Jump to content

Tuplareikäkannet


Recommended Posts

Terve olen uusi tässä foorumissa ,

ja keskustelun aikaansaamiseksi haluaisin mielipiteitänne seuraavasta asiasta?

Olen rakentamassa kuplaan 1600 konetta ja nyt löytyy tallista seuraavat kannet

043 101 375R  30 ja 33 mm venttiilit

113 101 375     32 ja 35 mm venttiilit

Mikä näistä kanntattaisi käyttää tai ei kumpikaan.

Ja sitten vielä minkäkokoinen käärmeenpesä ja kaasarit

 

 

 

lohkoja löytyy jopa liikaa,

ja tää on vain murtoosa

post-2460-0-56758400-1390147803_thumb.jpg

Edited by Martin
Link to comment

Se tietysti riippuu siitä että minkälaisen koneen haluat tehdä ja paljonko siitä haluat tehoja. Jos ne kannet on ihan kunnossa eli ei oo halkeemia eikä venttiilit vuoda ja ne on suoria kansia niin kai niitä sillon voi käyttää jos et mitään ihmeelisiä teholukemia siitä halua. Ja jos jompiakumpia noista kansista meinaat käyttää niin en ainakaan ite laittais mitään kauheen isoa kaasutinta/kaasuttimia. Tietysti mielipiteitä on vähintään yhtä paljon kun tekijöitäkin.

Link to comment

Laittaisin seuraavan miedon kokoonpanon:

 

-Kannet joissa 35x32 venttiilit + kevyt kanavien siivous

 

-HD sinkkujouset ja cromolylautaset

 

-Engle W110 nokka tai vastaava 280-290 asteinen nokka 10-11mm nostolla

 

-8,5-9:1 puristussuhde 1,3-1,5mm dekillä

 

-2 x 1-kurkkuiset kadron kaasuttimet tai vastaavat - tai 2 x 40 drla/idf tuplakaasarit 30-32mm sisäkurkuin

 

-1 3/8" pakosarja pienellä kollektorilla.

 

-Lohko sellainen joka on max ensimmäiseen ylikokoon aarporattu ja 8mm kansipulteilla.

Edited by -Alex-
Link to comment

Mikäs noista 8 mm:n pulteista tekee 10 mm:n pultteja paremmat?

 

Olisiko syynä, että lämpölaajenemisesta aiheutuvat muodon muutokset ovat paremmin hallittavissa? 8mm pultti venyy helpommin, joten sylinteriputki ei painu kanteen sylinterin pituuden kasvaessa.

Link to comment

1600 koneessa ei liene kummoista eroa, kun lohkon sylinteriaukkoja kasvatetaan niin ymmärtääkseni casesaverilliset 8mm:t eivät korkkaa lohkosta niin helposti? Onkos kansissa aina samankokoiset reiät, niissähän esim. 94mm menee jo sylinteriputken reikä läpi noihin reikiin?

Link to comment

Eiköhän se lohko ole parempi käytännössä jos siinä on kierreholkit kansipulteilla -> 8mm kansipultit.   Pysyvät paremmin paikoillaan verrattuna 10mm kansipultteihin. Tästä on turha inttää, toki 10mm kansipultitkin toimii miedoissa koneissa ilman kierreholkkeja...ehkä :)

Link to comment

Kierreholkkien käyttö sinällään ei pakota käyttämään 8mm pultteja. Holkkeja löytyy myös 10mm pultille. Ja näyttäisi ulkokierre olevan molemmissa 14mm.

Siis case saver:ista nyt kyse? Mun muistaakseni 8mm pinnoille tarkoitetussa holkissa oli joku 12mm hienokierre..

Edited by vehkis1983
Link to comment

No nyt tuli ainakin selville minkälaiset pultit ja mutterit siihen tulee laittaa? :)

2*40 DRLA kuulostaa hyvältä siinä mielessä etta Nälkä aina kasvaa syödessä, ja niin taitaa venttiilit ja sylinterit myös tehdä !

entä jäähdytys? termostaatti ? flekti ? ulkoinen öljylaihdutin? mihin kytketään? öljypumppu vakio?

olen kyllä ruuvannut volkkareita ennenkin mutta edelliseen sovitin wbxn ja siinä oli jäähdytysnesteet otettu matalammasta porakaivosta

Ai niin sitten vielä? tän hurrin sanastosta ei löydy deki

Jos sen googla niin se on  on swahilia ja tarkoittaa moppia :)

Link to comment

joo saa nähdä

 

vakiolohkoissa tuppaa olemaan M8 kannenpultit ja ihan suotta isompia kannenpultteja case savereiden kanssa laittaa lähes vakioon koneeseen.

Joo mutta ihan hyvä tieto sekin  niistä case saveristä tulevaisuutta miettien, jos niitä koneita vaikka tekisi useampiakin

Link to comment

M8 kansipultti CSP/Scat ym laatuisena riittää tehokkaaseen koneeseenkin, ellei ilokaasuja tai turboa laita. 

 

Jos  tehonnälkä pian kasvaa, samalla voi laittaa kansiin 40x35,5 venttiilit. Periaatteessa riittää portatuissa vakiokansissa n. max 150-160hv koneeseen, tilavuudesta riippumatta.

