Jump to content

Paras paikka kuplan takaspoilerille


Recommended Posts

Posted

Tehollisesti eli missä kohtaa ja kokoisena toimii esim +200km/h vauhdessa hyvin.

 

Takaluukun standardisoidut ähtärievät liian alhaalla toimiakseen kunnolla, mielestäni. Oikeassa  vai väärässä?

 

Spoileri/siipi heti takaikkunan yläpuolelle, vai alapuolelle? Sopiva pituus/leveys/muoto/kulma???

 

Ajatuksena sellainen mukavan kompakti kooltaan eli ei mitään KRC Viitala tyyppistä megasiivistöä.

 

Vinkkejä/kommentteja/linkkejä etc... vapaasti tänne

Posted

Arto kaiholla muistelee turrkkulaista palkinto haravaa?

Tässä yksilössä se maksimi maaefekti oli kohdallaan :)

 

post-725-0-81555400-1394528460.jpg

 

-Pete-

Posted

Pieni Kattospoileri olisi hyvä katu-autossa. Kun ei loistaisi kilometrin päähän. Olisiko kenelläkään tietoo mallista, hinnasta ja myyjästä? Vai pitääkö rupee suunnittelemaan itse.

Posted (edited)

Jee, jampalla oli pidempikin vastaus, mutten kerennyt lukea oliko siellä asiaa vai ei:(

 

Toimiikos toi Alexin esittämä pienoinen nysä katolla oikeasti???

 

Joku pikkusiipi jonka vois ohjata toiminta-asentoon ja makuulle, mutta takalasin ylä vai alapuolella parempi?

 

Mitin noita isoja takaluukuissa olevia spoilereita... jos ne toimis hyvin, olis takaluukun kiinnitykset kovilla jos noihin isot voimat vauhdeissa jylläis. Kuplan perse erilaisen muodon omaava kuin esim 911 possu jossa takaluukun spoikat kait toimii ihan oikeasti hyvin.

 

Virtualisoinut ajatusta kokeilla nopeuskisoissa mihin kupla venyy ja laskennallisesti oltais jo +200 lukemissa ja tiessä pysymisen kannalta näitä pyörittelen.

 

Turkuähtärii ei oo ikävä, se oli aivan hirvee:)

Edited by ARTO
Posted

Aikaisemmin kirjotin pitemmän stoorin KäferCup tyylisistä mutta Bergit vei ajatuksen suurista pieniin ja takas suuriin spoilereihin joista joskus tietoa ja ajatusta kiihyttelyyn, Urhoiluun, radalle, sprinttiin yms.. ja linkeistä asiaan

 

Ei niitä spoilereita huvikseen laiteta Kuplaan jos tosissaan meinaa lujaa ajaa vaikkei ne aina ookkaa hienoja voi joskus olla että juuri siksi pysyykin pyörillä ja menee lujaa

 

http://cal-look.no/lounge/index.php?PHPSESSID=kmjb62l9c4kqs00e4c47b2vr11&topic=19306.30

 

http://www.youtube.com/watch?v=p_z5CBcJVuQ

 

 

 

http://cal-look.no/lounge/index.php/topic,17263.630.html

 

Kuvagalleriassa 2001       http://www.phnet.fi/public/hefor1/fin/finland.htm

 

http://www.slideshare.net/heeltoer/motorsport-aerodynamics-presentation

 

http://repository.lib.ncsu.edu/ir/bitstream/1840.16/7256/1/etd.pdf

 

http://www.mira.co.uk/our-services/motorsport/motorsport-aerodynamics

 

http://www.racecar-engineering.com/technology-explained/diffusers-engineering-basics-aerodynamics/

 

https://www.google.fi/search?q=aerodynamic+vw+beetle&client=firefox-a&hs=boU&rls=org.mozilla:fi:official&channel=sb&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=um8fU6TeKqjoywO-oYAg&ved=0CCsQsAQ&biw=1920&bih=976

 

 

 

Posted

Pieni siipi takalasin alanurkan korkeudelle tai hiukan ylemmäs ja toimii/vaikuttaa, right?

 

Entäs toi pikkunysä katolla, onko siitä muuta faktaa, kuin sopivan rakentelusuuntauksen kohdalla on coolin näköinen?

Posted

Molemmat toimivia ja hillittyjä ratkaisuja, mutta jos lähdetään radalle ajamaan lujaa ferrarin, 911 turbon jne perään (mustangin ohi pääsee kaarteissa), niin kannattaa harkita isompaa siipeä ihan turvallisuuden vuoksi.

Posted (edited)

strassegger_1_fs.jpg

 

Sijainti ja ulkonäkö miellyttää omaa silmää ja ehkä hiukan pidempänä saattaa jopa toimia käytännössäkin?

Edited by ARTO
Posted

Eikö siipi pitäisi olla siinä kohtaa missä ilman virtausnopeus on suurimmillaan? Onko se siten just sopivasti takalasin puolessa välissä...

Posted

Täs ei kilpa-autoa rakenneta vaan dailydriveria ja silloin taivutaan kompromisseihin. Se onko parempi just lasin alla sopivassa koossa vai miten.

 

Sitä tässä metsästetään kun en ole ilmailuinsinööri:)

 

Toisaalta, nää aircooledien rakentelutyylit on xxxxxxlook joten sitä tyylisuunnan oikeaa lookkia moni metsästää oli toimivuus ok tai päin persettä.

 

Mulle tää on onneksi vain pelkkä harrastus jonka kanssa pidetään hauskaa.

 

Mä vetäsen spoikan takalasin alle ellei joku näytä parempaa dataa noista kattonysistä.

Posted

Jos pienellä nysällä on tarkoitus pärjätä, niin laittaisin takaikkunan päälle. Kuvittelisin, että takaikkunan alapuolella on sen verran alhaisempi ilmanpaine, että sinne varmaan tarvittaisiin suurempi siipi. Netistä löydetty kuvakin ehkä hiukan tukee ajatustani.

 

 

beetle_windtunnel_test.jpg

 

 

Posted

Jos tämän kuvan ilmavirtausviivat todellisia eikä photoshopattu sopiviksi, selkeytti kyllä ajatuksia aika vahvasti. Tästä nyt hyvä jatkaa.

Posted

Noniin, pitääkö laittaa MTV3 max tilaukseen heti vai saisko jostain tuon jyrängön suorituksen DVD tai juutuubista? :) Tämähän tulee huomenna 21.00 ulos maxilta.

  • Like 1
  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...