Essi Posted December 1, 2005 Share Posted December 1, 2005 Ajatuksena on rakentaa 65 -malliseen Kuplaani moottori, joka paremmin vastaisi sen "vihaista" ulkonäköä. Kuitenkin haluaisin pitää jännitteen kuudessa voltissa. Eli nyt tulee tyhmiä kysymyksiä: Nyt tarvitaan kokemuksia ja ajatuksia. Miten iso- tai tehokas moottori voi toimia ja käynnistyä 6:lla voltilla? Mitä luokkaa max. puristussuhde? Millaiset sähkölaitteet? Virranjakaja sisuksineen? Puola? Ajattelin kahta yksikurkkuista kaasaria, hieman kireämpää nokkaa, käärmeenpesää, avarrettuja 1-reikäkansia ja 85,5...90.5mm sylintereitä.. Tarkoitus ei tietenkään ole rakentaa stroukkerin- tai edes Bemarin tappajaa. Kunhan edes hieman vakiota pirteämpi ja äänekkäämpi.:) t:Esa Quote Link to comment
Per Jernström Posted December 1, 2005 Share Posted December 1, 2005 90,5mm pytyt tietää jo jonkunverran koneistuskustannuksia, joten olisi ehkä parempi ottaa ilo irti rahoista siirtymällä 2-r kansiin. Jos pistät kaasarit nurkkiin on ulkonäkö melkein sama. Sytkäpuolella joko hyvälaatuiset vakiokamat, tai sit kärjetön setti. Pertronixilla pitäisi olla myös 6V järjestelmään sopivat laitteet. Ekat käynnistykset saattaa tuottaa ongelmia 6v startille, mutta sisäänajon jälkeen luulisin toimivan ongelmitta. Startin pusla kannattaa uusia ja mahdollisesti myös solenoidi putsata. Quote Link to comment
mikko k Posted December 1, 2005 Share Posted December 1, 2005 Epäilen kyllä vahvasti 6 volttisen kipinän ja startin riittävyyttä. Kun viritetyillä tuppaa olemaan ongelmia muutenkin.... Mutta ei kait se selviä kuin kokeilemalla.... Quote Link to comment
Essi Posted December 1, 2005 Author Share Posted December 1, 2005 Kiitos kommenteista. Lisää saa kirjoittaa. Tuohon starttausongelmaan olen törmännyt 12 V virityksissäni ja siksi olisikin hyvä kuulla kokemuksia ja hyviä arvailuja juuri puristussuhteista. Moottorin tilavuudessa 1600 cc olisi varmasti jo riittävä tarpeisiini. Toisaalta voisihan sitä ensin kokeilla hieman isompaa (90,5) ja sitten sielu verta vuotaen vaihtaa sähköt 12 V:iin. Kansien koneistus ei ole ongelma, mutta kyllähän 2-reikäisissä olisi enemmän potentiaalia hengityksen kannalta. Quote Link to comment
Guest Mika Raussi Posted December 1, 2005 Share Posted December 1, 2005 Mikä niissä 12V sähköissä niin vastenmielistä on? Quote Link to comment
Guest Raggare Posted December 1, 2005 Share Posted December 1, 2005 hmh, mites 6v magneto... ;) onhan nois magaziineis ollu jotai ida hirmuroukkereita 6 volttisilla vehkeillä, miten lie sit pelaavat Quote Link to comment
mikan Posted December 1, 2005 Share Posted December 1, 2005 hmh, mites 6v magneto... ;)onhan nois magaziineis ollu jotai ida hirmuroukkereita 6 volttisilla vehkeillä, miten lie sit pelaavat Niin tai eikös magneetto vois olla 12V myös vaikka muuten auto olis 6V? Saattaa olla että olen ihan hakoteillä...mutta eikai tuossa magneetossa periaatteessa edes ole mitenkään 6 tai 12 volttia vaan ainostaan se mitä tulpille lähtee, eli tuhansia...? t. Mika ps. http://vwjudsonregister.tripod.com/magn ... rature.htm http://www.greatplainsas.com/scvertex.html Quote Link to comment
Essi Posted December 1, 2005 Author Share Posted December 1, 2005 Mikä niissä 12V sähköissä niin vastenmielistä on? Vaikea selittää. Ei mitkään järkisyyt, vaikka viime talvena tulikin vaihdettua / käytyä läpi kaikki sähköosat. 12 volttisissa valot häikäisee, pyyhkijät viipottaa hurjaa vauhtia, startatessa ei kuulu sitä hassua puhinaa. Mun mielestä tohon mattapunaiseen, sammalta kasvavaan, raatoon vaan kuuluu se 6 volttia. Pitää alkaa tutkimaan vanhoja VW -lehtiäni, kunhan nyt saan muuton suoritettua ja lehdet laatikoista hyllyyn. Onhan Kuplia nyt kuitenkin viritelty jo ammoisina aikoina ilman tietoakaan mielettömistä jännitteistä. Quote Link to comment
Guest Raggare Posted December 1, 2005 Share Posted December 1, 2005 Niin tai eikös magneetto vois olla 12V myös vaikka muuten auto olis 6V? Saattaa olla että olen ihan hakoteillä... vaan niihä se kyl on :D Quote Link to comment
Guest Mika Raussi Posted December 1, 2005 Share Posted December 1, 2005 Mikä niissä 12V sähköissä niin vastenmielistä on? Vaikea selittää. Ei mitkään järkisyyt, vaikka viime talvena tulikin vaihdettua / käytyä läpi kaikki sähköosat. Järkisyyt onkin ihan haitarista. En mie ainakaan järjen rajoissa projekteja toteuttele. Quote Link to comment
