Jump to content

Museo pakun (kombi) katsastus henkilö autoksi?


Guest Jussinbussi

Recommended Posts

Guest Jussinbussi
Posted (edited)

Mites tämmönen juttu kun tuo lakikin muuttui aika sopivasti että mahtaakohan onnistua katsastaa tuo MR-kilpinen -74 kombiwagen 9 paikkaiseksi alkuperäisillä penkeillä?

Eikös tehtaaltakin ole tällaisia neekeribusseja tullut ulos?

Toinen tapaus -76 aito kleinbussi mikä rekisteröity 1+1 pakuksi jo uutena mikä myöskin museorekisterissä. Tämän kohdalla lienee helpompaa?

Tai onnistuuhan tuo kombikin mutta museoleiman päälle taitaa käydä?

 

 

Edit. Niin ja jos jollain on tarkempaa tietoa näistä veroseuraamuksista niin kuuntelen mielelläni.

 

Jussi

Edited by Jussinbussi
Posted (edited)

Eikai tuon museoleiman kanssa muuta "ongelmaa" ole kuin, että uudelleen vain museotarkastukseen ??? Ja sehän on läpihuutojuttu jos auto on jo nyt museostatuksella ;)

 

EDIT: niin ja itse odottaisin miten sen Mobilistin jutun kanssa käy, siis missä muuttavat pakufarkun takaisin henkilöautoksi...

Edited by KimmoH
Posted

Mie katsastin 3-paikkaisen -72 doppelin viime viikolla henkilöautoksi, 2+2 -paikkaiseksi. Trafi osasi sanoa veroprosentin sitten kun sitä verotetaan: 42,5%. Tulli arpoo sitten autolle arvon, joka ei mahda yli 40 ikävuoden vähennyksillä paljoa ole. Kunhan näistä tulee infot (autoveron muutos, vakuutusmaksun muutos, tullin arpoma vero) niin laitan ne kyllä tänne palstalle.

 

Inssi ihmetteli että miksi tuollainen muutos, vero nousee ja tulli arpoo. Sanoin että lisäpenkki on vaan sivumauste siinä että autolla saa ajaa laillisesti satasta - se saattaa nousta joskus merkittävästi veroseuraamuksia arvokkaammaksi :)

 

Museorekisteröidyn auton muutokseen mie en osaa ottaa kantaa. Ajoneuvotyypin muutoksen jälkeen perittävä vero lienee kuitenkin museorekisteröinnistä riippumaton.

 

Puavo

  • Like 2
Posted

Eikös se Kombiwagenin idea ollut juurikin että se oli paku irrotettavilla penkeillä. Tosin verovammasessa Kekkoslovakiassa ne penkit jäi pois.

  • Like 1
Guest Jussinbussi
Posted

Jaa-a. Meinasin vaan että mitähän ne sanois kun paukasisin muutoskatsastukseen ja saisin ton henkilöautoks niin putooko se sitten takasin ihan normirekisiteriin.

Tämän jälkeen sitten yrittämään MR-katsastusta uudestaan, mitä en kyllä epäile etteikö menisi, auto on hyvä.

 

Olikos tämä penkillinen kombi sitten muuten samanlainen kuin tämä kekkoslovakia malli vai jotenkin edes topattu/verhoiltu. Mulla takaosassa katto ja takakyljet pellillä (harmaana) ja se väliseinä. Eli juuri sellainen kun se on linjalta tullut. Eli penkit sisään ja menoks?

Guest Jussinbussi
Posted

Tähän ähinään lisähämmennykseksi olisin ihmetellyt että miksi Suomessa on lukuisia kastenwagen palliksia mitkä ovat tehtaan takaikkunoilla ja muutenkin kombin kanssa samannäköiset. Onko siis kastenwagen köyhempi versio kombiwagenista vaikka ikkunoitu olisikin? Ja tätä kastenwagenia ei olisi koskaan tehtaalta tullut ulos muuta kuin 3 tai 2 paikkaisena? Hämärää on tää pallis harrastus. ;)

Posted

Entäs sitte tämä: tehtaalta 9h bussina lähtenyt ikkunapaku joka Suomessa rekisteröity kastenwageniksi 3+3 tilapäisesti.

 

Eli jos tuon katsastaa henkilömalliksi keskipenkillä, niin saako sen sitte Kleinbussiksi vai jääkö se Kastenwageniksi ellei peräti Kombiksi? Olen hieman pihalla itsekin näistä kuten näkyy..

