Jump to content

Kuplan vanteiden maalaus ja uudet kumit, mistä ?


Guest overijse

Recommended Posts

Guest overijse

1.

Kupla (vm 1967) tarttis vanteiden hiekkapuhalluksen ja maalauksen .

 

Korin väri on "helmenvalkoinen", onkohan sillä joku koodi, jolla maalari löytää oikean värin vanteisiin ?

Onko vinkkejä, missä saisi tehtyä ? Mielellään Uudellamaalla, kun Espoosta startataan.

 

2.

Ja myös uudet kesäkumit pitäisi saada, kun nykyiset ovat jostain viime vuosituhannelta. Rekisteriote sanoo malliksi 5.60-15 ja itse renkaassa lukee 155 SR 15 Radial. Nykymalleista taitaa lähinnä vastaava olla

155/80-15  , mutta ne näyttävät maksavat rengas-onlinessa 250+ EUR kappale

kun taas

165/80-15 hintahaarukka lähtee 55 EUR ylöspäin... eli halvemmalla saa koko satsin kuin yhden 155-renkaan ?!

 

Suositteletteko tätä 165/80-15 -rengasta vai jotain muuta ? Eihän tästä muutoksesta seuraa mitään tyyppimuutoskatsastuksia tms ongelmia ... muuta kuin puritaanien paheksuntaa :-) ? Onko se este mahdolliselle museokatsastukselle... jos sellaiseen joskus päädyn ?

 

Entäpä hyvä paikka ostaa ? Netistä vai onko joku hyvä liike Uudellamaalla ? Jos netistä ostaa ja vie asennettavaksi, niin lähin rengasliike sanoi velottavansa 25 EUR per rengas.... tosin en huomannut kysyä pitääkö renkaisen olla silloin jo poissa auton alta vai sisältyykö pyörän irrotus ja uudelleenkiinnitys tähän.... kun on vain yhdet vanteet....

 

Kiitokset etukäteen vinkeistä.

Link to comment
Guest Kalsuto

Auttaako tämä värien kanssa? http://www.thesamba.com/vw/archives/info/paintcodestype1.php

 

Eikös 155/80-15 ole hieman matalampi kuin 155-15? Muistaakseni olen lukenut, että 155-15 olisi tarkalleen 155/82-15.

 

Omat renkaani hommasin tuolta http://www.paruzzi.com/verkkokauppa/?zoektrefwoord=6539&group=6&subgroup=01& . Valintaan vaikutti valkosivurenkaiden suht vähäinen tarjonta.

 

Edit. Lisätty rengaslinkki.

Edited by Kalsuto
Link to comment

Renkaiden asennushinnat riviasiakkaalle aivan järjettömiä pääkaupunkiseudulla kaikissa

ketjuliikkeissa (Vianor, Euromaster,...). Tästä johtuen viimeksi asennutin omat irtorenkaat omille irtovanteille Matin Renkaassa

Malmilla, Olikohan 6eur per rengas. Siis rengastyö ja tasapainotus, sis alv, Tuosta voisi sanoa että todella kohtuullista kun

nuo merkkiliikkeet pyytää tosiaan 80eur tuosta samasta työstä. Kaupan päälle ystävällinen palvelu eikä vanteita

paiskottu kuten yleensä.

 

Edit: selvennetty omia höpötyksiä

Edited by iiroh
  • Like 1
Link to comment

Renkaiden asennushinnat riviasiakkaalle aivan järjettömiä ainakin pääkaupunkiseudulla ja ainakin kaikissa

ketjuliikkeissa (Vianor, Euromaster,...). Viimeksi asennutin omat irtorenkaat omille irtovanteille Matin Renkaassa

Malmilla, Olikohan 6eur per rengas. SIis rengastyö ja tasapainotus, sis alv, Voisi sanoa että aika kohtuullista kun

nuo merkkiliikkeet pyytää tosiaan 80eur tuosta samasta työstä. Kaupan päälle ystävällinen palvelu eikä vanteita

paiskottu kuten yleensä.

