SePi Posted December 17, 2016 Author Posted December 17, 2016 Irroitettava tai saranoitu yläputki vois olla kätevä. On kyllä varmasti hankala päästä muuten tuonne :D Älkääpä pojat meikäläisen ketteryyttä nyt aliarvioiko. Tossahan on monta putkea helpottamassa kiipeilyä ja vaikka tuo etupää jää turhan korkeaksi, niin sivuputkilinjan korkeutta ei oo milleissä määrätty missään. Siinä viisikin senttiä tekee ihmeitä. Ratti ei saa olla kovin iso ja sen vuoksi jätin jo nopeutetun ohjauksen ostamatta. Ja koska tuo kulkupeli on sään kestävää mallia, niin penkille saa astua ;-) Mä luulen, että kyytiin pääseminen on pienimpiä huolia ton kanssa kuljettaessa... Quote
-Alex- Posted December 17, 2016 Posted December 17, 2016 Nyt tulee väkisinkin mieleen uusin Grand Tour, jossa kolmikolla (Clarkson, Hammond, May) oli pienet avoautot allaan...luonnollisesti jollain heistä oli vähän erikoisempi auto, ei ovia, ei kattoa, irroittettava ratti jne. Kyllähän siitä huumoria revittiin :) Quote
SePi Posted December 19, 2016 Author Posted December 19, 2016 (edited) Nyt on persauskin saamassa sopivasti kiiltoa. Made in USA, Francen kautta tosin. Olis Marteliuskin tehny, mutta kolminkertaiseen hintaan Edited December 19, 2016 by SePi Quote
SePi Posted December 20, 2016 Author Posted December 20, 2016 Mutta takas maanpinnalle ja o..d..o..t..t..e..l..e..m..a..a..n... kunnes hitsarit palaavat pekkasiltaan ja kinkkua mahat täynnä. Eli todellinen projektin tilanne näyttää tältä: Eli kaikki työt mitä aikoo viikossa - kahdessa teettää ulkopuolisilla vie kuukauden tai kaksi. Quote
tolvana Posted December 20, 2016 Posted December 20, 2016 Lämmittää tommonen pakohuutaja mukavasti tuplien imareita,bensat kiehuu ilman eristeitä mun kirwassa. Quote
SePi Posted December 23, 2016 Author Posted December 23, 2016 Kovia paketteja hyllylle purettuna jo aaton aattona! En sitten malttanu olla purkamatta moottoria. Päittäisvälystä ei juuri tunnu, joten kone on kunnossa tai sitten laakerit jotain tönkköä paskaa täynnä. No avattava se on kumminkin. Olin tietoinen, Tolvana noiden bajaputkien tuomista lämpöongelmista. Alkuun ne ei varmaan haittaa kun tää kulkupeli pitää katsastaa virittämättömänä, eli ihan originaalin/vastaavan imusarjan kautta. Mutta myöhemminkään ei tuottane ongelmia laittaa nättejä lämpösuojia kansien päällys pelleistä. Niissähän on jo ruuvikierteetkin valmiina. 2 Quote
SePi Posted December 27, 2016 Author Posted December 27, 2016 Koneesta löytyi ne tavalliset vammat, eli vain yhden pytyn kohdalla kansi oli vailla halkeamia. Koska Trafi edellyttää penkin kiinnittyvän paikoilleen alkuperäisillä rustingeilla, mahdollisimman matala stanssi perseen kohdalla olisi saatava aikaseksi muuten. Niinpä nettibongailut menevät alumiinisten suuntaan. Tuskin tällä koskaan satoja kilometrejä taivalletaan kerrallaan. Hmmm... värikin taitaa osua kohdilleen tyylistä puhumattakaan Quote
metake Posted December 27, 2016 Posted December 27, 2016 Niinpä nettibongailut menevät alumiinisten suuntaan. Kotimainen mittatilausvaihtoehto: https://www.facebook.com/pg/Toommy-Design-726316314161770/photos/?ref=page_internal 1 Quote