Posted

Olisiko nämä sekavat rekisteröintimerkinnät ihan puhtaasti suomalaisten katsastusmiesten omia tulkintoja rekisteröintikatsastuksen yhteydessä....

  • Like 1
Posted

Juuri näin,Kastenwagen,Kombiwagen jne.ovat tehtaan mallimerkintöjä,eikä se onko rekistöröity suomessa henkilö vai pakettiautoksi tai ikkunoitu ja penkitetty jälkeenpäin muuta mallia miksikään muuta kuin suomalaisen virkamiehen päässä ja siitä johtuen myös joskus rekisteriotteessa.

Kastenwagen on aina umpipakettiauto,takaikkunalla tai ilman.

Kombiwagen on ikkunapakettiauto,normaalisti takaosan penkeillä ja harmaaksi maalatulla kovalevyverhouksella,mutta suomessa ilman näitä.

Guest Jussinbussi
Posted (edited)

Mulla on siinä harmaat kovalevyt muualla paitsi katossa ja moottorin päällisen sivuilla. Ihmetyttää vaan suuresti tämä ikkunallisten kasteneiden määrä suomessa, olen itsekin yhden omistanut eikä varmasti ollut mikään kleinbussista rekattu paku.

Mutta asiaan. Jos laitan autooni alkuperäiset penkit niin se vastaa tehtaan linjalta tullutta mallia vai oliko tämä penkillinen jotenkin juhlavampi? Esim kattoverhous mikä ainakin junis kombissa taitaa olla.

Ja jos näin on niin auto on "penkityksen" jälkeen "alkuperäinen", käykö suomen MR-katsurille on toinen juttu.

 

Esim. Nytkin on nettiautossa ikkunoitu kastenwagen myynnissä. Tullut tehtaalta kleinbussina vai?

Edited by Jussinbussi
Posted

Mulla on siinä harmaat kovalevyt muualla paitsi katossa ja moottorin päällisen sivuilla. Ihmetyttää vaan suuresti tämä ikkunallisten kasteneiden määrä suomessa, olen itsekin yhden omistanut eikä varmasti ollut mikään kleinbussista rekattu paku.

 

Esim. Nytkin on nettiautossa ikkunoitu kastenwagen myynnissä. Tullut tehtaalta kleinbussina vai?

Eikö nämä ole juurikin noita kombiwageneita eikä kleinbusseja? Suomessa tietysti verojen johdosta ilman penkkejä. Toisekseen nettiauto ei taida tuntea kombiwagenia lainkaan, joten siellä kaikki pakut on kasteneita.

Guest Jussinbussi
Posted

Joo niin muuten taitaa olla nettiauton tarjonnan kanssa. Aika nihkeästi on sisäkuvia / muutakaan tietoa aiheesta saatavilla. Jotenkin kyllä tuntuu ettei ole voinut noin karvalakki mallia tehtaalta tulla penkeillä, tarvishan tonne takatilaan jotain lämmitystä / raitista ilmaakin saada. Eiköhän se tehtaan 9 hengen kombi ole lähempänä kleinbussia kuin tätä kuukerin nelli versiota... pohjapellit lienee samat mallista riippumatta.

Guest Jussinbussi
Posted (edited)

Olipas paljon asiaa muttei vastausta vieläkään, melkein kaikki esitteet kahlasin läpi. Ranskalaisessa esitteessä mainitaan paketti ja ikkunapaketti sekä combi. Tämä mun auto vissiin sitten ikkunapaketti muttei kuitenkaan combi?

Kyllä tää sen verran sekavaa alkaa olla että täytyy varmaan soittaa Vänskälle. ;)

 

Ja tämän kikkaran runkonumero on 2342159981.

Edited by Jussinbussi
Posted

tässä yksi Bugnetistä napattu kuva Kombiwagenista... Noi saksalaiset palstat usein Sambaa parempia jos etsii eurooppalaisia malleja koskevaa tietoa.

 

post-129-0-12121100-1432196122_thumb.jpg

Guest Jussinbussi
Posted

Perskeles! Ei siellä kyllä mitään ylimääräistä näy olevan. Takaluukusta taitaa puuttua se pahvi. Ei tossa kyllä kattoverhoiluakaan taida olla. Tossa toi sisäpintojen  sävy on vaan eri kun mulla tai sit kuva vääristää, muuten samanlainen. Melkosta matkustusmukavuutta varmaan olla tuolla peltilaatikon sisällä!

