Matti-Pekka Posted February 2, 2021 Posted February 2, 2021 (edited) Roskalavalle menossa vanha ammattitason suutintesteri (600 bar) ..no tunti ultraäänipesurissa ja vähän voitelua ja herkistelyy ...siitähän tuli ihan Bonk taidetta ja sehän vielä toimiikin. Edited February 2, 2021 by Matti-Pekka 4 Quote
Matti-Pekka Posted November 27, 2021 Posted November 27, 2021 Välillä sekakäyttöö..50 lukunen itävaunu naitetaan 70 lukuisen Germaanin kylkeen..ihan hauska projekti. 4 Quote
Hebster52 Posted July 25, 2023 Author Posted July 25, 2023 Näköjään Matti-Pekka vahingossa laittanut omia päivityksiä tänne. :) Harmiksi moni kuva vanhoissa projekteissa oli hukattu kun ei kiinnostanut alkaa maksamaan Photobucketin kuvagallerian ylläpidosta. No, joitan olen päivittänyt ettei ole ihan tyhjää joka sivulla. Tässä jotain pientä päivitystä tuosta viimeisimmästä projektista nyt. Kaarilevikkeet olivat hieman uudemmasta SC mallista joten jousisauva aukko oli väärä. Tietenkin piti vääntää suorasta pellistä korjauspalat. Autohan on nelosboxeri 912 alunperin joten siinä ei ole ollut erillistä öljysäiliötäkään. Joten sille piti tehdä tilaa 911 tyyliin. Samalla kun kieroa takapalkkia tuli vaihdettua niin ruostekorjasin myös noi pitkittäispalkit molemmin puolin kun kumminkin piti laikata auki jotta sain pois noi nelosboxerin kiinnityskorvat kutosboxerin kiinnikkeiden tilalle. 2 Quote
Hebster52 Posted July 25, 2023 Author Posted July 25, 2023 Takapalkkihan oli tietty myös uudempaan elikkä "hieman väärän mallinen"... :) Joten jo varhaisessa vaiheessa kävi mielessä että pitääkö tuokin epämuodostuma korjata.... :D Taka istuimenpohjat olivat huonot. Kuskin puolella korjattu lasikuidulla ja alkuperäinen pelti pitsiä. Apparin puoli oli joskus korjattu rumasti suoralla pellillä. Kuidutetun puolen muotoja käyttämällä sain mallin josta pystyin muovaamaan korjauspeltejä.. Karkeesti sovitettuina. Takapuskurin käpyjähän en viitsi ostaa vaan rakensin omanmalliset kevyet alumiinista. Tässä sit lopulta kun korjasin tuon takapalkin oikean malliseksi.. Täysikuitunen takapuskurin oli niin kiero että päätin leikata sen palasiksi ja korvata kuituinen keskiosakin alkuperäisellä peltisellä keskihelmalla. Takapuskurin kulmat käytän kuituisina mutta nekin vaati runsaasti leikkaamista ja uudelleen muotoilua... Lopulta sit takakulmat tuli valmiit. Helmat kaipaisi hieman lisää muotoa kohti takarenkaita... Tässä lopulta puskurinkäpykin paikallaan. 4 Quote
Hebster52 Posted July 25, 2023 Author Posted July 25, 2023 Nyt kun takapää on kasassa olen siirtynyt takapenkinpohjien asennukseen. 5 Quote
Hebster52 Posted January 11 Author Posted January 11 Jaaha... Ei ole porsaalle suurempia töitä pitkään löytynyt aikaa.. Heinä-elokuu meni talon ulkopuolen remppaan ja maalaukseen.... Sen jälkeen tuli kova into siivota tallista kaikkee vanhaa romua ym. talon rakentamisen ajoilta... Kun tallissa alkoi saada sen verran tilaa että pääsi kompastumatta toiseenkin päähän päätin samalla muokata osa uuteen järjestykseen ja saada vihdoin sähköt lopullisesti vedetty myös työpisteisiin... Siinä vierähti toiset pari kuukautta... Nyt pääsis jopa huoltamaan lämpöpumppua jos olis tarve... 6 Quote
Ketsa Posted January 17 Posted January 17 Ihan tuossa hiljanhan sä sen talon rakensit, mitenkä sitä nyt jo maalataan... Vai onkos siitäkin jo 20 vuotta :) Quote
Hebster52 Posted January 17 Author Posted January 17 Juu. Näin ne vuodet vierii.. 21 vuotta sitten muutettiin sisään... ;) 1 Quote
Hebster52 Posted January 27 Author Posted January 27 Jotain pientä tullut askarreltua viimesen kuukauden ajan kun porschea ei oikein pääse räpeltämään.. 2 Quote
Hebster52 Posted January 30 Author Posted January 30 Hebsteri on kummitellut pitkään taustalla. Aina joku muu tullut väliin. Takaluukkua aloitin eka kerran n. 20v sitten. Alapää on splitin takaluukusta jossa yläpää oli maatunut lähes kokonaan löytöhetkellä kun oli nojannut seinää vastaan pitkään... Yläreunat säädin kulmat oikeaan muotoon ja liitin uudemman etuluukun niiden väliin... Tuossa myös jo reunojen pohdintaa.. mutta toi logon korotettu kohta häiritsi. Sit koko projekti joutui varastoon muiden projektien alta... Quote