24€ renkaiden päällelaitosta kallis? Siis eikö tuo ole aika halpa mahd puolentunnin työstä ja kuuluuko tuohon myös venttiilit.

Link to comment

Vähän huonosti artikuloitu tossa mun edellisessä viestissä, tarkotin siis että 80eur Vianorissa ja Euromasterilla sikahinta,

kun taas tuo  Matin Renkaan 24eur (sis venttiilit, rengastyö, painot, tasapainotus, alv eli kaikki) samasta työstä todella edullinen hinta ja siksi tästä lähtien meen aina sinne....

Edited by iiroh
Link to comment

Vähän huonosti artikuloitu tossa mun edellisessä viestissä, tarkotin siis että 80eur Vianorissa ja Euromasterilla sikahinta,

kun taas tuo  Matin Renkaan 24eur (sis venttiilit, rengastyö, painot, tasapainotus, alv eli kaikki) samasta työstä todella edullinen hinta ja siksi tästä lähtien meen aina sinne....

Saako vianorilta asennuksen kaupan päälle jos ostaa setin renkaita.

Link to comment

Juu, luonnollisesti asennuksella eri hinta samasta firmasta ostetuille renkaille. Aika monta kertaa olen vaan kysynyt pakettitarjouksia

noista liikkeistä ja aina on tullut edullísemmaksi ostaa renkaat esim Saksasta ja sitten asennuttaa

ne . Edellyttää tietysti että on aikaa hieman odotella. Esim rengas-online tuo renkaat kotiovelle. Eniten minulla kuitenkin

on ollut rengasliikkeen palveluille tarvetta kun olen ostanut käytettyjä renkaita ilman vanteita, siirtänyt renkaita eri vanteille

tai esim otattanut kumit vanteilta maalausta tai korjausta varten jne. Kaikissa näissä tilenteissa nuo isot liikkeet pyytää 80-100eur. 

 

Vielä enemmän arsyttää kuitenkin se ylimielinen ja todella huono palvelu mitä saa sen lisäksi, että maksaa 80eur.

Kahdella viimeisellä isojen liikkeiden käyttökerralla alumiinivanteita naarmutettu ja renkaita hakiessa ei

myönnetty että jäljet olisi tullut liikkeessä.

Lisäksi kahdesta perheen nykyisestä käyttiksestä molemmat helmat auton alla aivan rutussa kun helmapeltien

pystypokkaukset murjottu kasaan joko pilarinostimen vaakavarrella tai sellaisella koko helman alle tulevalla 

pitkittäisellä nostotuella. En ole aina älynnyt katsoa auton alle rengasliikkeestä lähtiessä. Nykyään tosin katson vierestä

koko operaation liikkeessä kuin liikkeessä. 

 

Tulipahan avauduttua tästäkin aiheesta....

 

Seuraavaksi voisin sopivan keskustelun vastaantullessa avautua lisää osaliikkeistä, jotka ei vastaa puhelimeen, joilla ei ole

tilaamisen mahdollistavia nettisivuja tai katalogeja ja joiden mielestä asiakkaan kuuluukin tehdä tosissaan töitä että 

myyjän saa yleensä edes kiinni. Perusteena on esim se että ei ole aikaa vastata puhelimeen kun on jotain muuta

tärkeämpää tekemistä. Tai nettisivut ei ole tarpeellisia kun kaikki asiakkaathan voi tulla kyselemään osia sinne

liikkeeseen, tietämättä onko ko osia edes myynnissä ko liikkeessä siitä puhumattakaan onko niitä hyllyssä.

 

En ymmärrä tuollaisten osakauppaiden ajatuksenjuoksua ollenkaan enkä tule ikinä ostamaan

mitään tollasilta myyjiltä. Sori, meni vähän OT. Ugh.

