Jump to content

Emerald kustom


Recommended Posts

Posted

Tällaista siis myivät ainakin Dinitrolin purkkitavaran kaveriksi.

 

attachicon.gifimage.jpeg

Itse oppinut noista pensseleistä että sitten kun se on liimassa tms paksummassa tavarassa niin sitä ei sitten enää paljoa putsailla. Viimeisin pensseli taitaa vieläkin olla tixo purkin sisällä hyvässä jemmassa.

  • Like 1
Posted (edited)

Eilen ja tänään sain asennettua kaikki muut osat paitsi etuhelmapellin. Seuraavaksi ajattelin pohjamaalata peltipinnalla olevat,saa paremmin maalattua/saumat suojattua tässä vaiheessa kun on etuhelmapelti pois. Listan reiät hitsasin umpeen,kun en meinaa laittaa niitä ollenkaan. Kävin hakemassa maalattavaa kiveniskumassaa,jos ruiskuttais sen tuonne tankin alle ja paloseinään/potkupeltiin , ensiks kuitenkin pohjamaali .

post-2953-0-67748600-1453383064_thumb.jpg

post-2953-0-38639000-1453383082_thumb.jpg

post-2953-0-73037600-1453383149_thumb.jpg

post-2953-0-54778800-1453383191_thumb.jpg

Edited by 68teevee
  • Like 4
Posted

Tuli mukavaa postia,poikkeuslupa myönnetty : Auton alkuperäinen korirakenne muutetaan mallisarjaan kuulumattomaksi farmariauto-malliseksi. Nyt viimeistään haudataan ajatus autoni entisöinnistä ja pidennetään projektin aikataulua oikein kunnolla. Onneksi olen saanut auton jo hyvään vaiheeseen korimuutosta ajatellen. :) Huom! Hakemuksen lähetyspäivästä kerkesi kulumaan vain noin kaksi viikkoa,kun päätös on käsitelty!!!!!! Jo on nopeaa toimintaa ,mahtavaa. Eli noin kolme viikkoa kului kun tuli postilaatikkoon asti.

  • Like 10
Posted

Sain epoksin ja hiontavärin ruiskutettua. Annetaan keulan kuivua kunnolla ja sitten myöhemmin lokasiipiin ja tankin alle sais ruiskutettua kiveniskumassan. Etuhelma pelti täytyy kuitenkin sitä ennen laittaa paikalleen. Nämä kun saan tehtyä niin pistän keulan pakettiin ,lähinnä suojaan pölyltä. Sitten olisikin vinossa olevan (kolari/ajettu monttuun?) pohjalevyn etukolmion vaihto alkuperäiseen hyvään sellaiseen. 

post-2953-0-82382700-1453805050_thumb.jpg

Posted

Näinkin tuon tyylisen farkun kuvan netissä. Oli maukkaan näköinen.

Ehkä tarkoitat sitä ruotsalaisen tekemää ruskeaa? Siitä tääkin mun ajatus sitten lähti kun sen näin ,ja onhan noita hiukan muitakin vähän samantyylisiä. Umpikylkinen samantyyppinen olisi tarkoitus tehdä,menee tosin  muutama vuosi  kun on valmis. 

Posted

Ruskea kyllä, en tarkemmin tiedä. Hieno ja erilainen mielestäni. Nyt odotellaan kun alkaa hahmottuun ekat isot palat taakse paikoilleen.

Posted (edited)

 Korikittiä levittelin saumoihin ja vähän muuallekin. Leikkasin siveltimestä liiat pois,ja sillä painoin kitin kiinni. Kun on polyuretaani pohjainen korikitti,niin sutin kastaminen ei auta asetoniin,eikä tinneriin. Helpottais huomattavasti tuota hommaa,kun löytyis joku oikea ohenne/myrkky. Sen huomasin,että jo hieman nahoittunut kitti suli pattipullossa olevaan ruiskutettavaan kiveniskumassaan,kun sitä kokeeksi sumutin hieman sauman päälle.Siis jos haluaa siistiä vielä saumaa. Pelkkää liuotintahan  noi kilikalit on tietysti,joten ei ihme. Tectylin tölkkitavaran (kiveniskumassa) ajattelin ruutata tuonne alaosiin ja lokasiipiin. Tuon etuhelmapellin takunen on kanssa pakko maalata  ennenkuin sen hitsaa paikalleen,ei sinne maalia kyllä enää saa kunnolla jos laittaa tuollaisenaan.

