Jump to content

Outoa sähköä!


Recommended Posts

Moro!

 

Törmäsin tänään kuplassa ilmiöön jota ei meikäläisen järki enään pystynyt selittämään.

 

Asentelin auton sisustaa paikalleen ja satuin tökkäämään akulta lähtevän maakaapelin akun kiinnityspantaan ja kävi aika kipinöinti näitten välissä, SIIS miinuskaapeli akusta auton runkoon = oikosulku?

 

Tutkin asiaa ja sen verran selvisi että kun käännän auton päävirtakaisijan asentoon OFF ( katkaisija on miinuskaapelissa ja katkaisee yhteyden akun miinuksesta runkoon ) niin virtaa alkaa ilmestyä auton runkoon pikkuhiljaa, menee noin 15 sekuntia niin rungossa on 12V? Silloin jos tökkää akun miinuksesta lähtevän lattakaapelin rungon metalliosiin niin alkaa kipinät lentää..

 

Kun käännän päävirtakatkaisijan asentoon ON virta katoaa välittömästi rungosta ja kaikki vaikuttaa normaalilta, auto käy ja kulkee.

 

Laitan tähän kuvasarjan jotta pääsee hahmottamaan kuviota. Päävirtakatkaisija on ihan perus Bilteman kamaa.

 

Tästä ongelmasta todenäköisesti pääsee eroon kun vaihtaa katkaisijan katkomaan plus-kaapelia mutta olis mukava tietää mikä ilmiön aiheuttaa..

 

 

 

post-976-0-38858700-1437067308_thumb.jpg

post-976-0-91823700-1437067655_thumb.jpg

post-976-0-62228500-1437067688_thumb.jpg

post-976-0-19232800-1437067721_thumb.jpg

Link to comment

Oho, täältä saa vastauksen äkkiä!

 

Ei oo soittimia tullu laitettua kun on niin kamala meteli muutenkin mutta ainoa mikä tulee mieleen on megasquirt-moottorinohjaus? Muuten on ihan perus laturit ja muut sähköhimmelit..

Sitä kytyä tuntui olevan aika pirusti tarjolla kun alkoi metallit hitsautua yhteen.

Link to comment

Siis kerro ny miten on normaalia että jos irroittaa kaapelin akusta ja lyö runkoon että kipinöi. Se on normaalia että jos laittaa kaapelin kiinni akkuun että kipinöi jos on kuormaa päällä.

Link to comment

Mitäs jos kävisit sähköt ajatuksen kanssa läpi? Mulla oli hiljakkoin semmoinen tapaus tutkittava jossa eivät pitkät valot toimineet, poltti jatkuvasti toisen puolen valosulaketta, vilkut eivät pelanneet ja lasinpyyhkijät eivät toimineet...

 

No vilkkuihin syy löytyi vääristä polttimoista... mutta tuota pitkien valojen toimimattomuutta ja sulakkeen polttoa piti jonkin aikaa miettiä ja syy löytyi loppujen lopuksi väärin päin menneistä parkin johdoista, eli virta ohjautui lampun runkoon eikä toisin päin...

 

Pyyhkijöiden moottori oli sitten vain jumissa ja lähti liikkeelle kun sitä hiukan avitti ja rasvaamisen jälkeen pelasi taas kunnolla...

Link to comment

Tässä autossa ei ole koskaan rungossa +12 volttia. Mittari näyttää 12 v kun se kytketään rungon (0V) ja akun miinusnavan (irtikytkettunä -12V) välille. Jännite ilmestyy hitaasti siksi että autossa on jossain kondensaattori joka tyhjenee hitaasti.

 

Kun tämä kondensaattori on tyhjä ja akku kytketään aiheutuu kipinä (kondensaattori latautuu nopeasti ja tarvitsee hetken ajan suuren virran).

 

Autoa ei siis tarvitse "korjata" tämän asian takia.