jori Posted December 27, 2016 Posted December 27, 2016 Mitenkäs kun yhteystiedot menee ton mukaan puolan suuntaan? Onko tää puolalainen kaveri suomessa? Quote
SePi Posted December 27, 2016 Author Posted December 27, 2016 Näyttää menevän niin, että turha näitä on jaaritella, jos joku asia on kallossa aiheuttanu kolahduksen. Niinpä punnan edullisempaa kurssia muka seuraten, seuraavat paketit tulevat Britanniasta 3 Quote
SePi Posted December 31, 2016 Author Posted December 31, 2016 Olis tohon halkasuun ollu varmaan omakin työkalu, mutta varovasti ottaen tuolla raidetankojen avaajallakin onnistui. Maanantaina palikat menee koneistajalle putsattavaksi ja tarkastettavaksi. Sitten vaan sopivia osia tilaamaan. Jospa alakerta oliskin riittävän hyvässä kuosissa, niin pääsis mäntä/putki/kansi hankinnoilla. Minkäänlaista vammaa ei ainakaa tullut purkaessa vastaan, eli edellisestä remontista ei ole varmaan kovin montaa maapallollista kierretty 1 Quote
SePi Posted January 4, 2017 Author Posted January 4, 2017 Nää on kyllä oikeestikin nätit ja yllättävän kevyet. Toivottavasti sattuu ET:t kohdilleen sisäpuolelta. Täytyy ettiä sopivia tulppia noiden 114 jaollisten reikien tukkeeksi. Koneistaja soitteli, että kampura on virheettömän suora ja laakerilinjalle ei tarvii tehä minkäänlaista kairausta. No siltä ne sisäkalut kyllä näyttikin. Todennäköisesti edellisestä rempasta ei oo hirveen kauan ja se on tehty hyvin. Huomenna lähtee uudet laakerit ja muut tarvittavat rattaat sekä kikkareet tilaukseen. Seuraavaksi tehdään soodapuhallus ja sprii pinnoitus, sekä full flow kampikammioon. Uudet pytyt ja kannet tulee muutaman viikon sisällä ja long block saattaa valmistua jo näille lumille. Mutta missä viipyy runko...? Oliskohan jollain lainaksi 8-tapitusohjuria ja neuvoa, mistä löytyy hyvät tapit? Ihan varmuuden vuoksi vaan, jos joskus joku tolla yrittäis vaikka suditella... 3 Quote
tolvana Posted January 4, 2017 Posted January 4, 2017 Muutama edellinen kasitapitettu on ollu kii vaan seitsemän tapin voimin kun viimeisestä näkyy tuskin puolta reikää...suosittelen käyttämään vauhtipyörää jiginä niin tulee pari. Quote
P_Valtonen Posted January 4, 2017 Posted January 4, 2017 (edited) Oliskohan jollain lainaksi 8-tapitusohjuria ja neuvoa, mistä löytyy hyvät tapit? Ihan varmuuden vuoksi vaan, jos joskus joku tolla yrittäis vaikka suditella... Et sää vakio koneessa noita tarvia :) Jos varuiksi tarviat, niin maksa mielummin 50-100e koneistajalle, nii ei tarvia itte harjotella. Paikalline koneistamo käyttää materiaalina DSL koneen kertakäyttösiä kannen pultteja. Sorvin kautta ja hyvä tulee Edited January 4, 2017 by P_Valtonen Quote
SePi Posted January 4, 2017 Author Posted January 4, 2017 Et sää vakio koneessa noita tarvia :) Jos varuiksi tarviat, niin maksa mielummin 50-100e koneistajalle, nii ei tarvia itte harjotella. Paikalline koneistamo käyttää materiaalina DSL koneen kertakäyttösiä kannen pultteja. Sorvin kautta ja hyvä tulee Joo koneistaja tekee (jos tekee) työt ilman muuta, mä porailen AEG:llä puuta ja peltiä. Ihan vaan olis vastaisuuden varalle tehty, jos tota konetta joku joskus sattuisi virittelemään ;-) Siis jotain tällaista ohjuria olisin kyselly. Voihan se olla turhaa maksimointia, kun tuo valmis himmeli on kuitenkin aika kevyt - toivottavasti Quote
