Guest Kammi Posted May 22, 2016 Share Posted May 22, 2016 Taas yksi kaasariongelmainen - Solex 31 pict 4 ei meinaa asettua. Jos toimii ohjeiden mukaan, kärjet ok, ajoitus ok, venat ok ja sitten säädetty ensi seosruuvi kiinni ja sitten 2,5 kierrosta auki, mutta kun koettaa säätää ilmaruuvilla kierroksia ei tapahdu mitään. Liekö joku paikka tukossa? Kaasari on huollettu kaksi vuotta sitten, puola uusittu, virranjakaja uusittu, tulpat+johdot uusittu. Joku kirjoitti, että tuo kaasarimalli on harvinainen. Jos menee vaihtoon, millä olisi hyvä korvata. Quote Link to comment
metake Posted May 22, 2016 Share Posted May 22, 2016 kun koettaa säätää ilmaruuvilla kierroksia ei tapahdu mitään. Tyhjäkäyntikanava tukossa (lähes) mahdoton saada puhdistettua. Quote Link to comment
tolvana Posted May 22, 2016 Share Posted May 22, 2016 Ton mä laittasin. http://www.aircooled.fi/tuote/721/kaasutin-30-pict1-t1-12001500cc-airclassic Mitä isompi numero ton pictin perässä on sitä monimutkasempi kaasutin, ykkönen on ykkönen. 1 Quote Link to comment
hpa Posted May 23, 2016 Share Posted May 23, 2016 Onhan kasuläppä ohjeen mukaan säädety melkein kiinni?Ohjeen mukainen sytytysennakko voi olla miinusmerkkinenkin, onhan alkuperäinen jakaja käytössä? Jos moottori käy ruiskuta Kent Oneshottia tai vaikka MEK:iä kaasuttimeen voi auttaa. Asetonikylpyä voi vielä kokeilla kaasuttimelle. Quote Link to comment
Guest Kammi Posted May 30, 2016 Share Posted May 30, 2016 Eipä auttanut kaasuttiminen puhdistaminen, liottaminen eri myrkyillä, ultraäänipesu - sama ongelma tyhjäkäyntiä ei saa säädettyä, kuten pitäisi. Uusi kaasutin tilattu! Quote Link to comment
Guest Firelake Posted May 30, 2016 Share Posted May 30, 2016 (edited) Itsellä samantapainen ongelma omassa 1300 -73 ikuisuusprojektissani, mutta tyhjäkäynti on täysin kateissa (tottelee kyllä hyvin ryyppyä ja kaasupoljinta) eikä säädöillä mitään vaikutusta. Väliin vika hetkeksi katosi, mutta tuli takaisin. Puhdistus, korjausarja tai uusi tyhjäkäynnin solenoidi ei ole auttanut, joten uusi kaasari pitäisi hommata, jos sillä vaikka taas toimisi. Kaikki oleelliset osat ovat alkuperäisiä, joten sellaisia yhteensopivuusongelmia ei pitäisi olla. Onko noilla uusilla 30/31 kaasareilla eri (tasoisia) valmistajia? Nettiä selatessa löytyi seuraava halvalla: https://www.skruvat.fi/Kaasutin-P209194.aspx Vai kannattaako suosiolla vaan tilata Aircooledista ettei tule jotain kiinanpaskaa ostettua? Ja tuli vielä mieleen, että tuossa kun on se alipainesäätö, niin miten systeemin toimintakunnon voi parhaiten selvittää? Voisiko sen viallisella toiminnalla olla noin suurta vaikutusta tyhjäkäyntiin? Edited May 30, 2016 by Firelake Quote Link to comment
M3K Posted May 30, 2016 Share Posted May 30, 2016 Omassa solex 34:ssa oli laitettu 65 tyhjäkäyntisuutin, jolloin tyhjäkäynti tuli jollaintapaa säädettäväksi vasta 3,5-4 kierrosta rikastin ruuvia auki kääntämällä. Nykyään 55 suutin ja pysyy tehdasasetusten rajoissa. Kaasuläpän akselin väljyyden ja imuvuodon korjasin (testimielessä päähänpistona) pyöräyttämällä parikierrosta alumiinifoliota akselin teflonholkin ympärille. Holkki pysyy taas pesässä kiinni ja akselin liukupinta oikeassa välissä. Eikös nää suunniteltukkin keittiöolosuhteissa korjattaviksi. :) Quote Link to comment