Link to comment

Päävirtakatkaisimen ja akunnavan välissä siis pätkä maajohtoa? Jos katkaisin on OFF asennossa ja tökkäät näiden välissä olevan piuhan maihin, niin sehän "ohittaa" päävirtakatkaisimen. Normaalia siis jos kipinöi..

 

Minä en näistä sähköhommista paljoa ymmärrä, mutta nyt kun jos pääkatkaisin on OFF asennossa ja yleismittarin toinen piuha on akunnavassa ja toinen rungossa, niin maadoittaako se mittarin kautta ja sen takia näyttää jännitettä?

Link to comment

Tein tällaisen kaavion kun jotenkin tuntuu että tässä saa taas hävetä omaa tyhmyyttään kun kipinöintiin syy löytyy :)

 

Onko Megasquirtissa konkka? Ei kai? Kaikki vehkeet on vielä releitten takana joita ohjaa virtalukko joka on siis myös OFF asennossa eli virta laitteisiin on poikki...?

Ei oo ratioo eikä muitakaan laitteita jotka olisi jonkinlaisessa "valmiustilassa" jatkuvasti.

 

Kaaviosta puuttuu ruiskun bensapumppu jota ohjaa Megasquirt yksikkö ja sen rele on Megassa sisällä..mutta taas Megaan tulee virta releen kautta jonka virtalukko katkaisee.

 

Lähden tästä motonettiin hakemaan akkukaapelia ja laitan päävirtakatkaisijan + kaapelin väliin, sillä tästä ongelmasta luulisi pääsevän eroon.

 

Päävirtakatkaisija tuli laitettu autoon sen takia ettei se pala tuhkaksi itsekseen mutta näillä meikäläisen nykyisillä kytkennöillä on tullutkin lisättyä paloriskiä aikalailla.

post-976-0-58952600-1437118596_thumb.jpg

Link to comment

Lähden tästä motonettiin hakemaan akkukaapelia ja laitan päävirtakatkaisijan + kaapelin väliin, sillä tästä ongelmasta luulisi pääsevän eroon.

Plus-puolelle asennettu päävirtakatkaisija parantaa tilannetta siinä mielessä että plusjohto ei niin helposti kytkeydy plus-puolelle vahingossa. Muuten ei mitään vaikutusta.

 

Megasquirtissa on tietysti kondensaattorit mutta en tiedä onko ne nämä mitkä tässä vaikuttaa. Oikeastaan kaikessa elektroniikassa on virtapuolella kondensaattori. Auto itsessäänkin muodostaa jonkinlaisen kondensaattorin, en usko kyllä että se ihan kipinöi.

Jotain häiriönpoistokondensaattoreitakin voisi olla siellä täällä moottoreissa tms.

Mitenhän puolan (tai puolien) virrat menee?

 

Ei se kovin iso kapasitanssi ole kun tyhjenee 15 sekunnissa. Itse asiassa voisi laskea "piilossa" olevan kondensaattorin koon kun mittaat paljonko auto kuluttaa kaikki laitteet suljettuna (ehkä 0-100 mA tms?).

 

Tosiaan mitään vikaa ei autossa kirjoittamasi perusteella ole joten ole nyt varovainen ettet saa semmosta tehtyä (turhat korjaukset on hyviä vianlähteitä).

Link to comment

Minäkään en nyt ihan kärryillä ole, kun termit virta ja jännite esiintyy vuoronperään, mutta kokeile nyt alkuun irroittaa miinusnapa ihan fyysisesti akulta ja mittaa löytyykö jännitettä. Jos löytyy, on sun autosta tullut jotenkin kondensaattori, jos ei vaihtaisin ekana sen päävirtakytkimen.

Link to comment

Okei nyt meni vähän sekasin mitä sanottu ja mitä oikeasti tehty eli sulla on päävirtakatkaisin luultavasti rikki. Eli sulla oli molemmat kaapelit akussa kiinni kun maakaapelista löi kipinää. Jos näin oikeasti niin se tarkoittaa sitä että se oikosulkee akkua ja vika on ihan oikeasti vaarallinen.