Edited by -Alex-
Link to comment

joo

 

M8 kansipultti CSP/Scat ym laatuisena riittää tehokkaaseen koneeseenkin, ellei ilokaasuja tai turboa laita. 

 

Jos  tehonnälkä pian kasvaa, samalla voi laittaa kansiin 40x35,5 venttiilit. Periaatteessa riittää portatuissa vakiokansissa n. max 150-160hv koneeseen, tilavuudesta riippumatta.

 

joo tästä projektista ei tuu rakettia vaan hyvin vääntävä tehokkaampi kone -66 kuplaan jokapäivaiseen ajoon niin esim vakio nokkaa aattelin

Edited by Martin
Link to comment

En mä vieläkään ymmärrä, että miten se lohko paranee siitä että siihen porataan pinnapultille 12 tai 14 mm:n reikä 10 mm:n sijaan... Ei tainnut ainakaan topicin aloittajalla olla sellaisia speksejä että 10 mm:n pinnapultin saisi korkkaamaan lohkosta. Eri asia sitten jos sitä lohkoa pitää olla kokoajan purkamassa ja ruuvaamassa pinnapultteja irti, niin sitten casesaver säästää jenkoja.

 

Enkä nyt tarkoita etteikö se 8 mm pinnapulteilla oleva lohko olisi hyvä, tai ehkä jopa parempi, mene ja tiedä, mutta alussa kysyttyyn koneeseen ei ole mitään väliä onko lohko 10 mm vai 8 mm pinnapulteilla.

Link to comment

Ei ole suurta väliä. Itse käytin vuosia kymppimillisiä, vapari parisataa heppaa 8.000 kierrosta 13,5 puristuksella ja 11,64 varttimaililla 800 kg autossa ilman ainuttakaan ongelmaa. Tietty jos tehokkaita koneita ryhdytään tekemään ...

Edited by -AP-
Link to comment
On 1/20/2014 at 9:05 PM, vehkis1983 said:

Varmaan dekkikorkeutta tarkoitettiin.(haku auttaa)

Sit varmaan Full-flow:sta ei olisi mitään haittaa. Esim:http://www.aircooled.fi/tuote/2332/fullflow-setti-taydellinen-street-scat.http:

 

//www.huelsmann.us/bugman/FilterTech.html

 

Tuo huelsmannin linkki oli superhyvä! luin ajatuksella läpi ja aukaisi monta asiaa. Vielä kun tuon muistaisi siinä vaiheessa kun itse sitä tarvitsee.

 

-Mikko-

Link to comment
  • 6 years later...
On 1/20/2014 at 10:32 PM, metake said:

En mä vieläkään ymmärrä, että miten se lohko paranee siitä että siihen porataan pinnapultille 12 tai 14 mm:n reikä 10 mm:n sijaan... Ei tainnut ainakaan topicin aloittajalla olla sellaisia speksejä että 10 mm:n pinnapultin saisi korkkaamaan lohkosta. Eri asia sitten jos sitä lohkoa pitää olla kokoajan purkamassa ja ruuvaamassa pinnapultteja irti, niin sitten casesaver säästää jenkoja.

 

Enkä nyt tarkoita etteikö se 8 mm pinnapulteilla oleva lohko olisi hyvä, tai ehkä jopa parempi, mene ja tiedä, mutta alussa kysyttyyn koneeseen ei ole mitään väliä onko lohko 10 mm vai 8 mm pinnapulteilla.

Tää ei kyl oikein aukee mullekaan, miks vaihtaa 10 mm - > 8mm? Käykö 10 mm pinnapultti kuitenkin pytylle ku pytylle ja onko sillä koolla jotain merkitystä kansiin? Eikös tuo case saver käytännössä ole ikäänkuin helicoil? 

Link to comment

Ei helicoil tyyppinen jousi vaan kierreholkki ja idea ainakin mun järkeilyllä on siinä että 12mm kierteen pinta-ala eli pitopinta on heti ainakin 50% suurempi per kierros ja itse pinnapultilla ja sen materiaalilla pyritään pitämään kannen kireys samana pakkasella ja parissasadassa asteessa. Orkkis M10+kymmeniä irrotuksia ja kiristyksiä sekä rutut yli kympin on yhtä kuin korkannut pinnapultti.  Varmasti germaani-insinöörit olisivat suunnitelleet paremman ratkaisun mutta 30hv/litra ei tarvi parempaa. Sit kun mennään +80hv/litra niin vaatimukset on monessa kohdin erilaiset.

Link to comment

Jos case saveria M14 käyttää, niin mikä on tällöin lohkon sylinteriaukon max. halkaisija että seinämää on riittävästi? Ja onks 90,5-94:ssa se pyttyjen alahelma ulkomitalta saman kokoinen? 

Link to comment
1 hour ago, nyki said:

Jos case saveria M14 käyttää, niin mikä on tällöin lohkon sylinteriaukon max. halkaisija että seinämää on riittävästi? Ja onks 90,5-94:ssa se pyttyjen alahelma ulkomitalta saman kokoinen? 

Jos kairataan ni kairataan kunnolla. Kannattaako mitään muuta "isompaa" käyttää kun 94?

Nimimerkillä 94mm vuodesta 1995.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...