P_Valtonen Posted January 5, 2017 Posted January 5, 2017 Jos haluat, niin voin lainata tuon jigin. Tuo takas kun roplataan lohkosi kanavat. Kelpaako? Quote
SePi Posted January 10, 2017 Author Posted January 10, 2017 (edited) Kirkeyn alu-reikäteema jatkuu myös kropan etupuolella. Huomenna menee mun deadline rungon hitsauksen suhteen umpeen ja käyn hakemassa osat pois - jos ei oo todella luvassa pariin päivään oikeita tapahtumia. En tinkiny edes ilmasta työtä tai vastaavaa, mutta kaksi kuukautta on menny vailla mitään edistystä. Hienoja osia saapuilee talliin, pääsispä jo kokoamaan... Edited January 10, 2017 by SePi 1 Quote
SePi Posted January 14, 2017 Author Posted January 14, 2017 Eihän tässä mitään järkeä ole, mutta kampikammion puolikkaat näyttivät jotenkin kuuluvan eri autoon, kuin mun tavoitteena oleva himmeli. Siispä putsaus ja harjaus käyntiin ja hetken päästä alkoi näyttää paremmalle. Varmaan mattapintaisesta alumiinista lämpö poistuisi paremmin, mutta jospa sinoli käsittely pitäis silti kyljet kiillotettuina kun ne näyttää harakan silmiin houkuttelevammalta. Quote
Hebster52 Posted January 14, 2017 Posted January 14, 2017 (edited) Lohkon puoliskot ovat magnesium lejeerinkiä. ;) 95% Mg 4% Al 1% Si Edited January 14, 2017 by Hebster52 Quote
SePi Posted January 14, 2017 Author Posted January 14, 2017 Lohkon puoliskot ovat magnesium lejeerinkiä. ;) 95% Mg 4% Al 1% Si Joo, magnesiumiahan nuo on ja tuo putsaus vaan lähti sattumalta liikkeelle. Kunhan pysyy siistinä, se riittää Quote
Hebster52 Posted January 15, 2017 Posted January 15, 2017 Magnesiumilla ominaisuus että tahtoo hapettua herkästi. Tuo Gibbs Brand suojaa. Muuttuu tosin harmaaksi. 1 Quote
SePi Posted January 24, 2017 Author Posted January 24, 2017 Vihdoinkin runko on kotitallissa ja peltien laitto voi alkaa Onneksi hitsaaja ei tiennyt, että olin hankkinut aftermarket napoleonin hatun ja fiksasi alkuperäisen paikoilleen! Ristimitta oli entisen keulan kanssa toista senttiä kadoksissa. Enää ei ole. Nyt pitäis saada hiekkapuhaltajan selkä kuntoon. Sama hemmo kamppaili viisysin kanssa puoli vuotta - luulin, tai ehkä enemmänkin toivon että sama ei toistuisi... 1 Quote
SePi Posted January 31, 2017 Author Posted January 31, 2017 Pohjapellit paikoillaan. Motonetin vaalea sinkki näyttää hyvältä - ja enteilee varmaan lopullistakin väriä Ilmeisesti, jos penkin kiinnityksen hoitais näillä raudoilla, vois ton keskitunnelissa olevan häkkyrän rälläköidä pois Ja tästähän se himmelin rakennus sitten lähtee etenemään, kunnon perustuksista 4 Quote
SePi Posted February 20, 2017 Author Posted February 20, 2017 (edited) Pohjapalkit on tehty ja niittimuttereilla paikoillaan Pientä mallailua mittasuhteiden näkemiseksi ja miten hirveet peltityöt todellisuudessa vielä on edessä. Ei pahat, mutta riittävästi Maavaraa on etupalkin alla nyt 15 - 16 senttiä ja se näyttää tältä: Edited February 20, 2017 by SePi 9 Quote