Link to comment

Okei nyt meni vähän sekasin mitä sanottu ja mitä oikeasti tehty eli sulla on päävirtakatkaisin luultavasti rikki. Eli sulla oli molemmat kaapelit akussa kiinni kun maakaapelista löi kipinää. Jos näin oikeasti niin se tarkoittaa sitä että se oikosulkee akkua ja vika on ihan oikeasti vaarallinen.

Olen tästä eri mieltä. Mielestäni pelkästään miinuspuolelle kytketty katkaisin ei voi oikosulkea akkua.

 

Yrittäkää nyt jätkät vähän ryhdistäytyä.

  • Like 3
Link to comment

 

Siis kerro ny miten on normaalia että jos irroittaa kaapelin akusta ja lyö runkoon että kipinöi. Se on normaalia että jos laittaa kaapelin kiinni akkuun että kipinöi jos on kuormaa päällä.

 

 

satuin tökkäämään akulta lähtevän maakaapelin akun kiinnityspantaan ja kävi aika kipinöinti näitten välissä, SIIS miinuskaapeli akusta auton runkoon = oikosulku?

 

No minä ainakin ymmärsin tuon niin että akussa on kiinni maakaapeli joka tökätään runkoon. Jos kytkin on rikki niin kipinöi.

 

Ja toisekseen se ei ole vaarallista jos kytkin on rikki, se on enemmänkin ikävä asia. Jos akku jostain syystä on oikosessa tms. isompi vika niin ei tuolla autolla enää ajettaisi.

Link to comment

Heti tuosta Antsun avausviestistä ymmärtää minuutin miettimisellä mistä tässä on kyse.

Itse asiassa melkein millä tahansa nykyautolla voi tehdä nuo samat mittaukset ja havainnot. Räpeltämättömästä volkkarista en ole varma, voi olla ettei löydy tarpeeksi faradeja kipinöintiin.

 

Helpoin "korjaus" Antsulle olisi eristää akun ja päävirtakatkaisijan välinen maakaapeli niin ettei se osu runkoon ja tee kipinää (poistuupa tämäkin riski elämästä sitten).

Link to comment

Olen tästä eri mieltä. Mielestäni pelkästään miinuspuolelle kytketty katkaisin ei voi oikosulkea akkua.

 

Yrittäkää nyt jätkät vähän ryhdistäytyä.

Ei näitä pitäisi lukea väsyneenä (tai vastata). Kun tuon ketjun luki uudestaan läpi niin siellähän se oikea vastauskin oli jo tullut.

 

Eli kun sulla on kytkin off asennossa tekee runkoon kytketty miinus johto saman ilmion kun laitat akun kenkää kiinni. Eli autossa on joku laite joka vie sen verran virtaa poissa päältä ollessaan että kipinöi. Jos haluat ottaa selvää mikä kyseinen laite voisi olla niin voit mitata amppeerimittarilla esim yhden sulakkeen kerrallaan pois ottamalla mikä laite vie ja kuinkakinpaljon virtaa auton ollessa sammuneena.

 

Ja tuo volttien nousu mittarissa luultavasti johtuu mittarista itsessään.

Edited by Tanhis
Link to comment

Ja tuo volttien nousu mittarissa luultavasti johtuu mittarista itsessään.

Piirsin vaivalla tällaisen kaavion mistä selviää miksi mittari näyttää mitä näyttää:

 

post-77-0-85719000-1437126590_thumb.jpg

 

Eli tässä tilanteessa jos jännitemittari kytketään oikean maan ja rungon väliin niin saadaan 0V (oletetaan nyt että renkaat on sen verran märät). Auton rungossa on siis oikeastaan 0v jännite.

Mutta nyt jos jännitemittari kiinnitetään akun miinusnapaan ja auton runkoon saadaan 12V (eli "0v" ja miinus "12v").

 

Jos päävirtakytkin on juuri irroitettu näyttää em. tavalla kytketty mittari ensin 0v koska kondensaattori C pitää rungon jännitteen 12v päässä +12V:stä ( eli "0v" tai "-12v)) kunnes resistanssi R kuluttaa sen tyhjäksi.

