KimmoH Posted March 5, 2015 Share Posted March 5, 2015 Mitenkäs pitkiä tai pitäisikö sanoa lyhyitä etuiskareita porukka on käyttänyt säätöpaloilla lasketun etuakseliston kanssa pallukassa ? Quote Link to comment
Viltsu Posted March 6, 2015 Share Posted March 6, 2015 Jos en nyt ihan väärin muista niin mulla oli varhaispallossa iskareiden pituus lyhyenä 245 milliä. Ihan paikallisesta varaosaliikkeestä ostettu. Iskarit oli alkujaan tarkoitettu peräkärryn alle, mut hyvin on jo ainakin sen viis vuotta toiminut pallon alla. Quote Link to comment
Tanhis Posted March 6, 2015 Share Posted March 6, 2015 Itse tutkin joskus lyhkäsiä lenkki lenkki iskareita ja tälläiset löysin varaosaliikkeestä. Nissan vanette taka iskari 225-323mmVolvo PV 200-285Peräkärry iskarit (lyhyempi malli) 245-350 Quote Link to comment
NordBling Posted March 6, 2015 Share Posted March 6, 2015 PV:n iskari siis etuiskari jos oikein muistan Quote Link to comment
Kemin Karavaanari Posted March 7, 2015 Share Posted March 7, 2015 Saabin iskarit 99/90 ja vanhemmat 900 on vissiin lenkki-lenkki. Ainakin madallettuun kuplaan oli taakse hyvät ja jämäkät. Nuo peräkärry iskarit on aika pehmeät mutta itsellä on ollut semmoiset madalletussa juniksessa takana. Quote Link to comment
KimmoH Posted March 7, 2015 Author Share Posted March 7, 2015 Täytyypä aloittaa testailu PV:n iskareilla. Niitä saattaisi lähipiiristä löytyä helposti kokeiluun... Äkkiseltään en mistään nettiä selailemalla löytänyt peräkärryn iskareita 245-350 pituudessa, sellainen voisi olla optimaalisin ainakin sen mukaan mitä mittanauhalla tuossa pukin päällä kököttävää akselistoa mittailin. Joutuu varmaan vääntäytymään ihmisten ilmoille ja käymään ihan varaosaputkan tiskillä :) Quote Link to comment
KimmoH Posted March 19, 2015 Author Share Posted March 19, 2015 PV:n iskarit olivat liian lyhyet. Motonetin lyhin peräkärryiskari (230-330) olikin toisesta päästään M10 lenkillä kun molemmissa päissä pitäisi olla M12. Nappasin nyt hätärinä Motonetin peräkärryosastolta noin 245-350 mittaiset iskarit, lapussa luki 310-350 mutta tuo osoittautui näköjään kirjoitusvirheeksi. Vähän jämäkämmät pitäisi kyllä löytää ja keulaa jos vielä noin sentin verran nostaisi ylöspäin, niin sitten vois olla ihan OK. Quote Link to comment
Anssi Posted March 20, 2015 Share Posted March 20, 2015 (edited) Mulla on ollut muutamassa pallokeulassa kuplan takapäähän tarkoitetut "valkoiset kybit". Toimii mielestäni paremmin kuin nesteiskari ja pituus sopiva. Nykyisessä bussissa on Monroen ilmaiskarit joilla voi vähän säätää etuakselin korkeutta mutta en ole vielä ajanut kuin muutaman sata metriä eli vaikea sanoa kuinka hyvin toimivat... Edited March 20, 2015 by Anssi Quote Link to comment
Anssi Posted March 20, 2015 Share Posted March 20, 2015 Tässä vielä ilmaiskareiden koodit jos kiinnostaa (en muista kumpi oli eteen ja kumpi taakse). MONROE MA803 Shock Absorber (8708.80.3500) € 43.87 € 0.00 1 € 43.87 MONROE MA785 Shock Absorber (8708.80.3500) € 43.87 € 0.00 1 € 43.87 www.RockAuto.com Quote Link to comment
KimmoH Posted March 21, 2015 Author Share Posted March 21, 2015 Eikös kuplan takaiskarit ole lyhimmillään noin 26-27 cm ? Eli ovat liian pitkät. Tuo Monroen MA785 vois ehkä mennä, se näyttäisi lyhimmillään olevan noin 24cm. Quote Link to comment
