Guest Martin Posted January 19, 2014 Posted January 19, 2014 (edited) Terve olen uusi tässä foorumissa , ja keskustelun aikaansaamiseksi haluaisin mielipiteitänne seuraavasta asiasta? Olen rakentamassa kuplaan 1600 konetta ja nyt löytyy tallista seuraavat kannet 043 101 375R 30 ja 33 mm venttiilit 113 101 375 32 ja 35 mm venttiilit Mikä näistä kanntattaisi käyttää tai ei kumpikaan. Ja sitten vielä minkäkokoinen käärmeenpesä ja kaasarit lohkoja löytyy jopa liikaa, ja tää on vain murtoosa Edited January 19, 2014 by Martin Quote
Guest Kaiponen Posted January 19, 2014 Posted January 19, 2014 Se tietysti riippuu siitä että minkälaisen koneen haluat tehdä ja paljonko siitä haluat tehoja. Jos ne kannet on ihan kunnossa eli ei oo halkeemia eikä venttiilit vuoda ja ne on suoria kansia niin kai niitä sillon voi käyttää jos et mitään ihmeelisiä teholukemia siitä halua. Ja jos jompiakumpia noista kansista meinaat käyttää niin en ainakaan ite laittais mitään kauheen isoa kaasutinta/kaasuttimia. Tietysti mielipiteitä on vähintään yhtä paljon kun tekijöitäkin. Quote
-Alex- Posted January 19, 2014 Posted January 19, 2014 (edited) Laittaisin seuraavan miedon kokoonpanon: -Kannet joissa 35x32 venttiilit + kevyt kanavien siivous -HD sinkkujouset ja cromolylautaset -Engle W110 nokka tai vastaava 280-290 asteinen nokka 10-11mm nostolla -8,5-9:1 puristussuhde 1,3-1,5mm dekillä -2 x 1-kurkkuiset kadron kaasuttimet tai vastaavat - tai 2 x 40 drla/idf tuplakaasarit 30-32mm sisäkurkuin -1 3/8" pakosarja pienellä kollektorilla. -Lohko sellainen joka on max ensimmäiseen ylikokoon aarporattu ja 8mm kansipulteilla. Edited January 19, 2014 by -Alex- Quote
metake Posted January 20, 2014 Posted January 20, 2014 -Lohko sellainen joka on max ensimmäiseen ylikokoon aarporattu ja 8mm kansipulteilla.Mikäs noista 8 mm:n pulteista tekee 10 mm:n pultteja paremmat? Quote
VW-63 Posted January 20, 2014 Posted January 20, 2014 Mikäs noista 8 mm:n pulteista tekee 10 mm:n pultteja paremmat? Olisiko syynä, että lämpölaajenemisesta aiheutuvat muodon muutokset ovat paremmin hallittavissa? 8mm pultti venyy helpommin, joten sylinteriputki ei painu kanteen sylinterin pituuden kasvaessa. Quote
DWL_Puavo Posted January 20, 2014 Posted January 20, 2014 1600 koneessa ei liene kummoista eroa, kun lohkon sylinteriaukkoja kasvatetaan niin ymmärtääkseni casesaverilliset 8mm:t eivät korkkaa lohkosta niin helposti? Onkos kansissa aina samankokoiset reiät, niissähän esim. 94mm menee jo sylinteriputken reikä läpi noihin reikiin? Quote
-Alex- Posted January 20, 2014 Posted January 20, 2014 Eiköhän se lohko ole parempi käytännössä jos siinä on kierreholkit kansipulteilla -> 8mm kansipultit. Pysyvät paremmin paikoillaan verrattuna 10mm kansipultteihin. Tästä on turha inttää, toki 10mm kansipultitkin toimii miedoissa koneissa ilman kierreholkkeja...ehkä :) Quote
VW-63 Posted January 20, 2014 Posted January 20, 2014 Kierreholkkien käyttö sinällään ei pakota käyttämään 8mm pultteja. Holkkeja löytyy myös 10mm pultille. Ja näyttäisi ulkokierre olevan molemmissa 14mm. Quote
Guest vehkis1983 Posted January 20, 2014 Posted January 20, 2014 (edited) Kierreholkkien käyttö sinällään ei pakota käyttämään 8mm pultteja. Holkkeja löytyy myös 10mm pultille. Ja näyttäisi ulkokierre olevan molemmissa 14mm. Siis case saver:ista nyt kyse? Mun muistaakseni 8mm pinnoille tarkoitetussa holkissa oli joku 12mm hienokierre.. Edited January 20, 2014 by vehkis1983 Quote
