Jump to content

Pystäri "Lempi" -73


Paadre

Recommended Posts

Pientä pohjustusta kuinka tämä projekti sai alkunsa...

Koko hulluus alkoi noin nelisen vuotta sitten kun viimeisen harrastehärvelin myin pois. Taisi olla juuri tammikuun alkua kun vaimon kans huushollia siivottiin ja ääneen pohdin, että minkähän auton seuraavaksi ostaisi. Vaimo kiirehti topakasti vastaamaan "voisit kyllä kuplan ostaa", no sanoista tekoihin ja soitto kaverille jolla sellanen lojui hangessa tallin pihalla. Kaupat lukkoon ja näin tuli 1302S perheeseen. Sanottakoon, että en tiennyt silloin yhtään mitään näistä ja mulle kaikki kuplat oli kuplia mutta nopeasti tuli selväksi mitä tuli hankittua. Toisena huomautuksena, mää näistä vieläkään mitään tiedä.
 
Sittemmin kävi niin, että rakensin sen liikaa omien mieltymysten mukaiseksi ja vaimo ei oikein tykännyt ajaa sillä, vaihteet olivat liian tarkat mukamas, väärän värinen ja ohjaus tiemmä liian jäykkä. Ei auttanut kuin alkaa katselemaan rouvalle omaa kuplaa. Aika sinäänsä oli otollinen koska omani olin saanut kohtalaisen valmiiksi eikä siinä olisi enää paljoakaan aikaa vaativia hommia tehtäväksi. Ainoa rajoite uudelle tulokkaalle olisi niukka budjetti ja se, että sen piti olla tavallinen kupla koska pattinokka jo tallissa on.
 
Myynti-ilmoituksia tuli selattua urakalla vuoden 2014 alusta ja sitten tärppäsi. Nettivaraosassa oli rullaava -73 myynnissä eikä pyyntikään päätä huimannut. Vaimolle olin näyttänyt kuvan nopeasti netistä ja kysyin, että kelpaako ja kun vastaus oli "joo, se on punainen" niin eikun ostohousut jalkaan. Soitto omistajalle sinetöi lähdön katsomaan tuotetta, kun kysyin "oliko hinta kiveen hakattu" ja kun vastaus oli "kauppoihin päästään varmasti" niin ei muuta kuin soitto Rebelille, että nyt mennään Nurmijärvelle. .
 
Olo oli varsin luottavainen koska myyjä ei juurikaan kehunut autoa. Ja paikalle päästyä epäilys vahvistui "Lempi" oli juurikin sellainen kun puhelimessa kerrottiin, maali hilseili ja olemus oli muutenkin kuin kirkkoherralla krapula-aamuna. Ylätys olikin positiivinen kun aikamme pohjaa ja koria katselimme, hitsattavaa ei juurikaan leimalle olisi. Sisälle oli tungettu punainen plyyysHI verhoilu ja etupenkit oli anastettu ilmeisesti jonkun pahaa aavistamattoman naapurinmiehen Datsunista (tämä ei enää ollut positiivista, ei minulle eikä sille naapurillekkaan). Tarkemmin eriteltynä junasulakkeesta.

Sitten tapahtui väistämätön tilanne, tarjosin kohtalaisen naurettavan ja  surkuhupaisen summan ko. "aarteesta" johon myyjä ei suostunut mutta tuli vastaan siihen summaan joka oli Rebelin kanssa matkalla päätetty maksimiksi. Paikalle saapumisen ja rahojen vaihdon välissä taisi mennä noin viisi minuuttia joten taisi olla elämäni nopein kauppa. No ehkä meni seitsemän minuuttia.
 