Posted

Kai ne samaa harmaata sävyä on kaikki... sieltä tyyppikilvestä näkyy onko sulla ollut kattoverhoilua ollenkaan tai onko kangasta vai puulevyä (kattoluukullisia ei varmaan ole saanut muulla kuin kangasverhoilulla).

 

post-129-0-08826300-1432196992_thumb.jpg

Guest Jussinbussi
Posted (edited)

Tässähän tämä:

 


 

M-Plate content Model Type 2 (T2) mod. 231(0) :
- Kombi
- Sliding door right
- LHD Chassis number 2342159981 Serial number 159 981 Modelyear 1974 Planned production date Friday, 12 April 1974 Number for production planning
 (temporary serial number) 7392 Type of engine Type 1 (AS) - 1584cc, 37 kW (50 bhp DIN) Type of transmission Manual 4-speed gearbox Paint color L20B - Bright Orange Interior color (doorpanels and seats) 51 - Dark Beige Leatherette
Destination Finland

 

M-CODES

M-CODE Description Concerned models From chassis number To chassis number 008 Without battery -      289 Sheer bolt for steering column tube attach. 211-274,Denmark     500 Full width metal (half-height) partition between cabin and load compartment with 2-seater passenger seat 211-244     510 Partition upper between cab and load compartment (for vehicles with M 500 only)

 

Sorry tää sekasotku, ei oo oikein mun alaa tää tietokone räpläily.

Mulla siis noi pahvit aavistuksen eriväriset, kuvan autossa ne on varmasti maalattu uudestaan.

 

Jos jollakulla tuo tekninen englanti parempi kuin mulla niin noi M-coodit saa Suomentaa. ;)

Edited by Jussinbussi
Posted (edited)

Tässähän tämä:

 

 

M-Plate content Model Type 2 (T2) mod. 231(0) :

- Kombi

- Sliding door right

- LHD Chassis number 2342159981 Serial number 159 981 Modelyear 1974 Planned production date Friday, 12 April 1974 Number for production planning

 (temporary serial number) 7392 Type of engine Type 1 (AS) - 1584cc, 37 kW (50 bhp DIN) Type of transmission Manual 4-speed gearbox Paint color L20B - Bright Orange Interior color (doorpanels and seats) 51 - Dark Beige Leatherette

Destination Finland

 

 

M-CODES

M-CODE Description Concerned models From chassis number To chassis number 008 Without battery -      289 Sheer bolt for steering column tube attach. 211-274,Denmark     500 Full width metal (half-height) partition between cabin and load compartment with 2-seater passenger seat 211-244     510 Partition upper between cab and load compartment (for vehicles with M 500 only)

 

Sorry tää sekasotku, ei oo oikein mun alaa tää tietokone räpläily.

Mulla siis noi pahvit aavistuksen eriväriset, kuvan autossa ne on varmasti maalattu uudestaan.

 

Jos jollakulla tuo tekninen englanti parempi kuin mulla niin noi M-coodit saa Suomentaa. ;)

 

289 Sheer bolt for steering column tube attach. Eli ilmeisesti joku rattiputken katkeava pultti kolaritilanteita varten ?

211-274,Denmark    

500 Full width metal (half-height) partition between cabin and load compartment with 2-seater passenger seat Täys leveä (puoli korkea) paneeli etuistuinten väliin kahden hengen matkustaja istuimen kanssa.

211-244    

510 Partition upper between cab and load compartment (for vehicles with M 500 only) Penkkien päälle ohjaamon ja matkustamon väliin ylä paneeli.

Edited by Tanhis
Guest Jussinbussi
Posted

Ok. Eli tässä puhutaan tuosta metallisesta väliseinästä sekä sen päällä olevasta kovalevyseinästä missä on ikkuna. Kiitos.

Posted

Itse en näkisi estettä miksi kyseistä vehjettä ei saisi museokatsastettua uudelleen mutta konsultoi nyt vielä oman seutusi mr katsuria.

