Jump to content

Kaasuttaen säädöistä


Guest Kammi

Recommended Posts

Guest Kammi

Taas yksi kaasariongelmainen - Solex 31 pict 4 ei meinaa asettua. Jos toimii ohjeiden mukaan, kärjet ok, ajoitus ok, venat ok ja sitten säädetty ensi seosruuvi kiinni ja sitten 2,5 kierrosta auki, mutta kun koettaa säätää ilmaruuvilla kierroksia ei tapahdu mitään. Liekö joku paikka tukossa?

 

Kaasari on huollettu kaksi vuotta sitten, puola uusittu, virranjakaja uusittu, tulpat+johdot uusittu.

 

Joku kirjoitti, että tuo kaasarimalli on harvinainen. Jos menee vaihtoon, millä olisi hyvä korvata.

Link to comment

Onhan kasuläppä ohjeen mukaan säädety melkein kiinni?Ohjeen mukainen sytytysennakko voi olla miinusmerkkinenkin, onhan alkuperäinen jakaja käytössä? Jos moottori käy ruiskuta Kent Oneshottia tai vaikka MEK:iä kaasuttimeen voi auttaa. Asetonikylpyä voi vielä kokeilla kaasuttimelle.

Link to comment
Guest Kammi

Eipä auttanut kaasuttiminen puhdistaminen, liottaminen eri myrkyillä, ultraäänipesu - sama ongelma tyhjäkäyntiä ei saa säädettyä, kuten pitäisi.  Uusi kaasutin tilattu!

 

Link to comment
Guest Firelake

Itsellä samantapainen ongelma omassa 1300 -73 ikuisuusprojektissani, mutta tyhjäkäynti on täysin kateissa (tottelee kyllä hyvin ryyppyä ja kaasupoljinta) eikä säädöillä mitään vaikutusta. Väliin vika hetkeksi katosi, mutta tuli takaisin. Puhdistus, korjausarja tai uusi tyhjäkäynnin solenoidi ei ole auttanut, joten uusi kaasari pitäisi hommata, jos sillä vaikka taas toimisi. Kaikki oleelliset osat ovat alkuperäisiä, joten sellaisia yhteensopivuusongelmia ei pitäisi olla.

 

Onko noilla uusilla 30/31 kaasareilla eri (tasoisia) valmistajia? Nettiä selatessa löytyi seuraava halvalla:

https://www.skruvat.fi/Kaasutin-P209194.aspx

 

Vai kannattaako suosiolla vaan tilata Aircooledista ettei tule jotain kiinanpaskaa ostettua?

 

Ja tuli vielä mieleen, että tuossa kun on se alipainesäätö, niin miten systeemin toimintakunnon voi parhaiten selvittää? Voisiko sen viallisella toiminnalla olla noin suurta vaikutusta tyhjäkäyntiin?

Edited by Firelake
Link to comment

Omassa solex 34:ssa oli laitettu 65 tyhjäkäyntisuutin, jolloin tyhjäkäynti tuli jollaintapaa säädettäväksi vasta 3,5-4 kierrosta rikastin ruuvia auki kääntämällä.

Nykyään 55 suutin ja pysyy tehdasasetusten rajoissa.

 

Kaasuläpän akselin väljyyden ja imuvuodon korjasin (testimielessä päähänpistona) pyöräyttämällä parikierrosta alumiinifoliota akselin teflonholkin ympärille. Holkki pysyy taas pesässä kiinni ja akselin liukupinta oikeassa välissä. Eikös nää suunniteltukkin keittiöolosuhteissa korjattaviksi. :)

Link to comment
Guest Kammi

Itsellä samantapainen ongelma omassa 1300 -73 ikuisuusprojektissani, mutta tyhjäkäynti on täysin kateissa (tottelee kyllä hyvin ryyppyä ja kaasupoljinta) eikä säädöillä mitään vaikutusta. Väliin vika hetkeksi katosi, mutta tuli takaisin. Puhdistus, korjausarja tai uusi tyhjäkäynnin solenoidi ei ole auttanut, joten uusi kaasari pitäisi hommata, jos sillä vaikka taas toimisi. Kaikki oleelliset osat ovat alkuperäisiä, joten sellaisia yhteensopivuusongelmia ei pitäisi olla.