Kotimatkalla tuumailtiin, että mistä moottori?? No, soitto toiselle kaverille jolta löytyikin arpa moottori äärettömän edullisesti. Kaveri vaan sanoi, että eiköhän se tuolla lautojen seassa ole. Siis tä? No, ei muuta kuin moottoria hakemaan ja todellakin, pannu oli purussa ja laudanpätkien peitossa johtuen kaverin taloonsa tekemästä uudesta ulkovuoresta. Moottori vissiin oli toimittanut silkkerin kolmatta jalkaa tai jotain. Ei muuta kuin bokseri kyytiin ja tallille. Kaasari yms. palikat kinni ja kokeilu, lähti tokalla startilla käyntiin! JES, ei muuta kun odottamaan asennusta.
  
Olin jo eräänä ehtoona hitsannut ainokaisen reiän minkä löysin, kuljettajan eturenkaan takaa (tosi ylläri). Tämän kyllä myyjäkin sanoi jo puhelimessa kun soittelin. Seuraavaksi olisi jarrujen vuoro, ne olivatkin jo hiukan huonommassa kunnossa, ainoa jarru mikä vähän otti kiinni oli oikea käsijarru. Tilanteen vakavuuteen tutustuessa todettiin jokaisen sylinterin olevan jumissa. Ei muuta kuin sylinterikauppaan ja uudet tilalle. Silti pedaali oli jäykkä kuin aikamiespojan niskat, imeskellyn Viagran jälkeen. Orastava epäily myös pääsylinterin kelvottomuudesta osoittautui oikeaksi. Se vielä uusiksi niin johan alkoi jarrut toimimaan.
 
Jossain kohtaa oltiin sivuhommana istutettu moottori paikalleen ja kohta olikin aika suorittaaa testilenkki. Muuten ihan jees mutta sähköt olivat ilmeisesti jääneet Nurmijärvelle koska ainoana valona toimi toinen etuvalo. Pikkusen sulakkeiden pyörittelyä ja alkoihan valot yms. toimimaan.

Sähköjen jälleensyntymän innoittamana varasin audienssin konttorille. Engenjöörin ilme oli kuin hän olisi nähnyt anoppinsa alasti kun näki Lempin parkkipaikalla. Toppuuttelin heppua, että huonossakin repussa voi olla hyvät eväät ja kun inssi pääsi kopeloimaan helman alle niin touhutippa nenänpäässä sälli tuli pois nosturin alta, katsoi minua syvälle verestäviin silmiin ja tokaisi "on niitä paskempiakin nähty, vaan ei täällä", kääntyi ympäri kuin saksalainen sotilas ja meni tekemään koneelle paperit. Tässä kohtaa olin varma, että Lempin saa hakea trailerilla pois ja vikalista on pidempi kuin Kreikan valtion alijäämäraportti mutta ei, sehän läiskäs paperit kouraan ja sano että nähdään taas ensi vuonna. Hah, ei se ollukkaan niin huono!
 
Tätä nyt sitten pitäisi alkaa siistimään ja retusoimaan. Varmaa on se, että museokilpiä tähän ei edes haaveilla. Eikä muutenkaan mitään suuria muutoksia, vaimo kun haluaa pitää ton suht orkkiksena. Ja jos toi pohja ja kori on yhtään niin hyvät kuin mitä olen tutkinut, niin koriakaan en päältä pois nosta.
 

Päivittelen tätä jos satun jotain aikaiseksi saamaan. Toisekseen, ei tarvi paljon päivitellä ellei toi rouva kohta malta lopettaa ajokautta. Tahti voi olla rauhallinen mutta vapuksi -15 tää pitäisi olla uudelleen ajossa. Varmaksi voin kertoa myös jo sen, että virheettömäksi tätä en saa mutta kun tekijän tietää niin jäljenkin tunnistaa.

 

 

 

 

post-1416-0-63473500-1413909853_thumb.jpg

  • Like 4
Link to comment
  • 2 weeks later...

Selailin vähän papereita joita autosta löytyi. Kiva muisto toi huoltokirja joka kertoo osan tarinaa.

12.4.1973. on kuplan takuu alkanut ja se on toimitettu Metsätyönjohtaja Suuroselle, Tauluun.

