KimmoH Posted November 4, 2015 Author Share Posted November 4, 2015 Joko löysit luukut öljypohjaan?Siis siivilälle ja öljynlämmittimen tilalle. Ei ole vielä löytynyt. Saa tarjota edelleen ;) Quote Link to comment
KimmoH Posted November 5, 2015 Author Share Posted November 5, 2015 Tänään taas hiplattiin muutama nippeli paikoilleen. Muutama pikkuhilpe lähti vielä tilaukseen, joku ei taas osannut ennakoida.... Eipä nuo Empin alukopatkaan tainneet tehdä autuaaksi venttiilien säätöä. Taitavat olla paskemmat viritellä paikoilleen auton alla kuin orggis venakopat, varsinkin kun tuohon alle asettuu vielä lämmönvaihtimet. Noh, jos tökkii, niin vaihdetaan sitten tilalle aluperäiset pannoilla varustetut. Virranjakajien kanssa olen alkanut käydä painia. Kesän bussissa toimi uustuotanto alipaine 034:nen Pertronixin kärjettömillä sisuskaluilla. Kyllähän sillä ajot ajeli mutta taitaa kuitenkin ennakkokäyrät olla aivan väärät type 4:seen. Romulootaan on alkanut hiljakseen kerääntyä 2L type 4:sen orggisjakajia ja taidankin alkaa kasailla vehkeeseen alkuperäistä 205P:tä. 123:sta olen miettinyt myös mutta viime päivinä se on alkanut hieman epäilyttämään. Ei ohjelmoitavassa mallissa ei taida olla yhtään ennakkokäyrää edes vakio type 4:lle. Tällaisessa luulossa ainakin tällä hetkellä elän. Mahtaisikohan sillä ohjelmoitavalla mallilla saada tehtyä oikeanmoisen käppyrän koneeseen ? Kaikki uustuotantojakajat ja käppyrät tuntuvat olevat type 1 koneille :( Quote Link to comment
Anssi Posted November 5, 2015 Share Posted November 5, 2015 nelostyypin käyrät on 123-jakajan nelipyttyisille porscheille tarkoitetussa versiossa Quote Link to comment
KimmoH Posted November 6, 2015 Author Share Posted November 6, 2015 nelostyypin käyrät on 123-jakajan nelipyttyisille porscheille tarkoitetussa versiossa Dodiih, pitääpä kaivella ne esiin. Ihmettelinkin tuossa eilen, että miksi 123-jakajaa myydään possuihin jos siitä ei sopivaa käyrää löydy neloselle ;) En sitten älynnyt tutkia Porsche valikoimaan sen enempää. Kiitän! Quote Link to comment
KimmoH Posted November 6, 2015 Author Share Posted November 6, 2015 Perjantai ilta meni kaasareiden perussäädöissä. Bensapinnat, kiihdytyspumput, kaasuläpät, fast idle, ryypyt ynnä sähköosien koeponnistus. Vaihdoin vielä kaiken tavaamani informaation perusteella air correction suuttimet 160 -> 140 versioihin. Nyt ollaan kaikkien suuttimien osalta "luulen tietäväni ja arvaan"-tilassa, katsotaan sitten mikä totuus on kun koneesta saadaan savut ulos. Quote Link to comment
KimmoH Posted November 10, 2015 Author Share Posted November 10, 2015 Nyt näitä luukkuja alkoi sitten valua ovista ja ikkunoista sisään. Lohkolämppärit lähtevät pois molemmista koneista ja tähänkin koneeseen saa öljypohjan ilman lämpöanturin reikää \o/ Testasin rempatun bensapumpun, tuntui pumppaavan hyvin ainetta joten pulttasin pumpun paikoilleen. Nyt kun saisi sopivat klemmarit letkuille talliin saakka ja löytäisi jostain T-haaroittimen bensaletkuille. Tätä orggis jakajaa en sitten saanut mielestäni millään. Löin kokonaan lihoiksi, putsaus ja tämä ei taida kaivata sittenkään mitään muuta kuin yhden kuituprikan tuonne alapäähän. Muuten kaikki osat olivat tallessa. Sopivalla prikalla päittäisvälyskin asettuu kohdalleen. Jos sitä nyt vielä kerran kokeilisi miten tämä jakelee kipinää tai ainakin vertaisi millainen käyrä on versus 034 jakaja. Quote Link to comment
