Neanterdaali Posted August 24, 2014 Posted August 24, 2014 (edited) Terve! Nyt se on ihan pakko kysellä tyhmiä eli kun laturin hihnaa laittaa paikoilleen niin meneekö se ihan silleen että hihna laitetaan paikoilleen ja katsotaan shimmilevyjen kannsa sopiva kireys hihnalle, mut mut lopullinen kiristys? Pyöritetäänkö konetta avaimella ja vähitellen kiristetään hihnapyörän mutteria kun tuntuu nyt vähän usko loppuvan itseltä siinä kohti kun se näyttää jäävän vinoon ja ei kiristy ihan loppuun asti. Että tämmöistä proplematiikkaa aloittelijalle pukkaa. Edited August 24, 2014 by Neanterdaali Quote
NordBling Posted August 24, 2014 Posted August 24, 2014 Pitää pyörittää konetta samalla kampiakselin hihnapyörästä niin remmi asettuu paremmin. Pulttipyssy pienellä momentilla on hyvä työkalu ylähihniksen mutterille. Quote
Neanterdaali Posted August 24, 2014 Author Posted August 24, 2014 Kiitoksia vastauksesta! Eli lisää uskallusta ja voimaa ranteisiin:-) Mikä on tyypillinen shimmi levyjen määrä mitä olette laittaneet väliin, kun itsellä tuli tuo Hermann osittain laatikoissa eli ei ole varmuutta onko kaikki osat tallessa? Quote
x-pj Posted August 24, 2014 Posted August 24, 2014 Shimmilevyjä pitäisi olla yhteensä muistaakseni 10 kpl. Ylimääräiset tulee hihnapyörän ulkopuolelle mutterin prikan alle. Jos levyjä on liian vähän kierre pohjaa ja hihnapyörä jää löysälle. 1 Quote
Neanterdaali Posted August 24, 2014 Author Posted August 24, 2014 Ok, taisi olla kokonaiset neljä kappaletta käytössä, ilmankos vähän tuntui tuskaiselta homma! Mistähän löytyisi parhaiten niitä lisää? Quote
x-pj Posted August 24, 2014 Posted August 24, 2014 Vaikkapa tuolta http://www.aircooled.fi/tuote/2066/laturin-hihnapyoran-shimmi-05mm-t123 1 Quote
vwagen Posted August 24, 2014 Posted August 24, 2014 Ei tarvitse pyörittää kampiakselin hihnapyörästä,riittää kun kiristää laturin hihnapyörän mutteria,kun kiristyy niin moottori pyörii mukana ja kiristyvä hihna keskittää hihnapyörän,lopuksi hihnapyörän lukitus ja mutterin lopullinen kiristys. 1 Quote
Tanhis Posted August 25, 2014 Posted August 25, 2014 Jos jää vinoon niin ennen pulttipyssyä tai metristä jatkovartta varmista että hihniksen puolikas on oikeinpäin eikä 180astetta vinossa. 1 Quote
NO H2O Posted August 25, 2014 Posted August 25, 2014 Tjep... Jos pyörä on väärässä asennossa tai jos hihna kanittaa niin liialla voimalla särkee laturinpään, hihnapyörät, yms. himmelit... 1 Quote
daniel Posted August 28, 2014 Posted August 28, 2014 Siis näin:The Original Fast Volkswagen Belt Change.: http://youtu.be/BQhfcdQf1QA ---Sori oli vaan pakko... 1 Quote
Neanterdaali Posted August 28, 2014 Author Posted August 28, 2014 Kiitos isännät! Täytyy sanoa että täältä kyllä apua saa kun tarvitsee. Ja yksinkertaisia (höhliä) kysymyksiä ei ylenkatsota. Arvostan! Mike Quote
jonte Posted September 15, 2015 Posted September 15, 2015 Jatkan tähän vanhaan topikkiin; - 74 1300 Kuplaa kunnostettaessa viime vuoden lopulla vaihdettiin uusi hihna, koska vanha vipatti, ja näytti muutenkin huonolta. Uusi hihna kiristettiin varmasti oikeaan kireyteen, mutta nyt on taas löystynyt niin, että vipattaa. Mikä on voinut aiheuttaa tuon, vääränlainen hihna vaiko joku muu syy? Onko noita hihnoja eripituisia, oma auto on -74:nen, mutta epäilen, että vaihtokone on autoa vanhempi. Quote
Tanhis Posted September 15, 2015 Posted September 15, 2015 Taitaa olla kyse siittä että nykyhihnat ei juurikaan veny niinkuin vanhat mutta eivät myöskään istu profiililtaan hihnapyörään kuten vanhat ja tästä syystä kuluvat ns kulmistaan hihnapyörään sopivaksi ja silloin luonnollisesti hihna löystyy ja sitä pitää kiristää. Hihnoja taisi olla kuplaan kolmea eri pituutta ja jos vähän osia sotkettu yhteen niin voi olla että tulee pari vaihtoehtoa lisää. Tietty voi myös olla kyse siittäkin jos sulla on halpa kiinalainen alumiinihihnapyörä niin hihna syö sellaiseen helposti itselleen lisää tilaa jolloin hihna myöskin löystyy. Quote
Art_Zi Posted September 15, 2015 Posted September 15, 2015 10x900 taitaa olla se orggishihnan koko...ja hihnahan on kumia, joten se elää ja löystyy aikojen saatossa... Ja uusi hihna löystyy aina alussa, eli kyllä sitä pitää aina välillä kiristellä. Quote
jonte Posted September 16, 2015 Posted September 16, 2015 OK, asia selvä, kiitos vastauksista. Kysynpä nyt samalla tuosta moottorista; tuo on Tammer-Dieselin vaihtomoottori, vaihdettu -82. -74:sessa pitäisi jo olla paperinen ilmansuodatin, tuossa on vielä vanhanmallinen. Tarkoittaako tämä sitä, että myös itse moottori on vanhempi kuin -74? Siksi kysyn, kun oli puhetta eri pituisista laturin hihnoista eri vuosimalleihin jne. Quote
vwagen Posted September 16, 2015 Posted September 16, 2015 Ei vaihtomoottorissa moottorin alkuperäinen ikä hihnanpituutta määrää,merkitsevää on se mitkä hihnapyörät siinä on,eikä sitä kannata sen enempää pohtia,jos hihna kiristyy sopivasti asennettaessa siten että säätölevyjä on molemmilla puolilla hihnapyörän puolikasta,niin hihna on sopiva. Nykyhihnojen ei pitäisi venyä käytössä,mutta laatuhan on tunnetusti hyvin vaihtelevaa. Alkuperäinen hihnakoko74 kuplassa on 9,5x900 tai 9,5x905 1,3 ja 1,6 moottorilla ja 9,1x900 1,2 mootorilla. Quote
DWL_Puavo Posted September 16, 2015 Posted September 16, 2015 Tuo muuten juuri Turon mainitsema 9,5 -leveys ei vakio-hihnapyörässä tunnu olevan ihan niin kriittinen, mutta esim. Gene Bergin pyörään 10-leveyksinen hihna ei tunnu asettuvan millään. Geneeriset varaosaliikkeet tarjoavat tuota 10-leveyksistä mutta onneksi vw-varaosaliikkeistä saa oikeaa leveyttä. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.