Essi Posted February 10, 2014 Share Posted February 10, 2014 3 ja 4 vaihteita ei löydy ollenkaan. Pakki on kakkosen paikalla, 1 ja 2 ovat kolmosen ja nelosen paikalla. Keppi ei mene niin paljoa vasemmalle, että pakkilukko ottaisi kiinni. Kepin säädöstä ei ole apua. Sama juttu vakiokepillä ja Vintage speedin tuninkikepillä. Vaihteisto on juuri vaihdettu ja se on viimeksi avattu ja koottu kokeneen asentajan toimesta (perävälitys vaihdettu). Laatikolla ei siis ole ajettu remontin jälkeen. Auto on 61 umpipaku. Kaikki keppilinjan puslat ja holkit on uusia. Laatikko on heiluri 70-luvun Kuplasta, laatikon nokkakappale lätkämailoineen Juniksen alkuperäinen. Sen asensin itse, enkä siinä silloin huomannut mitään outoa. Missä vika voisi olla? Pystyykö keppilinjan kokoamaan jotenkin väärin, jolloin käy näin? Voiko laatikon nokkakappaleen asentaa väärin, jolloin käy niin? Vai onko vaihteiston sisällä säädöt pielessä? Quote Link to comment
Tanhis Posted February 10, 2014 Share Posted February 10, 2014 (edited) Onko siellä 3 tai 4 vaihde pesässä ? Ja alennusvaihteet varmaan heiti mäelle vai? Edited February 10, 2014 by Tanhis Quote Link to comment
Essi Posted February 10, 2014 Author Share Posted February 10, 2014 Pakki toimii ja mielestäni ykkönen ja kakkonen (tai sitten kolmonen ja nelonen - en tiedä varmaksi). Alennusvaihteita ei ole. Quote Link to comment
non-hippy Posted February 11, 2014 Share Posted February 11, 2014 Onko se irtonainen stopparipelti kepin alla väärinpäin. Pakkikieleke oikealla ylöspäin. Saako kaikki vaihteet päälle ilman keppiä auton alta tankoa liikuttaen? Quote Link to comment
Essi Posted February 11, 2014 Author Share Posted February 11, 2014 Keppi ja stoppari ovat oikeinpäin. Pelkästään tangosta vääntämällä en ole vielä kokeillut. Kohta kokeilen. Kun irrottaa tangon vaihteistosta, niin silloin keppi liikkuu järkevästi. Kai sitä pitää painua pajalle irrottamaan kone ja laatikko ja etsiä/korjata vika. Onneks on jo valmiiksi saikkupäivä. Quote Link to comment
MESIKÄMMEN Posted February 11, 2014 Share Posted February 11, 2014 Kolkissani oli aikoinaan vastaavanlainen vika. Silloin syynä oli väärä (kuplan) lätkämaila, jolloin vaihteensiirtäjän tangon yhdysholkin / nivelen lukitus ei ollut oikeassa asennossa suhteessa lätkämailaan. Tässä tapauksessa maila on ilmeisestikin oikea, mutta voisiko kohdistuksessa olla kuitenkin vikaa? Quote Link to comment
Essi Posted February 11, 2014 Author Share Posted February 11, 2014 Lätkämaila tosiaan on oikea, mutta ehkä sen asennuksessa meni jokin väärin. Moottori on jo lattialla, laatikkokin hetkisen kuluttua. Quote Link to comment
-tipi- Posted February 11, 2014 Share Posted February 11, 2014 Tuskin lätkämailaa saa asennettua väärin siten että osa vaihteista toimii ja osa ei? Quote Link to comment
Dennis Posted February 11, 2014 Share Posted February 11, 2014 Mun mielestäni jossain suunnittelemassani kokoonpanossa auto/lätkämaila/nokkakappale ei olisi toiminut poraamatta vaihdekeppilinjan lukitusreijän eri paikkaan lätkämailaan, nyt en muista ollenkaan mitä olin suunnittelemassa silloin, tulipa vaan vieleen olisikohan joku vastaava ongelma nyt? Tämä on vähän huuhata kun en muista sen enempää, mutta kannattaa tutkia löysäämällä lukitusruuvia laatikon lätkämailaan saisiko toimimaan eri asennossa. T. Dennis Quote Link to comment
PZQ Posted February 11, 2014 Share Posted February 11, 2014 Oma villi veikkaus keppilinjan (etummaisen "piippu-putken") 2 ekaa liitosta/puslaa.. -Pete- Quote Link to comment