VW-63 Posted January 20, 2014 Posted January 20, 2014 Joo, ja näyttäisikin olevan tarjolla 12mm ja 14mm holkkeja 8mm pultille http://www.aircooled.fi/kategoria/170/kampikammio Quote
Guest Martin Posted January 20, 2014 Posted January 20, 2014 No nyt tuli ainakin selville minkälaiset pultit ja mutterit siihen tulee laittaa? :) 2*40 DRLA kuulostaa hyvältä siinä mielessä etta Nälkä aina kasvaa syödessä, ja niin taitaa venttiilit ja sylinterit myös tehdä ! entä jäähdytys? termostaatti ? flekti ? ulkoinen öljylaihdutin? mihin kytketään? öljypumppu vakio? olen kyllä ruuvannut volkkareita ennenkin mutta edelliseen sovitin wbxn ja siinä oli jäähdytysnesteet otettu matalammasta porakaivosta Ai niin sitten vielä? tän hurrin sanastosta ei löydy deki Jos sen googla niin se on on swahilia ja tarkoittaa moppia :) Quote
Ketsa Posted January 20, 2014 Posted January 20, 2014 http://members.rennlist.com/v1uhoh/compress_image002.gif Tuota deck clearancea tällä foorummilla tarkoitetaan kun puhutaan dekistä. Quote
Guest vehkis1983 Posted January 20, 2014 Posted January 20, 2014 (edited) Varmaan dekkikorkeutta tarkoitettiin.(haku auttaa) Sit varmaan Full-flow:sta ei olisi mitään haittaa. Esim:http://www.aircooled.fi/tuote/2332/fullflow-setti-taydellinen-street-scat.http: //www.huelsmann.us/bugman/FilterTech.html Edited January 20, 2014 by vehkis1983 Quote
-Alex- Posted January 20, 2014 Posted January 20, 2014 vakiolohkoissa tuppaa olemaan M8 kannenpultit ja ihan suotta isompia kannenpultteja case savereiden kanssa laittaa lähes vakioon koneeseen. Quote
Guest Martin Posted January 20, 2014 Posted January 20, 2014 joo saa nähdä vakiolohkoissa tuppaa olemaan M8 kannenpultit ja ihan suotta isompia kannenpultteja case savereiden kanssa laittaa lähes vakioon koneeseen. Joo mutta ihan hyvä tieto sekin niistä case saveristä tulevaisuutta miettien, jos niitä koneita vaikka tekisi useampiakin Quote
-Alex- Posted January 20, 2014 Posted January 20, 2014 (edited) M8 kansipultti CSP/Scat ym laatuisena riittää tehokkaaseen koneeseenkin, ellei ilokaasuja tai turboa laita. Jos tehonnälkä pian kasvaa, samalla voi laittaa kansiin 40x35,5 venttiilit. Periaatteessa riittää portatuissa vakiokansissa n. max 150-160hv koneeseen, tilavuudesta riippumatta. Edited January 20, 2014 by -Alex- Quote
Guest Martin Posted January 20, 2014 Posted January 20, 2014 (edited) joo M8 kansipultti CSP/Scat ym laatuisena riittää tehokkaaseen koneeseenkin, ellei ilokaasuja tai turboa laita. Jos tehonnälkä pian kasvaa, samalla voi laittaa kansiin 40x35,5 venttiilit. Periaatteessa riittää portatuissa vakiokansissa n. max 150-160hv koneeseen, tilavuudesta riippumatta. joo tästä projektista ei tuu rakettia vaan hyvin vääntävä tehokkaampi kone -66 kuplaan jokapäivaiseen ajoon niin esim vakio nokkaa aattelin Edited January 20, 2014 by Martin Quote
metake Posted January 20, 2014 Posted January 20, 2014 En mä vieläkään ymmärrä, että miten se lohko paranee siitä että siihen porataan pinnapultille 12 tai 14 mm:n reikä 10 mm:n sijaan... Ei tainnut ainakaan topicin aloittajalla olla sellaisia speksejä että 10 mm:n pinnapultin saisi korkkaamaan lohkosta. Eri asia sitten jos sitä lohkoa pitää olla kokoajan purkamassa ja ruuvaamassa pinnapultteja irti, niin sitten casesaver säästää jenkoja. Enkä nyt tarkoita etteikö se 8 mm pinnapulteilla oleva lohko olisi hyvä, tai ehkä jopa parempi, mene ja tiedä, mutta alussa kysyttyyn koneeseen ei ole mitään väliä onko lohko 10 mm vai 8 mm pinnapulteilla. Quote
