Jump to content

nokka akseli


Recommended Posts

Engle TCS20. Tuo nokka todettu hyväksi/erinomaiseksi vaparikäytössä ja varsinkin työmatkatermiäkin noudattavassa moottorityypissä eikä kiekat sekä vääntö lopu kesken voimaa unohtamatta . Laskennalliset ohjelmat toteavat myös jotta ruiskun käytössä myös toimivia sekä kaasareiden kera tcs10, 20 ja 30 mallin nokat. 12-13 nosto erinomainen vääntävässä käyttökoneessa eikä niinkään venttiilikoneisto kulu. Viritysvelhon sanontaa siteeratakseen "Suomalaiset rkentaa vääristä osista moottoreita väärään käyttöön ja useinki nokassa on aivan liikaa asteita muuhun kokonaisuuteen nähden" Jos ne osat vaan ei sovi yhteen niin ... ja sen pituinen se

Edited by Jarmo Lummi
Link to comment

lähinnä työ matka ajoa.veto sais riittää 7000rpm.

Tämä yhdistelmä ei mun mielestä oikein natsaa... Mutta kukin tyylillään!

 

15mm on ihan ok nosto. Mutta tuskin tässä yhdistelmässä. Paitsi jos varaudut venttiili / ohjuriremontin tekoon useammin kuin jos nostoa on esim. 12mm.

 

Koska nokan valintaan vaikuttaa mm. puristussuhde, kaasarit, pakosarjat, kannet, venakoot, kansityöt, jne, niin näillä tiedoilla on mun mielestä hankalaa arvailla, että mikä nokka olis sopiva.

Link to comment

Mimmones nokka olis käypänen 1:1.30 keinujen kanssa tommoses 1830 koneessa jossa noin 120 hv.nurkka kaasareilla .ja lähinnä työ matka ajoa.veto sais riittää 7000rpm.

Itsellä oli engle 110, 1.25 keinut, 117 hp, max rpm 7200 ja samankokoinen kone, 2x40 drla. Kannet oli 044 magnum plus, 9,2 puristus hyvin toimi kone (kun toimi) Toimi myös tosi hienosti pienillä kierroksilla (aina silloin kun ei ollut kaasarissa roskia)

Link to comment

Kertokaapas kokeneemmat koneen rakentajat tai teoreetikot paljonko ohjurien ja venttiilien huoltoväli sitten lyhenee, jos käytettään yli 12mm nostoa venttiilillä katukoneessa jota satunnaisesti kierrätetään tuonne 6000 paremmalle puolelle?

Äkkisältään tuntuisi, että nostolla ei olisi niinkään suurta väliä kuin keinujen mallilla ja vipusuhteella vaikka kyllähän nuo tietysti kulkevat samassa suhteessa?

 

Onko olemassa jotain taulukkoa montako edestakaista liikettä mikäkin ohjuri/venttiili-kombinaatio teoriassa kestää suhteessa lämpötilaan? Ja voisikos tässä olettaa, että rullakeinu ei kuormittaisi ventiiliä sivusuunnassa "juuri lainkaan"?

Link to comment

Ketsa tuossa heti oivalsi, että mikä muakin mietityttää. Mutta kuten todettu, niin kukin tyylillään.

 

Mitä enemmän venalla on nostoa ja mitä enemmän koneen halutaan kiertää, niin sitä rajumpaa tavaraa tarvitaan, esim. jousipaineita tarvii nostaa, cromo tönärit tarvitaan, jne. Sitä kautta kaikki rasitukset vaan kasvaa ja huoltovälit lyhenee. Venttiilit kuluu varsistaan, päistään ja myös seetipinnat menee nopeampaa "tratille". Vaatien mm. tiheämpää välyksien säätöä.

 

Siksi mun mielestä työmatka-ajoon sopii paljon paremmin esim. 2,2-2,4 litran roogeri maltillisilla osilla. Siitä saa helposti samat tehot ja enemmän vääntöä kuin korkealle kiljuvasta pikkukoneesta.

 

Mutta kuten todettu, niin kukin tyylillään.... :)

Link to comment

Voi toki laittaa titaaniset jousilautaset, se keventää hieman rasitusta. Ja Arto voi myydä sellaiset vaikka heti varastostaan... ;-D Lisäksi voi laittaa vaikka Pauterin alumiiniset rullakeinut, sekin vähentää hieman rasituksia. Ja tietenkin voi keventää venojen painoa n. kolmanneksella vaihtamalla nekin titaanisiin. Mutta siinä kohtaa huoltoväli romahtaa verrattuna rosterivenoihin. Kaikki nää on vain valintoja. Ja riippuu siitä että mitä haluaa ja mitä lompakko kestää.

Link to comment

Rulla keinuja tähän vaan minä suunnittelin just sen takii että pääsis toi venttiili koneisto helpommalla.mutta kun ei ole niitä 1.1suhteella niin täytyy toi nokka sitten vaihtaa en tiedä mikä nokka nyt kiinne mutta venttiili nosto 13mm ja veto alkaa tosi alhaalta ja loppuu seiskaan.eiköhän se tästä.

Link to comment

Jamppan aiempaa kommenttia siteeraten, TCS-10 hyvin loivana "bussinokkana" on varmasti keskikokoiseen vapariin oikein miellyttävä. Toimii hienosti myös 2,3 -litraisessa mutta ainakin silloin tehoalue hiipuu käytännössä 5500rpm kohdalla. Nokkakeskustelu on aina mukavaa, ja vielä mukavampaa jos koneen speksit on paremmin tiedossa.

Link to comment

Itellä hyviä kokemuksia scat c65 nokasta.  76x92 koneesta 179hv. pyöri hyvin n.8000rpm ja väänsi hyvin myös alhaalta.

oli juurikin pää asiassa työmatka ajossa noin 10tonni kesäsää 4vuoden ajan hyvin toimi ja kesti ja rokkais varmaan viäkin jos ei kampi ois katkennu...

Link to comment
  • 1 month later...
  • 2 weeks later...

Nonnii saapu noi pautterin rulla keinut tollaset alumiinin väriset mutta ihmetystä ja kummastusta aiheuttaa toi niitten voitelu kun on toteutettu ihan roiske voiteluna jopa toi keinujen ja akselin väli .onkos kellään kokemusta kestääkö noi edes nokan sisään ajoo.jossain kun nähny sellaset kiikut missä toi voitelu oli toteutettu ihan toisella tavalla .

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...