Jump to content

Kannet 90,5?


Recommended Posts

Tarkoitukseni olisi uusia kannet,( vanhat halki, joutaa kierrätykseen)  samalla kun moottori rempataan lähestulkoon uusilla osilla. Heitetää ajatuksena että hintakattona olis max 1000€.

 

Mietin aluksi ostavan käytetyt 2r kannet ja niistä työstäis hyvät katukäyttöön tarkoitetut, mutta tulee nekin maksamaan .

5-600€, kun uusia scatin / cb kansia valmiina 800€ hintaan, joten kiinnostais ostaa uudet/ hyvät käytetyt!

 

Mitä eri valmistajien vaihtoehtoja on markkinoilla ja eroaako tossa hintaluokassa juurikaan toisistaan?

 

 

Link to comment

Isovena tai vakio

Pitkä kierre tai lyhyt vakio. Jos pitkä niin kupla kokonen vai pienemmällä halkasialla

Kanavat vetästy CNC'llä kerralla kuntoon, vai vakiot (vaikkakin venat on suuremmat)

Myydäänkö EssonHevosia vai onko kansista oikeasti tehty virtaus dokumentit

 

Kannet on se osa moottorissasi, jossa rahan pihistely näkyy eniten dynolapussa.

Noista vakio kanavaisista ei ole pienen hankintahinnan jälkeen hyötyä, kun vietävä kanava sepälle kuitenkin ennen käyttöä. Se taas maksaa yksittäisiä satasia tai paksumpi nippu, riippuen mitä halutaan ja paljonko on harrastekassassa paksuutta.

 

Tuossa paras: (oikeasti bolt-on: kanavat/palotilat ajettu kuntoon)

http://aircooled.fi/tuote/236/sylinterikansi-superd-42-x-37mm-905-92mm-scat

 

Jos taas halua kantaa kansia eri tyypeille ja maksaa heille ylimääräsestä työstä, niin tuossa hyvä aihio

http://aircooled.fi/tuote/1055/sylinterikansi-pro-street-40-x-355mm-855mm-airclassic

Edited by P_Valtonen
Link to comment

Noi Scatin D-port kannet ihan kelpo vaihtoehto, tai ainoa vaihtoehto jos haluat uudet portatut isoventtiilikannet kohtuuhintaan suomesta. Tän päivän taalan kurssilla CB:n pienikanavaiset cnc portatut roundport kannet piersidepartsin sivuilta katottuna posteine ja tulleineen n. 1000€.

 

Tais olla paremmin virtaava CNC ultra mag plus posteineen ja tulleineen tämänpäivän kursseilla n. 1150€

 

http://www.piersideparts.net/mm5/merchant.mvc?Screen=CTGY&Store_Code=VWP&Category_Code=CBHEADS

Edited by -Alex-
Link to comment
Tuossa paras: (oikeasti bolt-on: kanavat/palotilat ajettu kuntoon)

http://aircooled.fi/tuote/236/sylinterikansi-superd-42-x-37mm-905-92mm-scat

 

Mikä noista tekee "parhaan" vaihtoehdon? Palotilan koko tuskin sattuu kovin optimaaliseksi suoraan paketista otettuna, joten kyllä kai kaikki kannet ovat sen suhteen aihioita.

Onko nuo CNC portatut vai kokonaan jonkun käsin kairaamat?

Edited by VW-63
Link to comment

Parhaalla tarkotin katukantta mikä löytyy suoraan suomesta. Toki SF etc paremmat huipputehoa haettaessa vaikka ahtamalla, mutta ne sivutin.

Ehdottamieni kansien tiedot on linkissä, saa lukea sieltä miksi noi on hyvät.

 

Ittelläni mullon nämä tulossa ahdettuun koneeseen. Mutta kansisepän lasku pelottaa jo nyt etukäteen.

Edited by P_Valtonen
Link to comment

No joo, suoraan suomalaisista nettikaupoista ei paljoa "valmiita" virikansia löydy, ainakaan suoraan hyllystä.

 

Brittien osakaupoista saa aika hyvin myös noita CB:n CNC portatuja kansia jos sellaiset miellyttävät. Ja nykyisillä kursseilla huomattavasti edullisemmin kuin suoraan jenkeistä tilaamalla.

 

Link to comment

Laitetaas vähän speksejä, 

 

-69mm tasapainotettu,200mm vauhtiksen kanssa

 

-90,5 mahle pyttysrj

 

-scat 5,5 kanget

 

-scat c25 nokka ajotettu

 

tarkoitus on katukäyttöä ajatellen ja välillä hieman kiihytelläkin ja itseään viihytelläkin, miten paljon hevosia saadaan ylipäätänsä irti tollasesta 1776cc mosasta, jollanen on tulossa.?

 

Joo ole ymmärtänyt oiken, niin noi kannet on vissiinkin saatanan  tärkein osa tota kombinaatiota , eli tohon rahaan ( 1000€ ) pitäis saada mahd. hyvät. Ja noi uudetkin kannet tarvitsee kuitenkin läpikäynnin ja mahd. porttausen, asian tuntevalta henkilöltä?

