Jump to content

Nykyauton starttaaminen kaapeleilla


Recommended Posts

http://yle.fi/uutiset/kaapelikaynnistys_voi_vahingoittaa_nykyautoa/7029852

 

Kun tämä kohkaaminen on nyt taas alkanut niin kertokaapa omia tarinoita autoista joita oikein kaapeleilla tehty apukäynnistys on vahingoittanut. Itse en ole yhdestäkään kuullun mutta varoittelua olen kuullut sitäkin enemmän, eli onko tässä varoittelussa mitään pohjaa.

 

Sehän nyt on tosi että akkuja ja autoja on vahingoitettu hitosti esim raskaalla puolella kun luullaan että tottakai nyt tälläisessä pelissä on 24V sähköt mutta tästä ei nyt ole kyse.

Link to comment

Mulla on aika paljon teoriatietoa tästä asiasta: Apukäynnistyksessä voi ehdottomasti vahingoittaa autoa. Yleensä vaurioituu joku sähköinen osa virtaa antavasta autosta (laturin diodisilta, joku ohjausyksikkö tms).

 

Vaarallisin tapa antaa virtaa: Auttavan auton akku kylmä, käynnistettävä auto umpijäässä, auttava auto käynnissä isoilla kierroksilla valot sammuksissa.

Tässä tulee "load dump"-ilmiö laturille: Käynnistysyrityksen aikana auttavan auton laturi alkaa ladata täysillä. Starttauksen loputtua laturi ei heti pysty lopettamaan latausta koska ankkurin magneettikentän energia ei voi kadota itsestään. Laturi tuottaa n. sekunnin ajan korkean jännitteen (esim. 50-100 volttia). Tämä jännite saattaa rikkoa jotakin.

 

Turvallisin tapa antaa virtaa: Autettavan auton akkua voi ensin ladata moottori käynnissä. Ennen starttausyritystä auttavan auton moottori kuitenkin sammutettava. Mitään varsinaista vahinkoa ei pitäisi tulla kumpaankaan autoon, jotain vikakoodeja voi tosin tulla jos jännite käy liian alhaalla (häviävät nollaamalla).

 

Nämä ohjeet kaapeleiden kytkentäjärjestyksestä, kaapelikenkien kipinöinnistä jne. liittyvät ainoastaan tulipalovaaraan eikä niillä ole mitään tekemistä elektroniikan vahingoittumisen kanssa.

  • Like 1
Link to comment

Varmaan about 250-300krt käynnistelty 2000-luvun autoja, niin lämpimässä olevia, kuin aivan umpijäässä olevia eikä kertaakaan ole hajonnut mitään. kaapeleilla ehkä pari tapausta kymmenestä ja loput boostereilla.

 

Tämän pohjalta ihmettelenkin miten ihmiset saa särettyä jotain??? Kaapelit vääriin napoihin ja poks?

Link to comment

Varmaan about 250-300krt käynnistelty 2000-luvun autoja, niin lämpimässä olevia, kuin aivan umpijäässä olevia eikä kertaakaan ole hajonnut mitään. kaapeleilla ehkä pari tapausta kymmenestä ja loput boostereilla.

 

Tämän pohjalta ihmettelenkin miten ihmiset saa särettyä jotain??? Kaapelit vääriin napoihin ja poks?

Noh sanotaanko nyt näin, että henk. Koht talvella annetun apuvirran ja siitä seuranneen remontin maksettua n. 18 000 €, niin voin kertoa, että vahingot todella on mahdollisia. Kyse raskaan kaluston apuvirrasta, ja tosiaankin molemmat käynnissä, tosin ei akut jäässä, vaan ennemminkin viittä vaille käyntiinlähtö kunnosta oli kyse. Maahantuojan vanhemman kaartin huoltopuolen edustajan mukaan mahdollinen ilmiö on, muttei ole koskaan kuullut, että olis käynyt. Todennäköisin tapahtuma oli se, että jännitteen säädin kipahti juuri käynniistyshetkellä ja aiheutti hurjan piikin, joka tuhosi käytännössä kaiken elektroniikan ko. Vehkeestä. Paloi päällirakenteiden piirikortit, kaikki tavara kojelaudan alta, akut moro ja jne. Ammattimies maahantuojalta totesi, ettei kannata jättää lottoa vähään aikaan, sen verran harvinaista herkkua kyseinen episodi kuitenkin oli.

