Jump to content

Stroker koneen teko.


Guest fgronlun

Recommended Posts

Guest fgronlun

Olis aikomus tehdä stroker kone 94*84.

Lohko on alumiini bad ass lohko

veivit h-profiilit

 

Kysymys on mitä ongelmia on tullut vastaan noitten stroker koneitten niputuksessa?

 

Tuo nokka akseli niin kaipaako tuolla iskulla jo koneistamista?

(jotta mahtuu pyöriin)

Lohkoo ei ole vielä tallin lattialla(tulossa päin), mutta olis kiva tietää mihinkä varautua..

Muuten sisäkalut on jo hankittu.

Sitte ne €, £, $ vastausket voi jättää pois..

Link to comment
Guest ritariässä

niin, kyl se nyt on vaan niin että osat pöydälle levälleen ja koesovittelemaan. siitä se lähtee. ei tost pysty suoraa vastausta antamaan. esim noissa h-profiilisissa veiveissä on eri valmistajilla erillaisen tilatarpeen omaavat alapääte jne... saatat selvitä hyvinki npienillä jyrsimisillä. cbn kanget ainakin tarttee v'hemmän tilla ku scatin vastaavat jne... oottelehan osia rauhassa. siitä riemu ja kesän odotus alkaa:)

Link to comment
Guest fgronlun

Ajattelin lähinnä jotain yllätyksiä. Ahtaata tulee koska kangetkin on norm pidemmät(joten yllätyksiä tulee). Wiseco:issa kai on samat välykset ku mahleissa? Ajattelin ku tulee nuo mahlen pytyt.

Link to comment

Jos lohko on jo valmiiksi koneistettu pitemmälle iskulle niin ei paljoa ongelmia pitäisi ilmetä. Onko sun "bad ass" lohkossa korotettu katto?

 

Nokka-kiertokanki välykseen vaikuttaa eniten kiertokangen alapään halkaisija, vakio 55mm kaulat vaatiin enemmän tilaa kun chevy 2"=50,8mm. Kangen pituus ei kauheammin vaikuta.

 

Wisecoja saa miljoonalla mitalla ja välyksellä. Mittaat ne ja syltyt tietenkin ennen asentamista. Samoin männänrenkaat sovittelet sylttyihin ja tarkistelet renkaitten päitten etäisyydet, niissä on usein paljonkin tekemistä.

 

Ja yllätyksiä varmasti riittää, samoin uutta opittavaa....

Link to comment
Guest fgronlun

niin se unohtu että tosiaan chevyn kaulat

lohko pitäis olla se korotetulla katolla

 

Ei ole vile tietoa noista männistä ac tilattu kuitenkin.

 

Kaverilla on männänrengas viila joten se hieman avittaa. Mitenhän on pitääkö rengas välys olla hieman suurempi ahto koneessa?

Link to comment
niin se unohtu että tosiaan chevyn kaulat

lohko pitäis olla se korotetulla katolla

 

Ei ole vile tietoa noista männistä ac tilattu kuitenkin.

 

Kaverilla on männänrengas viila joten se hieman avittaa. Mitenhän on pitääkö rengas välys olla hieman suurempi ahto koneessa?

 

 

Chevy kaulat ja korotettu katto, niin ei pitäisi olla juuri ongelmia.

 

Wisecojen mukana tulee paperi miten paljon välystä täytyy olla milläkin koneella, ts. turbolla tai vaparilla tai nitrolla.... Meni muistaakseni jollakin kertoimella suhteessa männän halkaisijaan. Mutta näet sen sitten.

Link to comment
Kertokaa tyhmälle että mikä tekee noista wisecon männistä paremman vs mahlen takomäntiin?Ainakin hinta on kalliimpi?

 

Wiseco on mm. JE:n tapaan kilpamäntä. Luja, kevyt, ohuemmat männän renkaat, joilla parempi tiiviys, jne. vrt. mahleen. Mahle oli muistaakseni myös painevalumäntä eikä takomäntä.

 

On noilla mahleillakin ajettu esim turvo-escoissa 400-500 pollea, mutta rajat on jo kriittiset.

 

Katuroogeriin mahlet ovat todella ok. Myös pienemmillä ahdoilla ja rajoitetulla kierrosluvulla.

Link to comment
Kysymys on mitä ongelmia on tullut vastaan noitten stroker koneitten niputuksessa?

Eihän noissa mitään ongelmia ole ollut =)

Venttiilikoneisto on minusta "haasteellisin"! Nosto, vipat, jousien jäykkyydet, liikevarat ja osien painoon kannattaa satsata ettei "herkkyys" kärsi ;)

Onhan noissa huomioitavaa...

