Jump to content

tulli perkele!


Guest ritariässä

Recommended Posts

Guest ritariässä

tuli ilmoitus et tullissa olis jälleen tavaraa noudettavana, aattelin et siellä on se noin 50 paunan painoinen paketti ja tukka putkella satamaa kohti...

 

perillä ootti yllätys, olikin toinen paketti jota en vielä edes oottanut saapuvaksi. tullivirkailija (nainen) nosti pöydälle paketin jossa oli rahtikuluineen noin 40 euron käytetyt osat usasta. ei muuta kuin pyynnöstä pakettia avaamaan. tavara oli mitä pitikin ja aattelin et homma selvä ja morjesta.

 

sit tullivirkailija alko peräämään kuittia, mä siihen et tuossahan noi on pahvilaatikon kannessa parissa kohtaa ne summat ja lähetyskulut. täti sanoo et ei kelpaa, minä siihen, et miksi kun on kelvannut ennenkin jne... täti sanoo vaan et kuitti pitää olla ja jauho sama lausetta naama punasena.

 

sit pyysin paikalle toista tullihenkilöä ja jäin odottelemaan noin 10 minuutiksi ja selitin (ilmeisesti joku osastopomo tms) samat ja vähän muutakin ihan (vielä) rauhalliseen sävyyn.

 

täti selittää väliin, ostokuitti pitää olla jne...

 

paketissa oleva tavara oli käytettyä ja sen näköistä ettei siitä kukaan muukaan olis sen enempää maksanut mitä mie ja sit tämä kuitti pitää olla henkilö alko naputtaa et toi tuote voi hyvinkin olla moninkertaisesti sen arvoinen mitä papereissa lukee.

 

sanoin siihen, et epäiletkö mua tullipetoksesta ja vastas naama punaisena, et ei. isompi tullikiho kattelee jo nolona pitkin lattioita ja täti vääntää sama virttä, kuitti pitää olla.

 

sit alan kyseleen et millanen kuitti se sitten on virallinen ja pakettissa olevat laput kumoava. ja yllätys yllätys pelkkä sähköpostikeskustelu riitttää tuotteen oikean ja virallisen arvon määrittämiseen. mä sanoin siihen perään, et eihän siin oo mitään järkee kun mä pysyn muokkaamaan sähköpostin ennen tulliin lähettämistä ihan sellaiseksi kuin haluan ja tullipomo kattelee yhä vaivautuneemmin mun ja lattian välistä ilmatilaa ja tullitäti höpisee vääristä lähetysarvoista paketeiden kyljissä jne... kysäsen taas et syytätkö tullipetoksen yrityksestä ja vastaa heti et ei. siihen mä et miksi sä sit tuot tuon arvoasian esille joka toisessa lausessa kuitti pitää olla lauseen jälkeen ja on hiljaa.

 

sit mä siihen et luetaanko täs firmassa sähköpostit reaaliajassa vai parin päivän viiveellä ja vastattiin et niin nopsaan kun huomataan. kysyin, voinko käydä lähettämässä teille (tulli) sähköpostikeskustelun jonka kävin myyjän kaa ja saan tavarat heti mukaan kun saavun vaikka esim tunnin päästä takaisin. luvattiin et onnistuu.

 

näin tein ja palatessani tullitäti oli jo sähköpostitulosteet kourassa vastassa ja sanoi et ei näihin paketin merkintöihin voi luottaa, monesti ne on vakuutuskorvausten takia kirjattu yläkanttiin. mä olin siin et täh! ja oli heti pakko kysyy et onko aina tulliin lähetetty sähköpostikopio virallisempi dokumentti vaikka itse paketissa lukis hintatiedot moninkertaisena verrattuna sähköpostista ilmeneviin lukuihin ja vastaus oli selkee kyllä.

 

allekirjoitus paperiin ja paketti kainaloon ilman tullimaksuja.

 

ihme touhua, mut saakoot jatkossa sitä mitä pyytävät! niin ja nainen ainakin näytti jo sen ikäiseltä et kuukautiskierron piikkiin tätä ei voi laittaa.

 

ja kukaanhan ei nyt ymmärrä mistä tässä on kyse, eihän:)

Link to comment
ihme touhua, mut saakoot jatkossa sitä mitä pyytävät! niin ja nainen ainakin näytti jo sen ikäiseltä et kuukautiskierron piikkiin tätä ei voi laittaa.

 

ja kukaanhan ei nyt ymmärrä mistä tässä on kyse, eihän:)

 

Hehe!

