Guest jumipe Posted July 7, 2015 Share Posted July 7, 2015 Noniin, sormi suussa jälleen kerran. Käkkäri ei pelaa nimeksikään (ei tullut leimaa). Ajattelin samointein avata rummut ja tsekata yleistilanteen jarruosastolla. Mutta empä saa rumpua auki niin millään. Täytyykö tuo kruunumutteri tuossa keskellä saada auki ennekuin paketti suostuu avautumaan? Quote Link to comment
Guest 150067 Posted July 7, 2015 Share Posted July 7, 2015 Pyöriikö rumpu vapaasti ? Oliskohan rumpu kulunut jo niin paljon että on tullut ns. olake ja kengät ottaa siihen kiinni. Quote Link to comment
DWL_Puavo Posted July 7, 2015 Share Posted July 7, 2015 Jep kruunua ei tarvitse avata, rummun pitäisi irrota navasta kyllä. Jos tuo tosiaan pyörii mutta ei lähde pois niin hra nr. 150067:n diagnoosi on varmastikin oikea. Kokeile säätää kengät minimiinsä jos vaan säätötähdet pyörivät ja kokeile avata sitten uudelleen. Quote Link to comment
multanen Posted July 7, 2015 Share Posted July 7, 2015 Eli suomeksi jos rumpu ei yhtään heilu niin se on ruostunut "juuresta" hieman kiinni. Moskalla kopsuttelee ja laittaa CRC-tä ja hakkaa ja heiluttaa niin irtoaa. Sitten jos rumpu jo heiluu eikä lähde niin ottaa kengistä kiinni (jos käsijarru ei kerran ota niin veikkaisin ettei kengätkään takerru). Quote Link to comment
Guest jumipe Posted July 7, 2015 Share Posted July 7, 2015 Kiitoksia nopeista vastauksista moottori pyöri mukana, kun koitin tuota kruunumutteria. Lisäksi heiluu vähän, alle millin ja sitten tökkää. Eli oisko siellä sitten se olake päässyt muodostumaan. Mites tuo kenkien säätö tapahtuu? Quote Link to comment
multanen Posted July 7, 2015 Share Posted July 7, 2015 Siis heiluuko se rumpu tuohon keskiöön nähden? Ettei vaan laakerissa ole välystystä. Quote Link to comment
GT78 Posted July 7, 2015 Share Posted July 7, 2015 Kenkien säätö tapahtuu kuvassa näkyvän rummun takapuolelta, josta pitäisi löytyä kaksi pyöreää reikää ja niissä toivottavasti vielä suojakumit paikoillaan. Taskulampulla näet reiästä sisälle siellä on molempien reikien kohdalla säätöpyörä, monisakarainen tähtimalli. Ekana truuttaat WD40 sinne juureen että jumit aukeaa ja sitten tasapäisellä (leveä) ruuvimeisselillä kääntämään. Sevverran aikaa vierähtäny viime säädöstä itsellä etten muista kumpaan suuntaan piti kääntää mutta huomaat sen kyllä kun suunta oikea, väärä suunta jumittaa rummun pyörimisen :) Quote Link to comment
Jorrma Posted July 8, 2015 Share Posted July 8, 2015 Mitkä noi reijät tos etupuolel on? Onx ne pultteja varten joilla rumpu ruuvataan irti? Quote Link to comment
Tanhis Posted July 8, 2015 Share Posted July 8, 2015 Luultavasti juurikin sellaisia. Ja onhan sulla auton alla jotain muutakin pitämässä sitä ylhäällä kun ns lesken tekijä. 1 Quote Link to comment
DWL_Puavo Posted July 8, 2015 Share Posted July 8, 2015 Reiät on rummun kiinnittämiseksi napaan, vastaavanlaiset kiinnitykset on esim. levyjarruissakin. Lopullisen voimanhan muodostaa toki pyöränpultit. Ne on ihan vaan ohuet läpireiät, niissä ei ole kierrettä eikä auta tässä tapauksessa. Quote Link to comment
Guest jumipe Posted July 8, 2015 Share Posted July 8, 2015 Leskentekijä on varmistettu, yllättävän äkkiä tulee alas bilteman hallitunkilla. Minäpä testaan seuraaavaksi herra GT78:n vinkkiä. Toinen suojakumi oli tallessa. Ilmoittelen jahka saan jotain aikaiseksi. Quote Link to comment
