Jump to content

6 volttisen koneen virittäminen..?


Recommended Posts

Ajatuksena on rakentaa 65 -malliseen Kuplaani moottori, joka paremmin vastaisi sen "vihaista" ulkonäköä. Kuitenkin haluaisin pitää jännitteen kuudessa voltissa. Eli nyt tulee tyhmiä kysymyksiä:

Nyt tarvitaan kokemuksia ja ajatuksia. Miten iso- tai tehokas moottori voi toimia ja käynnistyä 6:lla voltilla?

Mitä luokkaa max. puristussuhde?

Millaiset sähkölaitteet? Virranjakaja sisuksineen? Puola?

Ajattelin kahta yksikurkkuista kaasaria, hieman kireämpää nokkaa, käärmeenpesää, avarrettuja 1-reikäkansia ja 85,5...90.5mm sylintereitä..

 

Tarkoitus ei tietenkään ole rakentaa stroukkerin- tai edes Bemarin tappajaa. Kunhan edes hieman vakiota pirteämpi ja äänekkäämpi.:)

 

t:Esa

Link to comment

90,5mm pytyt tietää jo jonkunverran koneistuskustannuksia, joten olisi ehkä parempi ottaa ilo irti rahoista siirtymällä 2-r kansiin. Jos pistät kaasarit nurkkiin on ulkonäkö melkein sama.

 

Sytkäpuolella joko hyvälaatuiset vakiokamat, tai sit kärjetön setti. Pertronixilla pitäisi olla myös 6V järjestelmään sopivat laitteet.

 

Ekat käynnistykset saattaa tuottaa ongelmia 6v startille, mutta sisäänajon jälkeen luulisin toimivan ongelmitta. Startin pusla kannattaa uusia ja mahdollisesti myös solenoidi putsata.

Link to comment

Kiitos kommenteista. Lisää saa kirjoittaa.

 

Tuohon starttausongelmaan olen törmännyt 12 V virityksissäni ja siksi olisikin hyvä kuulla kokemuksia ja hyviä arvailuja juuri puristussuhteista. Moottorin tilavuudessa 1600 cc olisi varmasti jo riittävä tarpeisiini. Toisaalta voisihan sitä ensin kokeilla hieman isompaa (90,5) ja sitten sielu verta vuotaen vaihtaa sähköt 12 V:iin.

 

Kansien koneistus ei ole ongelma, mutta kyllähän 2-reikäisissä olisi enemmän potentiaalia hengityksen kannalta.

Link to comment
hmh, mites 6v magneto... ;)

onhan nois magaziineis ollu jotai ida hirmuroukkereita 6 volttisilla vehkeillä, miten lie sit pelaavat

 

Niin tai eikös magneetto vois olla 12V myös vaikka muuten auto olis 6V? Saattaa olla että olen ihan hakoteillä...mutta eikai tuossa magneetossa periaatteessa edes ole mitenkään 6 tai 12 volttia vaan ainostaan se mitä tulpille lähtee, eli tuhansia...?

 

t. Mika

 

ps. http://vwjudsonregister.tripod.com/magn ... rature.htm

http://www.greatplainsas.com/scvertex.html

Link to comment
Mikä niissä 12V sähköissä niin vastenmielistä on?

 

Vaikea selittää. Ei mitkään järkisyyt, vaikka viime talvena tulikin vaihdettua / käytyä läpi kaikki sähköosat.

12 volttisissa valot häikäisee, pyyhkijät viipottaa hurjaa vauhtia, startatessa ei kuulu sitä hassua puhinaa. Mun mielestä tohon mattapunaiseen, sammalta kasvavaan, raatoon vaan kuuluu se 6 volttia.

 

Pitää alkaa tutkimaan vanhoja VW -lehtiäni, kunhan nyt saan muuton suoritettua ja lehdet laatikoista hyllyyn. Onhan Kuplia nyt kuitenkin viritelty jo ammoisina aikoina ilman tietoakaan mielettömistä jännitteistä.

Link to comment
Guest Mika Raussi
Mikä niissä 12V sähköissä niin vastenmielistä on?

 

Vaikea selittää. Ei mitkään järkisyyt, vaikka viime talvena tulikin vaihdettua / käytyä läpi kaikki sähköosat.

Järkisyyt onkin ihan haitarista. En mie ainakaan järjen rajoissa projekteja toteuttele.

Link to comment

Älkää houriko Magneetoista tai MDS:sistä, jos puhutaan miedosta 1641cc tai 1776cc katukoneesta, varmaan pärjää melko vakioilla syttyvehkeillä. Tuskin tulee ongelmia starttauksenkaan kanssa, jos on kaikki 6V sähkölaitteet kunnossa.

Link to comment

http://www.vintageperformance.com/retro ... /index.htm

tuolta 009, 6 voltin järjetön sytkä

 

http://msdignition.com/install_access_1.htm

Tuolta taas jos haluaa laittaa mds:n 6 voltin systeemiin

 

sydeemiinhttp://www.batterymart.com/bat ... PT-850%2F6

Ja tuolta taas kunnon 6 voltin akku

 

kertosko joku mulle vielä eron tollasen magneettosytytyksen ja tavallisen esim 009 jakajalla olevan eron???

Itselläni samat suunitelmat 1776-2100cc 6 voltilla?

Lienee ongelmat enemmänkin tossa jos puristukset kovat että miten jaksaa pyörittää.Kipinästä ja sen riittävyydestä en sitten tiedä?

Link to comment

Sytytyspuolelle tuntuu löytyvän ihan hyvin ratkaisuja ja viriosia. Kiitoksia linkeistä.

Entä sitten tuo starttaus? Miten hurjia puristuksia tuo 6V jaksaa pyörittää? Vaikka mulla aikomus onkin vain tehdä lievä katuviritys, niin kuitenkin jossain vaiheessa tulee vimma ottaa kaikki mahdolliset hepat koneesta irti. Ja samalla, kun puristuksia kerran nostetaan, niin miksei vois nostaa enemmänkin. Ja kun kerran isommille sylintereille joutuu koneistamaan lisää tilaa, niin miksei vois tehdä sitä vielä enemmän jne.

Onko esim. puristussuhde 9.0 jo liikaa?

 

Tai sitten päästetään homma käsistä ja aletaan suunnittelemaan turbojuttuja..

Link to comment

Kait mäkin sitten hullu oon kun samaa suunnittelen.Olishan tollanen 6 volttinen rookeri mds:llä aikas rare.Sitä onko siinä mitään järkeä en tiedä, mutta kukaanhan ei kiellä kokeilemasta.Mulla on nyt noin 7.6 puristukset ja 6 volttia ja hyvin pyörii tosin aika miedothan noi on.Mulla on myös boschin 6 voltin suurtehopuola,joita saa kivasti vielä.Luulis että siitä olis kans kipinäpuolelle hyötyä?Mene ja tiedä???

 

Itelläkin on vaan kertynyt tota 6 voltin palikkaa jos jonkinlaista,niin ei sitä viittis vaihtaa 12 volttiseks kun 6 voltillakin kulkee.

ps.jos tarttet jotain osia niin kysele vaik yv:llä jos vaikka löytys

Link to comment
Guest fastghia

Tutulla oli muuten orkkis ovaalissa uudempi loota ja 1776 kone. Startti oli -67, jotta saatiin 6v ja 200mm vauhtis. Hyvin kuulemma toimi. Koneen oli ilm. tehnyt herra Bugfuel.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...