Link to comment

Miun veikkaus on että koko padassa eniten sovittelua tulee puristuksista ja koneen leveyden joka tapauksessa kasvaessa paikalleen laittelemisessa. Noissa badass-lohkoissa on aika mukavasti jo "rikkaa" sylinterin alla kun ne on strokeemiseen tarkoitettukin.

 

Veivit on varmaan 5.5 tai 5.6", kun männät on mahlen strokerit ja kansien palotilavuus veikattu 50ccm, niin rikkoja tarttee ysin puristuksille vakiolohkoon 4-7mm veivien pituudesta riippuen. Muistaakseni noissa badass-lohkoissa on vakioon nähden muutaman millin "enempi deckiä" joten rikkoja ei välttämättä tarvita montaa milliä.

 

Mikäli käytetään vakio-puhallinkoppaa ym., niin sylinterien päälle tulevat ilmanohjauspellit olisi hyvä tiivistellä sitten lohkoa vasten kun niihin jää varmasti rako, asia jota en itte kyllä viittinyt tehdä.

 

Puavo @ dwl

 

ps. mikähän olis oiva sanallinen kuvaus sylinterin korotusrikkojen sijaan olevasta suuremmasta lohkon paksuudesta sylinterien ja lohkon vastepinnasta, kun en keksinyt kuin "enempi deckiä" ja tommosten epämääräisten ilmaisujen käyttäminen vähän korpeaa.

Link to comment
Oisko lohko sillon mahdollisesti leveenpi?

 

Onhan se ja jos oikein muistan niin lohkoja saa tilattua eri leveyksillä. Olikohan levein sellainen jossa sylinterin vastinpinta on 9 mm "korkeampi" kuin vakiolohkossa. Tuosta vois sitten työstää tavaraa pois sen mukaan millaisilla osilla moottorin kasaa ja paljonko puristussuhteeksi haluaa. Näin ei tarvitse käyttää ollenkaan korotusrenkaita pyttyjen alla.

 

t. Mika

Link to comment
Guest fgronlun

Pitääpä jäädä noita osia jäädä odottamaan...

Dekki(lohkon siis) on tilattu muistaakseni se +9.5, pitää kattoo sitte miten joutuu muuttaan sitä, kanget nimittäin on 5,7" joten voi olla että saa pistää pikkasen prikkaakin jopa alle..

Link to comment
Guest Mika Raussi

Kokemus kertoo, että laskemalla saa tosiaan tarpeeks tarkkaan. Omien kansien laskemistarpeen mie laskin deckin mukaan. Tosin silleen, että deckiä lisättiin sipasemalla lastu männän laesta. Kaikki sattu kohalleen.

Link to comment
Guest fgronlun

Nå tuo mäntäkorkeus ei tule tuottaan sitten ongelmia. Laskelmien mukaan pitäis tulla aika lailla lähelle tuota 9.. Ja tarkkaan saa säädettyä sitten koe kokoomisessa.

Jos jollain olis kuva stroker konehuoneessa tai kertoo paljo on joutunu muuttaan niin olis kiva.

Link to comment
Guest Raggare

[whine]voe juukeli.. sovittasko nyt sillälailla et tää palsta on silleen koodailtu et virkamiehet ei nää tätä ja jeesustelut yms. voi jättää kirjottamatta tahi jos pakko avautuu ni joku muu foorumi ku tää palsta..? loppu.[/whine]

 

jatkakaa vaan ihan siit roukkerin rakentelusta niinku ONtopic

Link to comment
  • 5 months later...
Guest fgronlun

Ei ole oma projekti kauheasti edennyt mutta sen verran että lohkoa on hieman putsattu pahimmista valupurseista/pinnasta. Jotain pikku osia kalasteltu.. Mutta kesällä alkaa tienistit joten eiköhän projekti ota vauhtia...

 

Semmonen on mietittäny että kuinka vahva on tuo 8 tapitus? Kestääkö kuinka pitkälle?

Sitten semmonen että aikomus olisi tehdä kone jota kierrätetään sinne 7000-8000rpm (ehkä) ja kuinka tehdastekonen valuteräs vauhtipyörä kestää vai pitääkö suosiolla ostaa jälkituotanto teräs vauhtis?

Jenkki autoissa nuo valu vauhtikset eivät kestäneet paljoo yli 5000rpm ku niihin alkas ilmestyyn hiushalkeemii?