tobbe` Posted July 10, 2015 Share Posted July 10, 2015 (edited) Itsekkin vasta taistelin noiden rumpujen kanssa. Keskimutteria ei tarvitse avata, mutta ne kaksi pientä pulttia pitää ottaa pois. Sitten otat lekan käteen ja alat naputtelemaan ympäri rumpua ja samalla suihkuttelet ruosteenirrotusainetta pyöränpulttien reijista navan ja rummun välii. Myös lämpöä kannattaa antaa. Useamman tunnin itsekkin yhen rummun kanssa taistelin. Niin ja säädä kengät ensin ihan löysälle etteivät kanita mahdolliseen kanttiin mikä voi olla kulunut rumpuun. Edited July 10, 2015 by tobbe` Quote Link to comment
Guest jumipe Posted July 10, 2015 Share Posted July 10, 2015 Jiihaa, sain toista kenkää löysättyä sen verran, että paketti aukesi. Thänkuu verimeni hyvistä vinkeistä. Pyyhkäsin painepesurilla enimmän paskat pois. Minun silmään pakeetti näyttää hyväkuntoiselta. Alkuperäinen ongelmahan oli käsijarrun toimimattomuus, täytyy nyt viikonloppuna koittaa selvitellä asiaa eteenpäin. Quote Link to comment
Tanhis Posted July 10, 2015 Share Posted July 10, 2015 Tee nyt ekana se että pyydä joku vetämään käpääristä kun katsot avointa rumpua että tapahtuuko mitään. Ja se rummussa oleva pykälä kannattaa rälläköidä pois jos et uusia rumpuja meinaa asentaa. Quote Link to comment
Guest jumipe Posted July 10, 2015 Share Posted July 10, 2015 Oujee, tällä suunnitelmalla ajatteliin lähtä liikkeelle. Pistän päivitystä jahka homma etenee (tai takkuaa) Quote Link to comment
MESIKÄMMEN Posted July 10, 2015 Share Posted July 10, 2015 Viikko sitten herkistelin toukkabussin käsijarruvaijerit. Tuosta kuvasta kun katsoo niin tässä tapauksessa vaijeri näyttää aika huonolta verrattuna esim. toukassa olleisiin, jotka siis olivat myös jumissa. Jousilatan alla näkyy pätkä vaijerin kuorta tai siis ei näy kun se on murentunut pois ja jäljellä on enää metallikierre. Vaijeri on todennäköisesti ruostunut kierteeseen kiinni tältä osalta. Avaa auton alta etupäästä käsijarruvaijereiden säätömutterit ja yritä saada vaijerin toinen pää irti rummun päästä käsijarrun vipukappaleesta. Käsijarru kuvasta päätellen on melko paljon päällä, joten voi olla, että joudut purkamaan kengät, jotta vaijerin pää irtoaa. Pallossa käsijarruvaijeri irtoaa melko helposti. Kilven takana ja auton alla olevassa putkessa, jossa vaijeri kulkee on vaijerin kuoressa sellaiset ko. osien päälle menevät levennyspäät. Nitkuttele ne varovasti irti pihdeillä ja vedä vaijeri ulos putkesta. nyt käsillä on vaijeri ja sen takapäässä oleva pätkä kuorta. Voit kokeilla saako vaijerin herkistettyä ja liikkumaan vielä kuoressaan. Todennäköisesti kannattaa hankkia uusi vaijeri. Samalla kun rumpu on auki, kannattaa kokeilla, liikkuvatko pyöränsylinterit herkästi ja herkistää säätöpyörät. Quote Link to comment
Guest jumipe Posted July 11, 2015 Share Posted July 11, 2015 (edited) Tilannepäivitystä: Herra MESIKÄMMENellä taitaa olla paras arvaus tähän mennessä. Kohta selviää, että oliko. Tässä kuvaa siitä jousilatan alta : Eilen sain aikaseksi seuraavaa: -Pyysin vaimoa kiristämään käkkärin ja tarkkailin tilannetta. -->ei ollut tarkkailtavaa, rummussa ei tapahtunut yhtään mitään. -Seuraavaksi löysäsin molemmat vaijerit etupäästä. Kiskoin auton alla molempia vaijereita. Toinen, kenties terveempi puoli liikku nykäisemällä hieman. Tulkitsin tämän normaaliksi ilmiöksi. Sairaampi puoli ei hievahtanut tasan mihinkään, vaikka kiskoin niin, että pelkäsin auton tippuvan tunkilta. -Irrotin vaijerin rummulta. Olipa sekin