Jump to content

VW KAR-7


SePi

Recommended Posts

Posted

Irroitettava tai saranoitu yläputki vois olla kätevä. On kyllä varmasti hankala päästä muuten tuonne :D

 

Älkääpä pojat meikäläisen ketteryyttä nyt aliarvioiko. Tossahan on monta putkea helpottamassa kiipeilyä ja vaikka tuo etupää jää turhan korkeaksi, niin sivuputkilinjan korkeutta ei oo milleissä määrätty missään. Siinä viisikin senttiä tekee ihmeitä. Ratti ei saa olla kovin iso ja sen vuoksi jätin jo nopeutetun ohjauksen ostamatta. Ja koska tuo kulkupeli on sään kestävää mallia, niin penkille saa astua ;-) Mä luulen, että kyytiin pääseminen on pienimpiä huolia ton kanssa kuljettaessa...

Posted

Nyt tulee väkisinkin mieleen uusin Grand Tour, jossa kolmikolla (Clarkson, Hammond, May) oli pienet avoautot allaan...luonnollisesti jollain heistä oli vähän erikoisempi auto, ei ovia, ei kattoa, irroittettava ratti jne. Kyllähän siitä huumoria revittiin :)

Posted (edited)

Nyt on persauskin saamassa sopivasti kiiltoa. Made in USA, Francen kautta tosin. Olis Marteliuskin tehny, mutta kolminkertaiseen hintaan

 

SP-386-294-M.jpg

Edited by SePi
Posted

Mutta takas maanpinnalle ja o..d..o..t..t..e..l..e..m..a..a..n... kunnes hitsarit palaavat pekkasiltaan ja kinkkua mahat täynnä. Eli todellinen projektin tilanne näyttää tältä:

 

IpWmbtzi9Q8-z4cBjM4aLVGp-k4WR47zrGow3w6x

 

Eli kaikki työt mitä aikoo viikossa - kahdessa teettää ulkopuolisilla vie kuukauden tai kaksi.

Posted

Kovia paketteja hyllylle purettuna jo aaton aattona!

 

B6djWaDU9yD2WOMP1kqwkwyPUzRPox9ulqFtifTY

 

En sitten malttanu olla purkamatta moottoria. Päittäisvälystä ei juuri tunnu, joten kone on kunnossa tai sitten laakerit jotain tönkköä paskaa täynnä. No avattava se on kumminkin. Olin tietoinen, Tolvana noiden bajaputkien tuomista lämpöongelmista. Alkuun ne ei varmaan haittaa kun tää kulkupeli pitää katsastaa virittämättömänä, eli ihan originaalin/vastaavan imusarjan kautta. Mutta myöhemminkään ei tuottane ongelmia laittaa nättejä lämpösuojia kansien päällys pelleistä. Niissähän on jo ruuvikierteetkin valmiina.

 

4rXxkGwwyvWpxygcOhgjS0C-6pjlEW8rv2LRI1dW

  • Like 2
Posted

Koneesta löytyi ne tavalliset vammat, eli vain yhden pytyn kohdalla kansi oli vailla halkeamia.

 

kNcYmjeCQPlkr0ZgRSMqIUdNkTNOxRwKAr5VqOSF

Koska Trafi edellyttää penkin kiinnittyvän paikoilleen alkuperäisillä rustingeilla, mahdollisimman matala stanssi perseen kohdalla olisi saatava aikaseksi muuten. Niinpä nettibongailut menevät alumiinisten suuntaan. Tuskin tällä koskaan satoja kilometrejä taivalletaan kerrallaan. Hmmm... värikin taitaa osua kohdilleen tyylistä puhumattakaan

Posted

Näyttää menevän niin, että turha näitä on jaaritella, jos joku asia on kallossa aiheuttanu kolahduksen. Niinpä punnan edullisempaa kurssia muka seuraten, seuraavat paketit tulevat Britanniasta

 

j_WJz14BDtx6MVoKZShppwKNZSdv4JCVz-x8mUro

  • Like 3
Posted

Olis tohon halkasuun ollu varmaan omakin työkalu, mutta varovasti ottaen tuolla raidetankojen avaajallakin onnistui.