Hebster52 Posted January 30 Author Posted January 30 (edited) Sain taas jostain syystä vähän intoa keväällä 2009 tähän ja irroitin tuon vahvikepalan splitin luukun sisäpuolelta jotta pääsisin muokkaamaan sitä pikkasen. Siinä vaiheessa siitä sit tulikin pre-49 mallin splittiluukku.. 😇 Ja taas projekti jäi hieman varjoon. Tietty kaikki työvaiheet jatkuvasti työstyivät alitajunnassa takaraivossa tai jotain. Koska ajatus ollut koko ajan replikoida Hebmullerin ekaa protoa niin takaluukku tarvii kans louvereita. Niiden teko kehittyi ajan mukaan ja päätin tehdä ne yksitellen kun kuuluvat olla kaarevat kolmiulotteisesti ja epäsymmetriset päissä.. Nämä tuli sit väännettyä 2013... Edited January 30 by Hebster52 2 Quote
Hebster52 Posted January 30 Author Posted January 30 (edited) Tuo "väärän ikäinen" keskiosa oli pitkään häirinnyt joten luukku ei sen takia saanut lisävauhtia. 2015 löysin yhden splitin vai oliko ovaalin etuluukun jonka päätin uhrata tähän ja samalla jättää enemmän peltiä.. Edited January 30 by Hebster52 Quote
Hebster52 Posted January 30 Author Posted January 30 (edited) Kun kokeilin tuota palaa koriin tajusin että olin jollain ihmeen takia onnistunut leikata tuon keskiosan 6mm sivun keskilinjasta... Kokonaisleveys oli oikein ja kulma osat symmetriset mutta keskilinja oli 6mm vasemmalle.. Arvatkaa ottiko päähän.. Into loppui taas siihen... Ta melkein tuossa oli tullut vedettyä vähän seesand beigeä splitin palaan. Edited January 31 by Hebster52 Quote
Hebster52 Posted January 30 Author Posted January 30 (edited) Tammikuussa 2016 aloitin rätin rungon tekoa. Siitä löytyykin tästä aiheesta sivulla 4 lisää kuvia. Edited January 31 by Hebster52 Quote
Hebster52 Posted January 30 Author Posted January 30 Viime syksynä tallin suursiivouksen yhteydessä raahasin noi takaluukun osat varastosta talliin. Joulukussa rakensin levystä jigin luukun sisämitoilla sovitettuna koriin... Olin pari vuotta sitten löytänyt toisen splitin etuluukun jonka aioin käyttää tuohon keskiosaan. Joten mallinsin tuon keskiosan paperille ja siirsin sen uuteen luovari luukkuun. Tällä kertaa oikein keskitettynä....😝 Samalla myös jätin huomattavasti enemmän peltiä. Quote
Hebster52 Posted January 30 Author Posted January 30 Hitsasin kolmannen kerran noi kulmat paikalleen. Kasasin osat jigiin, leikkasin muutaman strategisen viillon noihin pelteihin (siihen kohtaan mihin noi louversit joskus tulevat) helpottaakseni luukun muotoilua. Kävin tallilla kokeilemassa luukun istuvuutta irto osineen jigin kanssa varmistaakseen että olin saanut ne edes sinnepäin sopimaan... Näyttivät sopivan yllättävän hyvin joten takaisin kotiin sovittamaan noi sivuosatkin paikoilleen. Sain ne viikonloppuna sovitettua ja hepattua kaikki toisiinsa. Jigi edelleen alla kun toi keskipullistuma vielä hitsaamatta. Kävin taas eilen kokeilemassa sopiiko edelleen. Luukku istuu kuin valettu. Enää vaan pientä hienosäätöä niin voin hitsata kaikki valmiiksi! 10 Quote
Tanhis Posted January 31 Posted January 31 Komian näköistä, onkos tämä ensi kesän mantorppiin valmis ;) Quote
Hebster52 Posted January 31 Author Posted January 31 6 minutes ago, Tanhis said: Komian näköistä, onkos tämä ensi kesän mantorppiin valmis ;) Olispa hieno juttu Bugrunin 40 vuotis juhliin.. 🤪 1 Quote
Ketsa Posted January 31 Posted January 31 2 hours ago, Hebster52 said: Olispa hieno juttu Bugrunin 40 vuotis juhliin.. 🤪 Kesällä Haapasaareen! Quote
Hebster52 Posted February 2 Author Posted February 2 (edited) Tänään sit piti keksiä jotain kun kumminkin lakkoilin ettei ihan turhaan kotona luuhais... Sen verran sain osat nyt sovitettua että pysyy kasassa. Ja tietysti kaasu loppui MIGissä... No, ehdin käydä vaihtamassa pullo ennen kuin sulkivat. Edited February 2 by Hebster52 5 Quote