post-2953-0-70014900-1453919568_thumb.jpg

post-2953-0-80930700-1453919601_thumb.jpg

post-2953-0-09763300-1453919641_thumb.jpg

Edited by 68teevee
  • Like 1
Posted

Tuli ruutattua kiveniskusuojaa,pari litraa sain kuluun lokasiipiin  ja tankin alle,ohkasia kerroksia monta kertaa.  Etuhelma pellin hitsasin kiinni.  Näyttää siltä että voin viikonloppuna aloittaa etukolmion irroituksen pohjalevystä. 

post-2953-0-57291700-1453986921_thumb.jpg

post-2953-0-59542800-1453986939_thumb.jpg

  • Like 1
Posted (edited)

On kyllä hiukka ahdas paikka tuo etuhelmapellin takunen,hiontaväriä piti sinne sumauttaa mutta ei sinne pääse kunnolla pikkuruiskullakaan. Epoksilla sen maalasin kun se oli irrallaan,olis varmaan pitänyt maalata pintamaaliakin mutta kun en ole vieläkään päässyt sopuun itteni kanssa sävystä. Joko dove blue tai matta harmaa,tällä hetkellä kuitenkin enemmän kallellaan dove blue:hen. Pintaväriä kun maalaan,kaivan kyllä esiin kynäruiskun että pääsee joka sopukkaan,varsinkin sinne yläreunaan. Toinen vaihtoehto on kaataa villakintaaseen maalia,ja kouria se sinne .... :). Potkupellin kittisaumoistakin tuli ihan ok kun vähän siisti saumoja. 

post-2953-0-21874800-1454062411_thumb.jpg

post-2953-0-97669600-1454062441_thumb.jpg

Edited by 68teevee
  • Like 1
Posted

Etukolmio kun oli varaosaautossa niin hyvä,niin se kannatti hyödyntää tähän.Joten tarvike pala ei tullut kysymykseenkään. En katkaissut runkotunnelia ja hitsannut siihen kokonaista palaa sellaisenaan, vaikka olisi varmasti ollut helpompi vaihtoehto kuin mitä nyt teen. Päätin olla irroittamatta alimmaista pohjalevyä,koska tuntui turhalta ja kun napoleonin hattukin oli hyvässä kunnossa niin tein näin: Irroitin varaosapalasta runkotunnelin pätkän pois,ja työnnän sen runkotunnelin päästä paikalleen. Kaiken kaikkiaan meni 7 tuntia vanhan purkamisessa ja uuden palan tunnelinpätkän irroituksessa,mutta silti mielestäni kannatti. Pistehitsit porasin auki ja hitsisauman pätkät aukaisin rälläkällä ja vingulla missä poraviila päässä. Yllättävän helposti onnistui ilman mitään hankaluuksia,ehkä vaikein kuitenkin oli irroittaa sisäpuolinen hitsaussauma etureunan runkotunnelin päästä,oli hitsattu alareunastaan viiden sentin matkalta tunneliin. Seuraavaksi oliskin sitten hiekkapuhallusta,että pääsee kasaamaan.

post-2953-0-63954900-1454411692_thumb.jpg

post-2953-0-78268200-1454411719_thumb.jpg

post-2953-0-08335700-1454411746_thumb.jpg

post-2953-0-60431200-1454411770_thumb.jpg

post-2953-0-90085600-1454411818_thumb.jpg

post-2953-0-03295600-1454411844_thumb.jpg

post-2953-0-84420400-1454411895_thumb.jpg

post-2953-0-44016500-1454411922_thumb.jpg

  • Like 3
Posted (edited)

Tuuppasin etukolmion runkotunnelin päähän ja  pienillä mittauksilla/heppauksilla oikeaan asentoon,ja sitten hitsaten. Sitten epoksia pintaan. 

post-2953-0-27654500-1454780857_thumb.jpg

post-2953-0-63794200-1454780889_thumb.jpg

post-2953-0-02890200-1454780915_thumb.jpg

Edited by 68teevee
  • Like 4
Posted (edited)

Vaihdan alkuperäiset istuinkiskot lattiapelteihin,kiinni olleet olivat vinossa ym. Olisiko jollain sopivasti esillä orkis pohjalevy/penkin kiskot,että sais orkis mittoja,esim. napoleonin hatusta penkin kiskon etureunaan. Ja samalla runkotunnelin ja kiskon väli. Oletan että orkis kiskot on myös suorassa runkotunneliin nähden? 

