Tanhis Posted August 17, 2015 Posted August 17, 2015 Aihetta on varmasti käsitelty joskus aijemminkin mutta jos minä en sitä muista niin se on varmaankin jo aika vanhaa tietoa. Eli jos alunperin '58 junikseen haluaa katsastaa vaikkapa 1600 tuplakaasarikoneen niin mitä todistuksia jarruista kallistuksenvakaajista yms tarvitaan että homman saa laillisesti konttorilla läpi. Eli '58 juniksessahan on pykälän pienemmät jarrut kuin esim 67 juniksessa johon 1500 konetta oli sitten jo saatavilla. Quote
Essi Posted August 17, 2015 Posted August 17, 2015 (edited) Mulla oli rekisteröintikatsastuksessa mukana tällainen paperi, kun '61 Junis katsastettiin 1585cc vakiokaasaripannulle. Siinä lukee, millaiset jarrut ja renkaat pitää vähintään olla - ja millaiselle moottorille. Mun autossa on CSP:n levyt joka nurkassa ja tulostelin CSP:n sivuilta kyseisten jarrujen + pääsylinterin ja sen as. sarjan esitteet ja asennusohjeet, joista katsastusmies oli tyytyväinen ja jätti ne prujut itselleen. Jarrujen ostokuitinkin olisi ottanut, mutta sen olin jo hukannut. Kerroin, että ostin ne Kuplapajasta. Vakaajia ei mulla ole, eikä toi lappu niitä kaipaakaan. Tuplakaasariviripannusta huonolla säkällä kai voivat kysellä myös tehotietoja. Edited August 17, 2015 by Essi Quote
metake Posted August 17, 2015 Posted August 17, 2015 Tuplakaasariviripannusta huonolla säkällä kai voivat kysellä myös tehotietoja. Muutoskatsastus vakiokoneella ja katsastuksen jälkeen on luvallista asentaa tuplakaasarit. 2 Quote
Tanhis Posted August 17, 2015 Author Posted August 17, 2015 Eli vakio 1600 koneen saa katsastettua ja laitettua papereihin ilman teholappua.Ja katsastuksen jälkeen saa asentaa nurkkakaasarit. Ja jättää sinne seuraaviin katsastuksiinkin. Onko se niin että junikseen saa siis ilman erikoislupia dynolapulla 50 hv + 20% = 60hv / 1584 + 25% = 1980. Quote
eturauhanen Posted August 17, 2015 Posted August 17, 2015 Hieman OT, mutta mitenhän mahtaa mennä juniksessa 944 levyjarrut (joka nurkassa) läpi rekisteröintikatsastuksessa? Quote
Tanhis Posted August 17, 2015 Author Posted August 17, 2015 En usko että isojen jarrujen rekisteröinnissä on mitään ongelmaa kunhan jarrubalanssit on kunnossa. Quote
eturauhanen Posted August 17, 2015 Posted August 17, 2015 Kelailin vaan että jos katsoo 944 ja juniksen kokonaispainoja niin voi alkaa leimasetää yskittämään? Tarviiko niitä jotenkin erikseen todistella laskelmilla vai riittääkö kun jarrudynon nytonit on kunnossa? Quote
Tanhis Posted August 17, 2015 Author Posted August 17, 2015 Voihan sitä tietty laittaa pöytään juniksen ja 944 tehoerotkin 1 Quote
metake Posted August 17, 2015 Posted August 17, 2015 Eli vakio 1600 koneen saa katsastettua ja laitettua papereihin ilman teholappua. Ja katsastuksen jälkeen saa asentaa nurkkakaasarit. Ja jättää sinne seuraaviin katsastuksiinkin. Kyllä Onko se niin että junikseen saa siis ilman erikoislupia dynolapulla 50 hv + 20% = 60hv / 1584 + 25% = 1980. Ei. Tehon ja tilavuuden lisäys lasketaan mallisarjan suurimmasta moottorista, joka juniksessa on 1493 cc ja 44 hp. Suurimmat sallitut on siis 1866 cc ja 53 hp. Quote
Tanhis Posted August 17, 2015 Author Posted August 17, 2015 Ei. Tehon ja tilavuuden lisäys lasketaan mallisarjan suurimmasta moottorista, joka juniksessa on 1493 cc ja 44 hp. Suurimmat sallitut on siis 1866 cc ja 53 hp. Aivan minä laskin ne tuossa taulukossa olleen 1600 koneen mukaan. Mutta mainitsemasi on siis laillinen kone dynolapun kanssa tai saako tilavuutta kasvattaa ilman dynolappua. Quote
metake Posted August 17, 2015 Posted August 17, 2015 saako tilavuutta kasvattaa ilman dynolappua. Mallisarjan suurimmasta 10%, eli juniksen maksimi 1642 cc. 87 männillä menisi juuri ja juuri luvallisesti. Jos aihiona juniksen 1500:n niin laskennallinen teho 48 hp ja jos taas kuplan 1600:n niin 52 hp. "Tehon katsotaan nousevan iskutilavuuden suhteessa, ellei muuta osoiteta." Quote
-tipi- Posted August 17, 2015 Posted August 17, 2015 Saakos sitä muutoskatsastettua konetta enää nykyään viritellä sinne 7kg/kw rajalle? Eikö ennen vanhaan ollu näin. Quote
metake Posted August 17, 2015 Posted August 17, 2015 Saakos sitä muutoskatsastettua konetta enää nykyään viritellä sinne 7kg/kw rajalle? Eikö ennen vanhaan ollu näin. Vapaasti hengittävän saa virittää kuten ennenkin, toki siinäkin on rajoituksensa että millä keinoin, mutta niiden rajoissa. 1 Quote
pas2 Posted January 27, 2016 Posted January 27, 2016 Toi mun 1285cc kone (AB-lohko = 1285) kelvannee siis hienosti :-)Mites muuten kun tietämys aiheesta on tipahtanut niin jos tuota katsastaa auton tolla 1866cc (tai käytännössä 69 isku ja 92 halkaisijat = 1835cc) ja 53 hp niin pitää olla dynolappu? Ja kaasarit jne palikat pitää yksilöidä? Muuten tavis muutoskatsastuksessa max 1642 eli 69 isku ja 87 pytyt/männät tulee 1641. Quote
Marko Posted January 30, 2016 Posted January 30, 2016 En lakkaa ihmettelemästä sitä että mitä ihmeellistä siinä on hankkia se dynolappu. Helppo homma ja ei edes maksa maltaita jos kone toimii eikä tarvii ihmeemmin säädellä. Sillä kuitenkin saa sen 25% isomman koneen ja 20% tehokkaamman. Sen jälkeen toki perinteisin keinoin viritys tuohon Tipin mainitsemaan rajaan asti 7kg/kW on laillista. Ja suurennushan on toki toteutettu sylinteri putket vaihtamalla niin jää prosenttejakin hiukan jemmaan enemmän. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.