Jump to content

Aloittelijan hölmöt kysymykset


Guest Skipi_

Recommended Posts

Posted

Osaiskos joku neuvoa millä tarkistetaan venttiilien tiiveys. Hionnan ja puhdistuksen jälkeen laitoin jouset kiinni. Korjausoppaassa luki että kaadetaan vaihteistoöljyä lautasten päälle kannen ollessa väärinpäin ja odotetaan pari tuntia. Itse laitoin naftaa kun aattelin ettei tarvi paria tuntia ootella. No perkele... vain kaksi imuventtiiliä piti vartin oottelun jälkeen. Onko nafta liian juoksevaa vai hionko vaan lisää?

Posted

Joo useamman hiontakerran vaati omat uudet CB brassikannet että tuli tiiviit. Olin jo kiikuttamassa venttiilipajallle kun meinas usko loppua.

Posted

Jos kannet on muuten hyvät voi olla koneistamon paikka ja venttiilien työstö.

Jos joutuu paljon hiomaan se on vähän jo tekohengitystä.

Tällä kertaa luultavasti vika hiojassa. Seetit hyvännäköiset ja tosiaan hioin liian vähän kummallakin tahnalla. Kannet 043 2r ja muuten loistavassa iskussa.
Posted

Kun kannet on paikallan voi helposti venttiilien pitävyyden tarkastaa myös niin, että poraa vanhasta sytytys tulpasta sisukset pois ja hitsaa siihen pianeilma letkin vastakappaleen ruuvaa sen sittten tulpan tilalle ja syöttää paineilmaa sylinteriin, tämä tietenkin ennen venttiilikoneiston asennusta. jos pako tai imu kanava tohisee niin silloin venttiilit vuotaa tai jos vuotaa tulpan luota niin kansi halki.

Mutta hyvä homma jos hionnalla pääsee säästyy siinä rahnaa :)

Posted

Kun kannet on paikallan voi helposti venttiilien pitävyyden tarkastaa myös niin, että poraa vanhasta sytytys tulpasta sisukset pois ja hitsaa siihen pianeilma letkin vastakappaleen ruuvaa sen sittten tulpan tilalle ja syöttää paineilmaa sylinteriin, tämä tietenkin ennen venttiilikoneiston asennusta. jos pako tai imu kanava tohisee niin silloin venttiilit vuotaa tai jos vuotaa tulpan luota niin kansi halki.

Mutta hyvä homma jos hionnalla pääsee säästyy siinä rahnaa :)

Noita saa valmiinakin jos ei ole mahkuja rakennella: http://www.motonet.fi/fi/tuote/765177/Sytytystulppareian-paineilmatulkki

Luulen että oma kansi vuosi hieman seetin ohi kun oli niin pahasti halki venttiilien välistä... Noh, ei haittaa ajoa.

Posted

Nyt venat pitää naftan ilman jousiakin. Ei tarvinnut paljon hioa lisää...

Seuraava kysymys: Vauhtipyörää asennettaessa mitataan heittokellolla päittäisvälys. Kiristetäänkö vauhtis tällöin(kin) 36kgm? Vai vasta kun välys on säädetty ja stefa asennettu?

Posted

Jos on ollut o-renkaallinen vauhtis niin olen kiristänyt sen vain "kiinni" (mutta ei lähellekkään oikeaa tiukkuutta) ja mitannut/säätänyt päittäisvälyksen kohdalleen. Sitten kiristänyt oikeaan momenttiin ja tarkistanut päittäisvälyksen. Ja lopullisessa kiristyksessä aina lukitusliima vauhtipyörän pulttiin.

Posted

Tulipas mieleen että onkohan venttiilit(32 pako ja 35,5 imu)riittävän kokoiset kun pytyt 90,5. Kannet 043 2-reikä, lohko AS41 ja kaasarina Lortto drla40?

Posted

Hei. Neuvokaas viisaat mikä ratkaisuksi kun hihnapyörän suojapelti ei mahdu pohjaan asti. Ottaa kiinni öljypumpun kiinnitysmuttereihin. Öljypumpun päällä suodatinjalka. Edellisen omistajan ratkaisu oli jättää pelti pois ja rälläkällä puolittaa mutterit... Itse en moista tee.

  • 2 weeks later...
Posted

Kertokaas minkä kokoinen on ratin keskiöön mutteri, eli avainkoko?

Posted

Niissä tiivistesarjoissa tulee välillä outojakin tiivisteitä mukana eli kaikkea ei tarvitse väkisin koettaa käyttää.

Posted (edited)

Eikös se ihan normaali M6 (Tai M8) kierre ole mutta tietty fiksumpaa ostaa siihen kuuluva kahden euron siipimutteri.