Alkuperäinen rek. nro. on ollut XAH-107 ja väri vaalea sininen.

 

1.7.1978. autoon on tullut "maaginen" 100tkm raja täyteen joten kuplaa on viety kuin sammakkoa äkeen

alla. Luultavasti viskaalilla ollut useampikin komennettava kun tuollaisia kilometrejä on ehtinyt ajamaan.

 

Vaimokin luovutti tän kauden joten nyt sitten pitäisi tehdä jotain. Katsotaan mitä tuleman pitää.

 

Tossa pari räpsyä lähes täydellisestä huoltokirjasta ja vähän muustakin.

 

post-1416-0-56268300-1415045502_thumb.jpgpost-1416-0-94146500-1415045518_thumb.jpgpost-1416-0-55769100-1415045541_thumb.jpgpost-1416-0-86931000-1415045574_thumb.jpgpost-1416-0-86276600-1415045602_thumb.jpg

  • Like 1
Link to comment

Kuinkas muuten sitä isänpäivää viettäis ku pojjaan kans kuplaa purkaen. :) Alkaa jo

räikkä pysyyn kädessä silläkin, mulla ei pysy vieläkään.

 

Asiaan, uumoilut pohjan kohtalaisesta kunnosta saivat vahvistuksen kun saatiin ton jantterin kans

sisustaa purettua. Jonniin verran pintapuolista Fordia lattiasta löyty mutta yhtään asiaankuulumatonta reikää

ei tullut vastaan. Pitää vielä tutkia tarkemmin, putsata ja maalata.

 

Riipasin vielä samoilla lämmöillä astinlaudat irti ja hämmästys oli odotettua suurempi, kummastakaan helmasta

ei löytynyt ruostetta. Onneksi en myynyt tota heti leiman jälkeen. Meininki meinaan oli myydä se ja ostaa parempi

tilalle mutta olis varmaan käynyt kylmät. Toki, tuota on massattu suurella kädellä vuosien mittaan joten se lienee

pelastanut paljon. Harmi kun ei löytynyt kuittia, että onko metsureiden käskyttäjä suojauttanut ton jo uutena.

 

Muistinpa ottaa kuvan noista junasulakkeen sporttisista jakkaroista, on ne vaan kamalat istua. Ohessa pari kuvaa,

pahoittelut laadusta, puhelimella nääs kuvattu.

 

 

post-1416-0-27501800-1415557889_thumb.jpg

post-1416-0-14673300-1415557906_thumb.jpg

post-1416-0-02283900-1415557918_thumb.jpg

post-1416-0-74998100-1415557932_thumb.jpg

post-1416-0-91026300-1415557944_thumb.jpg

post-1416-0-32032800-1415557963_thumb.jpg

post-1416-0-88070500-1415557984_thumb.jpg

post-1416-0-86766900-1415558025_thumb.jpg

post-1416-0-08980100-1415558137_thumb.jpg

Link to comment
  • 2 weeks later...

Purkaminen jatkuu. Hitto ku työt haittaa harrastuksia, ei meinaa saada mitään aikaseks.

 

Eilen sain riivittyä lokarit irti ja äsken pesiskelin vähän suurempi mämmejä vek. Positiiviset yllärit jatkuu,

ei löytynyt vieläkään mätää. Pari paikkaa on tullut vastaan jotka on joskus tonne kolvattu mutta ilmeisen hyvin

koska niistäkään ei ole lähtenyt mitään katastrofia leviämään.

 

Lokasuojatkin olisi ihan terveet mutta ne on niin mysötty, että pitänee katsella suoremmat orkkikset tilalle. Ja jos

ei löydy niin sit pitää yrittää oikoa, tarvikkeita en oikein haluaisi tohon laittaa.