Link to comment

Oho. itsellä aina ajoneuvot sammuksissa kun kaapaleita kytketty ja pelkästään henkilö/pakettiautoihin.

Kaapeleiden kytkentähetkellä ei ole väliä onko käynnissä vai ei, starttaushetkellä ei kannata pitää käynnissä.

 

Itselle mielenkiintoista olisi kuulla jos jollain on viottunut auto silloinkin kun virtaa antava auto ei ole ollut käynnissä. Tämän ei oikeastaan pitäisi olla mahdollista mielestäni.

Link to comment

Ja sitten toinen hyvä kyssäri että miksi boosteri olisi parempi kuin kaapelikäynnistys kun tätä sitten taas suositellaan nykyauton käynnistämiseen.

Boosteri miljoona kertaa parempi, ei tule yllä kuvaamaani "load dump" -ilmiötä. Lisäksi yleensähän särkyy virtaa antava auto ja boosteri on siinä tilalla.

 

Luulisin että ilmajäähyistäkin voi ainakin vaihtovirtalaturilla varustetut särkyä kun annetaan virtaa (diodisilta, lataussäädin, äänentoistolaitteet tms.).

Ongelmat tietysti halvempia korjata kuin nykyautoissa.

Link to comment

 

Mix tää vesipelikeskustelu saa jatkua täällä?

 

Kyllä täällä "Vapaata keskustelua" alueella saa jutella muustakin kuin ilmavolkkareista. Golfin takavaloista ei ruveta tekemään vianselvitystä, mutta en keksi miksi näistä asioista ei voisi keskustella yleisellä tasolla. Varsinkin multasen ensimmäinen viesti oli minun mielestä mielenkiintoinen.

  • Like 1
Link to comment

Nykyauton starttaaminen kaapeleilla

 

 

Millä nyky autot jäähtyy?

 

 

Ilmalla ne kaikki.. :P

Ilmahan jäähdyttää jäähdytysnesteen jota sitten kierrätetään moottorissa... ;)

 

 

 

Ihan asiallista aihetta "vapaassa keskustelussa" mun mielestä.

Link to comment

No on tää sit ihmeen ailahtelevaa että kuka saa kysyä ja kenelle vastataan, vaikuttaa siltä että jos on vanha Palstalainen niin ei ongelmia, juttu alkaa levii mut jos joku vartavasten rekisteröityy ja alkaa kyselemään nykyvärkkien toiminnasta niin heti kaikilta punasta korttia.

Link to comment

Höpön höpön. Jos otsikko olisi "Golf 2005 käynnistäminen kaapeleilla, miten toimin" niin ihan yhtä lailla tämä olisi roskissa. Tämän ketjun tiedoista on hyötyä ilmavw harrastuksessakin.

 

Jormankaan ei ole pakko lukea jos aihe ei miellytä. Kyllä me sheriffit huolehditaan linjauksista.

  • Like 4
Link to comment

Tytär soitti eilen, että nyt ei auto käynnisty. Sanoo vain naks naks. Nappasin kyytiin kaapelit ja ladatun akun. Paikan päällä totesin, että ihan on finaalissa akun varaus. Joten kaapelien sijaan päätin sitten vaihtaa akun. Muutama minuutti ja jo oli auto käynnissä. Nyt auton oma akku on tallissa latauksessa. Sitten on tietty nää jotkut uudet tietokoneautot joihin ei saa edes akkua vaihtaa ilman, että tietsikalla se autolle kerrotaan. Ainakin baijerilaiset.

