Jump to content

Junakeulan vaihdekeppi sekaisin...


Recommended Posts

3 ja 4 vaihteita ei löydy ollenkaan. Pakki on kakkosen paikalla, 1 ja 2 ovat kolmosen ja nelosen paikalla. Keppi ei mene niin paljoa vasemmalle, että pakkilukko ottaisi kiinni. Kepin säädöstä ei ole apua. Sama juttu vakiokepillä ja Vintage speedin tuninkikepillä.

Vaihteisto on juuri vaihdettu ja se on viimeksi avattu ja koottu kokeneen asentajan toimesta (perävälitys vaihdettu). Laatikolla ei siis ole ajettu remontin jälkeen.

Auto on 61 umpipaku. Kaikki keppilinjan puslat ja holkit on uusia. Laatikko on heiluri 70-luvun Kuplasta, laatikon nokkakappale lätkämailoineen Juniksen alkuperäinen. Sen asensin itse, enkä siinä silloin huomannut mitään outoa.

Missä vika voisi olla? Pystyykö keppilinjan kokoamaan jotenkin väärin, jolloin käy näin? Voiko laatikon nokkakappaleen asentaa väärin, jolloin käy niin? Vai onko vaihteiston sisällä säädöt pielessä?

Link to comment

Keppi ja stoppari ovat oikeinpäin. Pelkästään tangosta vääntämällä en ole vielä kokeillut. Kohta kokeilen. Kun irrottaa tangon vaihteistosta, niin silloin keppi liikkuu järkevästi.

Kai sitä pitää painua pajalle irrottamaan kone ja laatikko ja etsiä/korjata vika. Onneks on jo valmiiksi saikkupäivä.

Link to comment

Kolkissani oli aikoinaan vastaavanlainen vika. Silloin syynä oli väärä (kuplan) lätkämaila, jolloin vaihteensiirtäjän tangon yhdysholkin / nivelen lukitus ei ollut oikeassa asennossa suhteessa lätkämailaan.

Tässä tapauksessa maila on ilmeisestikin oikea, mutta voisiko kohdistuksessa olla kuitenkin vikaa?

Link to comment

Mun mielestäni jossain suunnittelemassani kokoonpanossa auto/lätkämaila/nokkakappale ei olisi toiminut poraamatta vaihdekeppilinjan lukitusreijän eri paikkaan lätkämailaan, nyt en muista ollenkaan mitä olin suunnittelemassa silloin, tulipa vaan vieleen olisikohan joku vastaava ongelma nyt?

 

Tämä on vähän huuhata kun en muista sen enempää, mutta kannattaa tutkia löysäämällä lukitusruuvia laatikon lätkämailaan saisiko toimimaan eri asennossa.

 

T.

Dennis

Link to comment

Keppilinjan liitokset on kunnossa ja puslat uusia, mutta itse piippuputki kyllä saattaa olla pieni kysymysmerkki. Sen liitos keskimmäiseen tankoon oli aika tiukka, kun syksyllä sen purin. Olisko saanut piippu pientä vauriota (vääntynyt/taipunut) silloin?

No tsekataan nyt toi lätkis, kun kerran leikkiin lähdettiin.

Link to comment

Mun mielestäni jossain suunnittelemassani kokoonpanossa auto/lätkämaila/nokkakappale ei olisi toiminut poraamatta vaihdekeppilinjan lukitusreijän eri paikkaan lätkämailaan, nyt en muista ollenkaan mitä olin suunnittelemassa silloin, tulipa vaan vieleen olisikohan joku vastaava ongelma nyt?

 

Tämä on vähän huuhata kun en muista sen enempää, mutta kannattaa tutkia löysäämällä lukitusruuvia laatikon lätkämailaan saisiko toimimaan eri asennossa.

 

T.

Dennis

Toi ongelma oli ainakin silloin, jos laittoi juniksen alkuperäisen tikun kuplaan. Tässä tapauksessa oireet kyllä samankaltaisia.

Link to comment

Niin eikös Kuplan tikussa ole lukitusreikä yläpuolella ja Junassa alapuolella? Mulla ei ole nyt tässä Kuplan lätkistä verrattavaksi, mutta niin ajattelisin.  

Vaihdelaatikko on nyt lattialla ja kyllä siellä tuntuisi kaikki olevan kunnossa. Vikakin saattoi jo löytyä.

Uudessa WolfsburgWestin vaihdetangon nivelessä ei ole lukitusruuvien reiät aivan samansuuntaiset, vaikka niiden kaiketi pitäisi olla. Ruuvien reiät on porattu niveleen noin 1,5 mm epäkeskeisesti ja sen uskoisin riittävän pilaamaan koko pelin vaihdekepin päässä. En osaa tarkemmin selittää, mutta laitan kuvan malliksi illemmalla.  

Link to comment

Jesh. Nyt tuntuisi keppi toimivan. Löysin omista romuista punaisen uretaanipuslan ja laitoin laatikon sen kanssa takaisin autoon. Uretaanipuslien kestävyydestä on muistaakseni joskus internetissä varoiteltu, mutta toimivuudessa ainakin pesee laatuosan 6-0.

Kiitoksia kaikille mukana olleille. :)

Link to comment

Niin eikös Kuplan tikussa ole lukitusreikä yläpuolella ja Junassa alapuolella? Mulla ei ole nyt tässä Kuplan lätkistä verrattavaksi, mutta niin ajattelisin.  

Vaihdelaatikko on nyt lattialla ja kyllä siellä tuntuisi kaikki olevan kunnossa. Vikakin saattoi jo löytyä.

Uudessa WolfsburgWestin vaihdetangon nivelessä ei ole lukitusruuvien reiät aivan samansuuntaiset, vaikka niiden kaiketi pitäisi olla. Ruuvien reiät on porattu niveleen noin 1,5 mm epäkeskeisesti ja sen uskoisin riittävän pilaamaan koko pelin vaihdekepin päässä. En osaa tarkemmin selittää, mutta laitan kuvan malliksi illemmalla.  

 

Eikös siihen pysty poraamaan uudet reijät 180astetta sivuun niin pääset siittä uretaani osasta eroon.

Link to comment

Eikös siihen pysty poraamaan uudet reijät 180astetta sivuun niin pääset siittä uretaani osasta eroon.

Ehkä pystyisi, mutta ajetaan nyt tuo tuninkipusla ensin loppuun.

 

Aika pieni toi vika tosiaan oli, mutta ainakin tälle autolle se oli liikaa. Tässä vielä kuva kertomaan, mistä oli kysymys.

post-128-0-80897300-1392130325_thumb.jpg

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...