post-2953-0-06134700-1454937950_thumb.jpg

Edited by 68teevee
Posted

Piti kiikuttaa pohjalevy hiekkapuhallettavaksi kun en sitä pikkukannulla olis millään viitsinyt tossa meidän pihassa puhaltaa. Mutta ei ollut mitään järkeä sitä enää viedä mihinkään,kun puhdistettavaa pintaa oli niin vähän jäljellä ja massatkin siitä olin jo kerennyt raaputtaan pois. Erilaisilla teräsharja laikoilla sain loput putsattua,tosin meni 3 tuntia kun sitä hinkkasi ja pöllytti. Pohjalevyistä otan isommat suojamaalit pois maalinpoistoaineella,ja loput messinkilaikalla. 

post-2953-0-55181700-1455008250_thumb.jpg

Posted

Mun kuplasta vois käydä mittaamassa noi penkin kiskojen paikat. Samalla jos ehtisin tilaamaan siihen Husseen pyttymäntäsatsin, niin sen motin kasausta vois ihmetellä kans?

Posted

Mitä tuo kiveniskumassa on ja kuinka levitit? Voiko sen päälle maalata normaalisti?

Posted (edited)

Mitä tuo kiveniskumassa on ja kuinka levitit? Voiko sen päälle maalata normaalisti?

Tectyl 190 / 1 litran kierrepullo(motonet),voi maalata päälle ja kannattaakin.Saa mustana ja harmaana.Pattipullossakin saa samaa,mutta niinkuin aina, ovat ihan lirua.Tarttuu kokeilujeni mukaan tosi hyvin epoksinkin päälle. Ruiskulla paras levittää,motonetin kierrepullokorkkiin sopiva massaruisku setti toimii. Lassenkin linkittämä massa käy tietysti.

Edited by 68teevee
Posted

Tuo Tectyl 190 kovettuu napakammaksi kun Motoxin vastaava marginaalisesti halvempi joka jää semmoiseksi tahmean tuntuiseksi ja vähän pehmeämmäksi. Tectylin musta ei oo ihan pikimusta vaan miun silmään oikein miellyttävästi vähän harmahtava joka yllä olevista kuvistakin ehkä erottuu. Dinitrolin vastaava mössö on vähän kalliimpaa ja tummemman mustaa mutta muuten sama fiilis kun Tectylissä. Jossain testissä oli testattu että kaikki toimivat muutoin kyllä hyvin. Se parinkympin ruisku on oikein kätevä, ja muutenkin koko homma merkittävästi joutuisampaa ja siistimpää kun kuvittelisi - ainostaan jos sumuttaa vahingossa ohi niin sitä ainetta löytyy kaukaakin, mutta huolellisesti voi tehdä yllättävänkin tarkkaa jälkeä eikä esim. tukivarsia tms. ole mitenkään välttämätön suojata kun ne pystyy ruiskulla verrattain hyvin kiertämään.

Posted

Lattiapeltien sovittelemiseen,hitsaukseen,istuinkiskojen vaihtamiseen alkuperäisiin vierähti pari ehtoota. Tänään sain loput maalit poistettua lattioista. Epoksin ruiskutin pohjalle ja polyuretaanimaalin päälle. Nyt pitäisi antaa kuivua maanantaihin,jos sitten sais ruiskittua mustan kiveniskusuojan alustaan,sen jälkeen lakkaan pinnan vielä polyuretaanilakalla. Rupee väheneen toi hillitön pöllyytys,kun saa pintoja valmiiksi :).

post-2953-0-71228400-1455374618_thumb.jpg

post-2953-0-26857700-1455374651_thumb.jpg

post-2953-0-30851200-1455374671_thumb.jpg

  • Like 2
Posted (edited)

Dinitrolia vedin viimeksi polyuretaanin päälle ja vähän Puavon suuntaisi havaintoja, suotta kovaksi muuttui ja muutasta kohtaa oli sitten jo työkalujen lipsahtamisen jälkeen massa irti. Seuraavassa siviilipohjalevyssä karhennan maalipinnan ennen massausta ja pitää ehkä testailla noita massoja, eikä vaan luottaa siihen, että kallein on parasta :-)

Edited by Ketsa
Posted

Nyt jos tekisit sitä normaalia -65.sta niin aika pian sais alkaa laittaa puhtaita osia kiiltävään koppaan kiinni :)

 

Niin lähellä valmista mutta kun teet sellaista autoa mitä haluat niin vielä olisi töitä edessä, joskin todella hyvä ruosteeton lähtökohta delivery-muutokselle.