Essi Posted February 11, 2014 Author Share Posted February 11, 2014 Keppilinjan liitokset on kunnossa ja puslat uusia, mutta itse piippuputki kyllä saattaa olla pieni kysymysmerkki. Sen liitos keskimmäiseen tankoon oli aika tiukka, kun syksyllä sen purin. Olisko saanut piippu pientä vauriota (vääntynyt/taipunut) silloin? No tsekataan nyt toi lätkis, kun kerran leikkiin lähdettiin. Quote Link to comment
x-pj Posted February 11, 2014 Share Posted February 11, 2014 Mun mielestäni jossain suunnittelemassani kokoonpanossa auto/lätkämaila/nokkakappale ei olisi toiminut poraamatta vaihdekeppilinjan lukitusreijän eri paikkaan lätkämailaan, nyt en muista ollenkaan mitä olin suunnittelemassa silloin, tulipa vaan vieleen olisikohan joku vastaava ongelma nyt? Tämä on vähän huuhata kun en muista sen enempää, mutta kannattaa tutkia löysäämällä lukitusruuvia laatikon lätkämailaan saisiko toimimaan eri asennossa. T. Dennis Toi ongelma oli ainakin silloin, jos laittoi juniksen alkuperäisen tikun kuplaan. Tässä tapauksessa oireet kyllä samankaltaisia. Quote Link to comment
Essi Posted February 11, 2014 Author Share Posted February 11, 2014 Niin eikös Kuplan tikussa ole lukitusreikä yläpuolella ja Junassa alapuolella? Mulla ei ole nyt tässä Kuplan lätkistä verrattavaksi, mutta niin ajattelisin. Vaihdelaatikko on nyt lattialla ja kyllä siellä tuntuisi kaikki olevan kunnossa. Vikakin saattoi jo löytyä. Uudessa WolfsburgWestin vaihdetangon nivelessä ei ole lukitusruuvien reiät aivan samansuuntaiset, vaikka niiden kaiketi pitäisi olla. Ruuvien reiät on porattu niveleen noin 1,5 mm epäkeskeisesti ja sen uskoisin riittävän pilaamaan koko pelin vaihdekepin päässä. En osaa tarkemmin selittää, mutta laitan kuvan malliksi illemmalla. Quote Link to comment
Essi Posted February 11, 2014 Author Share Posted February 11, 2014 Jesh. Nyt tuntuisi keppi toimivan. Löysin omista romuista punaisen uretaanipuslan ja laitoin laatikon sen kanssa takaisin autoon. Uretaanipuslien kestävyydestä on muistaakseni joskus internetissä varoiteltu, mutta toimivuudessa ainakin pesee laatuosan 6-0. Kiitoksia kaikille mukana olleille. :) Quote Link to comment
Tanhis Posted February 11, 2014 Share Posted February 11, 2014 Niin eikös Kuplan tikussa ole lukitusreikä yläpuolella ja Junassa alapuolella? Mulla ei ole nyt tässä Kuplan lätkistä verrattavaksi, mutta niin ajattelisin. Vaihdelaatikko on nyt lattialla ja kyllä siellä tuntuisi kaikki olevan kunnossa. Vikakin saattoi jo löytyä. Uudessa WolfsburgWestin vaihdetangon nivelessä ei ole lukitusruuvien reiät aivan samansuuntaiset, vaikka niiden kaiketi pitäisi olla. Ruuvien reiät on porattu niveleen noin 1,5 mm epäkeskeisesti ja sen uskoisin riittävän pilaamaan koko pelin vaihdekepin päässä. En osaa tarkemmin selittää, mutta laitan kuvan malliksi illemmalla. Eikös siihen pysty poraamaan uudet reijät 180astetta sivuun niin pääset siittä uretaani osasta eroon. Quote Link to comment
Essi Posted February 11, 2014 Author Share Posted February 11, 2014 Eikös siihen pysty poraamaan uudet reijät 180astetta sivuun niin pääset siittä uretaani osasta eroon. Ehkä pystyisi, mutta ajetaan nyt tuo tuninkipusla ensin loppuun. Aika pieni toi vika tosiaan oli, mutta ainakin tälle autolle se oli liikaa. Tässä vielä kuva kertomaan, mistä oli kysymys. Quote Link to comment
PZQ Posted February 11, 2014 Share Posted February 11, 2014 Jess ! Hyvä että homma ratkesi. Mulla oli etummaisen ko-nikaleen kanssa, saman tyyppinen ongelma (reikä päin pers..) Etummaisessa muistaakseni orkkiksena "epäkesko" reikä? -Pete- Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.