-AP- Posted January 21, 2014 Posted January 21, 2014 (edited) Ei ole suurta väliä. Itse käytin vuosia kymppimillisiä, vapari parisataa heppaa 8.000 kierrosta 13,5 puristuksella ja 11,64 varttimaililla 800 kg autossa ilman ainuttakaan ongelmaa. Tietty jos tehokkaita koneita ryhdytään tekemään ... Edited January 22, 2014 by -AP- Quote
Pedalpusher Posted January 21, 2014 Posted January 21, 2014 On 1/20/2014 at 9:05 PM, vehkis1983 said: Varmaan dekkikorkeutta tarkoitettiin.(haku auttaa) Sit varmaan Full-flow:sta ei olisi mitään haittaa. Esim:http://www.aircooled.fi/tuote/2332/fullflow-setti-taydellinen-street-scat.http: //www.huelsmann.us/bugman/FilterTech.html Tuo huelsmannin linkki oli superhyvä! luin ajatuksella läpi ja aukaisi monta asiaa. Vielä kun tuon muistaisi siinä vaiheessa kun itse sitä tarvitsee. -Mikko- Quote
nyki Posted May 4, 2020 Posted May 4, 2020 On 1/20/2014 at 10:32 PM, metake said: En mä vieläkään ymmärrä, että miten se lohko paranee siitä että siihen porataan pinnapultille 12 tai 14 mm:n reikä 10 mm:n sijaan... Ei tainnut ainakaan topicin aloittajalla olla sellaisia speksejä että 10 mm:n pinnapultin saisi korkkaamaan lohkosta. Eri asia sitten jos sitä lohkoa pitää olla kokoajan purkamassa ja ruuvaamassa pinnapultteja irti, niin sitten casesaver säästää jenkoja. Enkä nyt tarkoita etteikö se 8 mm pinnapulteilla oleva lohko olisi hyvä, tai ehkä jopa parempi, mene ja tiedä, mutta alussa kysyttyyn koneeseen ei ole mitään väliä onko lohko 10 mm vai 8 mm pinnapulteilla. Tää ei kyl oikein aukee mullekaan, miks vaihtaa 10 mm - > 8mm? Käykö 10 mm pinnapultti kuitenkin pytylle ku pytylle ja onko sillä koolla jotain merkitystä kansiin? Eikös tuo case saver käytännössä ole ikäänkuin helicoil? Quote
tolvana Posted May 4, 2020 Posted May 4, 2020 Ei helicoil tyyppinen jousi vaan kierreholkki ja idea ainakin mun järkeilyllä on siinä että 12mm kierteen pinta-ala eli pitopinta on heti ainakin 50% suurempi per kierros ja itse pinnapultilla ja sen materiaalilla pyritään pitämään kannen kireys samana pakkasella ja parissasadassa asteessa. Orkkis M10+kymmeniä irrotuksia ja kiristyksiä sekä rutut yli kympin on yhtä kuin korkannut pinnapultti. Varmasti germaani-insinöörit olisivat suunnitelleet paremman ratkaisun mutta 30hv/litra ei tarvi parempaa. Sit kun mennään +80hv/litra niin vaatimukset on monessa kohdin erilaiset. Quote
nyki Posted May 5, 2020 Posted May 5, 2020 Jos case saveria M14 käyttää, niin mikä on tällöin lohkon sylinteriaukon max. halkaisija että seinämää on riittävästi? Ja onks 90,5-94:ssa se pyttyjen alahelma ulkomitalta saman kokoinen? Quote
JM Posted May 5, 2020 Posted May 5, 2020 1 hour ago, nyki said: Jos case saveria M14 käyttää, niin mikä on tällöin lohkon sylinteriaukon max. halkaisija että seinämää on riittävästi? Ja onks 90,5-94:ssa se pyttyjen alahelma ulkomitalta saman kokoinen? Jos kairataan ni kairataan kunnolla. Kannattaako mitään muuta "isompaa" käyttää kun 94? Nimimerkillä 94mm vuodesta 1995. Quote
nyki Posted May 7, 2020 Posted May 7, 2020 Tästä case saver / sylinteriaukon reikä löytyikin hyvä keskustelu, kun jaksoi penkoa ja hakea viestejä läpi: Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.