Posted (edited)

Seuraavan harrastelaitteen pyöräkotelot ja kiveniskuille arat paikat ajattelin vetää 3M 08800 tai vastaavalla ruiskutettavalla PVC-massalla ja sen päälle maalin.

 

undersidepaint6.jpg

 

3M 2-komponetti kiveniskusuojaa on olemassa. Alkuperäistä lähinnä mitä nähnyt. Luja ja elastinen tavara, mutta yllättäen ihan kohtuullisen kallista. Siihen laittaisin silti rahani jos pitäisi massata tuommonen projekti. 

Se on pusseissa ja levitetään omalla ruiskullansa, mutta voi myös kaadella pois pussista, ohentaa ja vetästä ruiskulla. Vaatii kyllä isoreikäsen ruiskun ja siltikin melko kikkailua.

 

Tuon tapaistahan VW on ruiskuttanut pohjaan ja helmakoteloihin about 80-luvun puolesta välin ja on kyllä tullut huomattua että pysyy saakelin tiukassa.

Hiekkapuhallus ei siihen pure (ainakaan harrastelijan välineillä tehty) vaan massan joutuu poistamaan mekaanisesti.
Tuossa esimerkkikuva lasimurskalla puhalletun kasari-volkkarin pohjasta - maali ja ruoste on irronnut (harmaat kohdat) mutta massa on vain puhdistunut (vaalean kellertävät alueet).
 

VW:n alkuperäisen "underseal:n" osanumero näkyy kuvassa:

 

150521_x800.jpg

 

Ilmeisesti ei ihan halvinta tavaraa sekään:

 

Tuolla osanumerolla myyty orkkistavara on ollut hyvää tavaraa. Nykyään sitä ei tietääkseni vaan saa enää ainakaan litran pullossa ja iso ämpäri maksaa jo vähän liikaa.

Edited by Jiibee
Posted (edited)

Kyllähän Ketsakin tietää ettei sinne massan alle pidä vettä laittaa. ;) Ja kuvan Korolla-korvikekin on varmaan ollut ainoastaan rajoitetussa kesäisessä harrasteluajossa eikä koskaan nähnyt tiesuolaa..?

 

Ruostuu se rauta tavallisen kivenisku- ja alustamassan altakin jos pintaa ei ole käsitelty asianmukaisesti maalilla tai jollain muulla myrkyllä ja suojamassa pääsee rikkoutumaan. Massojen tehtävä on suojata pintoja kulutukselta  ei toimia ruosteenestoaineena. Toki tämän päivän massoihin on työnnetty vähemmän myrkkyjä kuin kultaisella 80-luvulla. Käytetyn aineen määrääkin on vähennetty nykypäivän kertakäyttökulttuurin ansiosta.

Edited by Jiibee
Posted (edited)

Täytyy vielä hieman testailla tartuntoja.Onneksi kuitenkin alla on riittävä määrä epoksi+uretaanimaalia,vaikka kiveniskumassat jostain hieman lähtisikin/kuluisi pois. Jos yksikomponentti massaa ruutailee kerralla liian paljon kerrosvahvuutta,se kyllä vaatii pitkän kuivumisajan,ja varmaan vaikuttaa myös tarttuvuuteen huonontaen sitä. Se on niin hätästä kuivumaan/nahoittumaan että helposti jää pinnan alta pehmeeksi. Näin yleensä maaleissa ja muissakin hapettumalla kuivuvissa on , mieluummin useita ohuempia kerroksia kuin paksut kalvot laakista.Näin sen takia,jos meinaa pinnan vielä lakata/maalata tiiviillä kalvolla ,niin voi olettaa että on kuivunut läpeensä hyvin. Eihän näillä kuitenkaan ikinä päästä samoihin suojausominaisuuksiin kuin alusta massoilla. Mutta komeempi alusta tulee kiveniskumassoilla/maaleilla. Ja kuten volkkarskakin kertoi aikaisemmin ,niin näyttää paremmalta kun vetää katolleen,jos ei muuta hyötyä ole:). Se amerikan poikien tuote line- x nimeltään (on muitakin suomalaisiakin),kaksikomponentti polyurea pinnoite vois olla kova sana alustaankin.Iskunkestävyys on ihan omaa luokkaansa. Kuivuu 6-9 sekunnissa,ruiskuun tulee kaksi letkua(kovete ja massa)erikoissuuttimessa vasta sekoituu tavara ja kovete keskenään. On aikas hintava ,tilauksesta saa suomessakin ruiskuttajan vaikka tilauksesta kotipihaan pelivehkeineen,näin jostain muistaisin lukeneeni,vaikkei kaikkea luettua kannattaisi uskoakaan.