KimmoH Posted November 13, 2015 Author Share Posted November 13, 2015 Osapuutteita odotellessa maalailin kaasuvivuston osat mustaksi ja virittelin kaasareiden sähköt paikoilleen. Puolan pöllin pukeilla seisovasta bussista. Männäviikolla asensin koekäyttöpenkkiin puuttuvan startin, joten nyt alkaisi koekäyttöpenkkikin olla sähköjen kytkemistä vaille valmis. 1 Quote Link to comment
KimmoH Posted November 24, 2015 Author Share Posted November 24, 2015 Nyt alkaisi olla loputkin rojut tontilla tai no virranjakaja vielä puuttuu. Vähän sähkötöitä ja sit pääsis veivaamaan käyntiin. Metallinen ajoitusasteikko, uusi miekkailijan maski, termarin vaijeri ja öljyntäyttöputki paikoillaan. Ferrari style ilmanputsarit osoittautuivat sittenkin aivan liian pieniksi luonnossa, omissa visioissa tämä näytti aivan erimoiselta. Laitetaan hyllyyn odottamaan jotain muuta ja jatketaan orggisputsarilla. Quote Link to comment
KimmoH Posted November 28, 2015 Author Share Posted November 28, 2015 Eilen meni hermot postin kulkuun tai itseasiassa sen kulkemattomuuteen, ...TU. Koneen alkuperäisen Boschin jakajan korjaussarja on ollut suomen puolella jo seitsemän päivää mutta ei vain omaan postiluukkuun tipahda sitten millään.... Orggis jakaja on siis edelleen atomeina pöydällä. Otin ja kasasin jo kertaalleen puretun edellisen koneen 034 jakajan ja pulttasin sen koneeseen kiinni. Tehdään nyt sisäänajo tällä "väärällä" jakajalla. Kaikki olisi sähköjenkin puolesta valmiina, pakosarjat, vaimennin, akku ja sitten sormi starttinappulalle. Lähestyvä koekäyttö pysähtyi pakosarjojen kanssa taisteluun. 411/412:sen lämmönvaihtimista askarrellut J-tubet eivät oikein istuneet kansiin. Totesin, että vaativat sen verran vielä sepittämistä, että samalla vaivalla virittelen paikoilleen bussin alkuperäiset lämmönvaihtimet. Ne olivat jo irrallaan lattialla muutenkin. Lämppärin lisäpuhaltimen putket kun olin poistanut, niin lämmönvaihtimien ylimääräiset reiät piti vielä tukkia. Askartelin millisestä pellistä tulpat kumpaankin lämmönvaihtimeen ja nyt odotellaan, että pinnoite kuivaa ja saan kierrätettyä tulpat uunin kautta paikoilleen. Koekäyttö siis aikaisintaan maanantaina. Eipä tullut tästäkään koneesta täysin tiivis kertalaakista. Eilen laitoin öljyt koneeseen ja nyt jo tihkuttaa öljypropun kupeesta. Onneksi ei tämän pahempi vika. Sisäänajon jälkeen pitää laittaa paremman tiivisteen kera tulppa takaisin. Muuten kone tuntuu ainakin vielä pitävän öljyt sisällään ;) Quote Link to comment
Etelän Hetelmä Posted November 28, 2015 Share Posted November 28, 2015 Hyvä kun päädyit kuitenkin bussin alkuperäisiin lämmönvaihtimiin; ne on tehokkaat ja tuottavat ilmaiseksi lämpöä. Terveisin nimimerkki 'ilmajäähyjen lämmityslaitteista tykkäävä' Quote Link to comment
Tanhis Posted November 28, 2015 Share Posted November 28, 2015 Olen aikamonta kertaa jo sanonut tämän ja meinaan sanoa vieläkin. Huonotehoinenkin lämmityslaite on hitosti parempi kun ei mitään. Eli ne j-putket on tarkoitettu kilpureihin ei autoihin millä ajetaan sateen sattuessa sateella. Quote Link to comment
KimmoH Posted November 29, 2015 Author Share Posted November 29, 2015 J-putket on vain koekäyttöpenkkiä varten. Tarkoitus oli iskeä niihin lambdat ja mittari, että saisi säädettyä kummankin puolen erikseen. Tällä hetkellä on niin monta projektia taas levällään, että laitetaan putket odottamaan rauhallisempaa hetkeä. Autoon en niitä suunnitellut missään vaiheessa. Quote Link to comment
