Jump to content

Laturin hihna paikoilleen laitto


Recommended Posts

Posted (edited)

Terve!

Nyt se on ihan pakko kysellä tyhmiä eli kun laturin hihnaa laittaa paikoilleen niin meneekö se ihan silleen että hihna laitetaan paikoilleen ja katsotaan shimmilevyjen kannsa sopiva kireys hihnalle, mut mut lopullinen kiristys?

Pyöritetäänkö konetta avaimella ja vähitellen kiristetään hihnapyörän mutteria kun tuntuu nyt vähän usko loppuvan itseltä siinä kohti kun se näyttää jäävän vinoon ja ei kiristy ihan loppuun asti.

Että tämmöistä proplematiikkaa aloittelijalle pukkaa.

Edited by Neanterdaali
Posted

Pitää pyörittää konetta samalla kampiakselin hihnapyörästä niin remmi asettuu paremmin. Pulttipyssy pienellä momentilla on hyvä työkalu ylähihniksen mutterille.

Posted

Kiitoksia vastauksesta! Eli lisää uskallusta ja voimaa ranteisiin:-)

Mikä on tyypillinen shimmi levyjen määrä mitä olette laittaneet väliin, kun itsellä tuli tuo Hermann osittain laatikoissa eli ei ole varmuutta onko kaikki osat tallessa?

Posted

Shimmilevyjä pitäisi olla yhteensä muistaakseni 10 kpl. Ylimääräiset tulee hihnapyörän ulkopuolelle mutterin prikan alle. Jos levyjä on liian vähän kierre pohjaa ja hihnapyörä jää löysälle.

  • Like 1
Posted

Ok, taisi olla kokonaiset neljä kappaletta käytössä, ilmankos vähän tuntui tuskaiselta homma! Mistähän löytyisi parhaiten niitä lisää?

Posted

Ei tarvitse pyörittää kampiakselin hihnapyörästä,riittää kun kiristää laturin hihnapyörän mutteria,kun kiristyy niin moottori pyörii mukana ja kiristyvä hihna keskittää hihnapyörän,lopuksi hihnapyörän lukitus ja mutterin lopullinen kiristys.

  • Like 1
Posted

Jos jää vinoon niin ennen pulttipyssyä tai metristä jatkovartta varmista että hihniksen puolikas on oikeinpäin eikä 180astetta vinossa.

  • Like 1
Posted

Tjep... Jos pyörä on väärässä asennossa tai jos hihna kanittaa niin liialla voimalla särkee laturinpään, hihnapyörät, yms. himmelit...

  • Like 1
Posted

Kiitos isännät! Täytyy sanoa että täältä kyllä apua saa kun tarvitsee. Ja yksinkertaisia (höhliä) kysymyksiä ei ylenkatsota. Arvostan!

Mike

  • 1 year later...
Posted

Jatkan tähän vanhaan topikkiin; - 74 1300 Kuplaa kunnostettaessa viime vuoden lopulla vaihdettiin uusi hihna, koska vanha vipatti, ja näytti muutenkin huonolta. Uusi hihna kiristettiin varmasti oikeaan kireyteen, mutta nyt on taas löystynyt niin, että vipattaa. Mikä on voinut aiheuttaa tuon, vääränlainen hihna vaiko joku muu syy? Onko noita hihnoja eripituisia, oma auto on -74:nen, mutta epäilen, että vaihtokone on autoa vanhempi.

 

 

133vDVK2lm04T2eHYfH-48eNlbYui7M3J5loXaUm

Posted

Taitaa olla kyse siittä että nykyhihnat ei juurikaan veny niinkuin vanhat mutta eivät myöskään istu profiililtaan hihnapyörään kuten vanhat ja tästä syystä kuluvat ns kulmistaan hihnapyörään sopivaksi ja silloin luonnollisesti hihna löystyy ja sitä pitää kiristää.

 

Hihnoja taisi olla kuplaan kolmea eri pituutta ja jos vähän osia sotkettu yhteen niin voi olla että tulee pari vaihtoehtoa lisää.

 

Tietty voi myös olla kyse siittäkin jos sulla on halpa kiinalainen alumiinihihnapyörä niin hihna syö sellaiseen helposti itselleen lisää tilaa jolloin hihna myöskin löystyy.

Posted

10x900 taitaa olla se orggishihnan koko...ja hihnahan on kumia, joten se elää ja löystyy aikojen saatossa...

Ja uusi hihna löystyy aina alussa, eli kyllä sitä pitää aina välillä kiristellä.

Posted

OK, asia selvä, kiitos vastauksista. Kysynpä nyt samalla tuosta moottorista; tuo on Tammer-Dieselin vaihtomoottori, vaihdettu -82.  -74:sessa pitäisi jo olla paperinen ilmansuodatin, tuossa on vielä vanhanmallinen. Tarkoittaako tämä sitä, että myös itse moottori on vanhempi kuin -74? Siksi kysyn, kun oli puhetta eri pituisista laturin hihnoista eri vuosimalleihin jne.

Posted

Ei vaihtomoottorissa moottorin alkuperäinen ikä hihnanpituutta määrää,merkitsevää on se mitkä hihnapyörät siinä on,eikä sitä kannata sen enempää pohtia,jos hihna kiristyy sopivasti asennettaessa siten että säätölevyjä on molemmilla puolilla hihnapyörän puolikasta,niin hihna on sopiva.

Nykyhihnojen ei pitäisi venyä käytössä,mutta laatuhan on tunnetusti hyvin vaihtelevaa.

Alkuperäinen hihnakoko74 kuplassa on 9,5x900 tai 9,5x905 1,3 ja 1,6 moottorilla ja 9,1x900 1,2 mootorilla.

Posted

Tuo muuten juuri Turon mainitsema 9,5 -leveys ei vakio-hihnapyörässä tunnu olevan ihan niin kriittinen, mutta esim. Gene Bergin pyörään 10-leveyksinen hihna ei tunnu asettuvan millään. Geneeriset varaosaliikkeet tarjoavat tuota 10-leveyksistä mutta onneksi vw-varaosaliikkeistä saa oikeaa leveyttä.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...