Edited by iiroh
  • Like 1
Link to comment

Em. syistä johtuen en koskaan vaihdata renkaita liikkeessä alle. Jos tarviin uusia kumeja vien vanteet ja laittavat renkaat niihin. Ja tinkaan allelaiton hinnan pois renkaista. Kauhean vaikealta tuntuu nostaa autoa oikeista pisteistä oikeilla välineillä ja laittaa vanteet oikeaan momenttiin. Sanotaanko että ylivoimaiselta.

 

Ja mulle riittä yks kerta vanteiden naarmutusta ja siihen loppu se asiakassuhde. Näin kävi Rengas-Sepon kanssa viis vuotta sitten. Ostin liikkeestä 20 vuoden aikana varmaan kymmenen rengassarjaa ja viimeisen sarjan laiton yhteydessä naarmuttivat vanteet, eikä ole sen jälkeen ovi enää auennut. Naarmutelkoot muiden vanteita ihan rauhassa.

 

Joo Suomessa palvelukultturi on vähän sen suuntainen, että täytyy olla masokistia taipumuksia, että nauttii siitä palvelusta mitä on tarjolla.

Link to comment
Guest overijse
Guest overijse

Renkaiden löytäminen nyt vaikuttaisi mahdolliselta, mutta vanteiden maalauttamien onkin yllättävän vaikeaa

post-1786-0-97020000-1394729891_thumb.jpg

 

Yksi ehdottaa jauhemaalausta ja toinen märkämaalausta. Pahimmillaan pitää viedä ensi rengasliikkeeseen ottamaan renkaat pois, sitten toiseen paikkaa puhallukseen ja kolmanteen maalaukseen ja takaisin ensimmäiseen, että saa renkaat takaisin vanteille.

 

Helmenvalkoisesta eivät tiedä mitään: laitetaan valkoista lakalla tai ilman. Eikä kahta väriä missään tapauksessa. Tässä alkuperäisessä kun kuitenkin on musta ja valkoinen (ks kuva) :-)

 

Pitääkö tässä maalauttaa ensin valkoisiksi ja itse maalata päälle mustat kohdat.... vai miten olette hommat hoitaneet ?

 

Link to comment

Hyvä maalaus teetettynä maksaa paljon. Teippaamiseen menee aikaa ja se maksaa.

 

Maalauta ensin kokonaan valkoiseksi, löytyykö sävy sitten Bemarin  tai Toyotan värikartasta on aivan sama. Teippaus huolellisesti ja mustaa päälle.

 

Laadukas märkämaalaus hyville pohjille, eli hiekkapuhallus ja sen päälle tarvittavat naputtelut/hionnat pinnoille ja epoxi pintaan. Karhennut esim karhunkielellä ja valkoista pintaan jne... Maksaako 200 vai 500€ onkin toinen juttu, ehkä teetettynä helposti 500€

 

Jos haluaa hyvää ja kestävää jälkeä, näiden vanhojen kuplienkin kohdalla oltava hyvät taidot ja harrastevälineet tai paksu lompakko. Näin se vaan menee:)

Link to comment

Helmenvalkoisesta eivät tiedä mitään: laitetaan valkoista lakalla tai ilman. Eikä kahta väriä missään tapauksessa. Tässä alkuperäisessä kun kuitenkin on musta ja valkoinen (ks kuva) :-)

 

Pitääkö tässä maalauttaa ensin valkoisiksi ja itse maalata päälle mustat kohdat.... vai miten olette hommat hoitaneet ?

Jos tuolla tasolla on asiakaspalvelu, niin suosittelen etsimään toisen firman. Kyllä maalarin luulisi tekevän ne juuri niin kuin asiakas haluaa, määrää sitten vaan hinnan työn mukaan. Edited by APO
Link to comment

Kyllä homma vain on niin että jos homman haluat kunnolla tehdä niin ne renkaat on ensin otettava pois vanteilta sitten vanteet puhallettava eri firmassa joka luultavasti voi myös tehdä maalauksen (riippuu firmasta mutta yleensä ainakin pohjamaalauksen voivat suorittaa). Ja sen rumban jälkeen viedä ne takaisin rengas liikkeeseen.