 

Meinas olla lievä tilanne päällänsä ku aloin siirtämään saksalaisten insinöörien ihmetuotosta takasin talliin. Piha kun lähtee heti tallin ovelta viettämään

kohtalaisen jyrkästi alaspäin ja kuskin penkki oli luonnollisesti vain nostettu paikalleen, sillä olisihan (edes) kahden pultin kiinnittäminen vienyt ainakin

minuutin ylimääräistä aikaa, niin juuri kun nostat kytkintä ja annat kaasua vähä reilummin jotta auto ei sammu niin tottahan toi humppakankaalla

päällystetty jakkara karkaa taaksepäin. Vaikka olin tähän henkisesti valmistautunut ja pidin ratista kiinni melkein kuin miehet niin silti meinasi tulla ns.vittu-ämpäri-ikkuna efekti. Lähdettiin siis kunnon loikalla kohti pirttiä.

 

Seuraava action tulikin sitten heti perään noin kahden sekunnin kuluessa. Joku oli ilmeisesti siirtänyt polkimia eteenpäin tai sitten jalat oli kutistuneet

autoa pestessä nimittäin kytkintä, saati jarrua en ylttänyt painamaan. Tässä kohtaa meinasi tulla sitten ne kuuluisat kurat plyyyshheille mutta kärppääkin

nopeampi kiskaisu käkkäristä ja virtojen katkaisu säästi housut, jakkaran, tallin pöydän ja kuplan nokan. Seuraavalla kerralla annan kyllä vähemmän kaasua.

 

 

post-1416-0-45510000-1416252066_thumb.jpg

post-1416-0-08958200-1416252108_thumb.jpg

post-1416-0-08421100-1416252124_thumb.jpg

post-1416-0-04130000-1416252143_thumb.jpg

post-1416-0-20344600-1416252170_thumb.jpg

post-1416-0-85164800-1416252223_thumb.jpg

Link to comment

Tuli tuossa purettua penkinkiinnikkeen rippeet, niin alkuperäiset kuin jäkiasenteisetkin sekä vanhat säätömekanismin raudat.

"Uudet" raudat sain MESIKÄMMENeltä erittäin asialliseen hintaan, kiitos vielä kerran! Niitä tuli kans vähän paikallee mallailtua.

 

Piti vähän yrittää peitellä noilla palopeitteillä sisustaa ettei pääse Lempi leimahtamaan rälläköinnistä.

 

Niin ja iskihän se todellisuus kuin miljoona volttia, Korkeajännitystä lainatakseni. Oikean eturenkaan takaa löytyi nimittäin mätää, ammottava aukkohan siiinä nyt sitten komeilee. ja mää kun luulin, että tää olis oikeasti hyvä koppanen. Toi ylempi reikä on ainakin kahden sormen mentävä ja alempaakan lumpsahtaa peukalo vaivatta. On se nyt kumma kun mikään ei ole ikuista (paitsi ruoste).

 

Btw. muistaakos kukaan missä linjassa tuo jakkaran säätötanko tulee noille vivuille (tunnelin päälle)?

Onko linja suora vai hivenen vinoon? Niistä ohuista metallitangoista on siis kyse. Jos nimittäin

laitan noi raudat vanhoihin jälkiin niin noi vivut kulkee vinottain.

 

Sekava selitys mut koittakaa kestää.

post-1416-0-37789800-1416942159_thumb.jpg

post-1416-0-20570900-1416942206_thumb.jpg

post-1416-0-25478800-1416942266_thumb.jpg

post-1416-0-20474800-1416942310_thumb.jpg

Link to comment

Tuli tuossa purettua penkinkiinnikkeen rippeet, niin alkuperäiset kuin jäkiasenteisetkin sekä vanhat säätömekanismin raudat.

"Uudet" raudat sain MESIKÄMMENeltä erittäin asialliseen hintaan, kiitos vielä kerran! Niitä tuli kans vähän paikallee mallailtua.

 

Piti vähän yrittää peitellä noilla palopeitteillä sisustaa ettei pääse Lempi leimahtamaan rälläköinnistä.