KimmoH Posted May 8, 2016 Author Share Posted May 8, 2016 Nostellaampa taas tätäkin. Monroen MA785:ssa näyttäisi äkkiseltään olevan toisessa päässä M10 ja toisessa M12 kiinnitysreikä eli ei passaa, vai mahtaakohan nuita saada eri puslilla varustettuina ? Motonetin halpis peräkärryiskarit alkaa tuntua tuolla keulassa vähän turhan lepsuilta, en tykkää. Jotain korvaavaa pitäisi tilalle löytyä, pituus 240-350mm ja M12 pultit tulee kumpaakin päähän. Quote Link to comment
KimmoH Posted May 9, 2016 Author Share Posted May 9, 2016 Löytyipä tällainen iskari, MONROE 5752, tuota jotkut ovat käyttäneet madallettuissa kuplissa takana. Pituurensa ja kiinnitystensä puolesta passaisi madallettuun bussiin eteen. Soitimpa sitten Monroen paikalliselle jälleenmyyjälle mutta eivähän ne tuollaista tunteneet tai mistään löytäneet. Rockautosta saisi kyllä tilaamalla kyseistä iskariakin... Mitäs iskareita porukka on käyttänyt madalletuissa kuplissa takana ja mitä saisi vaikka ihan Motonetistä tai Biltemasta hyllystä ? 245-350mm pituiset on nyt alla, ei haittaisi vaikka lyhimmillään olisi vähän lyhempikin. Mutta tuota pituusluokkaa haettaisiin. Pikku hiljaa alkaa nyppimään kun yhdessäkään varaosapuljussa ei osata myydä mitään ilman että ilmoittaa auton rekisterinumeron ja tässä tapauksessa sieltä tiskiltä myyvät sitten vain vakio-osaa, jos sitäkään :( Quote Link to comment
Kemin Karavaanari Posted May 10, 2016 Share Posted May 10, 2016 (edited) Ehdotukseni löytyy jo tästä keskustelusta. Edited May 10, 2016 by Kemin Karavaanari Quote Link to comment
PZQ Posted May 10, 2016 Share Posted May 10, 2016 Mä laittaisin kuplan Konit http://csplink.de/8Q11CLOkNe Tai kuplan Bilstein http://csplink.de/yNZhuYSsD6 -Pete- Quote Link to comment
-Alex- Posted May 10, 2016 Share Posted May 10, 2016 Useat säädettävät iskarit ovat esim 9"-14", 10"-15" mitoituksella, ainaskin coiloverina, mutta jousiahan ei oo pakko käyttää. Esim. Spax, Gaz, AVO, QA1. Ovat yleensä 1/2" pultinreijällä tosin..mutta holkitkin niihin on vaihdettavissa. http://www.demon-tweeks.co.uk/motorsport/competition-dampers/avo-universal-twin-tube-telescopic-damper Quote Link to comment
KimmoH Posted May 11, 2016 Author Share Posted May 11, 2016 Nuo Saabin jäikin tarkastamatta, pitääpä etsiä niiden mitat jostain käsiin. Kaikki kuplan iskarit olen todennut liian pitkiksi tai jossain ihan alkupään kuplissa taitaa olla 215mm lyhimmillään ja se olis pituutensa puolesta ainut sopiva. Eilen hiplasin keulan kanssa ja nuo Vaneten iskarit saattaisi sittenkin olla sopivat, jos vain nuo mitat pitävät paikkansa. Missään liikkeessä ei tietenkään ollut Vaneten iskareita hyllyssä eikä edes saatavilla. Ei kehtaisi ilman varmoja mittoja tilailla. Aircooledilta bongasin eilen yhdet, kuvan ja tuotekoodin perusteella vaikuttaisi Empi 9650 iskareilta mutta niitä ei näyttänyt olevan hyllyssä, joten odotellaan vastausta kyselyihin. Quote Link to comment
KimmoH Posted May 11, 2016 Author Share Posted May 11, 2016 Jaha, ei ole sitten Saabinkaan etuiskareita missään hyllyssä, että pääsisi mittaamaan :( Quote Link to comment
Tanhis Posted May 11, 2016 Share Posted May 11, 2016 Jaha, ei ole sitten Saabinkaan etuiskareita missään hyllyssä, että pääsisi mittaamaan :( Omat mitat mitä tuolla ylhäällä mainitsin löydettiin joskus varaosaputkan 15vuotta vanhasta kirjasta kun nykyisissä ei enää mitään mittoja löydy. Quote Link to comment
