AA-313 Posted February 16, 2014 Posted February 16, 2014 Mimmones nokka olis käypänen 1:1.30 keinujen kanssa tommoses 1830 koneessa jossa noin 120 hv.nurkka kaasareilla .ja lähinnä työ matka ajoa.veto sais riittää 7000rpm. Quote
Anpu Posted February 16, 2014 Posted February 16, 2014 (edited) Engle w-120, ei tosin suositella kuin 1,25. Edited February 16, 2014 by Anpu Quote
AA-313 Posted February 16, 2014 Author Posted February 16, 2014 Engle w-120, ei tosin suositella kuin 1,25. tommonen saattas perkule löytyy jopa omasta hyllystä. 1 Quote
Jarmo Lummi Posted February 18, 2014 Posted February 18, 2014 (edited) Engle TCS20. Tuo nokka todettu hyväksi/erinomaiseksi vaparikäytössä ja varsinkin työmatkatermiäkin noudattavassa moottorityypissä eikä kiekat sekä vääntö lopu kesken voimaa unohtamatta . Laskennalliset ohjelmat toteavat myös jotta ruiskun käytössä myös toimivia sekä kaasareiden kera tcs10, 20 ja 30 mallin nokat. 12-13 nosto erinomainen vääntävässä käyttökoneessa eikä niinkään venttiilikoneisto kulu. Viritysvelhon sanontaa siteeratakseen "Suomalaiset rkentaa vääristä osista moottoreita väärään käyttöön ja useinki nokassa on aivan liikaa asteita muuhun kokonaisuuteen nähden" Jos ne osat vaan ei sovi yhteen niin ... ja sen pituinen se Edited February 21, 2014 by Jarmo Lummi Quote
AA-313 Posted February 18, 2014 Author Posted February 18, 2014 Ei taija toi turbo nokka oikeen rokata mun vapari koneess. Onkos 15mm ve ttiili nostoo jo liikaa. Quote
mikko k Posted February 18, 2014 Posted February 18, 2014 lähinnä työ matka ajoa.veto sais riittää 7000rpm. Tämä yhdistelmä ei mun mielestä oikein natsaa... Mutta kukin tyylillään! 15mm on ihan ok nosto. Mutta tuskin tässä yhdistelmässä. Paitsi jos varaudut venttiili / ohjuriremontin tekoon useammin kuin jos nostoa on esim. 12mm. Koska nokan valintaan vaikuttaa mm. puristussuhde, kaasarit, pakosarjat, kannet, venakoot, kansityöt, jne, niin näillä tiedoilla on mun mielestä hankalaa arvailla, että mikä nokka olis sopiva. Quote
Guest Pesone Posted February 19, 2014 Posted February 19, 2014 Mimmones nokka olis käypänen 1:1.30 keinujen kanssa tommoses 1830 koneessa jossa noin 120 hv.nurkka kaasareilla .ja lähinnä työ matka ajoa.veto sais riittää 7000rpm. Itsellä oli engle 110, 1.25 keinut, 117 hp, max rpm 7200 ja samankokoinen kone, 2x40 drla. Kannet oli 044 magnum plus, 9,2 puristus hyvin toimi kone (kun toimi) Toimi myös tosi hienosti pienillä kierroksilla (aina silloin kun ei ollut kaasarissa roskia) Quote
AA-313 Posted February 19, 2014 Author Posted February 19, 2014 (edited) Tämä yhdistelmä ei mun mielestä oikein natsaa... Mutta kukin tyylillään! Mikähän tässä yhtälössä ei mikkoo nyt miellytä. Edited February 19, 2014 by AA-313 Quote
Ketsa Posted February 19, 2014 Posted February 19, 2014 Mikko varmaan ihmettelee samaa kuin minäkin, että millaista työmatkaa ajat. Nosto ja vetoalue ovat rajumman puoleiset katukäyttöön, ainakin jos kilometrejä tulee yhtään enemmän. Quote
VW-63 Posted February 20, 2014 Posted February 20, 2014 Kertokaapas kokeneemmat koneen rakentajat tai teoreetikot paljonko ohjurien ja venttiilien huoltoväli sitten lyhenee, jos käytettään yli 12mm nostoa venttiilillä katukoneessa jota satunnaisesti kierrätetään tuonne 6000 paremmalle puolelle? Äkkisältään tuntuisi, että nostolla ei olisi niinkään suurta väliä kuin keinujen mallilla ja vipusuhteella vaikka kyllähän nuo tietysti kulkevat samassa suhteessa? Onko olemassa jotain taulukkoa montako edestakaista liikettä mikäkin ohjuri/venttiili-kombinaatio teoriassa kestää suhteessa lämpötilaan? Ja voisikos tässä olettaa, että rullakeinu ei kuormittaisi ventiiliä sivusuunnassa "juuri lainkaan"? Quote