Hebster52 Posted February 6 Author Posted February 6 Tänään kävin taas tallilla testaamassa että se edelleen sopii koriin. Näyttää sopivan suht hyvin joten seuraavaksi hitsaan kaikki saumat umpeen. :) 9 Quote
Hebster52 Posted February 10 Author Posted February 10 (edited) Samalla nyt kun olen vauhdissa poistin etuluukun ja irroitin etulokarit. Niihin aloin hahmottamaan idean joka kasvanut mielessä jo pitkään. Jos vaikka muovaisin etulokarin kaaria hieman tilavimmiksi.. Olis helpompaa kuin hitsata levikkeitä... Teippasin mallin jotta sain kopioitua saman toisellekin lokarille.. Hiosin peltipuhtaiksi sekä ulko että sisäpinnoilta. Ja sit vaan vasaroimaan sisäpuolelta käyttämällä vastinta ulkopuolella. Tässä toinen melkein valmis. Oikein tyytyväinen lopputulokseen. Ei oikeastaan levitä ollenkaan mutta antaa enemmän tilaa madaltaa. Edited February 10 by Hebster52 3 Quote
Hebster52 Posted February 20 Author Posted February 20 Porschen keulasta löytyi Florida ajoilta tehtyä lasikuituista laatukorjausta joka tehnyt tehtävänsä... Jotenka sinnekin piti keksiä parempi korjaustapa... Nyt alkaa olla sen verran korjauspaloja tehtynä että pakko alkaa hitsata ne kans paikoilleen.... 2 Quote
Hebster52 Posted February 23 Author Posted February 23 (edited) Pienimmätkin yksityiskohdat ovat tärkeitä! 🤪 Edited February 23 by Hebster52 3 Quote
Virtanen Posted February 23 Posted February 23 Splitissä tuo pistehitsimutteri on toisinpäin, eli se mutterin torni toimii saranan toisena osapuolena, ja itse saranan alle tulee iso aaltojousi Quote
Hebster52 Posted February 23 Author Posted February 23 Juu. Tiedän. Varhaisissa Hebmullereissä näin takaluukussa. Myöhäisissä samoin kuin mainitsit splitin etuluukussa. 😉 Quote
Hebster52 Posted February 24 Author Posted February 24 Oli vaan pakko jo aloittaa niiden muotoilua... 3 Quote
Hebster52 Posted February 25 Author Posted February 25 Puoliks hitsattu nyt. https://youtube.com/shorts/n6Wn8U9bkMI?si=5Mcn5Iw5KiPNMvDI Quote
Hebster52 Posted February 25 Author Posted February 25 (edited) Tänään aloitin Hebsterin luukun hitsausta. Sain yläsaumat hitsattua. Jonka jälkeen irroitin jigin tilapäisesti. Piti hioa sitä vähän keskilinjasta kun oli turhan tiukka. Hionnan jälkeen keskiosakin asettuu paremmin kohdalleen kunhan saan loput nyt hitsattua. Edited February 25 by Hebster52 2 Quote
Hebster52 Posted February 25 Author Posted February 25 Nyt kun yläosa on muodoltaan kohdallaan voin alkaa leikkimään louverseillakin.. 1 Quote
Hebster52 Posted February 25 Author Posted February 25 (edited) 10 minutes ago, mikan said: Melkein oikein, sinun linkittämä on prototyyppi nro. 2 minä rakennan nro.1 kopion. Siinä oli mm. vain neljä louversia per sivu ym. muita erikoisuuksia. 😉 Edited February 25 by Hebster52 1 Quote
Hebster52 Posted February 26 Author Posted February 26 Tuossa olisi yksi harvoista kuvista. 😉 2 Quote
Hebster52 Posted February 26 Author Posted February 26 Ja tässä minun aikanaan muokkaama kuva. Perustuu tuosta kakkos protosta johon olen muokannut ykkös proton yksityiskohtia. Ja kevyt madalluskin. 😉 2 Quote
Hebster52 Posted March 1 Author Posted March 1 No, nyt on luukku sit yhtä palaa! Sain sopivasti kasaan kun purulevy jigi alkoi hajotakin... 😝 Seuraavaksi vielä jotain pientä ruosteenkorjaustarpeita mitä on ilmennyt noissa splittiluukkujen osissa. Sit toi sisäpelti paikalleen ja saranan kiinnityskohtien rakentaminen. Sen jälkeen sit louversit kiinni.. 3 Quote
Hebster52 Posted March 2 Author Posted March 2 Tänään kävin vielä kokeilemassa että muodot ovat säilyneet hitsauksen ja jigin poiston jälkeen. Näyttää sopivan vieläkin! Jopa paremmin kuin jigin kanssa. Tästä nyt sit hyvä jatkaa. 1 Quote
Hebster52 Posted March 3 Author Posted March 3 Pitkään ollut mietinnässä vääntää tämmöinenkin etuluukun sisään.. pitää vissiin alkaa piirtämään.. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.