PZQ Posted May 11, 2016 Share Posted May 11, 2016 Noihin csp linkkeihin koitin laittaa just split&oval ikäisten iskarit.. Kannattas jokatapauksessa etsiä vaimentimet mitkä koitettu tehdä autoon missä moottori oikeassa päässä autoa... -Pete- Quote Link to comment
KimmoH Posted May 11, 2016 Author Share Posted May 11, 2016 Noihin csp linkkeihin koitin laittaa just split&oval ikäisten iskarit.. Kannattas jokatapauksessa etsiä vaimentimet mitkä koitettu tehdä autoon missä moottori oikeassa päässä autoa... -Pete- Just näistä en nyt mittoja löytänyt mutta joitain muita '52-'65 ikäisiin tarkoitettuja iskareita kun olen katsellut, niin niissä on monissa minimi mitta 275mm. Noh, pitää odotella Aircooledin vastaus, EMPI:n 9650 iskareita on käsittääkseni käytetty jenkeissä hyvällä menestyksellä madalletuissa busseissa. Quote Link to comment
PZQ Posted May 11, 2016 Share Posted May 11, 2016 Jossain 240mm nurkilla on minimi mitta koni&bilstein (ovaali ikäsissä) -Pete- Quote Link to comment
PZQ Posted May 11, 2016 Share Posted May 11, 2016 http://www.ratwell.com/technical/Koni.html Tuolla aiheesta juttuja -Pete- Quote Link to comment
Guest Jeeves Posted May 11, 2016 Share Posted May 11, 2016 AC-kauppaan pitäisi tulla iskareita hyllyyn lähipäivinä. Toki kontit seilaa perinteisesti missä sattuu. Lähiviikkoina kai kuitenkin. Mikko/Aircooled.fi Quote Link to comment
KimmoH Posted May 11, 2016 Author Share Posted May 11, 2016 Joo, tilaus lähti jo vetämään teidän suuntaan EMPIstä ;) Quote Link to comment
-Alex- Posted May 11, 2016 Share Posted May 11, 2016 Rehellinen vastaus että missä kontti seilaa....tuli taas ne hotcarsin legendaariset konttijutut mieleen :) AC-kauppaan pitäisi tulla iskareita hyllyyn lähipäivinä. Toki kontit seilaa perinteisesti missä sattuu.Lähiviikkoina kai kuitenkin.Mikko/Aircooled.fi Quote Link to comment
Maasturi Posted May 12, 2016 Share Posted May 12, 2016 9650 iskareita löytyy kuulemma Suomestakin hintaan 38 euroa, joten konttia ei tarvitse odotella. Quote Link to comment
KimmoH Posted May 12, 2016 Author Share Posted May 12, 2016 9650 iskareita löytyy kuulemma Suomestakin hintaan 38 euroa, joten konttia ei tarvitse odotella. Mistä ?!? Noh, omalta osalta tilaus on jo vetämässä ja maksettu mutta jatkoa ajatelle olisi kiva tietää. Quote Link to comment
Paadre Posted May 12, 2016 Share Posted May 12, 2016 Mistä ?!? Noh, omalta osalta tilaus on jo vetämässä ja maksettu mutta jatkoa ajatelle olisi kiva tietää. Keiteleen Koneesta. Quote Link to comment
KimmoH Posted May 12, 2016 Author Share Posted May 12, 2016 Jaa, missäs tämä Keiteleen Kone on vai olikos tämä se firma millä ei ole nettisivuja ? Quote Link to comment
Paadre Posted May 12, 2016 Share Posted May 12, 2016 Nettisivut on vähän heikot muta löytyy ilmeisesti vasepuukista (en tiedä kun mulla ei oo just tuota kirjaa) paremmin. Tai sit soittamalla/käymällä Osoite:Turuntie 2 D, 00370 HELSINKI Puhelin:09 561 2354 Quote Link to comment
KimmoH Posted June 3, 2016 Author Share Posted June 3, 2016 Tänään sain EMPI:n 9650 iskarit alle (AC kaupasta) ja nyt on kuin uusi auto! Iskarit on 245-375mm pitkät ja natsasi just tähän madallukseen. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.