värkkäys. Noniin, summasummarum. Paras arvaus on, että vaijeri jumittaa ylläolevan kuvan kohdassa. Jos tälle päivää sais metsästettyä uuden vaijerin ja vielä asennettua sen, niin vähänkö oisin ylypiä ittestäni (Volkkaripalstasta). ;) :P PS. Onko seuraava ilmiö normaalia? Pyysin vaimoa painamaan jarrua, että näkisin miten rumpu toimii käytännössä. Muuten hyvä, mutta sain jarrunestesuihkun päälleni. Tutkailin tilannetta ja mielestäni tilanne johtui siitä, että latta ei ollut jarrusylinterissä (?) kiinni kunnolla. Toki tuo oikean puolen kumi oli paljon tiivimpi kuin vasemman puolen. Meneekö tuokin nyt uusintaan? Edited July 11, 2015 by jumipe Quote Link to comment
tolvana Posted July 11, 2015 Share Posted July 11, 2015 Taisit pullauttaa männän ulos sylinteristä... Se uloin kumi on vaan pölysuoja. Itse jarrusylinteri on vaan putkenpätkä jossa on keskellä reikä nesteen virtausta varten. Sylkän sisällä on sisimpänä tiivistekumit sit tuleepi männät joiden toinen pää pilkistää pölysuojan läpi. Mäntien pitäisi liikkua herkästi sylintereissä. Luultavasti pääset purku ja ilmaushommiin kun pullautit männän ulos. Quote Link to comment
Guest jumipe Posted July 11, 2015 Share Posted July 11, 2015 Vanha vaijeri ois poistettuna. Ilmeisesti oli ruostunut kiinni aiemman viestin kuvan kohdasta. Sain jarrulatan takaisin paikolleen mäntään, eli ilmeisesti ilmaushommilla selviää.. Seuraavaksi jahdataan uusi vaijeri, Oulusta voi isolla ehkällä löytyä Tarviketorilta, muutoin menee tilaushommiksi... Quote Link to comment
oopee Posted July 11, 2015 Share Posted July 11, 2015 Eikös nuo jarrusylinterit olisi sama uusia kun paikat on auki, maksaa n.10e/kpl. Quote Link to comment
Kujis Posted July 11, 2015 Share Posted July 11, 2015 (edited) Eihän se vaijerissa vika ole vaan vaijerin suojakuoressa. Suojakuori kun on tossa kunnossa ja vaijerin alin kohta niin siellä se vesi ja paska muhii, ja ruostuu kiinni varsinkin jos käpäriä ei käytetä . Köyhän VW miehen budjetti korjaus: vaijeri irti vähän vasarointia alasimen päällä ja putsausta jos saa vaijerin liikkumaan niin rasvaus ja kutiste sukka päälle....no samalla vaivalla vaihtaa uudet vaijerit. Hyvä topic taas pitkästä aikaa :) Edited July 11, 2015 by Kujis Quote Link to comment
Jorrma Posted July 11, 2015 Share Posted July 11, 2015 Vanhat jarrusylinterit voi kunnostaa jos niissä on vikaa, vaikka kympin tarvikesylinteri maksais niin ei välttämättä jarrut parane. Quote Link to comment
Guest jumipe Posted July 16, 2015 Share Posted July 16, 2015 Voi perseensuti, joko mää oon tyhmä tai sitten... mää on tyhmä. Uusi vaijeri tuli Hotcarsilta, hyvä :) Rupesimpa sitä sitten tohkeissani asentamaa mutta hommahan pysähty samantien. Millä kumman konstilla vaijeri saahaan menemään rummun sisälle? En hoksannut, että tuo päässä oleva lenkki ois avattavaa mallia?? (kummassakaan päässä) Eikä se tietenkään mahu tuosta kuvan reijästä menemään, vai kuuluuko asiaan, että sitä pitää hoonata isommaksi? Jatkokyssäri, mikähän mahtaa olla tuon irrallisen muovi/kumikuoren funktio? Quote Link to comment
MESIKÄMMEN Posted July 16, 2015 Share Posted July 16, 2015 Tuolla kilven takana taitaa olla vielä kiinni tuo sama palikka, josta pidät kiinni alimmaisessa kuvassa. Kierrä se pihdeillä irti, niin pääset asentamaan vaijerin. Kumikuori suojaa vaijerin kuorta kun se osuu liikkuvaan jousilattaan. Quote Link to comment