 

Onko noilla uusilla 30/31 kaasareilla eri (tasoisia) valmistajia? Nettiä selatessa löytyi seuraava halvalla:

https://www.skruvat.fi/Kaasutin-P209194.aspx

 

Vai kannattaako suosiolla vaan tilata Aircooledista ettei tule jotain kiinanpaskaa ostettua?

 

Ja tuli vielä mieleen, että tuossa kun on se alipainesäätö, niin miten systeemin toimintakunnon voi parhaiten selvittää? Voisiko sen viallisella toiminnalla olla noin suurta vaikutusta tyhjäkäyntiin?

Itse tilasin aircooledilta ja kerronpa kokemuksia, kun saan härpäkkeen paikalleen viikonloppuna.  

 

Hintahan noissa on houkutteleva, mutta jos nuo on niinkin herkkiä kapistuksia, niin ei isoa heittoa valmistuksessa tartte olla ja käsissä onkin romua - kokemusta noista tarvikkeista ei tosin ei ole, että tämä sillä vakavuudella.

Link to comment
Guest Kammi

Uusi kaasari paikallaan tyhjäkäynti säätyy hienosti, mutta nyt nykii kiihdyttäessä.

 

Muuten onko hyvää kikkaa miten se kaasarin taemman mutterin saa kunnolla kiristettyä, kun ei sinne mahdu oikein mikään avain.

Link to comment

Uusi kaasari paikallaan tyhjäkäynti säätyy hienosti, mutta nyt nykii kiihdyttäessä.

 

Muuten onko hyvää kikkaa miten se kaasarin taemman mutterin saa kunnolla kiristettyä, kun ei sinne mahdu oikein mikään avain.

Nykiminen johtuu yleensä sytkäpuolelta, mutterikikoista paras lienee M8 jatkomutteri keskeltä poikki niin siitä saa 2 kpl 11mm kannalla olevaa mutteria.

Link to comment

Uusi kaasari paikallaan tyhjäkäynti säätyy hienosti, mutta nyt nykii kiihdyttäessä.

 

Muuten onko hyvää kikkaa miten se kaasarin taemman mutterin saa kunnolla kiristettyä, kun ei sinne mahdu oikein mikään avain.

 

Taikka sitten tekee yhdestä 13mm lenkistä semmoisen L-muotoisen erikoisavaimen...

Link to comment

Taikka sitten tekee yhdestä 13mm lenkistä semmoisen L-muotoisen erikoisavaimen...

tää pelaa 34 pictin kanssa muttei 30 pictin, ei oo niin ohutkehästä lenkkiavainta olemassakaan et mahtui hyvin 13mm mutterin kanssa.

Link to comment

Jos merkkaa ajoituksen ja nappaa virranjakajan ja puolan irti niin mahtuu paljon paremmin? Ja miulla mahtui kyllä tavan ohutkehäinen lenkkiavain 30pict-1:n kanssa mutta se oli 2-reikä-imariin, olisiko siinä sitten enemmän tilaa kun 1-reikäimarissa.

Link to comment

Tyhjäkäyntikanava tukossa (lähes) mahdoton saada puhdistettua.

Eihän näissä vaan ole kyse tyhjäkäyntisuuttimen mystisestä "litistymis"-ilmiöstä. Luin tästä joskus sambasta ja itsellekin nyttemmin tuttu asia: Eli jos 31 pict 4 kaasarin tyhjäkäyntisuutin on yhdenkin kerran kiristetty liian tiukkaan, jotain menee viduiksi eikä polttoaine enää kulje. Suuttimen vaihto ei auta.