 

Xv5VZnCfxBcsRgyB4pHlmmpVYbiZ2EsO8XvdRExv

 

Maanantaina palikat menee koneistajalle putsattavaksi ja tarkastettavaksi. Sitten vaan sopivia osia tilaamaan. Jospa alakerta oliskin riittävän hyvässä kuosissa, niin pääsis mäntä/putki/kansi hankinnoilla. Minkäänlaista vammaa ei ainakaa tullut purkaessa vastaan, eli edellisestä remontista ei ole varmaan kovin montaa maapallollista kierretty

 

19pEjfCXF3Sf23x70CWq5Ky5cqk7v41NufEf5Mrf

  • Like 1
Posted

Nää on kyllä oikeestikin nätit ja yllättävän kevyet. Toivottavasti sattuu ET:t kohdilleen sisäpuolelta. Täytyy ettiä sopivia tulppia noiden 114 jaollisten reikien tukkeeksi.

 

LSMPXfMPojoBChzkvg040efvHKKW9LcLkIXun8Kb

 

Koneistaja soitteli, että kampura on virheettömän suora ja laakerilinjalle ei tarvii tehä minkäänlaista kairausta. No siltä ne sisäkalut kyllä näyttikin. Todennäköisesti edellisestä rempasta ei oo hirveen kauan ja se on tehty hyvin. Huomenna lähtee uudet laakerit ja muut tarvittavat rattaat sekä kikkareet tilaukseen. Seuraavaksi tehdään soodapuhallus ja sprii pinnoitus, sekä full flow kampikammioon. Uudet pytyt ja kannet tulee muutaman viikon sisällä ja long block saattaa valmistua jo näille lumille. Mutta missä viipyy runko...?

 

Oliskohan jollain lainaksi 8-tapitusohjuria ja neuvoa, mistä löytyy hyvät tapit? Ihan varmuuden vuoksi vaan, jos joskus joku tolla yrittäis vaikka suditella...

  • Like 3
Posted

Muutama edellinen kasitapitettu on ollu kii vaan seitsemän tapin voimin kun viimeisestä näkyy tuskin puolta reikää...suosittelen käyttämään vauhtipyörää jiginä niin tulee pari.

Posted (edited)

Oliskohan jollain lainaksi 8-tapitusohjuria ja neuvoa, mistä löytyy hyvät tapit? Ihan varmuuden vuoksi vaan, jos joskus joku tolla yrittäis vaikka suditella...

Et sää vakio koneessa noita tarvia :)

Jos varuiksi tarviat, niin maksa mielummin 50-100e koneistajalle, nii ei tarvia itte harjotella.

Paikalline koneistamo käyttää materiaalina DSL koneen kertakäyttösiä kannen pultteja. Sorvin kautta ja hyvä tulee 

Edited by P_Valtonen
Posted

Et sää vakio koneessa noita tarvia :)

Jos varuiksi tarviat, niin maksa mielummin 50-100e koneistajalle, nii ei tarvia itte harjotella.

Paikalline koneistamo käyttää materiaalina DSL koneen kertakäyttösiä kannen pultteja. Sorvin kautta ja hyvä tulee 

Joo koneistaja tekee (jos tekee) työt ilman muuta, mä porailen AEG:llä puuta ja peltiä. Ihan vaan olis vastaisuuden varalle tehty, jos tota konetta joku joskus sattuisi virittelemään ;-) Siis jotain tällaista ohjuria olisin kyselly. Voihan se olla turhaa maksimointia, kun tuo valmis himmeli on kuitenkin aika kevyt - toivottavasti

Posted (edited)

Kirkeyn alu-reikäteema jatkuu myös kropan etupuolella. Huomenna menee mun deadline rungon hitsauksen suhteen umpeen ja käyn hakemassa osat pois - jos ei oo todella luvassa pariin päivään oikeita tapahtumia. En tinkiny edes ilmasta työtä tai vastaavaa, mutta kaksi kuukautta on menny vailla mitään edistystä.