 

 

Niinkuin aiemmin olen jo miljoona kertaa todennut niin toinen todiste tämän kondensaattorin olemassaolosta on kipinöinti.

  • Like 1
Link to comment

 

Auto itsessäänkin muodostaa jonkinlaisen kondensaattorin, en usko kyllä että se ihan kipinöi.

 

Niinkuin aiemmin olen jo miljoona kertaa todennut niin toinen todiste tämän kondensaattorin olemassaolosta on kipinöinti.

 

Kysyjällä on käytössään yleismittari josta löytynee kapasitanssimittaus.

 

 

Helpoin "korjaus" Antsulle olisi eristää akun ja päävirtakatkaisijan välinen maakaapeli niin ettei se osu runkoon ja tee kipinää (poistuupa tämäkin riski elämästä sitten).

 

Ehkä helpoin mutta tärkeämpää olisi löytää syy miksi kipinöi, eli mikä kuluttaa sähköä kun virrat on poikki.

Link to comment

Ehkä helpoin mutta tärkeämpää olisi löytää syy miksi kipinöi, eli mikä kuluttaa sähköä kun virrat on poikki.

Kondensaattori aiheuttaa kipinöinnin mutta se ei juurikaan kuluta virtaa. Kipinöinti tulee ainoastaan kytkentähetkellä kun kondensaattori latautuu tai tyhjenee.

 

 

EDIT: Nii ja kapasitanssimittari ei tod. näk.  näytä oikein kun on kapasitanssissa on tuntematon R rinnalla. Mutta jos mittaa virran niinkuin ehdotin saadaan tuo R ja sitten purkautumisajasta kapasitanssi. Ehkä.

 

 

Elekää nyt suuttuko mutta jotenkin tuntuu että tässä topikissa on kirjoittajilla rima ollut poikkeuksellisen alhaalla...

Edited by multanen
Link to comment

Kenties kaikki rupesi miettimään jotain huomattavasti vaikeampaa josta oikeasti oli kyse kun kenelläkään eiheti käynyt mielessä yksinkertaiset jutut. Ja ei tarvita konkkaa että akkukaapeli kipinöi, tarpeeksi iso kuorma riittää.

Link to comment

No niin, nyt on tehty kaapelointimuutokset akulle ja uusittu mittaukset.

 

Ei jää enään kytyä piuhoihin kun laitoin päävirtakatkaisijan plus-kaapelin väliin.

 

Koitin googlettaa kapasitanssia ja tajuta mistä puhutaan mutta pakko myöntää että alkoi vähän ahdistamaan kun aloin siitä lukea :) , jotain kai selvisi mutta päätin vaihtaa kaapelit ja kokeilla uudestaan..taidan olla vähän semmosia rautalankamiehiä tämäntyyppisissä asioita, pitää selittää niinkuin pikkulapselle, muuten ei mene jakeluun.

 

Nyt kun laitan mittarin runkoon ja päävirtakaisijalta lähtevään plus kaapeliin, niin kun laitan virran OFF asentoon mittarissa näkyy 12V joka alkaa laskea kohti nollaa. Menee noin 15s niin virrat katoaa piuhoista eli homma ok.

 

Kyllä ne virrat taitaa sinne Megasquirttiin pakkaantua, sehän on konkkia täynnä kun asiaa hieman tutkin. Ostin boksin valmiina joten ei tullut koskaan sinne kurkittua, aika pirusti sinne kyllä jää voimaa reserviin kun tuli niin komeat salamat johdoista, tiedä sitten kuinka kauan olisi rätissyt jos en olisi napannut johtoja irti toisistaan.

 

Ps. Koitin aikaisemmilla liitoksilla myös valokynällä miinusnavan ja rungon välistä, lamppu ei syttynyt ollenkaan vaikka mittari sen 12V näytti? Akun napojen välissä kyllä syttyi..

 

Kiitos Multaselle selventävästä kaaviosta.