Otan osaa verenpaineesi takia, mutta tuostahan opittiin heti jotain jota voi hyvin käyttää jatkossa...

Link to comment

Ai wittu, oikein innolla odotan mitä ne keksii meikän pop-out ikkunoista, jotka on vaihdettu 50 vuotta vanhaan nopeusmittariin, jonka sain vaihdossa tuulilasinpyyhkijänmoottoriin ja koneistoon. Siinäpähän tullaavat. Pitää varmaan käydä sähköpostikeskustelut sitä ennen valmiiks...

Link to comment
Ai wittu, oikein innolla odotan mitä ne keksii meikän pop-out ikkunoista, jotka on vaihdettu 50 vuotta vanhaan nopeusmittariin, jonka sain vaihdossa tuulilasinpyyhkijänmoottoriin ja koneistoon. Siinäpähän tullaavat. Pitää varmaan käydä sähköpostikeskustelut sitä ennen valmiiks...

 

Heh. Ai sinnekö se mun entinen mittari nyt meni.. ;) Pieni korjaus... Se mittari on 54 vuotta... :D

Link to comment
Guest ritariässä
Eiköhän ole ihan normaali käytäntö, että lähettäjän pakettiin laittamilla tiedoilla ei ole paljoa painoarvoa?

 

kummasti nekin niit kiinnostaa, kerran yks tullissa yritti vääntää kuitissa näkyvää ykköstä huonosti piirretyksi kakkoseksi ihan vakavalla naamalla.

 

jatkossa mul on sähkärin kautta saatu "tarjous" mukana tullissa asioidessa:)

Link to comment

Kun minun 57 vuotta vanha mittari saapui jenkeistä niin siihen oli merkattu "Gift", (yksityiseltä ostettuna). Virkailua täti alkoi kysellä tavaran arvoa ja sanoin vissiin että sen arvo oli 150e muistaakseni. Jotain urputti siitä mutta sanoin että olin saanut sen kaverilta jenkeistä. Ei tullu siitäkään tullia..

Link to comment

Mulla ei Helsingin tullin täti-ihminen suostunut uskomaan muutaman Bangkokista peräisin olevan Vespan osan arvoksi vain sataa euroa. Kuitteihin saa sielläpäin kuulemma minkä arvon haluaa.

Eikä kuulemma (joulun tienoilla tämä) kukaan anna sadan euron arvoisia lahjoja... Ei se kyllä halunnut edes kurkistaa paketin sisään.

Link to comment

Joo, munkin mielestä tää on ihan käsittämätöntä.

 

Faktahan on, että 90% kaikista maahan saapuvista paketeista on lahjoja arvosta riippumatta, eikö niin? Tai ainakin niin tuntuisi 90% tavaroiden vastaanottajista tullissa ainakin väittävän.

 

Yksikään tullin virkamies ei varmaan siksi kehtaa epäillä "rehellistä" ja onnetonta pientä VW-harrastajaa vilpistä, kun ei niillä ole kuin sahanjauhoa päässä ja ovat muutenkin pönttöjä.

 

Haloo...

 

Jos joka toinen yrittää kusettaa rajalla tullimiestä ja joka kolmas kehuskelee sillä pitkin baareja, kyliä ja VW-palstoja, niin onko ihme jos katsotaan kieroon, kun se "käsittämättömästi" jäi kiinni ja sitten tuottaa hankaluuksia rajalla se yksi aidostikin parin euron arvoinen paketti??

 

Voin kyllä kertoa, että mikä oikeasti vituttaa.

 

Se vituttaa, kun ostaa jenkeistä 1000 taalan VW-osan, maksaa siitä täysin oikein rahdin, tullit ja alvit. Sitten huomaa sen olevan viallinen. Ei kannata lähettää osaa takaisin kustannusten vuoksi. No, toimittaja lupaa lähettää uuden ja näin tapahtuukin.

 

Tullissa viallisen tilalle tuleva osa tullataan uudellen ja siitä maksetaan toistamiseen alvi. Ei käy selitykset, ei mussutukset, että on muka viallisen tilalle tullutta. Tuotteella on arvo, jonka mukaan se tullataan ja siitä maksetaan alv. Rehellinen osakauppias ilmoittaa oikean arvon tullille, 1000 taalaa ja maksaa kiltisti maksut uudelleen.

 

1000 taalan osa on tässä vaiheessa tullut maksamaan osakauppiaalle paljon enemmän, kuin mitä kate siitä missään vaiheessa on ollut.