KimmoH Posted December 2, 2015 Author Share Posted December 2, 2015 Eilen posti alkoi yllättäen kulkea ja muutamia nippeleitä tipahti postiluukusta. Tilasin mielenkiinnosta uustuotanto läpät puhallinkoppaan. Edelliseen koneeseen naputtelin vastaavat itse ohuesta alumiinista mutta nyt ajattelin kokeilla valmiita, kun sellaisia oli ilmestynyt saataville. Ihan siistithän nämä ovat, säästi tässä nyt omatekoisten askarteluun tuhraantuvan ajan jos ei muuta. Sinänsä turhat tässä koneessa, kun toistaiseksi lisäpuhallinta ei konehuoneeseen tule. Ompahan valmiiksi olemassa, jos päädyn tekemään jotain muutoksia lämminilman kiertoon. Lämmönvaihtimien "tulpat" sain maalattua ja paistettua uunissa. Sitten tulikin vastoinkäymisiä. Lämmönvaihtimia paikoilleen ruuvatessa totesin, että homma ei tule toimimaan alumiinivenakoppien kanssa. Toisella puolen lämmönvaihdin meni just ja just paikoilleen mutta venakoppaa oli turha yrittää irroittaa ilman lämmönvaihtimen irroitusta. Toisella puolen lämmönvaihdin ei mahtunut menemään paikoilleen ollenkaan, vaan jäi kanittamaan venakoppaa vasten. Ei auttanut kuin purkaa pois ja vanhasta koneesta kaivelin orggisvenakopat pesuun. Huomenna puhtaat orggiskopat paikoilleen, jos sitä sitten taas saisi jotain edistystäkin aikaiseksi. Empin kopilla en päässyt siis edes savuja ottamaan koneesta :( Quote Link to comment
KimmoH Posted December 3, 2015 Author Share Posted December 3, 2015 Nonni, nyt on orggis kopat paikoillaan. Nämä mahtuvat hyvin ja itseasiassa nyt näillä kansilla kopat taitaa saada jopa irti ilman, että pantoja pitää repiä irti. Edellisen koneen kanssa piti aina repiä pannat ensin pois, että mahtui irroittamaan venakopan. Koekäyttöputkisto on nyt paikoillaan myös. Enää puuttu akku ja bensaa. Jos vaikka sunnuntaina ehtisi starttinapin painallukseen saakka... 1 Quote Link to comment
KimmoH Posted December 5, 2015 Author Share Posted December 5, 2015 (edited) Nokan sisäänajo suoritettu onnistuneesti. Kone lähti kertalaakista käyntiin ja sisäänajo mentiin kerralla loppuun ilman ongelmia. https://youtu.be/pd2pD-Do39o Seuraavaksi öljynvaihto ja sitten alkaa "loputon" kaasareiden ja sytkän säätö ;) Edited December 5, 2015 by KimmoH 2 Quote Link to comment
Etelän Hetelmä Posted December 5, 2015 Share Posted December 5, 2015 Onnittelut! Aika lyhyessä ajassa olet oppinut nämä tyyppi 4 koneet. Quote Link to comment
KimmoH Posted December 8, 2015 Author Share Posted December 8, 2015 Pöydällä on muutaman päivän odotellut Boschin jakajan repair kitti. On muuten ihanan kallis setti nykypäivänä, voisi jopa sanoa järjettömän mutta ompahan nyt tämäkin nähty ja paljon opittu. Nyt on 2 litraisen orggis jakaja ehostettu lähes uuden veroiseksi. Ei väljää missään, kaikki osat toimii ja liikkuu niin kuin pitääkin. Lisäsin vielä Pertronixin kärjettömän sisuskalut, kiekkarajoittimen ja nyt pitäisi ennakkokäyrät olla niin lähellä oikeaa kuin vain voi. Jos vaikka viikonloppuna pääsisi koeajamaan moottorissa. Quote Link to comment