 

post-976-0-83907400-1437372881_thumb.jpg

Link to comment

Megassa (mallilla tuskin on väliä) ainakin on useita kondensaattoreita +12v ja maan välissä. Linkissä sivulla kuusi näkyy syöttössä olevat konkat. +12v tulee tuohon vaseman yläreunan 12RAW liittimeen. 

Lisäksi tyhjäkäyntimoottorin 12V piirissä, 5V puolella ja kenties sytkän ohjaimessa on konkkia maata vasten, joten onhan noita.

www.megamanual.com/ms2/megasquirt_ShemV3.00.pdf

Link to comment

Siis, se rätinä ei ole niiden konkkien kanssa tekemisissä, mittaamasi "vääränapainen kännite" on.

Konkka luovuttaa varaamansa energian oikosulkutulanteessa käytännössä heti ja kerralla tyhjäksi asti.

 

Rätinä johtuu siis siitä, että joku autossasi syö sähköä, vaikka kaikki periaatteessa pois päältä.

Nyt kun tökkäät rautaisen osan avulla akun maihin, käy sama ilmiö kun apuvirtaa toiseen autoon antaessa, kaapelit kytkettäessä lyövät usein kipinää. Eli vaikka päävirta on pois päältä, rautakappale maadoittaa akun ja kipinää tulee. Sitä tulee niin Kauan kun akku on tyhjä. (Jos teet saman tempun suoraan akun +ja - navan väliin ei akkua kohta enää ole, kun se poksahtaa taivaalle) nyt kipinöidessä siellä on vastusta välissä niin oikosulusta ei ole huolta...

Edited by peruskallio
Link to comment

Rätinä johtuu siis siitä, että joku autossasi syö sähköä, vaikka kaikki periaatteessa pois päältä.

Akku tyhjenisi jos autossa olisi joku sähköä kuluttava osa.

Tiedämme tämän myös siitä että jännite laskee (tai nousee) niin hitaasti.

Isompi kipinöinti vaatii kuitenkin useamman ampeerin virran, eli jos se ei olisi kondensaattorista niin akku riittäisi ehkä päivän tms.

Jos olet sitä mieltä että Antsun autossa joku syö sähköä niin miksi sitten edellisessä viestissäsi ehdotit pääkytkimen uusimista?

Link to comment

Koska luulin että kipunat tulivat pääkytkimen JÄLKEEN, ei ennen... Tajusin vasta jälkeenpäin keskuteluista ja kuvaa kunnolla katsoessani mistä kipinät löytyivät.

 

Ja kyllä, olen sitä mieltä että johonkin muualle, kuin pieniin megasquirtin kondensaattoreihin menee nyt virtaa.

 

Itselle kuitenkin ihan v#tun sama, selkeästi viisaammat nyt tämän asian päällä joten annan olla, konkista en ymmärrä mitään muuta kuin mitä amatsussa yli 15vuotta sitten opetettiin ja se ei oikeasti ole paljoa.

 

Edit. Enkä väitä että sähköä kuluisi siellä kokoajan johonkin, mutta kun akku kytketään joku laite voi hetkellisesti imaista virtaa itseensä ja lopettaa sitten, kuten täällä aiemmin ehdotettu sulakkeista mittaamalla saa kyllä selville. Sitä vastaan väitän että pienet suojakondensaatorit saisivat kipinöitä aikaiseksi, eivät ne hetkessä tyhjenekään, kuten todistettu, niin miksi löisi aina kipinää kun johtoa maadoittaa?

Edited by peruskallio
Link to comment

Kyllä volkkaripalstan viisasten kerho on nyt päättänyt että minä olen täysin väärässä. Turha minun on enää pullikoida vastaan.

Mulla vaan on joskus semmonen tapa että alan vänkäämään vastaan vaikka toiset on aukottomasti todistaneet miten asia oikeasti on.

Pahoittelen tapahtunutta.