 

http://aircooled.fi/tuote/1230/kytkinvaijerin-siipimutteri-t12-8651282

 

Tai jos sulla on vääränpituinen vaijeri ja ajattelit jatkaa sitä niin alle kympillä saa uuden vaijerin joka saattaa olla ihan sen arvoinen siinä vaiheessa kun sitä viritystä korjaat vesisateessa ilman työkaluja motarinvarressa kun tyttöystävä on soittanut että nyt panettaa.

Edited by Tanhis
  • Like 4
Posted

Ei oo mun vaijerissa m6 eikä m8.  

Siipimutterin tilalla on puolipallopäinen mutteri jonka avainkoko on myöskin joku hämärä 13-14mm väliltä.  Suattaapi muuten ollakin joku tuumakoko ?

Lähinnä ajatuksena oli laittaa toinen mutteri lukitsemaan tuo säätömutteri.

Liekö sille tarvetta jos siipimutteriakaan ei tarvitse lukita?

Posted (edited)

Siipimutteri lukittuu kartiomaisella päällään suoraan kytkinhaarukan vipuun eli kyllä lukitus on tarpeellinen.

 

715VG0320.jpg

 

Niin ja kierre kannattaa rasvata ennen asennusta että säätö onnistuu vielä myöhemminkin ilman uuden vaijerin vaihtoa.

Edited by Tanhis
Guest Skipi_
Posted
Tai jos sulla on vääränpituinen vaijeri ja ajattelit jatkaa sitä niin alle kympillä saa uuden vaijerin joka saattaa olla ihan sen arvoinen siinä vaiheessa kun sitä viritystä korjaat vesisateessa ilman työkaluja motarinvarressa kun tyttöystävä on soittanut että nyt panettaa.

Eiköhän lottovoitto ole todennäköisempi =)

Posted (edited)

Ei oo mun vaijerissa m6 eikä m8.

Siipimutterin tilalla on puolipallopäinen mutteri jonka avainkoko on myöskin joku hämärä 13-14mm väliltä. Suattaapi muuten ollakin joku tuumakoko ?

Lähinnä ajatuksena oli laittaa toinen mutteri lukitsemaan tuo säätömutteri.

Liekö sille tarvetta jos siipimutteriakaan ei tarvitse lukita?

Siinä on alunperin pieni lukitusmutteri. Kierrettä en tiedä. Siipimitterissa on eri kierre. Edited by x-pj
Posted

Kierre on (muistaakseni) M7. Vanhemmissa on tavallinen kartiopäinen mutteri ja sille lukitusmutteri, uudemmissa tuo siipimutteri jossa on pienet "nököset" lukitusta hoitamassa. Ja vahvasti olen sitä mieltä että noissa on kyllä sama kierre.

Guest Skipi_
Posted

Hei. Neuvokaas viisaat mikä ratkaisuksi kun hihnapyörän suojapelti ei mahdu pohjaan asti. Ottaa kiinni öljypumpun kiinnitysmuttereihin. Öljypumpun päällä suodatinjalka. Edellisen omistajan ratkaisu oli jättää pelti pois ja rälläkällä puolittaa mutterit... Itse en moista tee.

Hei palatakseni aiempaan ei auta reikien teko suojapeltiin. Ite pyörä ottaa muttereihin kiinni. Väärä öljypumppu?
Posted

Hei palatakseni aiempaan ei auta reikien teko suojapeltiin. Ite pyörä ottaa muttereihin kiinni. Väärä öljypumppu?

Kuva vois selventää asiaa (meneekö hihnapyörä liian syvälle).

Guest Skipi_
Posted

Onko tosta apua. Laitan kotoa lisää kuvaa kun tää on prkleen hankalaa puhelimella

post-2701-0-61836600-1425482828_thumb.jpg

Guest AnssiH
Posted

Tää kysymys vois sopia tänne.

Eli miten tuosta kuusseiskasta lähtee kojelaudasta valokatkaisija irti? Ehjänä mielellään?

Guest Skipi_
Posted

Tosta http://www.aircooled.fi/tuote/340/oljypumppu-ulosotolla-maxi4-3niittiselle-nokalle

riippuen minkälainen kansi on, tai varmin ratkaisu

http://www.aircooled.fi/tuote/109/suodatinoljypumppu-maxi2-3niittiselle-nokalle-cb

Eipä ainakaan tule yhteensopimattomuus ongelmia.

Saakelin kalliita sanoi köyhä ;) Onnistuiskohan tämän http://www.aircooled.fi/tuote/1285/oljypumppu-26mm-hd-alumiini-3niittiselle-nokalle ja vanhan suodatinjalan kanssa jos pultin reiät täsmää?

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...