 

Niin ja iskihän se todellisuus kuin miljoona volttia, Korkeajännitystä lainatakseni. Oikean eturenkaan takaa löytyi nimittäin mätää, ammottava aukkohan siiinä nyt sitten komeilee. ja mää kun luulin, että tää olis oikeasti hyvä koppanen. Toi ylempi reikä on ainakin kahden sormen mentävä ja alempaakan lumpsahtaa peukalo vaivatta. On se nyt kumma kun mikään ei ole ikuista (paitsi ruoste).

 

Btw. muistaakos kukaan missä linjassa tuo jakkaran säätötanko tulee noille vivuille (tunnelin päälle)?

Onko linja suora vai hivenen vinoon? Niistä ohuista metallitangoista on siis kyse. Jos nimittäin

laitan noi raudat vanhoihin jälkiin niin noi vivut kulkee vinottain.

 

Sekava selitys mut koittakaa kestää.

Mulla oli näin ennen purkamista, eli hieman vinossa.

post-2342-0-80390900-1416952355_thumb.jpgpost-2342-0-54852600-1416952379_thumb.jpg

Link to comment
  • 2 months later...

Laitetaas välillä todisteita, että on tullut tehtyä muutakin kuin notkuttua palstalla.

 

Lähinnä hiomista, hiomista ja sitten yhtä kohtaa hioin kans. Pakkeliakin on lähmitty sinne sun tänne ja sitten on taas hiottu. 

 

Takalokareista deaktivoin ähtäröinnit puskurin läpivienneistä ja niin, tulihan pilkka omaan nilkkaan kun tuolla jossain viisastelin, että kannattaa käyttää tavallista silikonia lasien tiivistämiseen. Eikös joku timpuri ollut päässyt itseään toteuttamaan ja ruutannut eteen sekä taakse tiivisteiden alle vähintääkin riittävästi ko. mönjää. no, onneksi ei ollut ehtinyt ruostumaan pahemmin.

 

Toinen vähintääkin mielenkiintoinen suoritus oli onnistuttu tekemään repsikan oveen. Tiivisteet oli nimittäin liimattu jollain koriliiman tyyppisellä emmeellä ja eihän siinäkään vielä mitään mut kun sitä pirun mämmiä oli siellä tiivisteurassa parhaimmillaan kuuden millin kerros. Oli muuten itsehillintä koetuksella kun raavin niitä jätöksiä veke jollain osavalla ruuvaarilla. Niin ja kuskin oveen oli tehty sama mutta ruåtsiksi, eli sieltä löytyi asiallinen määrä silikonia. Tainnu olla halpaa silkkaria...

 

Sain duunikaverilta "uudet" lokasuojat eteen kun se hylkäs noi orkkiksensa ja hommas tilalle uudet tukevat ja hyvin istuvat tarvikkeet.

 

On muuten kohtalaisen yrmy ratkaisu -> säädettävä pikkurälläkkä ja siihen rosterinkiillotuslaikka, lähtee ruosteet yms. pellille todella hellästi mut silti tehokkaasti.

HUOM! tuota laikkaa ei saa käyttää kuin pienillä kierroksilla (noin 1700rpm) muuten se räjähtää silmille. Ainakin noi mitä mulla on.

 

Hitto kun en muistanu ottaa kuvaa takalasin alla olevesta ilmanotosta, olen nimittäin viettänyt kohtalaisen pitkäpiimäisiä hetkiä raaputellessa vanhoja maaleja veks. Juu, hiekalla olis varmaan onnistunu helposti mutta se ei vaan nyt käynyt laatuunsa. Joten maksimoidaan kurjuus ja hinkataan milloin milläkin. Jäähän sinne vahva käsityön leima jos ei muuta...

 

post-1416-0-73620300-1423515094_thumb.jpg

post-1416-0-11727500-1423515144_thumb.jpg

post-1416-0-30389200-1423515163_thumb.jpg

post-1416-0-28120500-1423515213_thumb.jpg

post-1416-0-65485600-1423515273_thumb.jpg

Link to comment
  • 2 weeks later...