 

Kannattaa myös kysyä jostain pienestä rengasliikkeestä mitä renkaiden irroitus maksaisi jos jättäisi ne sinne odottelemaan hiljaista hetkeä mutta tähän aikaan vuodesta sellaista ei taida pahemmin olla.

Link to comment

Tai käyt hakemassa jotain pari rengasrautaa ja irrotat itse. Ei ole mikään paha homma tehdä ja sitten on pari vääntörautaa itsellä.

ps. ne kalliimmat renkaat taitaa olla valkosivut niinku KalleJ sano.

Link to comment

Tai käyt hakemassa jotain pari rengasrautaa ja irrotat itse. Ei ole mikään paha homma tehdä ja sitten on pari vääntörautaa itsellä.

ps. ne kalliimmat renkaat taitaa olla valkosivut niinku KalleJ sano.

Ja seuraavaksi oikomaan vanteen reunaa :)

 

Mutta se on valitettava tosiasia että jos itse ei pysty/osaa tehdä mitään työvaihetta ja kaikki teettää ostopalveluna listahinnoin niin tulee varmasti halvemmaksi ostaa jälkituotanto alut kuin maalauttaa orkkis vanteet kahdella värillä. Ja tähän hintaan kun vielä lisää kapselien hinnan niin ne alujen hinnat ei ole enää niin kauhean kalliita.

 

Ja tosiaan mitä itse noita pellivanteita on pyöritelly niin se on melkein varma että neljän sarjassa varmasti on jotain lommoja tai vääntymiä mitkä pitäisi sitten vielä oikoa vanteen puhalluksen ja maalauksen välissä tai ennen puhallusta. Ja tietty loppuhintaan tuskin tulee juuri mitään eroa jos vararenkaan vanteen tekee samalla.

Edited by Tanhis
Link to comment
  • 3 weeks later...
Guest overijse

Hyvä että kysyin, olisi ollut noloa mennä sen kanssa rengasliikkeeseen vaihdattamaan renkaita :-)

 

Ja seuraava tyhmä kysymys :-)

 

Onko kuplan renkaissa erikseen sisärenkaat (uusissa henkilöautoissa ei varmaankaan enää ole, mutta...) ... eli tarvitseeko ostaa erikeen ulkorenkaat ja sisärenkaat ?

Link to comment

Ja seuraava tyhmä kysymys :-)

 

Onko kuplan renkaissa erikseen sisärenkaat (uusissa henkilöautoissa ei varmaankaan enää ole, mutta...) ... eli tarvitseeko ostaa erikeen ulkorenkaat ja sisärenkaat ?

Pääsääntöisesti niin että jos nelipulttiset niin ei tarvitse sisäkumiä kun vanteessa on olake joka pitää kumin paikallaan.

 

Hump01.gif

Edited by Tanhis
Link to comment
Guest overijse

Pääsääntöisesti niin että jos nelipulttiset niin ei tarvitse sisäkumiä kun vanteessa on olake joka pitää kumin paikallaan.

 

Hump01.gif

 

Kiitokset. Pultteja on viisi, auto siis vm 67 (valmistettu marraskuussa 1966)... vanteet alkuperäiset. Vanhat renkaat on vielä päällä, joten ei pääse vielä katsomaan vanteiden ulkokehää. Mutta vaikuttaisi siis siltä, että erillisiä sisäkumeja ei tarvita.

Link to comment

Kukin tyylillään mutta itse en laittaisi olakeettoomiin vanteisiin ilman sisärengasta kumia päälle ja näin minua on myös paikallisessa rengasliikkeessä valistettu. Ja tiedän että monet ajelee ilman sisäkumia olakkeettomilla vanteilla. Mutta jos vaihtoehtona on renkaan luiskahdus vanteelta pois niin se sisäkumi ei kuullosta enää niin tyhmältä.