Link to comment
Guest fgronlun

Ittekkin olen ollu sillä kannalla että tuo vakio ajaa asiansa vähintäänki yhtä hyvin ku ping pong race pyörä.. Mutta eihän sitä koskaa tiedä koska loputkin koneesta on melkein noita pokemon tekeleitä niin pitäiskö vauhtiskin olla...

Link to comment
Semmonen on mietittäny että kuinka vahva on tuo 8 tapitus? Kestääkö kuinka pitkälle?

 

Tietänet semmoisen tekniikan kuin 'Wedgemating', minä en siitä mitään tiedä, mutta iso pojat kuulemma semmosta menestykselllisesti harrastaa.

Link to comment

Ilmajäähdytteiskaupan valuvauhtis on kestänyt hyvin nyt kesän, ei ollut halkeamia. Max kierroksia on ollut n. 6200-6400, ja yli 5000rpm:n useasti.

 

Kyseinen vehje 8-tapin-kiinnityksellä, 82x94:ssä, on pysynyt kiinni.

 

Epäilenkin, että ellei satu maanantaikappaletta, ei em. kombinaatiossa ole ongelmia, ts. 8-tappikiinnityksessä. Ongelmaa ehkä vasta sitten kun tulee pidokkaampia renkaita jolloin vauhtikseenkin syntyy suuremmat voimat liikkeellelähdössä. Sitäkin ennen epäilen oman laatikon porsivan.

 

Puavo @ dwl

Link to comment
Guest fgronlun

Just just. Tuo wedge kiinnitys olen kuullut siitä mutta kuvia en ole nähnyt miten se on toteutettu.. Ei kellään olis pistää kuvaa tänne niin saa kattoa minkälainen patentti tuo on..

Autolla olisi aikomus satunnaisesti olla kokeilemassa stripillä ja slicksien kanssa mutta lähdöt tulee ainakin alussa olemaan kilttejä siten että kytkintä sudittamalla nostetaan ahdot joten löysät on pois otettuna..

Voishan tuon laskeekkin paljo Nm tuo kestää noin teoreettisesti mutta ku ei oikein jaksaisi.

Link to comment
Just just. Tuo wedge kiinnitys olen kuullut siitä mutta kuvia en ole nähnyt miten se on toteutettu.. Ei kellään olis pistää kuvaa tänne niin saa kattoa minkälainen patentti tuo on..

Autolla olisi aikomus satunnaisesti olla kokeilemassa stripillä ja slicksien kanssa mutta lähdöt tulee ainakin alussa olemaan kilttejä siten että kytkintä sudittamalla nostetaan ahdot joten löysät on pois otettuna..

Voishan tuon laskeekkin paljo Nm tuo kestää noin teoreettisesti mutta ku ei oikein jaksaisi.

 

Wedge on kartiokiinnitys. Sorvataan kammenpää kartioksi ja samoin vauhtis. Tosin materiaalia täytyy lisätä hitsaamalla, että kartio saadaan aikaan.

 

Kytkin ei kestä "suditusta", levy käryää! Ja kuparilevy ei luista. Toisekseen kun viivalle mennään ja potta on päässä, niin kyllä siinä KAIKKI KYTKIMEN SÄÄSTÄMISET UNOHTUU!! :-D

Link to comment
Guest Joonas_p_k

Nyt kun tässä stroker koneista puhutaan niin paljon kannattaisi tälläisestä maksaa? Vaihdettu kanget ja kampura pitkäiskusiin, pytyt 1700-1800, tupla dellut tai weberit tehoa kuulemma noin 80-100hp perstuntumalta, mutta vääntöä sitten enempi. Uusi kytkinasetelma ynnä muuta. Vähän ajettu kone kuulemma, ja omistajakaan ei muistanut enää kuuden vuoden seisonnan jälkeen mitä koneessa oli sisällä.

 

Ja mitä ongelmia voi seurata jos laitan tuollaisen vakio 1300 -65 kuplaan?

Link to comment
Nyt kun tässä stroker koneista puhutaan niin paljon kannattaisi tälläisestä maksaa? Vaihdettu kanget ja kampura pitkäiskusiin, pytyt 1700-1800, tupla dellut tai weberit tehoa kuulemma noin 80-100hp perstuntumalta, mutta vääntöä sitten enempi. Uusi kytkinasetelma ynnä muuta. Vähän ajettu kone kuulemma, ja omistajakaan ei muistanut enää kuuden vuoden seisonnan jälkeen mitä koneessa oli sisällä.

 

Ja mitä ongelmia voi seurata jos laitan tuollaisen vakio 1300 -65 kuplaan?

 

renkaiden sutinaa

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...