 

 

 

 

 

N

Link to comment

paljon hevosia saadaan ylipäätänsä irti tollasesta 1776cc mosasta, jollanen on tulossa.?

Mulla melko samanlainen pannu, eroina 92 männät ja Scat C35 nokka, Scat kannet 40/35.5 venoilla mutta niihin ei ihan hirveästi ole uhrattu aikaa ja rahaa, 1.25 kiikut, tuplat 2x40 webrut. Penkissä 106 hp / 170 Nm.
Link to comment

En ole paras neuvoja tässä asiassa, kun ei ole käytännön kokemusta vastaavanlaisesta moottorista. Sen verran kuitenkin tiedä, ettei Super pro ole sopiva kansi tähän moottoriin. Vai onko jollain hyviä kokemusta super pro –kansista scat c25 nokan kanssa?

Super proot vois olla hyvät sellaisessa tämän kokoiseen moottorissa, joka herää toimimaan 3500 kierroksen kohdilla ja kiertää lähemmäs 8000, mutta sitten pitäisi nokkakin valita listan toisesta päästä. Olisi kiva moottori varttimailille, mutta ikävä kauniina kesäiltana rantakadulla cruisailuun.

Nokkavalinnasta päätellen tässä ollaan kuitenkin rakentamassa moottoria, joka toimii hyvin niillä kierrosalueilla, joita normaaliajossa käytetään. Laittasin entäin 40mm imuvenat. Pienemmätkin riittäisi, jos olis hyvin portatut kannet. Nuo Scatin D-port kannet 40mm imuvenalla olisi varmaan riittävän hyvin virtaavat. Niissä jäisi vielä potentiaalia vaikka haluisi myöhemmin laittaa kireämpää nokkaa tai kasvattaa tilavuutta.

Palotilan pienentäminen sopivan kokoiseksi on jokaiselle koneistamolle ihan rutiinityö eikä maksa maltaita. Kansien porttaus on aivan eriluokan työ. Tuo 55 cc saattaisi lisäksi olla aika passeli palotila tuohon koneeseen tuolla nokalla. Minä en ainakaan maksaisi 1000 euroa kansiaihioista, jotka pitäisi vielä viedä portattavaksi, jos 800 eurolla saa valmiit, jotka on jo paremmat mitä tarvitsee.

Et maininnut mitään polttoaineen syötöstä etkä pakoputkistosta. Kaasarit ja putkisto vaikuttaa myös merkittävästi esim. siihen mitkä kannet kannattaa laitta.

Kaikkia CB:n osia saa Aircooletin kautta, vaikka ne ei olisi heidän listoillaan. Minun kokemuksen mukaan heidän kauttaan hintakin tulee edullisemmaksi, kuin Euroopasta tai Jenkeistä tilaamalla. Kannattaa ainakin kysästä ennen kuin lähtee muualta tilaamaan.

Link to comment

Kysyjän koneeseen parhaat kannet ominaisuuksiltaan ottaen huomioon vääntöalueen laajuus ja kaasuunvastaavuus jne... ovat viilatut vakiokannet. Virtauskyky tuollaiseen max +/-100hv koneeseen riittää hyvin.

 

Tehokkaampaa, kierrospotkukkaampaa jos halua, sitten isompaa kanavaa/venttiiliä.

 

Super proot 150-200hv katukoneeseen mainiot.

Link to comment

 

Et maininnut mitään polttoaineen syötöstä etkä pakoputkistosta. Kaasarit ja putkisto vaikuttaa myös merkittävästi esim. siihen mitkä kannet kannattaa laitta.

Kaikkia CB:n osia saa Aircooletin kautta, vaikka ne ei olisi heidän listoillaan. Minun kokemuksen mukaan heidän kauttaan hintakin tulee edullisemmaksi, kuin Euroopasta tai Jenkeistä tilaamalla. Kannattaa ainakin kysästä ennen kuin lähtee muualta tilaamaan.

Normi ruisailuun olis lähinnä moottorin tarkoitus rakentaa. Hyllyssä on Weberin progressiivinen kaasari, jonka ajattelin käyttää tähän moottoriin! 

 

Kannet pitäis kyllä olla valmiit, ettei tarttis sorvailla, ei nyt olis haittaakaan et jäis vielä paukkuja varastoon, jos nokkaa haluuu isontaa myöhemmin!

 

 

Putkisto on vielä auki, mutta ilmeisestikkin en tule käyttämään mitään valmista putkea, yks entinen jokkis heebo meinas et, pystyy tekemään hyvän ja toimivan putkisto tähän moottoriin.

Link to comment

Kannattaa kuitenkin suhtautua terveellä varauksella ns. bolt-on kansiin ja varautua jonkinlaisiin koneistamokuluihin esim. puristussuhteen kohdalleen saamisen ja seetien suhteen. Ei harmita sitten niin paljon, kun homma ei tule puskista.

