ARTO Posted March 10, 2014 Share Posted March 10, 2014 Tehollisesti eli missä kohtaa ja kokoisena toimii esim +200km/h vauhdessa hyvin. Takaluukun standardisoidut ähtärievät liian alhaalla toimiakseen kunnolla, mielestäni. Oikeassa vai väärässä? Spoileri/siipi heti takaikkunan yläpuolelle, vai alapuolelle? Sopiva pituus/leveys/muoto/kulma??? Ajatuksena sellainen mukavan kompakti kooltaan eli ei mitään KRC Viitala tyyppistä megasiivistöä. Vinkkejä/kommentteja/linkkejä etc... vapaasti tänne Quote Link to comment
mikko k Posted March 11, 2014 Share Posted March 11, 2014 Mun mielestä spoikan paras paikka on autotallin hyllyllä... ;-D 3 Quote Link to comment
Jarmo Lummi Posted March 11, 2014 Share Posted March 11, 2014 (edited) Gary Berg ( The Berg's ) Gene Berg legendaarinen musta ja nopee vapari http://www.youtube.com/watch?v=5ty_Uy57KR8 http://www.youtube.com/watch?v=ap1w5SaQpsM Tarkkasilmäinen näkee pienen siiven Edited March 11, 2014 by Jarmo Lummi Quote Link to comment
-Alex- Posted March 11, 2014 Share Posted March 11, 2014 Tuollainen pieni kattospoileri vähentään kuplassa nostetta takapäässä, siisti ja eikä riko linjoja: 1 Quote Link to comment
mikan Posted March 11, 2014 Share Posted March 11, 2014 (edited) Tyyliä pitää olla! :-) Edited March 11, 2014 by mikan 3 Quote Link to comment
PZQ Posted March 11, 2014 Share Posted March 11, 2014 Arto kaiholla muistelee turrkkulaista palkinto haravaa? Tässä yksilössä se maksimi maaefekti oli kohdallaan :) -Pete- Quote Link to comment
mikan Posted March 11, 2014 Share Posted March 11, 2014 Aika monessa kisavehkeessä näyttää olevan 911-tyyliä mukaileva reippaan kokoinen valaanpyrstö. t. Mika Quote Link to comment
Guest a-p Posted March 11, 2014 Share Posted March 11, 2014 Pieni Kattospoileri olisi hyvä katu-autossa. Kun ei loistaisi kilometrin päähän. Olisiko kenelläkään tietoo mallista, hinnasta ja myyjästä? Vai pitääkö rupee suunnittelemaan itse. Quote Link to comment
-Alex- Posted March 11, 2014 Share Posted March 11, 2014 (edited) LA performance ainakin briteissä ja remmele. Edited March 11, 2014 by -Alex- Quote Link to comment
JustinCase Posted March 11, 2014 Share Posted March 11, 2014 Gary Berg ( The Berg's ) Gene Berg legendaarinen musta ja nopee vapari http://www.youtube.com/watch?v=5ty_Uy57KR8 http://www.youtube.com/watch?v=ap1w5SaQpsM Tarkkasilmäinen näkee pienen siiven FastFabilla noita siipiä saatavana jälleen. http://www.fastfabonline.com/Street-Wing_p_121.html Ja kelpas sellanen Herbertin Markillekin. Quote Link to comment
ARTO Posted March 11, 2014 Author Share Posted March 11, 2014 (edited) Jee, jampalla oli pidempikin vastaus, mutten kerennyt lukea oliko siellä asiaa vai ei:( Toimiikos toi Alexin esittämä pienoinen nysä katolla oikeasti??? Joku pikkusiipi jonka vois ohjata toiminta-asentoon ja makuulle, mutta takalasin ylä vai alapuolella parempi? Mitin noita isoja takaluukuissa olevia spoilereita... jos ne toimis hyvin, olis takaluukun kiinnitykset kovilla jos noihin isot voimat vauhdeissa jylläis. Kuplan perse erilaisen muodon omaava kuin esim 911 possu jossa takaluukun spoikat kait toimii ihan oikeasti hyvin. Virtualisoinut ajatusta kokeilla nopeuskisoissa mihin kupla venyy ja laskennallisesti oltais jo +200 lukemissa ja tiessä pysymisen kannalta näitä pyörittelen. Turkuähtärii ei oo ikävä, se oli aivan hirvee:) Edited March 11, 2014 by ARTO Quote Link to comment