  • Like 3
Link to comment

Akun miinuksen ja rungon välistä mitattuna saatu 12v on ihan "normaalia". Kun akun miinuskengän ottaa irti, alkaa jännite nousta pikku hiljaa kohti akun jännitetasoa. Mitä enemmän kuormaa rungon (maan) ja plussan välillä on, sitä nopeammin jännite nousee, eli konkat purkautuu (esim jos vetää valot päälle niin ko tavallla tehdyllä mittauksella mitatun jännitteen nousunopeus kiihtyy). Kävin testaamassa vielä omassa autossa, jossa elektronisia laitteitta on mega ja radio, ettei mene ihan teoria huuteluksi:)

Ja jotta tuo "reilun kipinöinnin" syy selviäisi niin ensin pitäisi mitata virtaa (siis ampereita), kytkentä hetkellä, jotta voisi arvioida minkälaisesta kipinöinnistä on kyse ja mihin ja kuinka paljon tehoa jollekin laitteelle menee kytkentä hetkellä.

Pelkkä Mega oikein kytkettynä ei tuollaista "reilun kipinöintiä" aiheuta.

 

Simon templar, eikös kuvaamasi tapahtuma juuri aiheuttaa tuon mitatun jänniteen muuttumisen mitä multanen selittää, oli syy sitten megan tai jonku muun elekrtonisen laitteen :)

Edited by VW-63
Link to comment

Milläs selität sitten sen toisen puolen eli  miksi jännitteen muuttumiseen menee 15 sekuntia? MItä pitäisit todennäköisenä.

Kyllähän ne konkat voi aiheuttaa sen jännitteen nousun mutta pikkukonkat ei aiheuta mitään kauheaa hitsautumista akkukaapelissa.

Link to comment
Guest Jeeves

Hämmennän hieman...

 

Mitäs mieltä raati on ajatuksesta että vaihtovirtalaturin ja ulkoisen säätimen välinen +-johto kannattaisi laittaa häiriösuojalla? Mietin vaan kun Antsun autossa on säädin puhallinkopan vasemmalla etupuolella.

 

Megan maa on tällä hetkellä laturin jalassa, eli hieman eri kuin akun miinus, mutta tähän on varmaan tullut jo parannus? ;)

 

Tuossa säätimessä on myös varmaan konkka diodisillan lisäksi? Olisiko se se joka purkautuu? En nyt jaksa miettiä syvällisemmin, kunhan heitän vettä kiukaalle.

Link to comment

Tässä autossa ei ole koskaan rungossa +12 volttia. Mittari näyttää 12 v kun se kytketään rungon (0V) ja akun miinusnavan (irtikytkettunä -12V) välille. Jännite ilmestyy hitaasti siksi että autossa on jossain kondensaattori joka tyhjenee hitaasti.

 

Kun tämä kondensaattori on tyhjä ja akku kytketään aiheutuu kipinä (kondensaattori latautuu nopeasti ja tarvitsee hetken ajan suuren virran).

 

Autoa ei siis tarvitse "korjata" tämän asian takia.

Tähän ongelmaan löytyi vastaus jo kahdeksannessa viestissä, mutta keskustelupalstalla voi toki asiasta edelleen kestustella.

Link to comment

Keskustellaan vaan, mielenkiintoinen aihe.

 

Nyt jos mietitään tuota multasen piirtämää kuvaa jossa on tuo konkka ja vastus kytketty rinnan. Poistetaan kuvasta kytkin ja korvataan se johdonpätkällä. Mitä tapahtuu? No se vastus alkaa kuluttamaan tehoa. Tuo vastus on nyt se kuorma joka aiheuttaa sen kipinöinnin. Eli antsu laittaa mittarin amppeerialueelle ja mittaa paljonko akusta lähtee virtaa kun pääkatkaisija käännetään päälle. Jos menee alle 30mA niin kaikki on ok, jos yli niin jotain hämminkiä.