Edistyy rauhakseen. Lokarit, nokkapelti ja konepelti toimitettu kohti maalaria. Saa neiti viimeistellä mieleisekseen jotta pääsee hiontaväriä ruiskimaan. Maalasin noi luukut sisäpuolelta valmiiksi punaisella niin helpottaa vähän tuon maalarin taakkaa. Nokkapelti on muuten tuossa kuvassa vielä vaiheessa joten siksi ei niin tasavärinen.

 

Mikä muuten on -73 punaisen värimunero? Rouva haluaa tuosta sen värisen.

 

Onkos se: Kasan red, L30B? Näyttää vaan niin kovin oranssiin viittaavalta, ainakin tässä kuvassa. Toki kamerastakin toki kiinni...

http://www.thesamba.com/vw/forum/album_page.php?pic_id=200920

post-1416-0-15002200-1424590145_thumb.jpg

post-1416-0-82187800-1424590162_thumb.jpg

Edited by Paadre
Link to comment

Kiitos! Totta turiset, kyllä se sävyn hahmotus kuvista on melko arvailua. Toi kuva minkä linkitin, siinä näyttää niiiin oranssilta mutta noissa sun linkittämässä juurikin siltä mitä haetaan. Tai no, kääntyy niissäkin parissa kuvassa oranssin suuntaan mut yks kuva on todella hyvä joka antaa toivoa tulevaan.

 

Tuolla VW West Fest:n #10, kruisingista otetuissa kuvissa on kaks pystäriä vierekkäisissä kuvissa jotka näyttäis näin maallikon silmään about -73:lta. Ne on tiemmä juuri sen väriset kuin tässä tavoitellaan. Ainakin vaimo niistä innostui.

Link to comment

Ny tuli ongelma ton värin kans. Alkuperäinen L30B on aivan liian oranssi, kuulemma. Olisko kellään punaista kuplaa josta pääsis vakoilemaan värin/koodin. Mielellään Tampereen tai Hämeenlinnan läheltä. Mikään metallisävy ei tule kysymykseenkään ja taas liian tummakaan ei saisi olla. On tää helppoa...

 

Tuolta netistä kun vakoilee, niin niistä kuvista ei ota selvää seppäkään onko oikea sävy vai ei. Toisaalta noi maalaamoiden värilätkät on niin loputun suo, että jos vaan olisi jollain livenä auto mitä tsekata niin kaikki helpoimmalla pääsis.

Link to comment
  • 4 weeks later...
  • 4 weeks later...

Ihan hyvä tosta maalista tuli, vaikka maalisinkin ton yöllä ulkona pienessä pakkasesa paukkupullolla vastatuuleen. No joo, ei ole pakko uskoa jos ei taho. Kamera vääristää ihan helvetisti, toi on oikeasti melko punainen eikä tollanen hailakka mitä kuvista voisi olettaa.

 

Mitään kiirettähän ei varsinaisesti ole, kikotin vaan pitäis niputtaa ja käydä leimaamassa ennen vappua. Päätän raporttini nyt tähän ja menen tekemään asialle jotain. Jatkoa seuraa...

 

 

post-1416-0-37792400-1429941107_thumb.jpg

post-1416-0-83445000-1429941119_thumb.jpg

post-1416-0-66116600-1429941132_thumb.jpg

Link to comment

Laitetaas tähän kohtaan pieni arvausleikki, paljonko kuplan moottoriin mahuu bensaa? Vastaus tulee myöhemmin ja oikein vastannut saa hyvän mielen sekä oikeuden retostella tiedollaan

parhaaksi katsomassaan paikassa, mielellään jossain tapahtumassa ja kovaan ääneen.