 

Tulli hymyilee, valtio hymyilee, asiakas hymyilee ja osakauppias voi jälleen olla tyytyväinen yhden tilauksen onnistuneesta toimituksesta.

Link to comment
Guest Mikko S

Takuuasiassa sen tavaran voi lähettää takas tullipostin kautta ja sieltä saa sellaiset dokumentit, että korvaavalle palikalle ei tule mitään maksuja. Varmaan osaavat kertoa enemmän tullissa.

Link to comment
Eiköhän ole ihan normaali käytäntö, että lähettäjän pakettiin laittamilla tiedoilla ei ole paljoa painoarvoa?

 

Ketsa ja Tomppa on oikeessa...

Postitullissa maahan EU:n ulkopuolelta tulevat paketit tarkastetaan arvon ja sisällön osalta asiaan perehtyneiden ihmisten taholta... totuus on, että useassa paketissa... jopa yrityksestä yksityiselle lähetetyssä ... on merkintä "gift" tai arvo on merkitty mahdollisimman pieneksi , jotta paketti menisi tullivapaaksi ja tulisi suoraan kotiin.

Jotkut nettikaupat mainostavat mahdollisuutta pakettikorttiin saada haluamansa merkinnät, tai suostuvat asiakkaan toiveisiin ja merkitsevät pakettiin matalan arvon.

Ei siis ole ihme että "gift" merkintä on menettänyt merkitystään ja joka tapauksessa lahjana lähetetyn paketin arvoraja on 45e. Arvoltaan ylimenevät paketit tullataan ja verotetaan "gift" merkinnästä huolimatta.

 

Asiaa laajemmin ajateltuna tullit ja verot kannetaan Suomalaisten kauppiaitten hyväksi, vaikkei suoranaisesti... niin epäsuorasti... Tämä tapahtuu sillä, että jollei tulleja ja veroja olisi... suurin osa tavaroista tilattaisiin ulkomailta, jossa tavaran hinta pienempi, eikä kukaan enään olisi kiinnostunut täällä hyörivien, elääkseen osiakauppaavien tuotteista....

Eli tullien ja verojen kanto turvaa yrittäjienkin toimeentuloa saattamalla hinnat jonkinlaiseen tasapainoon.. tottakai valtiokin siitä hyötyy... mutta hyötyyhän moni kansalainen taas valtiosta... lapsilisät.. peruspalvelut... kaikki valtion meille suomat ilmaiset palvelut??

Ja mitä tulee "käytettyihin"tavaroihin.. Tavaralla on arvo ... käytettynäkin.. ja postitullissa halutaan varmistaa niin asiakkaan kuin valtionkin etu... pyytämällä laskua... visa-tositetta... sähköitsesuoritettua rahansiirtotositetta... Johonkin sen arvon pitää perustua.. Ja useammat täällä tietää että "käyttetty ja vanha" tavara saattaa olla yllättävän arvokas... harvinaisuuden tai jonkin muun syyn takia.. esim keräilyesineet....

 

Ei kukaan meistä haluaisi mitään ylimääräisiä maksaa... en mäkään pidä esim juuri tulleesta veromätkystä... tai sakoista joita on tullu... ja ehkä tuleekin ;) ... mutta maksettava ne on... ja jos haluaa sujuvan helpon postitulli käynnin... varaa laskun mukaan... tai muun luotettavan tositteen... Siellä on asiakasta työkseen palveleva henkilökunta, jonka toiminta perustuu lakeihin... eli muutoksista kannattaa puhua purnata eduskuntavaalien aikaan omalle kansanedustajalle... eikait se tulli tai tullivirkailija niitä lakeja ja veroja säädä ja muuta!!

 

Hauskaan kevään odotusta lukijoille ja tälle mielenkiintoiselle keskustelulle ;) !

 

G

Link to comment

Mä ostin jenkkilästä "jjotain". Tuote oli virheellinen, tässä tapauksessa väärin mitoitettu. Soitin tulliin ja kerroin että lähetän tuotteen takaisin ja kysyin että miten menetellään. Mulle kerrottiin toimintatapa ja että kun on alkuperäiset ostotositteet ja lähetetystä tuotteesta asianmukaiset paperit, niin uudet saa sitten vain noutaa kun ilmestyy. Näin meneteltiin ja kellään ei ollut mitään valittamista. Tuote oli tässä tapauksessa niin arvokas, että hyllyyn jättäminen ei olisi ollut vaihtoehto. Halpoja tavaroita ei kannata rahdin takia palautella.