Ketsa Posted December 2, 2005 Share Posted December 2, 2005 Sytkää varten kaksi 6v akkua sarjaan? Quote Link to comment
Per Jernström Posted December 2, 2005 Share Posted December 2, 2005 Voi olla hankala ladata jos ei ole 12 laturia... Olisiko MSD myös 6V versiona? Tosin aika arvokas vaihtoehto jos löytyy. Quote Link to comment
Tomppa Posted December 2, 2005 Share Posted December 2, 2005 Multa sit 12V Scintilla/Vertex magneetto jos on tarvis ;) Siihen löytyy muuten ohjekirjakin ja sytkäkaapeleiksi vaikka MSD:n helicoret, niin ei lyö läpittekään ja tulpan päätkin on huippuasialliset. Quote Link to comment
Ketsa Posted December 2, 2005 Share Posted December 2, 2005 Voi olla hankala ladata jos ei ole 12 laturia... Vaatii vaan vähän kekseliäisyyttä... Mutta vertexi kyllä voisi olla se oikea ja tyylikäs ratkaisu tähän kohtaan! Quote Link to comment
-tipi- Posted December 2, 2005 Share Posted December 2, 2005 Älkää houriko Magneetoista tai MDS:sistä, jos puhutaan miedosta 1641cc tai 1776cc katukoneesta, varmaan pärjää melko vakioilla syttyvehkeillä. Tuskin tulee ongelmia starttauksenkaan kanssa, jos on kaikki 6V sähkölaitteet kunnossa. Quote Link to comment
UltraVW Posted December 2, 2005 Share Posted December 2, 2005 http://www.vintageperformance.com/retro ... /index.htm tuolta 009, 6 voltin järjetön sytkä http://msdignition.com/install_access_1.htm Tuolta taas jos haluaa laittaa mds:n 6 voltin systeemiin sydeemiinhttp://www.batterymart.com/bat ... PT-850%2F6 Ja tuolta taas kunnon 6 voltin akku kertosko joku mulle vielä eron tollasen magneettosytytyksen ja tavallisen esim 009 jakajalla olevan eron??? Itselläni samat suunitelmat 1776-2100cc 6 voltilla? Lienee ongelmat enemmänkin tossa jos puristukset kovat että miten jaksaa pyörittää.Kipinästä ja sen riittävyydestä en sitten tiedä? Quote Link to comment
Essi Posted December 2, 2005 Author Share Posted December 2, 2005 Sytytyspuolelle tuntuu löytyvän ihan hyvin ratkaisuja ja viriosia. Kiitoksia linkeistä. Entä sitten tuo starttaus? Miten hurjia puristuksia tuo 6V jaksaa pyörittää? Vaikka mulla aikomus onkin vain tehdä lievä katuviritys, niin kuitenkin jossain vaiheessa tulee vimma ottaa kaikki mahdolliset hepat koneesta irti. Ja samalla, kun puristuksia kerran nostetaan, niin miksei vois nostaa enemmänkin. Ja kun kerran isommille sylintereille joutuu koneistamaan lisää tilaa, niin miksei vois tehdä sitä vielä enemmän jne. Onko esim. puristussuhde 9.0 jo liikaa? Tai sitten päästetään homma käsistä ja aletaan suunnittelemaan turbojuttuja.. Quote Link to comment
UltraVW Posted December 2, 2005 Share Posted December 2, 2005 Kait mäkin sitten hullu oon kun samaa suunnittelen.Olishan tollanen 6 volttinen rookeri mds:llä aikas rare.Sitä onko siinä mitään järkeä en tiedä, mutta kukaanhan ei kiellä kokeilemasta.Mulla on nyt noin 7.6 puristukset ja 6 volttia ja hyvin pyörii tosin aika miedothan noi on.Mulla on myös boschin 6 voltin suurtehopuola,joita saa kivasti vielä.Luulis että siitä olis kans kipinäpuolelle hyötyä?Mene ja tiedä??? Itelläkin on vaan kertynyt tota 6 voltin palikkaa jos jonkinlaista,niin ei sitä viittis vaihtaa 12 volttiseks kun 6 voltillakin kulkee. ps.jos tarttet jotain osia niin kysele vaik yv:llä jos vaikka löytys Quote Link to comment
Tomppa Posted December 2, 2005 Share Posted December 2, 2005 Se on MSD, ei MDS. Magneetto aikaansaa itse kipinänsä, joten se on täysin riippumaton auton sähköjärjestelmästä. Se ei siksi vaadi puolaa ja toimii kaikenvolttisissa järjestelmissä. Quote Link to comment
UltraVW Posted December 2, 2005 Share Posted December 2, 2005 joo joo lukihäiriö, saivartelija Quote Link to comment
Tomppa Posted December 2, 2005 Share Posted December 2, 2005 Hehe, no ajattelin nyt vaan, että kun kolmessa vastauksessa on sama kirjoitusvirhe, niin korjataan, ettei kellekään jää sitä mielikuvaa, että se tosiaan on MDS. MDS lienee kaiutinmerkki ;) Quote Link to comment
JaniM Posted December 5, 2005 Share Posted December 5, 2005 Niin ja faffareita myös vaikka Himokselle ;) Quote Link to comment
Guest fastghia Posted December 5, 2005 Share Posted December 5, 2005 Tutulla oli muuten orkkis ovaalissa uudempi loota ja 1776 kone. Startti oli -67, jotta saatiin 6v ja 200mm vauhtis. Hyvin kuulemma toimi. Koneen oli ilm. tehnyt herra Bugfuel. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.