 

t. Mika

Link to comment

Tytär soitti eilen, että nyt ei auto käynnisty. Sanoo vain naks naks. Nappasin kyytiin kaapelit ja ladatun akun. Paikan päällä totesin, että ihan on finaalissa akun varaus. Joten kaapelien sijaan päätin sitten vaihtaa akun. Muutama minuutti ja jo oli auto käynnissä. Nyt auton oma akku on tallissa latauksessa. Sitten on tietty nää jotkut uudet tietokoneautot joihin ei saa edes akkua vaihtaa ilman, että tietsikalla se autolle kerrotaan. Ainakin baijerilaiset.

 

t. Mika

Saa vaihtaa kun tietää mitä tekee näiden uudempien bemujenkin kohdalla. Ampeerimäärä tai onko perus vai AGM vaikuttaa asiaan. Laturi toimii ( lataa ) annettujen tietojen pohjalta ja jos vaihdettu akku samoilla ampeereilla/mallina, voi vaihtaa ilman koodausta. Jos Ampeereiltaan poikkeaa, sitten vaan kerrotaan/valitan oikeat ampeerit ja toimii normaalisti.

Link to comment

Saa vaihtaa kun tietää mitä tekee näiden uudempien bemujenkin kohdalla. Ampeerimäärä tai onko perus vai AGM vaikuttaa asiaan. Laturi toimii ( lataa ) annettujen tietojen pohjalta ja jos vaihdettu akku samoilla ampeereilla/mallina, voi vaihtaa ilman koodausta. Jos Ampeereiltaan poikkeaa, sitten vaan kerrotaan/valitan oikeat ampeerit ja toimii normaalisti.

Puhutko ampeereista vai ampeeritunneista?

Link to comment

Tänään taas sai vanhempi volkkarini toimia käynnistysapuna modernille tietokoneohjatulle ihmeelle kun ei jaksanu -23 asteessa ilman lohkolämmitintä.

Niin, mielenkiintoisia tilanteita. Kyseessä auton huonous tai ihan akun huonous?

 

Vanhoissa tötteröissä ei juurikaan sähköä kuluttavia varusteita ja uudemmissa enemmän virtaa kuluttavia kohteita ja siten akku joutuu kovemmalle tasi tulee tilanteita ettei akku olekaan riittävässä varauksessa.

Link to comment

Niin, mielenkiintoisia tilanteita. Kyseessä auton huonous tai ihan akun huonous?

 

Vanhoissa tötteröissä ei juurikaan sähköä kuluttavia varusteita ja uudemmissa enemmän virtaa kuluttavia kohteita ja siten akku joutuu kovemmalle tasi tulee tilanteita ettei akku olekaan riittävässä varauksessa.

 

Tässä vaimon siskon autossa ilmeisesti just se että akku alkaa jo olla "vanha" yhdistettynä pelkkien lyhyiden ajopätkien kanssa. Ja sit kylmällä menee kaikkien ohjausjärjestelmien käynnistykseen että ei sit enää oo virtaa käynnistykseen... Lisäks puuttuu lohkolämmitin kun tais vissiin olla saksasta tuotu.. :)

Link to comment

Eiks olis helpompi pitää takaluukussa kiintoavainta sen akun sijaan? :)

 

Onhan se näyttävämpää vaihtaa akku / antaa kaapeleilla itselleen virtaa toki..

 

Meitillä on semmone raksapaku, '97 Nissan Vanette. Sitä kun jouduin kaapeleilla kerran vikittelemään käyntiin sanoin auttajalle että sammuttais uudemman autonsa kun starttaan. Ei kuulemma tartte hän tuumas. Minä siihen että en mitään mistään tiedä mutta joku moottorinohjauspiiri kun kärähtää niin en korvaa. Lähti piuhat heti irti. :)

Edited by GT78
Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...