Guest jumipe Posted July 16, 2015 Share Posted July 16, 2015 Sehän se siellä. Lessons learned: Kun alat asentaan uutta osaa, tsekkaa, että olet purkanut vastaavat osat pois. UGH. Asennushommat jatkuu huomenna.. Quote Link to comment
Tanhis Posted July 17, 2015 Share Posted July 17, 2015 Joo kyseistä asiaa joskus itsekkin tuli ihmeteltyä. Kuulapuhalluksen ja maalauksen jälkeen kun ne näyttävät vielä vähän enemmän yhdeltäpuulta. Quote Link to comment
vwagen Posted July 17, 2015 Share Posted July 17, 2015 VW:n rummut ovat tunnettuja siitä että niissä ei ole yhtään ylimääräistä paksuutta,eli jos ei halua soikeita rumpuja niin ei kannata heikentää rumpuja poistamalla kulumisesta johtuvaa olaketta,mitään toiminnallista haittaahan siitä ei ole,eikä muutakaan jos ei päästä säätöruuveja totaalisesti jumittumaan. 1 Quote Link to comment
Tanhis Posted July 17, 2015 Share Posted July 17, 2015 Oletuksena että kengät on tasaisesti kuluneet ja uudet kengät asettuvat juuri kohdalleen kuten vanhatkin. Ja ennen olakkeen poistoa voisi tietty kurkata onko ne rummut enää edes mitoissaan. Quote Link to comment
Guest jumipe Posted July 18, 2015 Share Posted July 18, 2015 Haluattako ensin hyvä vai huonot uutiset? Hyvät: Uus vaijeri on nyt paikollaan ja säädettynä, oujee. Pari juttua jäi mietityyttään. Uudessa vaijerissa ei ollut edessä tuota suojaamuovia, kts kuva alla. Hyvin tuntuu kuitenkin liikkuvat. Toinen juttu, tulikohan tuo vaijereitten yhdistämispalikka/mikälie oikeaan kohtaan? kts kuva jos siitä mitään tolkkua saa. Quote Link to comment
Guest jumipe Posted July 18, 2015 Share Posted July 18, 2015 ja sitten ne huonot, eli näin kävi rumpu paikollaankin: Koitin säätä jarrut mahdollisimman lähelle sitä pistettä, jolloin ne alkavat ottamaan kiinni ilman jarrujen painamista. No sitten aloin suunnitelemaan ilmaushommaa. Täytin säiliön ja polkaisin jarrua. Nesteethän ne tuli pihalle, että heilahti. Kirosanojakin tuli pihalle. Koitin säätää jarrulattaa paremmin sylinterin keskiöön vaan eipä auttanut. Oisko valistuneita arvauksia? Onko männässä tiivistettä? Minkälainen homma on vaihtaa koko sylinteri/mäntäsetti? Volkkarin remontointi on kivaa, wuhuu (ironia myös, varsinki keskellä parasta ajokautta) Quote Link to comment
Jorrma Posted July 18, 2015 Share Posted July 18, 2015 Oliko jarrurumpu paikallaan ilmatessa? Quote Link to comment
x-pj Posted July 18, 2015 Share Posted July 18, 2015 Minkälainen homma on vaihtaa koko sylinteri/mäntäsetti? Sylinteri on kiinni yhdellä pultilla ja jarruputkella. Jos ne lähtee suosiolla auki, niin on todella pieni vaiva. Jos on tiukassa, siinä saattaa mennä jarruputkikin vaihtoon. Quote Link to comment
Jorrma Posted July 18, 2015 Share Posted July 18, 2015 Avaa sen pultin ja pitää jarruputken mutterista kiinni ja pyörittää jarrusylinteriä niin putki voi säilyä ehjänä. Quote Link to comment
Guest jumipe Posted July 21, 2015 Share Posted July 21, 2015 Toisesta männästä tiiviste kaput. Alampa siis metsästämään uusia osia... Quote Link to comment
Guest jumipe Posted July 21, 2015 Share Posted July 21, 2015 Iso käsi Oulun tarviketorille! Myyjä löysi uuden tiivisteen, Transitin sylinteristä. Ei muuta ku pakettia kasaan, taas Quote Link to comment
Guest jumipe Posted July 30, 2015 Share Posted July 30, 2015 Paketti kasattu ja leima saatu! :) Iso KIITOS kaikille auttaneille. Toivottavasti joku saa josku myöhemmin tästä ketjusta apua. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.