Guest Kammi Posted May 31, 2016 Share Posted May 31, 2016 Itsellä samantapainen ongelma omassa 1300 -73 ikuisuusprojektissani, mutta tyhjäkäynti on täysin kateissa (tottelee kyllä hyvin ryyppyä ja kaasupoljinta) eikä säädöillä mitään vaikutusta. Väliin vika hetkeksi katosi, mutta tuli takaisin. Puhdistus, korjausarja tai uusi tyhjäkäynnin solenoidi ei ole auttanut, joten uusi kaasari pitäisi hommata, jos sillä vaikka taas toimisi. Kaikki oleelliset osat ovat alkuperäisiä, joten sellaisia yhteensopivuusongelmia ei pitäisi olla. Onko noilla uusilla 30/31 kaasareilla eri (tasoisia) valmistajia? Nettiä selatessa löytyi seuraava halvalla: https://www.skruvat.fi/Kaasutin-P209194.aspx Vai kannattaako suosiolla vaan tilata Aircooledista ettei tule jotain kiinanpaskaa ostettua? Ja tuli vielä mieleen, että tuossa kun on se alipainesäätö, niin miten systeemin toimintakunnon voi parhaiten selvittää? Voisiko sen viallisella toiminnalla olla noin suurta vaikutusta tyhjäkäyntiin? Itse tilasin aircooledilta ja kerronpa kokemuksia, kun saan härpäkkeen paikalleen viikonloppuna. Hintahan noissa on houkutteleva, mutta jos nuo on niinkin herkkiä kapistuksia, niin ei isoa heittoa valmistuksessa tartte olla ja käsissä onkin romua - kokemusta noista tarvikkeista ei tosin ei ole, että tämä sillä vakavuudella. Quote Link to comment
Guest Kammi Posted June 4, 2016 Share Posted June 4, 2016 Uusi kaasari paikallaan tyhjäkäynti säätyy hienosti, mutta nyt nykii kiihdyttäessä. Muuten onko hyvää kikkaa miten se kaasarin taemman mutterin saa kunnolla kiristettyä, kun ei sinne mahdu oikein mikään avain. Quote Link to comment
tolvana Posted June 4, 2016 Share Posted June 4, 2016 Uusi kaasari paikallaan tyhjäkäynti säätyy hienosti, mutta nyt nykii kiihdyttäessä. Muuten onko hyvää kikkaa miten se kaasarin taemman mutterin saa kunnolla kiristettyä, kun ei sinne mahdu oikein mikään avain. Nykiminen johtuu yleensä sytkäpuolelta, mutterikikoista paras lienee M8 jatkomutteri keskeltä poikki niin siitä saa 2 kpl 11mm kannalla olevaa mutteria. Quote Link to comment
NO H2O Posted June 4, 2016 Share Posted June 4, 2016 Uusi kaasari paikallaan tyhjäkäynti säätyy hienosti, mutta nyt nykii kiihdyttäessä. Muuten onko hyvää kikkaa miten se kaasarin taemman mutterin saa kunnolla kiristettyä, kun ei sinne mahdu oikein mikään avain. Taikka sitten tekee yhdestä 13mm lenkistä semmoisen L-muotoisen erikoisavaimen... Quote Link to comment
tolvana Posted June 4, 2016 Share Posted June 4, 2016 Taikka sitten tekee yhdestä 13mm lenkistä semmoisen L-muotoisen erikoisavaimen... tää pelaa 34 pictin kanssa muttei 30 pictin, ei oo niin ohutkehästä lenkkiavainta olemassakaan et mahtui hyvin 13mm mutterin kanssa. Quote Link to comment
x-pj Posted June 5, 2016 Share Posted June 5, 2016 paras lienee M8 jatkomutteri keskeltä poikki niin siitä saa 2 kpl 11mm kannalla olevaa mutteria. Kaikki jatkomutterit ei ole pienemmälle avaimelle. esim. Bauhausista löyty, mutta IKH:lta ei. Saa noita mutterita ilman askarteluakin esim täältä: http://www.aircooled.fi/kategoria/105/tarvikkeet Quote Link to comment
DWL_Puavo Posted June 5, 2016 Share Posted June 5, 2016 Jos merkkaa ajoituksen ja nappaa virranjakajan ja puolan irti niin mahtuu paljon paremmin? Ja miulla mahtui kyllä tavan ohutkehäinen lenkkiavain 30pict-1:n kanssa mutta se oli 2-reikä-imariin, olisiko siinä sitten enemmän tilaa kun 1-reikäimarissa. Quote Link to comment
multanen Posted June 7, 2016 Share Posted June 7, 2016 Tyhjäkäyntikanava tukossa (lähes) mahdoton saada puhdistettua. Eihän näissä vaan ole kyse tyhjäkäyntisuuttimen mystisestä "litistymis"-ilmiöstä. Luin tästä joskus sambasta ja itsellekin nyttemmin tuttu asia: Eli jos 31 pict 4 kaasarin tyhjäkäyntisuutin on yhdenkin kerran kiristetty liian tiukkaan, jotain menee viduiksi eikä polttoaine enää kulje. Suuttimen vaihto ei auta. Se mikä auttaa on että suutinta pyörittää sopivasti "löysälle", esim. 1/8 tai 1/2 kierrosta. Voila, taas toimii ja seokset