 

Tulli on varmasti jo kuullut kaikki naurettavat "gift" selitykset sun muut, että on helpompaa toimia siten kun he ehdottavat, ilman hampaiden kiristystä ja avautumista jossain nettipalstoilla.

Link to comment
Guest fastghia
... ja jos haluaa sujuvan helpon postitulli käynnin... varaa laskun mukaan... tai muun luotettavan tositteen... Siellä on asiakasta työkseen palveleva henkilökunta, jonka toiminta perustuu lakeihin... eli muutoksista kannattaa puhua purnata eduskuntavaalien aikaan omalle kansanedustajalle... eikait se tulli tai tullivirkailija niitä lakeja ja veroja säädä ja muuta!!

 

Kuten edellä kynyt ilmi, ei aina ole oikein helppoa tuo tositteen keksiminen. Tosin tulli on tässä asiassa joustava ja esim. tuloste ebay-huutokaupasta tai paypal-maksusta toimii - tai sähköpostiliikenne :)

 

Tullivirkailija ei säädä lakeja, mutta hänellä on yllättävän suuri valta tulkita niitä yksittäistapauksissa. Ja he ovat kaikki ihmisiä ... ;)

Link to comment

... Ja vaikkei moni täällä usko... usein joustavuus ja tulkinta tulee asiakkaan eduksi ;) !

Omalla varautumisella asiat sujuu... tositteiden väärentäminen jne sähköpostikeplottelu aiheuttaa vähänpäästä sen ettei ne enään kelpaa... sitten asiat taas vähän hankaloituu .. . siin ajateltavaa sitä harkitseville...

Link to comment

Joo, eilen saapui vihdoin maahan kontti jossa oli Amerikkalaiselta sponsoriltani toimitetut auton kyljet. Kahdessa järkyttävässä pahvilaatikossa oli auton takakyljet ovesta takalamppuun ja etulokarit. Tavaroiden arvo oikeasti ostettuna jotakuinkin 2000€. Noi rojut oli siis sponssitavaraa joista olin maksanut vain rahdit lähettäjältä jenkkipään rahtiterminaaliin, summa about 160€. Tuosta rahtimaksusta oli vain paypal kuitti. Olin siis varautunut selittelemään ja toimittamaan lisäinfoa. Noh, yllätyksekseni kaikki sujuikin taas tosi helposti ja nopeasti. Tavarat oli noutovalmiina kello 1600 eikä tulli vaatinut mitään lisäselvityksiä. Noi roippeet oli oikeasti ilmaisia mutta ilmoitin niiden maksaneen sen jenkkien sisäisen rahdin verran. Itse olen ainakin saanut aina ihan reilua palvelua tullin puolelta. Paypal kuitti on käynyt kaikkiin viimeisen 4 vuoden aikana tulleisiin tullattuihin tavaroihini. Ymmärrän kyllä että kuution kokoinen laatikko jossa lukee että gift from Ron Lummus Racing tai jotain vastaavaa, saattaa herättää tullin epäilykset

 

Mika

Link to comment
Postilokero Tallinnasta ja hakee sieltä rojut laivalla... laivalippujen hinta hukkuu helposti muuhun "oheistoimintaan" laivalla.. :D

 

Jan

 

Tallinnassa ei ole tullia?

 

t. Mika

 

EU:n ulkopuolelta tulevista tavaroista kannetaan tullia koko EU:n alueella... mm Viro... ALV saattaa siel olla edukkaampi..

Link to comment
Guest ritariässä

tällä kertaa "tullihuijaukseni" kohteena oli kaksi paskaista ja homeista kuplan verhousosaa jotka oli ostettu sambasta ja tavarat tuli samalla arvolla paperiin merkattuna mitä ne oikeesti maksoi. rivien välistä näki ettei tullimuori uskonut ko osien olevan niin halpoja., muttei sitä ääneen myöskään myöntänyt. otti pattiin kun tuotteet oli oikeesti alle tullausrajan jne... toimittamani sähköpostiliite esitti samat summat mitkä oli ko paketissa näkyvissä. kun tekivät tullissa asian vaikeaksi, kyselin sitten tarkemmin mitkä ja miten sit todetaan tavaran "oikea" arvo.

 

kiitän kuitenkin tullia kun kertoivat uudesta porsaan reijästä mulle.

 

nii ja miks piti osta kaks homeista osaa, toisessa kun sattu oleen yks jenkkikuplaan kuuluva orkkistarra mint kuntoisena.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...