Se mikä auttaa on että suutinta pyörittää sopivasti "löysälle", esim. 1/8 tai 1/2 kierrosta. Voila, taas toimii ja seokset on kohdallaan. Jotkut laittavat jotain tiivistettä että suutin pysyy liikkumatta, itsekin laitan vähän teflonteippiä ihan kierteen loppupäähän.

Tyhjäkäyntisuutin sojottaa 31-4 kaasarissa taaksepäin, hieman viistoon apukartanlukijan puolelle (messinkinen kuusiokanta ruuviuralla, sijaitsee kaasarin yläosassa).

 

Mulla kerääntyy aina välillä sikaflexin näköistä tököttiä kaasariin ja tyhjäkäynti häviää (E85 ehkä liottaa letkuja tms.). Tämä kökkö kerääntyy aina tyhjäkäyntisuuttimeen ja siitä voisi ehkä päätellä että se on tyhjäkäyntipuolen ahtain kohta..?

 

Muuten 31-4 ehdottomasti parhaiten toimiva kaasari mitä itsellä on ollut.

Link to comment
  • 2 months later...
Guest Firelake

Tuli ostettua uusi Brosolin h30/31 kaasari Neoretrosta. Enpä kiinnittänyt huomiota, mutta noissa onkin kiinni adapteri valmiina eikä siten sovi suoraan oman auton 1300 koneen imusarjaan. Tarkoitettu paketin mukaan 1600 koneelle. Eikö adapteri ole kuitenkin poistettavissa ja kaasari on muuten sopiva 1300 koneelle?

Edited by Firelake
Link to comment
Guest Firelake

Nonniin, sinnehän se sopi adapterilaipan poistamalla ja tyhjäkäyntikin löytyi... tosin vain siihen asti, kun bensapumppu sanoi itsensä irti eikä ole enää mitään käyntiä. Mikälie sillekin tuli... no mutta vaihtoon vaan.

Link to comment

Nonniin, sinnehän se sopi adapterilaipan poistamalla ja tyhjäkäyntikin löytyi... tosin vain siihen asti, kun bensapumppu sanoi itsensä irti eikä ole enää mitään käyntiä. Mikälie sillekin tuli... no mutta vaihtoon vaan.

Bensa loppu?

 

Joskus kauan seisoneet pumput tekee jonkun sortin hydrolukon jos ei saa tarpeeksi ainetta tankista ja lakkaavat toimimasta. tähän kun vielä yhdistetään se että perä on koneen takaisin laiton takia normaalia korkeammalla niin soppa valmis. Eli koeta nyt ekaksi laittaa lisää ainetta tankkiin ja keula perää korkeammalle.

Link to comment
Guest Firelake

Kiitos vinkistä. Laitoin kyllä bensaa lisää varmuuden vuoksi, kun epäilin itsekin aluksi bensan loppuneen. Sitä siis on ja konehan ei ole ollut irti tai perä ylhäällä. Bensaa tulee pumpulle asti ihan hyvin, mutta hirveellä sahaamisella saa vain pienen lirun kaasuttajalle menevään letkuun.

Link to comment

Kiitos vinkistä. Laitoin kyllä bensaa lisää varmuuden vuoksi, kun epäilin itsekin aluksi bensan loppuneen. Sitä siis on ja konehan ei ole ollut irti tai perä ylhäällä. Bensaa tulee pumpulle asti ihan hyvin, mutta hirveellä sahaamisella saa vain pienen lirun kaasuttajalle menevään letkuun.

Joissain alkuperäisissä pumpuissa on myös suodatin itse pumpussa eli senkin voi tietty tarkistaa ennen kuin uuden vaihtaa tilalle. Uddetkaan ei hävyttömän hintaisia ole eli uutta vain tilaukseen jos ei edellä mainitut auta.

Link to comment

Milläköhän suuttimilla kannattais lähteä säätämään kun kone on 1776, scat c35, kärmes, nurkka brosolit 40-44eis. Nyt paikoillaan 60 tyhjät, 140pääsuutin. Sais uuden moottorin säätöihin..

 

Löytyy myös 55-65tyhjäkäynnit ja lisäksi 155 pääsuuttimet

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...