Link to comment

Palataanpa ajassa hieman takaisin eli noin viikko ennen vappua. Auto tuli maalarista keskiviikkona ja seisoi vielä perjantaihin omassa tallissa jonka lämmitin yli 20 asteiseksi, sai maali hetken asettua ennen kasaamista. Neiti maalasi torstaina vielä kaikki irto-osat joten viikonloppuna oli tiedossa ohjelmaa. 

 

Tuuli- ja takalasiin tuli uudet tiivisteet AC:lta ja ne istuivat todella hyvin, tuulilasinkin alanurkat täyttyivät nätisti tiivisteellä joten olin varsin tyytyväinen hankintaan. Oviin otin Paruzzin halvimmat ja nekin olivat hinta/laadultaan hyvät, pienellä muokkaamisella istuivat varsin asiallisesti paikoilleen. Ovat siis hintansa väärtejä (12,50€/puoli, jos oikein muistan)

 

Lauantai meni oikeastaan harakoille kun vaimo oli töissä ja pääsin tallille vasta noin viiden aikaan. Lauantaina tappelin etuovet kasaan, lähinnä lasien kanssa meinasi tulla taisto mutta sunnuntaina aikainen herätys ja kohti tallia. Siinä aamulla värkkäilin hätäseen lattiaverhoilun ja sen jälkeen alkoi lokarien yms. kiinnitys. Illalla kupla sitten olikin aika pitkälti valmis. Onneksi oli tallin omistaja jeesimässä.

 

Katsastus oli varattu siis vapuksi, aattoon klo 12:00. Leimalla oli heti kärkeen pieni episodi kun kehtasivat väittää pissapojan olevan katsastusvaruste (no joo, onhan se). Siinä vaan on sellainen ominaisuus, että laskee vedet kuskin kintuille enkä sitä muistanut talvella kotjata. Jätin siis koko härvelin pois (pitää korjata kuhan lakkaa ehtimästä). Keskustelu konttorilla ko. laitteesta eteni suunnilleen näin:

Inssi: Missäs pissapoika?

Minä: Kotona.

I: Miksi?

M: se vuotaa.

I: Aha, meinasitko korjata?

M: Kyllä, ei ollu vaan sopivia osia tähän hätään ja muutenkin tuli kiire ja olen vaimolle luvannut tän vapuksi mut vannon kautta ilmajäähdytteisen moottorin, että laitan sen kuntoon tai mörökölli minut vieköön.

I: Jaa. No katsotaan mikä tämä muuten on-

 

Jarrut yms. testaili, ajoi nosturille ja kohta hän juhlavasti ilmoitti, että tämähän tihkuu öljyä moottorista.

M: Ei suinkaan, se on kuplan luontainen tapa merkata reviirinsä jotta muut kuplat voivat "lukea uutiset" kuin eläimet ikään.

I: Uskoitko juuri sanaakaan mitä sanoit?

M: En.

I: Hyvä, sillä ei toi pieni tihkunta leimaa estä mutta jos olisit itse uskonut puheesi niin herran ajokuntoa olisi ollut syytä epäillä.

 

Lätkäshän se leiman paperiin ja taas pääsi vaimo päristelemään Lempillä. Ei kun odottamaan vappuajoa.

 

Toki, kotiin kun ajelin niin katselin bensamittaria ja tuumin, että onhan bensa aika vähissä. Joo niin oli, loppu nimittäin 8km ennen perille pääsyä, siinä sit kökötin valtatien varressa pysäkillä esittelemässä tuoretta leimaa muulle liikenteelle ja soittelin kaveria tuomaan taikalientä tankkiin. Nyt tietää missä kohtaa mittari on kun bensa loppuu.

post-1416-0-52216000-1431238030_thumb.jpg

post-1416-0-11607600-1431238068_thumb.jpg

Edited by Paadre
  • Like 1
Link to comment

Vappuajo oli sitten toinen jännitystä tuottava hetki, Aamulla vielä molempien kuplien pesu ja nopea puunaus kamat kasaan ja matkaan. Päästiin tasan 200 metriä kun Lempi sammu. Ihan pienellä paniikilla konehuonetta tutkimaan eikä selvää syytä löytynyt, hiplasin vaan kaikkia liittimiä mitä löyty ja ilmeisesti jossain oli kontaktihärö koska käyntiinhän se heti hörähti. Ajelu meni muuten ilman suurempia kommervenkkejä ja kilsojakin kertyi reilu sata. 