Link to comment

Alkaen 1776cc koneeseen vois olla CB:n valikoimasta virtausarvoja kattomalla sopivat joko ultra mag plus kannet tai round port kannet:

 

Karkeasti käännettynä 0.500" / 12,7mm nostolla ultra mag virtaa 165hv (165cfm / 25") ja round port 140hv (140cfm / 25")

 

http://www.cbperformance.com/ProductDetails.asp?ProductCode=1450

 

http://www.cbperformance.com/ProductDetails.asp?ProductCode=1451

 

Näillä vois säilyä alakierrosten vääntöäkin vähäsen verrattuna super pro ja wedgeport kansiin. Myös kanavan koko kertoo jotain kansien ominaisuuksista ja sopivuudesta, virtausnopeus parempi mitä pienempi kanava, sen perusteella kyllä mini wedge ja superpro vaikuttaa hyvältä.

http://www.cbperformance.com/SearchResults.asp?Cat=151

Link to comment

Hyllyssä on Weberin progressiivinen kaasari, jonka ajattelin käyttää tähän moottoriin! 

 

Jos imusarjatkin on jo olemasa ja niitä ei halua vaihtaa/muokata niin kannatta varmistaa niiden sopivuus ovaalikanavaisten kansien kanssa. Vakiokokoisella laipalla olevat imusarjat eivät riitä peittämään edes imukanavaa ainakaan noissa isommissa ovaalikavaisissa kansissa.

Edited by VW-63
Link to comment

Jos imusarjatkin on jo olemasa ja niitä ei halua vaihtaa/muokata niin kannatta varmistaa niiden sopivuus ovaalikanavaisten kansien kanssa.

Täydellinen paketti,!!, Otetaan huomioon.

 

Pikkuvena kansiin taidan päätyä, noi CB:n super mag cnc round port, tai Scat:n pro street on varmaankin varteenotettava vaihtoehto !!

 

Ehkä kuitenkin mini wedge!

Edited by sleepercooler
Link to comment

Täydellinen paketti,!!, Otetaan huomioon.

 

Pikkuvena kansiin taidan päätyä, noi CB:n super mag cnc round port, tai Scat:n pro street on varmaankin varteenotettava vaihtoehto !!

 

Ehkä kuitenkin mini wedge!

 

Progressiiviselle kaasuttimelle Scatit on jo liian isokanavaiset, CNC Super Mag noista oikeampi valinta.

Jos CB:ltä saisi vielä vakiokannesta tehtyä CNC Los Panchitoa niin se voisi olla toimivin kansi tähän

kombinaatioon. Pitää huomioida koko imupuoli kokonaisuutena, pitkä imusarja progressiivisella on

melkoinen hengityksen kuristaja. Laitan tähän lainauksen Johannes Perssonilta, koko keskustelu

luettavissa täältä:  http://cal-look.no/lounge/index.php?PHPSESSID=vpi9qq52plofvvk2cunrcujlt7&topic=3257.0

 

 

Calculation:

 

The formula I will use to see how much rpm the 40mm valve will be good for is:

 

RPM=3300000xPort dia xPort dia/BorexBore xStroke

 

This formula is based on a mean port velocity at 110m/s or(360ft/s), and the Port dia is the smallest area in the port.

 

As this engine is going to be used as a street engine the smallest port size I will use is 0,88 x valve dia(0,88x40=35,2mm)

 

RPM calculation:3300000x35,2x35,2/86x86x69=8012rpm

 

The teoretical rpm where peak power will be is 8012 rpm.

 

Now we have the RPM,diplacement but not the Bmep, a realistic Bmep is between 12-13 bar(171-185psi), so I choose 12,5bar Bmep.With this information we can calculate the POWER of the "mouse motor".

 

Formula:

 

P=Displ x rpm x Bmep/910

 

POWER=1,603 x 8012 x 12,5 / 910 = 176,4hp

 

This is the power that could be expected from the "mouse motor" if everything is properly done.

 

Kaavalla kannattaa leikkiä mikäli haluaa itse arvioida tarvittavia kansiominaisuuksia omaan moottorinsa.

Uudehko VW:n OEM tai pienireikäinen aftermarket- kansi on ahtaimmasta kohdasta jopa pienempi kuin 31mm.

Ajattelemisen aihetta, nokan valinta sitten kun kannen rajat ja ominaisuudet on tiedossa.

Link to comment

Thanks, täytyypi miettiä vielä tota kaasari valintaa!  Onko tohon prog. Weberiin saatavilla toisenlaisia imusarjoja, ?

 

 

. Pitää huomioida koko imupuoli kokonaisuutena, pitkä imusarja progressiivisella on

melkoinen hengityksen kuristaja. Laitan tähän lainauksen Johannes Perssonilta, koko keskustelu

luettavissa täältä:  http://cal-look.no/lounge/index.php?PHPSESSID=vpi9qq52plofvvk2cunrcujlt7&topic=3257.0

 

 

Kaavalla kannattaa leikkiä mikäli haluaa itse arvioida tarvittavia kansiominaisuuksia omaan moottorinsa.

Uudehko VW:n OEM tai pienireikäinen aftermarket- kansi on ahtaimmasta kohdasta jopa pienempi kuin 31mm.

Ajattelemisen aihetta, nokan valinta sitten kun kannen rajat ja ominaisuudet on tiedossa.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...