehän tulee laturin jalan toiselle puolelle Quote Link to comment
Tomppa Posted October 11, 2005 Share Posted October 11, 2005 Kyllä se pitäisi saada jotenkin se MSD:kin mahtumaan :) Toisaalta, vaikka ei mahtuisikaan niin eiköhän sen myymällä saa yhden Dis-X:n ostettua ;) Quote Link to comment
Per Jernström Posted October 11, 2005 Share Posted October 11, 2005 Hinta nousee vielä koska mahdollinen vesipumppu ei mahdu jakajan kanssa Miksei mahu sehän tulee laturin jalan toiselle puolelle Jos pumppu tulee hihnan "vetävälle" puolelle niin sen kiinnitys on oltava huomattavasti järeämpi. Paluupuolella (jakajan puoli) sivuttaisvoima on huomattavasti pienempi. Vähän sama juttu kun vaihdepyörän vaihtaja. Paluupuolella sen pieni jousi riittää pitämään ketjun kireenä mutta vetopuolella se ei riittäisi. Quote Link to comment
mikko k Posted October 11, 2005 Share Posted October 11, 2005 Ainoot kuplan vesikannet jotka olen näyny on mun tallissa...... Sun täytyy tulla sit käymään mun tallilla, niin näet toiset. :-) t. Mika Ja jos oikein koukkuun jää, niin sitten pitää kotimatkalla poiketa vielä mun tallissa... No onhan näitä.... Yhdet tälläiset tehtynä ja toiset tulossa.... ellei kaupan mene.... Edit: VesiPauterien kuva meni jo.... :)) Quote Link to comment
Guest Mika Raussi Posted October 11, 2005 Share Posted October 11, 2005 Toi kiristinpyörä ottaa muuten melkoiset kierrokset. Akseliin tuleva pyörä on 6,75" ja kiristin 2,25", siis 3 kertaa pienempi -> 3*kierrokset. Jos kone ottaa 6700pm niin kiristin kiertää jo yli 20k!! Niin ottaa miullakin laturi 22 tonnia @5500 rpm. Ei tunnu ainakaan vielä laturia haittaavan. Kiristäjän jos laittaa kahella laakerilla, niin riittää varmaan jopa 608, jonka jonka staattinen kantavuus on 3250 N ja staattinen 1340 N. Kierroksia tuon luvataan kestävän rasvavoitelulla 32000 r/min. Reikä 8 paksuus 7 ja ulkohalkasija 22 milliä. Kiristinpyörässä ei ainakaan oo ongelma, eikä myöskään vesipumpussa jos se on vastaavasti laakeroitu. Kysymysmerkkinä enään sit onkin akselin tiivistys. Ainiin ja tää luettelo on yhtä vanha kun miekii, eli nykyrasvoilla saatetaan luvata enenminkin kiekkaa. Quote Link to comment
Lasse Posted October 12, 2005 Share Posted October 12, 2005 Ainoot kuplan vesikannet jotka olen näyny on mun tallissa...... Sun täytyy tulla sit käymään mun tallilla, niin näet toiset. :-) t. Mika No ei tässä varmaan kiirettä sääki oot matkustanu mun tallille jo pari vuotta... Joo ei nää kauhean harvinaisia ole, se on ollu tiedossa. Ite mietin kans tota hihnan kiristyssysteemiä vesipumpulle, mutta loppu mielenkiinto. Toimii se tuolla alkuperäisellä systeemilläkin. Mulla on vesipumppu virranjakajan vasemmalla puolella. Siihen se oli kohtuu helppo saada kiinni ja letkut oli kohtuu iisiä vetää. Toi mun systeemi on lievästi mukailtu siitä, millainen se oli kun se mulle tuli, eli ihan kaikki ei ole omaa ideointia. Tunteeko kukaan Tampereen alueella hyvää syylärin tekijää ? Quote Link to comment
mikko k Posted October 12, 2005 Share Posted October 12, 2005 quote] Tunteeko kukaan Tampereen alueella hyvää syylärin tekijää ? Raatikaisen Ilpo, Valkeakoski koti / Viialas työt. Quote Link to comment
Racing Posted October 12, 2005 Share Posted October 12, 2005 Onko kellään kuvia vesipumppuratkaisuista? Mites jäähdytys kansille -> Lämppärin kenno ja tuuletin ?? Quote Link to comment
Guest Mika Raussi Posted October 12, 2005 Share Posted October 12, 2005 Onko jollain kuvaa siintä Sutisen turkoosista turbokuplasta? Siinä oli muistaakseni vesipumppu laturin jalassa kiinni. Tai sitten se oli vaan kiristinpyörä. Quote Link to comment
AS Posted October 12, 2005 Share Posted October 12, 2005 Meidän tekemässä vesihärpäkässä oli pumpulle kiinnitys laturin jalan alta. Pitää katella jos löytyy se pumppusysteemi jostain niin vois ottaa kuvia. Muuten se oli toteutettu niin että kaikki vakiopellit ja puhallin oli paikoillaan. Koko paketista ei saa enää kuvaa kun mylly on osina ympäri pajaa. Quote Link to comment