post-1416-0-51892500-1431239501_thumb.jpg

post-1416-0-19258000-1431239515_thumb.jpg

Link to comment

Ja vastaus joka on puhuttanut koko kansaa, "paljonko bensaa mahtuu kuplan moottoriin" ja vieläpä niin, että auto jollain tasoa käy niin kerrottakoon se nyt sitten kaikille.

 

Hommahan meni niin, että vaimo soitti alkuviikosta mulle duuniin ja kiroili kuin tukkimies. Syytä moiseen käytökseen udellessani, ilmeni, että Lempi ei lähde käyntiin. Kone kuulemma pyörii hyvin mutta ei vaan käynnisty ja haisee vahvasti bensalle. Tässä kohtaa tuli iteltäkin muutama kirosana ja aloin henkisesti valmistautua remonttiin. Olin vielä edellisenä ehtoona vaihtanut 4-kärkiset Bosch:t tulpiksi joten oudoksuin Lempin käytöstä entistä enemmän.

 

Duunista himaan ja tutkinta käyntiin, auto oli laskenut alleenkin jotain öljyä muistuttavaa ainetta mutta sain kuitenkin sahattu keksinnön käyntiin ja siirrettyä talliin. Asiaa tarkemmin tutkittuani huomasin öljyn olevan turhan notkeaa ja haisevan bensalle. Haa, bensapumppu! Pumppu oli päästänyt taikaliemet moottoriin ja kokonaisuudessaan, öljyt mukaan luettuna, moottorista tuli ulos reilu viis litraa bensaa. 

 

Kuvassa melkein kaikki mitä talteen sai (5L pesunestekannu). Ilmeisesti auton asento on ollut otollinen, koska se on ollut parkissa perä alaspäin ja kohtalaisen hyvässä kulmassa vielä, niin kai sitä bensaa on valunut jo omalla painollaankin moottoriin?

post-1416-0-13572800-1431240520_thumb.jpg

Link to comment
  • 1 month later...
  • 2 weeks later...

Se ei sitten mennyt ihan lapaan toi öljyvuodon tilkintäkään, onnistui 100%:ti ja epäonnistui 50%:ti. Se puoli mikä vuoti öljyä on nyt tiivis mutta

se puoli mikä ei niinkään vuotanut, vuotaa nyt ihan hyvin. Pitänee pyöritellä lisää noita putkia. Asentaessa olin saanut kyllä yhden silikonitiivisteen

rikki kannen päästä ja sen vielä eilen uusin. Silti toi vuotaa...

 

Ottaa vaan kuulaan ku sotkee pihan ja kun tottunut siihen, että toi omani ei ees oikeastaan hikoile moottoristaan.

Link to comment
  • 9 months later...

Tulihan tämäkin heräteltyä ajoon tänään. Vaihtelin alapallon ja yritin korjata käyntihäiriöö. Kyllä pitää sanoa, että toi pict 34 on aivan perseestä, mulla oli vielä toinen kaasari mitä kokeilla mut ei sekään oikein alkanut toimimaan (yllätys). Pitää nyt hiukan jäähdytellä omaa päätä tutkia asiaa huomena uudelleen.

 

Saako tohon mitään järkevää korvauskaasaria vaikka jostain muusta autosta vai pitääkö alkaa säästämään nurkkasarjaan?

Edited by Paadre
Link to comment

Meillä tuo westy kyykkäili kans todärsyttävästi, mut yks vinkkas et tyhjäkäyntisuutin pikkusen isommaks niin sillä rassaamisella tuli huomattavasti parempi, eikä vaikuttanut kulutukseen

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...