 

Nythän kipinöinti tapahtui ilmeisesti silloin kun pääkytkin on auki ja maajohto tökätään ennen kytkintä runkoon. Tällöin virtapiiri ei voi tulla ehjäksi muuten kuin kytkimen vikaantumisella auki asentoon.  Ennen kuin kytkin on laitettu kiinni on rungossa sama potentiaali kuin akun + navassa joka johtuu siitä resistanssista. Kun kytkin menee kiinni kipinöinti tapahtuu koska on jotain kuormaa. Vai onko tässä väittämässä joku pielessä?

 

Se että jännite nousee tuon 15 sekunnin aikana +12V johtunee mittarista koska rungossa on se +12V kun pääkytkin avataan. Jos se jännite tulisi pelkästä konkasta niin se loppuisi aikanaan koska mittarin sisäinen resistanssi kuluttaisi varauksen loppuun. Samoin jos kytkin on auki niin rinnan kytketty vastus kuluttaa konkkaan varastoituneen energian. Jos se tulee konkan ja vastuksen rinnankytkennästä niin se vastus kuluttaa jatkuvasti tehoa kun pääkytkin on kiinni, eli purkaa akkua.

 

 

Huom. Nämä väittämät eivät ole mitenkään vittuilua eikä tarkoitus ole kenenkään mielipiteitä arvostella, tuon ainoastaan oman näkemykseni asiasta esille.

 

edit. kiinni asentoon. => auki asentoon

Edited by Simon Templar
Link to comment

Simon Templarille: Teoriasi on ihan paska. Saat korjata itse siinä olevat virheet kun ainakaan minä en viitsi. Tässä pari vihjettä aluksi:

 

-minkäsuuruinen R ja virta voi aiheuttaa merkittävää kipinöintiä (sijoita R kaavioon ja mieti mitä seurauksia esim. myöhempään virtakynäkokeiluun yms.)

 

-mieti mistä jännite tulee volttimittariin antsun avausviestin mittauksessa (vihje: ei tule kondensaattorista)

EDIT: niin ja jos ollaan yhtä mieltä että virta tulee akusta niin tuo 15 sekunnin viive pitäisi selvittää

 

Pääkytkimen osalta en tohdi kommentoida mitään, ulkopuoliselle näyttää että on vaan laitettu satunnaisia sanoja peräkkäin.

Edited by multanen
Link to comment

Sillä aikaa kun Simon T. hioo teoriaansa, esitän härskit arvaukset R:n ja C:n suuruudesta:

 

- R voisi olla 1000 ohmia jolloin virtaa kuluisi koko ajan 12 mA (eli ei juuri mitään).

 

- C voisi olla 4700 uF (sopisi kutakuinkin 15 sek aikaan edellisellä vastuksella)

 

- edellisen C:n purkautuessa/latautuessa äkillisesti liikutellaan n. 0.4 Joulea eli ehkä 10 tavallista volkkarin sytytyskipinää (ei tällä ilotulitusta tehdä mutta pimeässä tallissa saattaa hieman säväyttää).

 

 

Voihan tuossa olla kertaluokkaakin pielessä nuo luvut mutta noin suuntaa antavana arvauksena välttänee.

Link to comment

Oho, multasella palo käämit, konkka ja vastus.

 

Ei ole tarvetta hieroa teoriaa ennen kuin se perustellaan vääräksi.

 

Perustelin mielestäni aika hyvin multasen piirtämän kuvan epäkohdat ja onhan se nyt ihan reilua että vastaperusteluihin ei vastata "se on ihan paska". Tai no jos ei parempaakaan ole luvassa niin minun osalta tämä on tässä.

 

 

Jännite ilmestyy hitaasti siksi että autossa on jossain kondensaattori joka tyhjenee hitaasti.

 

 

-mieti mistä jännite tulee volttimittariin antsun avausviestin mittauksessa (vihje: ei tule kondensaattorista)

 

Koita nyt päättää tuleeko se jännite konkasta vai jostain muualta.

 

 

Sillä aikaa kun Simon T. hioo teoriaansa, esitän härskit arvaukset R:n ja C:n suuruudesta:

 

Aivan turhaa spekulointia niin kauan kunnes virta on mitattu.

 

 

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...