Jarmo Lummi Posted March 11, 2014 Share Posted March 11, 2014 Aikaisemmin kirjotin pitemmän stoorin KäferCup tyylisistä mutta Bergit vei ajatuksen suurista pieniin ja takas suuriin spoilereihin joista joskus tietoa ja ajatusta kiihyttelyyn, Urhoiluun, radalle, sprinttiin yms.. ja linkeistä asiaan Ei niitä spoilereita huvikseen laiteta Kuplaan jos tosissaan meinaa lujaa ajaa vaikkei ne aina ookkaa hienoja voi joskus olla että juuri siksi pysyykin pyörillä ja menee lujaa http://cal-look.no/lounge/index.php?PHPSESSID=kmjb62l9c4kqs00e4c47b2vr11&topic=19306.30 http://www.youtube.com/watch?v=p_z5CBcJVuQ http://cal-look.no/lounge/index.php/topic,17263.630.html Kuvagalleriassa 2001 http://www.phnet.fi/public/hefor1/fin/finland.htm http://www.slideshare.net/heeltoer/motorsport-aerodynamics-presentation http://repository.lib.ncsu.edu/ir/bitstream/1840.16/7256/1/etd.pdf http://www.mira.co.uk/our-services/motorsport/motorsport-aerodynamics http://www.racecar-engineering.com/technology-explained/diffusers-engineering-basics-aerodynamics/ https://www.google.fi/search?q=aerodynamic+vw+beetle&client=firefox-a&hs=boU&rls=org.mozilla:fi:official&channel=sb&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=um8fU6TeKqjoywO-oYAg&ved=0CCsQsAQ&biw=1920&bih=976 Quote Link to comment
ARTO Posted March 12, 2014 Author Share Posted March 12, 2014 Pieni siipi takalasin alanurkan korkeudelle tai hiukan ylemmäs ja toimii/vaikuttaa, right? Entäs toi pikkunysä katolla, onko siitä muuta faktaa, kuin sopivan rakentelusuuntauksen kohdalla on coolin näköinen? Quote Link to comment
-Alex- Posted March 12, 2014 Share Posted March 12, 2014 Germanlook palstalla muistaakseni jotain kokemuksia tuosta kattospoilerista. Hae "Roof spoiler" Quote Link to comment
SePi Posted March 12, 2014 Share Posted March 12, 2014 Tämäkin sai villalankoja vipattamaan ja olis kaikkein siistein Quote Link to comment
-Alex- Posted March 13, 2014 Share Posted March 13, 2014 Molemmat toimivia ja hillittyjä ratkaisuja, mutta jos lähdetään radalle ajamaan lujaa ferrarin, 911 turbon jne perään (mustangin ohi pääsee kaarteissa), niin kannattaa harkita isompaa siipeä ihan turvallisuuden vuoksi. Quote Link to comment
ARTO Posted March 18, 2014 Author Share Posted March 18, 2014 (edited) Sijainti ja ulkonäkö miellyttää omaa silmää ja ehkä hiukan pidempänä saattaa jopa toimia käytännössäkin? Edited March 18, 2014 by ARTO Quote Link to comment
Ketsa Posted March 19, 2014 Share Posted March 19, 2014 Eikö siipi pitäisi olla siinä kohtaa missä ilman virtausnopeus on suurimmillaan? Onko se siten just sopivasti takalasin puolessa välissä... Quote Link to comment
ARTO Posted March 19, 2014 Author Share Posted March 19, 2014 Täs ei kilpa-autoa rakenneta vaan dailydriveria ja silloin taivutaan kompromisseihin. Se onko parempi just lasin alla sopivassa koossa vai miten. Sitä tässä metsästetään kun en ole ilmailuinsinööri:) Toisaalta, nää aircooledien rakentelutyylit on xxxxxxlook joten sitä tyylisuunnan oikeaa lookkia moni metsästää oli toimivuus ok tai päin persettä. Mulle tää on onneksi vain pelkkä harrastus jonka kanssa pidetään hauskaa. Mä vetäsen spoikan takalasin alle ellei joku näytä parempaa dataa noista kattonysistä. Quote Link to comment
Ketsa Posted March 19, 2014 Share Posted March 19, 2014 Jos pienellä nysällä on tarkoitus pärjätä, niin laittaisin takaikkunan päälle. Kuvittelisin, että takaikkunan alapuolella on sen verran alhaisempi ilmanpaine, että sinne varmaan tarvittaisiin suurempi siipi. Netistä löydetty kuvakin ehkä hiukan tukee ajatustani. Quote Link to comment
ARTO Posted March 19, 2014 Author Share Posted March 19, 2014 Jos tämän kuvan ilmavirtausviivat todellisia eikä photoshopattu sopiviksi, selkeytti kyllä ajatuksia aika vahvasti. Tästä nyt hyvä jatkaa. Quote Link to comment
Jarmo Lummi Posted March 24, 2014 Share Posted March 24, 2014 https://www.youtube.com/watch?v=gdfPZK_GYRA&feature=youtu.be Quote Link to comment
pipo_esa Posted March 24, 2014 Share Posted March 24, 2014 Näytti olevan vielä jarrutuksissa avautuva lisäsiipi? Quote Link to comment
-Alex- Posted March 24, 2014 Share Posted March 24, 2014 Noniin, pitääkö laittaa MTV3 max tilaukseen heti vai saisko jostain tuon jyrängön suorituksen DVD tai juutuubista? :) Tämähän tulee huomenna 21.00 ulos maxilta. 1 Quote Link to comment
Jarmo Lummi Posted April 11, 2014 Share Posted April 11, 2014 http://ronlummusracing.com/new-wings/p1110296/ Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.