on kohdallaan. Jotkut laittavat jotain tiivistettä että suutin pysyy liikkumatta, itsekin laitan vähän teflonteippiä ihan kierteen loppupäähän. Tyhjäkäyntisuutin sojottaa 31-4 kaasarissa taaksepäin, hieman viistoon apukartanlukijan puolelle (messinkinen kuusiokanta ruuviuralla, sijaitsee kaasarin yläosassa). Mulla kerääntyy aina välillä sikaflexin näköistä tököttiä kaasariin ja tyhjäkäynti häviää (E85 ehkä liottaa letkuja tms.). Tämä kökkö kerääntyy aina tyhjäkäyntisuuttimeen ja siitä voisi ehkä päätellä että se on tyhjäkäyntipuolen ahtain kohta..? Muuten 31-4 ehdottomasti parhaiten toimiva kaasari mitä itsellä on ollut. Quote Link to comment
Guest Firelake Posted August 15, 2016 Share Posted August 15, 2016 (edited) Tuli ostettua uusi Brosolin h30/31 kaasari Neoretrosta. Enpä kiinnittänyt huomiota, mutta noissa onkin kiinni adapteri valmiina eikä siten sovi suoraan oman auton 1300 koneen imusarjaan. Tarkoitettu paketin mukaan 1600 koneelle. Eikö adapteri ole kuitenkin poistettavissa ja kaasari on muuten sopiva 1300 koneelle? Edited August 15, 2016 by Firelake Quote Link to comment
DWL_Puavo Posted August 15, 2016 Share Posted August 15, 2016 Jep adapteri irtoaa ja käy sen jälkeen pienempilaippaiseen imariin. 1300-koneeseen voi käydä vähän rikkaalla mutta toiminee kuitenkin verrattain hyvin. Quote Link to comment
Guest Firelake Posted August 16, 2016 Share Posted August 16, 2016 Nonniin, sinnehän se sopi adapterilaipan poistamalla ja tyhjäkäyntikin löytyi... tosin vain siihen asti, kun bensapumppu sanoi itsensä irti eikä ole enää mitään käyntiä. Mikälie sillekin tuli... no mutta vaihtoon vaan. Quote Link to comment
Tanhis Posted August 17, 2016 Share Posted August 17, 2016 Nonniin, sinnehän se sopi adapterilaipan poistamalla ja tyhjäkäyntikin löytyi... tosin vain siihen asti, kun bensapumppu sanoi itsensä irti eikä ole enää mitään käyntiä. Mikälie sillekin tuli... no mutta vaihtoon vaan. Bensa loppu? Joskus kauan seisoneet pumput tekee jonkun sortin hydrolukon jos ei saa tarpeeksi ainetta tankista ja lakkaavat toimimasta. tähän kun vielä yhdistetään se että perä on koneen takaisin laiton takia normaalia korkeammalla niin soppa valmis. Eli koeta nyt ekaksi laittaa lisää ainetta tankkiin ja keula perää korkeammalle. Quote Link to comment
Guest Firelake Posted August 17, 2016 Share Posted August 17, 2016 Kiitos vinkistä. Laitoin kyllä bensaa lisää varmuuden vuoksi, kun epäilin itsekin aluksi bensan loppuneen. Sitä siis on ja konehan ei ole ollut irti tai perä ylhäällä. Bensaa tulee pumpulle asti ihan hyvin, mutta hirveellä sahaamisella saa vain pienen lirun kaasuttajalle menevään letkuun. Quote Link to comment
Tanhis Posted August 17, 2016 Share Posted August 17, 2016 Kiitos vinkistä. Laitoin kyllä bensaa lisää varmuuden vuoksi, kun epäilin itsekin aluksi bensan loppuneen. Sitä siis on ja konehan ei ole ollut irti tai perä ylhäällä. Bensaa tulee pumpulle asti ihan hyvin, mutta hirveellä sahaamisella saa vain pienen lirun kaasuttajalle menevään letkuun. Joissain alkuperäisissä pumpuissa on myös suodatin itse pumpussa eli senkin voi tietty tarkistaa ennen kuin uuden vaihtaa tilalle. Uddetkaan ei hävyttömän hintaisia ole eli uutta vain tilaukseen jos ei edellä mainitut auta. Quote Link to comment
Guest py_ry Posted August 22, 2016 Share Posted August 22, 2016 Milläköhän suuttimilla kannattais lähteä säätämään kun kone on 1776, scat c35, kärmes, nurkka brosolit 40-44eis. Nyt paikoillaan 60 tyhjät, 140pääsuutin. Sais uuden moottorin säätöihin.. Löytyy myös 55-65tyhjäkäynnit ja lisäksi 155 pääsuuttimet Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.