Guest Jussinbussi
Posted

Joo ei tässä hötkyämään aleta. Täytyy ottaa soittoa Hämeenlinnan suuntaan ensin. Hienoahan se olisi jos saisi penkit + tarvittaessa ne pois. Molemmille olisi oikeasti tarvetta. :)

Guest Jussinbussi
Posted

Ja kun tarkemmin tutkii niin tuollahan on kovin siististi turvavyön paikat kaikille matkustajille valmiina. Eniten tässä kyllä vieläkin ihmetyttää että onko oikeasti niin että jos olet halunnut ikkunallisen pakun niin olet siis joutunut ostamaan combin mikä ollut lähes kleinbussin hintainen, no suomeen tietysti verovapaasti mutta kuitenkin. Luulis että olis toi umpimalli kiinnostanut aika paljon enemmän. Taitaa olla ollut torikauppiaiden autot umpikylkisiä.

Posted

289 Sheer bolt for steering column tube attach. Eli ilmeisesti joku rattiputken katkeava pultti kolaritilanteita varten ?

"Sheer bolt" on semmonen pultti mistä katkeaa vääntöosa irti kiinni väännettäessä. Eli murtomies ei saa väännettyä auki. Rattilukossahan tuommonen taitaa olla vakionakin palliksissa.

Guest Jussinbussi
Posted

Tulipa soiteltua MR-katsurille ja tämä projekti alkaa näyttää hyvältä. :)

Posted

"Sheer bolt" on semmonen pultti mistä katkeaa vääntöosa irti kiinni väännettäessä. Eli murtomies ei saa väännettyä auki. Rattilukossahan tuommonen taitaa olla vakionakin palliksissa.

Juu ja samaa nimitystä käytetään myös ns sulake pulteista jotka on suunniteltu katkeamaan poikkeustilanteessa kuten esim pikku perämoottorien propellien sokat.

 

Palliksien sielunelämästä en sen enempää tiedä että osaisin tarkasti sanoa millaisesta palliksessa on kyse siksi tulkkauksen perässä oli kysymysmerkki.

Posted

"Sheer bolt" on semmonen pultti mistä katkeaa vääntöosa irti kiinni väännettäessä. Eli murtomies ei saa väännettyä auki. Rattilukossahan tuommonen taitaa olla vakionakin palliksissa.

 

Ai siinä rattiputken "pidikkeessä" kuuluis olla tollanen pultti ? Vai koskeeko vain jotain tiettyä vuosimallia. Mulla on myöshäispallukassa ihan normi pultti siinä mutta itse rattiputken pidike peltilevy taisi olla "muotoiltu" siten, että se antaa periksi, kun jotain tulee syliin vauhdilla. Tosin tuossa tilanteessa se ei mieltä paljon lämmitä :D

 

Rattilukossa sellainen erikoispultti oli mutta sekin aukesi ihan nätisti kun siihen junttasi vasaralla sopivan kokoisen kuusiokoloavaimen ;)

Posted

Ai siinä rattiputken "pidikkeessä" kuuluis olla tollanen pultti ? Vai koskeeko vain jotain tiettyä vuosimallia. Mulla on myöshäispallukassa ihan normi pultti siinä mutta itse rattiputken pidike peltilevy taisi olla "muotoiltu" siten, että se antaa periksi, kun jotain tulee syliin vauhdilla. Tosin tuossa tilanteessa se ei mieltä paljon lämmitä :D

Ei llity mikään pultti kolariturvallisuuteen vaan murtovarkaiden vastustamiseen.

Guest Jussinbussi
Posted (edited)

Ähistääs vielä lisää.

Uutena tietona se että tätä combia on ilmeisesti tullut linjalta sekä paku että bussiversiona. Erotuksena ilmeisesti nuo penkkien kiinnikepaikat ja varmaan turvavyön paikat. Tästä versiosta löytyi penkkien kiinnikkeet kun kurkkasin tonne tavaratilan lattialevyn alle. Eli kaiken järjen mukaan tässä ei ole katsastajalla nokan koputtamista ja MR- todistukseenkin riittää itsetehty liite missä mainitaan ja näytetään mitä on tehty.

Museokatsuri oli jopa sitä mieltä että tässähän mennään ainoastaan alkuperäisempään suuntaan kun auto muutetaan sellaiseksi miksi se on tehtaalla suunniteltu ja rakennettu.

Liian hyvältä tuntuu, kyllä tää vielä johonkin kaatuu..

 

Nyt sitten penkkejä metästelemään, jos jollain nurkissa joutilaita niin sopii tarjota.

 

Jussi

Edited by Jussinbussi

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...