Link to comment

Sisärenkaat ei tykkää nykyrenkaista, pitäisi olla sisärenkaalle tarkoitettu päällikumi myös. Jos moista ei ole tarjolla niin parempi jättää ilman sisärengasta. Syynä on "moderneissa" renkaissa renkaan sisäpinnalla olevat jäähdytys rivat, tai nystyrät, tai miksi ikinä niitä kutsutaankaan, jotka hierovat sisärenkaan puhki. Toisen harrastuksen parissa mulla on auton käyttötarkoituksesta johtuen sisärenkaat normi talvirenkailla, ja erittäin vähäisellä (joskin hieman rankalla) käytöllä kestävät noin 2 - 3 talvea kunnes alkavat vuotamaan.

Link to comment

Jos tuo renkaan tyhjentyminen rupeaa jännittämään siinämielessä että matka tyssää siihen niin kannattaa olla tubeless venttiili mukana autossa niin saa tienvarrellakin korjattua sisärengasrikon väliaikaisesti jos vain löytyy ilmaa jostain renkaan täyttämiseen.

Link to comment
  • 3 weeks later...
Guest overijse

Kukin tyylillään mutta itse en laittaisi olakeettoomiin vanteisiin ilman sisärengasta kumia päälle ja näin minua on myös paikallisessa rengasliikkeessä valistettu. Ja tiedän että monet ajelee ilman sisäkumia olakkeettomilla vanteilla. Mutta jos vaihtoehtona on renkaan luiskahdus vanteelta pois niin se sisäkumi ei kuullosta enää niin tyhmältä.

 

 

Sisärenkaat ei tykkää nykyrenkaista, pitäisi olla sisärenkaalle tarkoitettu päällikumi myös. Jos moista ei ole tarjolla niin parempi jättää ilman sisärengasta. Syynä on "moderneissa" renkaissa renkaan sisäpinnalla olevat jäähdytys rivat, tai nystyrät, tai miksi ikinä niitä kutsutaankaan, jotka hierovat sisärenkaan puhki. Toisen harrastuksen parissa mulla on auton käyttötarkoituksesta johtuen sisärenkaat normi talvirenkailla, ja erittäin vähäisellä (joskin hieman rankalla) käytöllä kestävät noin 2 - 3 talvea kunnes alkavat vuotamaan.

 

Kiitokset kaikista kommenteista ja hyvistä neuvoista. Homma etenee. Nyt on vanteet maalattu kahdella värillä, hienot tuli :-)

 

Yllättäen renkaasta kuitenkin löytyi vanhat sisäkumitkin ... eikä ilmeisesti näissä vanteissa ole mitään olakkeita vai mitä ?

post-1786-0-39545000-1397746312_thumb.jpg

post-1786-0-62960100-1397746389_thumb.jpg

 

Tuli myös ostettua jo Toyon Tubeless 310 155R15 82S renkaat. Eli mikäli tätä keskustelua oikein tulkitsen, niin tässä kahta eri mielipidettä voisiko näillä vainteilla käyttää renkaita ilman sisäkumeja. Ja mahdetaanko sisäkumeihin sopivia ulkokumeja edes myydä missään enää....

Link to comment

Olakkeettomat vanteet.

 

Ja sisäkumit kannattaa talkita tai rasvata ettei hierrä rikki ja en näkisi sitä rikki hierymistä suurena ongelmana jos sisäkumi on oikean kokoinen.

 

Tottahan se on että rikki ne voi hiertyä (käynyt myös itselleni mutta sisäkumi oli huomattavasti vääränkokoinen) mutta se on oma päätöksesi miten haluat asennuttaa ne.

 

Ja voi olla myös niin ettei rengasliike suostu laittamaan kumeja päälle ilman sisäkumia (riippuu liikkeestä).

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...