SePi Posted February 22, 2017 Author Posted February 22, 2017 Tänään oli aika laittaa pellit niin lähelle toisiaan kuin vaan voi. Joistain kohti istuvuus on täydellistä, ei muuta kuin saumaa. Ja sitten toisaalla puolen sentin raot, vaikka kaikki on linjassa - muodot ei vaan kohtaa. Mutta onneksi on pelti keksitty ja sopivilla suikaleilla tulee nätti... tai no pitäis ainakin yrittää Ja sitten tarvitaan mielikuvitusta täyttää nuo alareunat, kun lämpökoteloita ei oikeesti oo. Täytyy tehdä tukevat korvakkeet A pilarilinjansta alas ja noi sivupellit on oikeasti nätisti tuon palkin kanssa samassa korkeudessa. Siihen syntyy vaan uutta pohjaa, ettei kura roisku kintuille. Quote
Hebster52 Posted February 22, 2017 Posted February 22, 2017 Minä olisin tehny niin että toi putkipalkki olis menny A-tolpan alle ja sulkenu pohjalevyn ja palkin välisen raon pellillä... Quote
SePi Posted February 23, 2017 Author Posted February 23, 2017 (edited) Hebster, mä en haluis levittää pohjaa yhtään. Tallilla ei ollu kun paksua aaltopahvia, joten idea tulee vähän krouvisti esitettynä tosta mallailusta näkyviin. Tuohon kanttiin tulisi 45 asteen kulmassa 3 mm teräslevystä viisteet. Ne seurais tota taivutettua palkkia eteen saakka ja olis hitsattu palkin kulmaan. Pystyosa saranoiden alta olis sitten 2 - 3 miilistä levyä ja hitsattu tuohon viisteeseen kuvan mukaisesti. Mutta sanokaa, tuleeko riittävästi vahvuutta. Tosiasiassa tuon A pilarin viereen tulee putkikorin ensimmäinen pystyputki ja se kiinnittyy mm. noihin saranakohtiin laipoilla. Pystyputkien alapäät täytyy taivuttaa sen verran, että ne tukeutuu nätisti tohon reunapalkkiin. Tuo harmaa lokarin pelti kiinnittyy sitten sopivasti pokattuna ja hitsattuna tohon 3 mm viisteeseen, jolloin se näyttänee sujuvalta. I hope so... Edited February 23, 2017 by SePi Quote
Hebster52 Posted February 23, 2017 Posted February 23, 2017 Mulla näin: mutta mullahan on vähän erilainen häkkyrä. :) 1 Quote
SePi Posted February 23, 2017 Author Posted February 23, 2017 Nyt vähän selkeemmät kuvat: Sekä sangen askeettiset istuimet etsimässä paikkojaan 3 Quote
Tonii73 Posted February 23, 2017 Posted February 23, 2017 (edited) Tuonne taaksehan mahtuisi vielä toinen penkkirivi ;-). Tuliko "putkikori" etutolpille ja eturunkoon asti vai vain saranoille asti? Jos teet eteen asti niin eihän noilla pelti osille juuri mitään väliä, toimivat lähinnä koristeina. Ps. Tästä projektista innostuneena pilkoin yhden swingi pystärin "sevenesque" mittailua varten, katsotaan eteneekö ikinä mittailua pidemmälle. Edited February 23, 2017 by Tonii73 Quote
-Alex- Posted February 23, 2017 Posted February 23, 2017 Kyllä se tolpista ja eturungosta tuetaan, vai mitä sepi? AIkaisemmassakin hahmotelmassa oli tuettu. Katsastussetä tais vaatia etutolppien peltirakenteen säilytyksen? Quote