Edited by 68teevee
Posted

Kyllähän Ketsakin tietää ettei sinne massan alle pidä vettä laittaa. ;) Ja kuvan Korolla-korvikekin on varmaan ollut ainoastaan rajoitetussa kesäisessä harrasteluajossa eikä koskaan nähnyt tiesuolaa..?

 

Juu - korolla korvikkeen kuva ei ehkä aukaissut asiaa ihan kuten halusin, mutta ei muuta kännykästä aamulla löytynyt :)

 

Varsinainen syy siihen miksi pidän tuota VAG massa ihan yhtä fiksuna ratkaisuna harrasteautoon, kuin pellin korjaamista lasikuidulla, on taannoin tehdyt peltityöt vm. -96 kuplan koppaan. Meksikossa oli tuota töhnää käytetty esim. pyöräkoteloissa ja äkkiseltään terveeltä näyttäneet paikat olivatkin aivan läpimätiä, koska vettä oli kuitenkin väliin jostain mennyt, eikä se ollut päässyt mistään pois. Jos ilon kautta hommaa haluaa muistella, niin ruostereikiä löytyi sellaisista paikoista, josta en niitä aikaisemmin kuplasta ollut löytänyt...

 

Tästä syystä minun 0,02 € on tähän se, että kun kosteuden "hallinta" ei kuitenkaan ole harrasteautoissa normaalisti ihan 100% varmaan, niin minusta on parempi, että massa lähtee tarvittaessa kohtuu äkkiä irti sieltä mistä vesi jostain yllättävästä syystä halua valua. Tiedä sitten mikä parasta, mutta itse olen etsimässä "totuutta" jostain suoraan polyuretaanin päälle ruiskutetun Dinitrolin kiveniskumassan ja VAG-massan välistä :-)

Posted (edited)

Sain  ruiskutettua tectylin kiveniskumassan ,ja polyuretaanilakan tänään. Tähän mennessä mennyt 1 l epoksia,1 l polyuretaanimaalia,3 l kiveniskumassaa ja 1 l uretaanilakkaa. Vielä menee toiselle  puolelle litra kiveniskua,maaleja/lakkaa  1,5 litraa. Teen sisäpinnoille vielä saman käsittelyn. Aikamoiset menekit yhteensä kaikkia menee 8,5 litraa. Lakan levitin siveltimellä,  uppoo hieromalla paremmin kiveniskumassaan. 

post-2953-0-22703400-1455648042_thumb.jpg

post-2953-0-70278400-1455648071_thumb.jpg

post-2953-0-94676700-1455648090_thumb.jpg

Edited by 68teevee
  • Like 5
  • 1 month later...
Posted (edited)

Vähän edistystä,aika on mennyt muissa hommissa rojektin suhteen. Pohjalevy on hyvällä mallilla,jarruletkut paikallaan ja petaalit. Etuakseli vielä vaiheessa,odottaa aviksia,droppiolkia ja puhallusta. Vaihteiston purin turhaan,oli tehty remontti varmaan juuri ennen kun autolle tuli seisokki. Tulipahan tarkistettua,ja mukavampi oli puhaltaa lohkot tyhjänä. Äkkiä polyuretaanilakka päälle,ettei joku rähmäkäpälä sitä sotke.Ohut kerros sokevalla levittäen.

post-2953-0-19777700-1460731795_thumb.jpg

post-2953-0-67257200-1460731817_thumb.jpg

Edited by 68teevee
  • Like 1
Posted

Pysyykö polylakka miten tuossa askin pinnassa ? Tai no kai se siinäkin pysyy, kun pelti/teräs osissakin tuntuu kestävän säällä kuin säällä. Itse olen uittanut kaikki puhalletut köykämiiniosat sinolissa. Pysyy siistin näköisenä eikä hapetu käsittelyn jälkeen.

Guest
This topic is now closed to further replies.
×
×
  • Create New...