KimmoH Posted December 10, 2015 Author Share Posted December 10, 2015 (edited) Rempattu alkuperäisjakaja testattu, hyvin toimii ja sytkä säädetty kohdalleen. Kaasarien säädötkin osui kerrasta nappiin seoksien suhteen ("testiletkumenetelmällä" kokeiltaessa) eli hihasta vedetty suutinvalinta taisi osua aika kohdalleen. Täytyy vielä käyttää CO-mittarissa kiinni, niin näkee millaista myrkkyä tuolta putkesta puhaltaa pihalle. Kaasareiden synkkauskin meni yllättävän kivuttomasti. Tyhjäkäyntiä en saanut ihan niin pieneksi kuin halusin joten joutuu varmaan vähän ropaamaan läppien asetuksia. Muuten käy nätin tasaisesti, ei pätki, pörise eikä pauku. Kierroksia ottaa heti kun vähänkään kaasua tarjoaa \o/ En taida lisäöljynjäähyä ruuvatakkaan vielä kiinni, testipenkissä lämmöt eivät ole missään vaiheessa nousseet yli 70 asteen joten testataan ensin autossa kiinni ennen lisäjäähyjä. Missähän välissä tulee näpeille, onnistuu liian helpolla... Edited December 10, 2015 by KimmoH Quote Link to comment
KimmoH Posted December 12, 2015 Author Share Posted December 12, 2015 (edited) Pikkuisen hiplasin kaasareiden läppien säätöjä ja nyt saa tyhjäkäynninkin ruuvattua tarpeeksi pienelle. Tässä videolla pörisee noin 800-900 kierrosta minuutissa. Orggisputkella käyntiääni tulee olemaan huomattavasti hiljaisempi. https://youtu.be/0I3V-LcJM7M Tämä alkaisi olla venttiilien säätöä ja konehuoneeseen tyrkkäämistä vaille valmis. Lopullinen hienosäätö sitten perstuntuman mukaan, kun päästään taas tienpäälle :) Testerin mukaan CO-päästötkin sellaiset, että ei tarvitse jännittää konttorilla käyntiä. Edited December 12, 2015 by KimmoH 4 Quote Link to comment
Meto Posted December 12, 2015 Share Posted December 12, 2015 Hyvinhän se käydä pörisee :) Quote Link to comment
KimmoH Posted December 14, 2015 Author Share Posted December 14, 2015 Tämä projekti taitaa olla nyt taputeltu loppuun saakka. Uusi moottori odottaa pääsyä bussin konehuoneeseen ;) 4 Quote Link to comment
x-pj Posted December 14, 2015 Share Posted December 14, 2015 Hieno projektikertomus! Oli kiva seurata. 1 Quote Link to comment
tolvana Posted December 14, 2015 Share Posted December 14, 2015 Vielä 205/75/15 gummeilla välitykset ja stuuki kohdilleen ni ompi mukava matkailla Quote Link to comment
KimmoH Posted December 21, 2015 Author Share Posted December 21, 2015 Päivitetään nyt vielä sen verran, että koeajojen, persdynon ja tulppien lukemisen perusteella vaihdoin suuttimet tänään lähes vakioksi. Nähtävästi nämä Solexit ovat sen verran tiiviimmät ja paremmassa kunnossa, että edellisen koneen kaasareiden perusteella tehty arvio ampui aika reilusti yli. Nyt kaasareissa on aircorrection suuttimena 160:nen eli vakio (lukemani perusteella tämä toimii parhaiten vakioilmanputsarin kanssa) ja pääsuuttimena 135:nen. Eli samat mitä 2 litraisen automaatin kanssa on suutinvalikoimana tehtaalta lähtiessä ollut. Manuaaliaskin kanssa kuuluisi olla132,5 pääsuuttimet mutta ajattelin korjata viinan määrää näillä karvan verran isommilla. Persdyno sanoi testiajolla, että kyyti parani. Sain näilläkin suuttimilla säädöt vielä karvan verran rikkaalle mutta parempi pikkuisen rikkaalla kuin laihalla. Jos sitä nyt malttaisi odottaa huhtikuuta ja ajokauden alkua ;) Vai mitenkähän paljon poliisisetä rokottaisi joulukuussa kesäkumeilla ajelusta.... Quote Link to comment
Tanhis Posted December 21, 2015 Share Posted December 21, 2015 Tuskin poliiseja kauheasti vielä kesärenkaat kiinnostaa jos ei nyt jotain erillistä rengasratsiaa ole. Juhannuskelithän tuolla ulkona on. Quote Link to comment
KimmoH Posted December 21, 2015 Author Share Posted December 21, 2015 Täällä meillä on itseasiassa tuplajuhannuskelit, jossain vaiheessa elohopea oli iltapäivällä +9 asteessa kun viime juhannuksena oli jotain +4 ja satoi vettä :D 1 Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.