Hienoja osia saapuilee talliin, pääsispä jo kokoamaan...

OHGGob9teyqEa3lUetCLntR-X3jBM9xsFOAYFTDG

Edited by SePi
  • Like 1
Posted

Eihän tässä mitään järkeä ole, mutta kampikammion puolikkaat näyttivät jotenkin kuuluvan eri autoon, kuin mun tavoitteena oleva himmeli. Siispä putsaus ja harjaus käyntiin ja hetken päästä alkoi näyttää paremmalle. Varmaan mattapintaisesta alumiinista lämpö poistuisi paremmin, mutta jospa sinoli käsittely pitäis silti kyljet kiillotettuina kun ne näyttää harakan silmiin houkuttelevammalta.

Kvcqn7B7eOrgHs-_u8SGRfrWf5PNlgxkHNhtDBN6

Posted

Lohkon puoliskot ovat magnesium lejeerinkiä. ;)

 

95% Mg

4% Al

1% Si

 

Joo, magnesiumiahan nuo on ja tuo putsaus vaan lähti sattumalta liikkeelle. Kunhan pysyy siistinä, se riittää

  • 2 weeks later...
Posted

Vihdoinkin runko on kotitallissa ja peltien laitto voi alkaa

DE-0J_bMnBhHK7c8AFZ8G8i1-Qz8LCNcWKOoovSE

 

Onneksi hitsaaja ei tiennyt, että olin hankkinut aftermarket napoleonin hatun ja fiksasi alkuperäisen paikoilleen!

 

qtNF8Ifcz1JhWP1XOzntLh7VwTkL7uGAf1bCJ-Lf

 

Ristimitta oli entisen keulan kanssa toista senttiä kadoksissa. Enää ei ole.

 

c--la1El_WPwCZ9ol7dQ279__id3a8WuxXrp7xpn

 

Nyt pitäis saada hiekkapuhaltajan selkä kuntoon. Sama hemmo kamppaili viisysin kanssa puoli vuotta - luulin, tai ehkä enemmänkin toivon että sama ei toistuisi...

  • Like 1
Posted

Pohjapellit paikoillaan. Motonetin vaalea sinkki näyttää hyvältä - ja enteilee varmaan lopullistakin väriä

 

jgkJ4NT-ESbYrRAsuzaJ3zSlMIOYNPmgPot-6B83

 

Ilmeisesti, jos penkin kiinnityksen hoitais näillä raudoilla, vois ton keskitunnelissa olevan häkkyrän rälläköidä pois

 

Ja tästähän se himmelin rakennus sitten lähtee etenemään, kunnon perustuksista

 

DCcNRFCT9vLEPUNG59e89a4ceXuqtvByuBQ4s6V8

  • Like 4
  • 3 weeks later...
Posted (edited)

Pohjapalkit on tehty ja niittimuttereilla paikoillaan

UCxNGs37-tRqr1ve-dkXGr7XPn2vvoWiVo0wLYB8

 

Pientä mallailua mittasuhteiden näkemiseksi ja miten hirveet peltityöt todellisuudessa vielä on edessä. Ei pahat, mutta riittävästi

AwyYQOmM7_KN4-peaBFFpx5o9wf6LTvOKwi-Nui0

 

wWxz927U38OR6FYxO4qcnZMMpip_fEOBbJoZrgtT

 

Maavaraa on etupalkin alla nyt 15 - 16 senttiä ja se näyttää tältä:

8eosW4QuqV-w88GLfHpeCxJydRX13nntfzIxa1bx

Edited by SePi
  • Like 9
Posted

Tänään oli aika laittaa pellit niin lähelle toisiaan kuin vaan voi. Joistain kohti istuvuus on täydellistä, ei muuta kuin saumaa. Ja sitten toisaalla puolen sentin raot, vaikka kaikki on linjassa - muodot ei vaan kohtaa. Mutta onneksi on pelti keksitty ja sopivilla suikaleilla tulee nätti... tai no pitäis ainakin yrittää

 

4cy2edwKnOGEz0qhnvTvnRiZ9WXD_vOjun0NLOJ7

 

UHFNFdocJfuoyIIjQR00NU9h_eeGTCKpz5BAeZmm

 

Ja sitten tarvitaan mielikuvitusta täyttää nuo alareunat, kun lämpökoteloita ei oikeesti oo. Täytyy tehdä tukevat korvakkeet A pilarilinjansta alas ja noi sivupellit on oikeasti nätisti tuon palkin kanssa samassa korkeudessa. Siihen syntyy vaan uutta pohjaa, ettei kura roisku kintuille.