Per Jernström Posted October 13, 2005 Share Posted October 13, 2005 Onko joku ajanut vesikansilla ilman puhallinkoppaa, mahdollisesti pienillä sähköflekteillä pytyille? Tarkoitan siis "jokapäiväistä" ajoa kadulla. Melkein kaikissa kuvissa näkee vesikannet ja puhallinkopan yhdessä. Ajattelin vaan kun tossa kaverin tallissa olisi yks ylimääräinen remmiahdin joka ei sovi puhallinkopan kanssa yhteen... Quote Link to comment
Fileas Posted October 13, 2005 Share Posted October 13, 2005 Ei sellasta sähköpuhallinta olekkaan , mikä vastais tehoiltaan vw:n omaa Quote Link to comment
Tomppa Posted October 13, 2005 Share Posted October 13, 2005 Ei varmaan olekaan, mutta jenkkipojat väittää ajavansa ilman mitään tuuletuksia pitkin maita ja mantuja, eikä kuulemma pytyt tykkää kyttyrää, eikä lämmöt nouse muutenkaan noiden vesikansien kanssa. Liekö sitten legendaa... itse en ainakaan moista uskaltaisi ihan heti kokeilla. Quote Link to comment
JaniM Posted October 14, 2005 Share Posted October 14, 2005 No eipä mopoissakaan ole mitään tuuletinta ja ilmavirrallahan nekin jäähtyy. Ja eikä leivo vaikka käyttää paikoillaankin. Tietenkin jonkinlaista viimaa olis hyvä pytyille saada. Quote Link to comment
Tomppa Posted October 14, 2005 Share Posted October 14, 2005 Jep, siinäpä se taitaa olla se ropleemi, että ilmavirta kuplan pytyille on alapuolelta ihan kohtuullinen mutta jääkö sitten konehuone "pätsiksi" jos ei ole esim. takaluukun yläreuna auki tai muita tuulettimia puskemassa ilmaa alaspäin? Todennäköisesti, eli vakiotuuletin tai Porsche-puhallin helpon muokattavuuden takia olisi varmaan tuon kanssa paras mahdollinen. Quote Link to comment
Guest Toheltaja Posted October 14, 2005 Share Posted October 14, 2005 vastahan tässä kesällä ihmettelin BIFissä yhtä vihreää kulkinetta jossa olivaan flektit pytyille ja kansille. Ja muistaakseni ihan ilmakansillakin vielä. Mitään lämpöongelmaa ei kuulemma ole ollut. Kummastuttaa kyllä! Eikä ne puhaltimet isot edes olleet... Quote Link to comment
Lasse Posted October 14, 2005 Share Posted October 14, 2005 Onko joku ajanut vesikansilla ilman puhallinkoppaa, mahdollisesti pienillä sähköflekteillä pytyille? Tarkoitan siis "jokapäiväistä" ajoa kadulla. On. Jos kiinnostaa, niin kamat on ostettavissa. Ei kalliit. Quote Link to comment
AS Posted November 25, 2005 Share Posted November 25, 2005 Vähä kuvia tämmösestä yksinkertaisesta vesipumpusta. Mahtuu puhallinkoppa sun muut vehkeet tän kanssa. Quote Link to comment
Racing Posted December 5, 2005 Share Posted December 5, 2005 Onko kuvaa paketista kasassa ja miten toiminut? Minkälainen jäähdytin sulla ollut? Lämppärin kenno? ja mihinkä sijoitettuna. Laippa näyttäs siltä että on ollut laturinjalan alla taitaa tuoda ongelmia muiden osien istuvuuteen kun laturia korottaa tai sitten jalkaa pitää laskea saman verran. Minkä auton pumppu? Ihan pätevältä telineeltä vaikuttaa. Edit: huomasinkin edellisistä viesteistä jotta koko paketista ei enää kuvaa saa. Quote Link to comment
Guest Mika Raussi Posted December 5, 2005 Share Posted December 5, 2005 Eihä tuo kai paljoo korota ja saahan laturin jalan käyttää jyrsimen kautta. Tosin mie en nyt uskalla sanoa, että jääkö korvat riittävän paksuiks. Quote Link to comment
Guest marko jääskeläinen Posted December 6, 2005 Share Posted December 6, 2005 pääsee paljon helpommalla kun laittaa 2kpl sähköpumppuja,on toiminut vuosia ilman ongelmia.flektin anturi kanteen niin on samalla termostaattikin siinä. t-jääskeläinen Quote Link to comment
Guest Mika Raussi Posted December 6, 2005 Share Posted December 6, 2005 Veneen pumppuja vai mistä? Quote Link to comment
mikko k Posted December 6, 2005 Share Posted December 6, 2005 Pumppuja vaikka webastoista tai ebereistä. Muitakin kyllä varaosaliikkeistä löytyy. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.