mikko k Posted February 20, 2014 Posted February 20, 2014 Ketsa tuossa heti oivalsi, että mikä muakin mietityttää. Mutta kuten todettu, niin kukin tyylillään. Mitä enemmän venalla on nostoa ja mitä enemmän koneen halutaan kiertää, niin sitä rajumpaa tavaraa tarvitaan, esim. jousipaineita tarvii nostaa, cromo tönärit tarvitaan, jne. Sitä kautta kaikki rasitukset vaan kasvaa ja huoltovälit lyhenee. Venttiilit kuluu varsistaan, päistään ja myös seetipinnat menee nopeampaa "tratille". Vaatien mm. tiheämpää välyksien säätöä. Siksi mun mielestä työmatka-ajoon sopii paljon paremmin esim. 2,2-2,4 litran roogeri maltillisilla osilla. Siitä saa helposti samat tehot ja enemmän vääntöä kuin korkealle kiljuvasta pikkukoneesta. Mutta kuten todettu, niin kukin tyylillään.... :) Quote
ARTO Posted February 20, 2014 Posted February 20, 2014 Miksi aina ehdotetaan rautaa kaikkiin venakoneiston osiin? Laitetaan tilalle laadukasta ja kevyempää osaa ja kestää silti kohtalaisen ookoosti kiertää. Quote
mikko k Posted February 20, 2014 Posted February 20, 2014 Voi toki laittaa titaaniset jousilautaset, se keventää hieman rasitusta. Ja Arto voi myydä sellaiset vaikka heti varastostaan... ;-D Lisäksi voi laittaa vaikka Pauterin alumiiniset rullakeinut, sekin vähentää hieman rasituksia. Ja tietenkin voi keventää venojen painoa n. kolmanneksella vaihtamalla nekin titaanisiin. Mutta siinä kohtaa huoltoväli romahtaa verrattuna rosterivenoihin. Kaikki nää on vain valintoja. Ja riippuu siitä että mitä haluaa ja mitä lompakko kestää. Quote
mikko k Posted February 20, 2014 Posted February 20, 2014 Niin tohon alkuperäiseen kysymykseen vois löytyä vastaus Pesosen postauksesta. Quote
AA-313 Posted February 21, 2014 Author Posted February 21, 2014 Rulla keinuja tähän vaan minä suunnittelin just sen takii että pääsis toi venttiili koneisto helpommalla.mutta kun ei ole niitä 1.1suhteella niin täytyy toi nokka sitten vaihtaa en tiedä mikä nokka nyt kiinne mutta venttiili nosto 13mm ja veto alkaa tosi alhaalta ja loppuu seiskaan.eiköhän se tästä. Quote
Jarmo Lummi Posted February 21, 2014 Posted February 21, 2014 FK89 on muodissa joissain piireissä Quote
-Alex- Posted February 21, 2014 Posted February 21, 2014 (edited) FK-89 tai mikään muukaan yli 270@0.050" asteinen nokka ei ole ehkä sopivin vakioiskuiseen pienehköön moottoriin, jos käytettävä tehoalue pitää olla 2500-7000 välillä. Edited February 21, 2014 by -Alex- Quote
DWL_Puavo Posted February 22, 2014 Posted February 22, 2014 Jamppan aiempaa kommenttia siteeraten, TCS-10 hyvin loivana "bussinokkana" on varmasti keskikokoiseen vapariin oikein miellyttävä. Toimii hienosti myös 2,3 -litraisessa mutta ainakin silloin tehoalue hiipuu käytännössä 5500rpm kohdalla. Nokkakeskustelu on aina mukavaa, ja vielä mukavampaa jos koneen speksit on paremmin tiedossa. Quote
Rebel Posted February 22, 2014 Posted February 22, 2014 Itellä hyviä kokemuksia scat c65 nokasta. 76x92 koneesta 179hv. pyöri hyvin n.8000rpm ja väänsi hyvin myös alhaalta. oli juurikin pää asiassa työmatka ajossa noin 10tonni kesäsää 4vuoden ajan hyvin toimi ja kesti ja rokkais varmaan viäkin jos ei kampi ois katkennu... Quote
-Alex- Posted February 22, 2014 Posted February 22, 2014 274 astetta @0.050", mikäs siinä jos tykkää 69x92 jokkismaisesta moottorista kadulla.. Quote
AA-313 Posted April 12, 2014 Author Posted April 12, 2014 No niin nyt päädyttiin Fk 44 nokkaan tie sit miten rokkaa. Quote
AA-313 Posted April 20, 2014 Author Posted April 20, 2014 No niin nyt päädyttiin Fk 44 nokkaan tie sit miten rokkaa. Onks kellään kokemusta mihin kannattas nokan ajotus laittaa. Quote
Tutkija Posted April 20, 2014 Posted April 20, 2014 Ihan nokkakortin arvoihin,toimii silloin niin kuin valmistaja on suunnitellutkin... eli ei tarvetta käännellä mihikään suuntaan. Quote
AA-313 Posted April 24, 2014 Author Posted April 24, 2014 Nonnii saapu noi pautterin rulla keinut tollaset alumiinin väriset mutta ihmetystä ja kummastusta aiheuttaa toi niitten voitelu kun on toteutettu ihan roiske voiteluna jopa toi keinujen ja akselin väli .onkos kellään kokemusta kestääkö noi edes nokan sisään ajoo.jossain kun nähny sellaset kiikut missä toi voitelu oli toteutettu ihan toisella tavalla . Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.