SePi Posted February 23, 2017 Author Posted February 23, 2017 Joo, se putkikori jatkuu etutolppien kautta eteen alas niihin puskurien tms kiinnikkeisiin saakka. Siellä ei muodoista enää niin väliä kun pellin alle jäävät. Huomenna käyn naapurikunnassa teettämässä sopivat leikkeet. Sitten taas Migatronic alkaa surrata Noihin alkuperäisiin piirustuksiin täytyy tehdä pystyputkien alareunoihin vähän mutkaa, koska tuo pohjalevy jää varsin kapeaksi. Ja se parantaa ulkonäköäkin Quote
Hebster52 Posted February 23, 2017 Posted February 23, 2017 Pohjalevy on kyllä kapea. Tässäkin tolpat pikkasen viistoss ylöspäin ja oviristikot kans.. :) 1 Quote
Jorrma Posted February 24, 2017 Posted February 24, 2017 Vaikeen näköset pallit näyttäs mun mielestä olevan, sivulirpakkeet rälläköisin ainakin pois. Quote
SePi Posted February 24, 2017 Author Posted February 24, 2017 Vaikeen näköset pallit näyttäs mun mielestä olevan, sivulirpakkeet rälläköisin ainakin pois. Ulkonäköhän nyt on tärkein, mutta nuo lirpakkeet kaappaa kainaloiden alta aika napakasti syliin, vähän niinkuin äitimuori aikoinaan kun tuli mellakoitua. Näihin penkkeihinhän on saatavissa pehmusteet, mutta sitten idea katoaa Quote
APO Posted February 24, 2017 Posted February 24, 2017 Ulkonäköhän nyt on tärkein, mutta nuo lirpakkeet kaappaa kainaloiden alta aika napakasti syliin, vähän niinkuin äitimuori aikoinaan kun tuli mellakoitua. Näihin penkkeihinhän on saatavissa pehmusteet, mutta sitten idea katoaa Kuhan et kovin kylmällä ajele, eturauhanen voi tykätä huonoa :) 1 Quote
SePi Posted February 26, 2017 Author Posted February 26, 2017 Nyt on pohjakehikko tehty ja tohon pääsee putkimies laittelemaan himmeliä. Takaosan rakennetta ja tarpeellisuutta pohdin, mutta eipä tuo ainakaan huonommaksi tullut. Huoltoaukko jää hyvin näkyviin ja eiköhän tuo kokonaispaino muutaman lisäkilon sietäne. Etuosa on myös heftattu kokoon, paitsi varapyöräkotelo. Se menee muutenkin muokattavaksi ja tässä vaiheessa paikoilleen hitsattuna vaan hankaloittaisi rakentamista. Quote
ARTO Posted February 26, 2017 Posted February 26, 2017 Tää on hieno projekti. Tässä vaiheessa näyttää kuin vyötärölinjan choppauksella saatais vielä vetävämän näköinen. Quote
SePi Posted March 4, 2017 Author Posted March 4, 2017 (edited) Viimeisen vuoden aikana suurimpia ajatustukoksia ja pähkäilyjä tuottanut pitkän kaaren taivutus sai jonkinlaisen simple man ratkaisun. Aamulla marssin K-rautaan ja mukaan löytyi 50 millinen viemäröintiputki. Pari U rautaa rojulaatikosta ja kuormaliina. Kun kojelaidan päähän syntyi sopivalle = ainoalle mahdolliselle reitille sopiva reikä, alkoi räikällä kiristäen ja mittanauhaa käyttäen kaaren vääntö. Koska kaari on yhtenevä taipumaltaan ja se asemoituu pohjaan nähden pyörittämällä niin, että moottorikin saadaan osin kaarien alle, oli puolen tunnin päästä mitattava tulos löytynyt. 2300 millin matkalla kaarta tulee 350 milliä. Onneksi pojalla on hyvä matikkapää ja hän saa laskea tuosta kaaren säteen. Voi sen joku nokkela täälläkin tehdä, sillä poika on työmatkalla ulkomailla... Ja vaikka säde olisi sentin pielessäkin, tällä vehkeellä ei ammuta kuurakettia Edited March 4, 2017 by SePi 4 Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.