 

rvaEjd2z3Jf7HZKtgGotqYqWwhFtvB5EDczNNP0v

Posted (edited)

Hebster, mä en haluis levittää pohjaa yhtään. Tallilla ei ollu kun paksua aaltopahvia, joten idea tulee vähän krouvisti esitettynä tosta mallailusta näkyviin. Tuohon kanttiin tulisi 45 asteen kulmassa 3 mm teräslevystä viisteet. Ne seurais tota taivutettua palkkia eteen saakka ja olis hitsattu palkin kulmaan. Pystyosa saranoiden alta olis sitten 2 - 3 miilistä levyä ja hitsattu tuohon viisteeseen kuvan mukaisesti. Mutta sanokaa, tuleeko riittävästi vahvuutta. Tosiasiassa tuon A pilarin viereen tulee putkikorin ensimmäinen pystyputki ja se kiinnittyy mm. noihin saranakohtiin laipoilla. Pystyputkien alapäät täytyy taivuttaa sen verran, että ne tukeutuu nätisti tohon reunapalkkiin. Tuo harmaa lokarin pelti kiinnittyy sitten sopivasti pokattuna ja hitsattuna tohon 3 mm viisteeseen, jolloin se näyttänee sujuvalta. I hope so...

 

vnZ4MhwWiU7EeDam0wWM-FcsBubTZ_fzWftSK2t8

 

T_dALEO3_pj6ufikAxdOpyN6nsx-dvw4XWj-_QKo

Edited by SePi
Posted

Nyt vähän selkeemmät kuvat:

 

JMqj0Lu9wLhl3KH2GufcQMRgMy1O3ymlMsG80YpV

 

rP-IrX67znFDpsJgZqDGXZP0fKte07U-vdmzFEO1

 

Sekä sangen askeettiset istuimet etsimässä paikkojaan

 

IzwHM07423ZUAl_LPAKII7yf-KU5n3pEU9675ChC

  • Like 3
Posted (edited)

Tuonne taaksehan mahtuisi vielä toinen penkkirivi ;-). 

 

Tuliko "putkikori" etutolpille ja eturunkoon asti vai vain saranoille asti? Jos teet eteen asti niin eihän noilla pelti osille juuri mitään väliä, toimivat lähinnä koristeina.

 

Ps. Tästä projektista innostuneena pilkoin yhden swingi pystärin "sevenesque" mittailua varten, katsotaan eteneekö ikinä mittailua pidemmälle. 

Edited by Tonii73
Posted

Kyllä se tolpista ja eturungosta tuetaan, vai mitä sepi?  AIkaisemmassakin hahmotelmassa oli tuettu. Katsastussetä tais vaatia etutolppien peltirakenteen säilytyksen?

 

1cN83x.jpg

Posted

Joo, se putkikori jatkuu etutolppien kautta eteen alas niihin puskurien tms kiinnikkeisiin saakka. Siellä ei muodoista enää niin väliä kun pellin alle jäävät. Huomenna käyn naapurikunnassa teettämässä sopivat leikkeet. Sitten taas Migatronic alkaa surrata

Noihin alkuperäisiin piirustuksiin täytyy tehdä pystyputkien alareunoihin vähän mutkaa, koska tuo pohjalevy jää varsin kapeaksi. Ja se parantaa ulkonäköäkin

Posted

Vaikeen näköset pallit näyttäs mun mielestä olevan, sivulirpakkeet rälläköisin ainakin pois.

Ulkonäköhän nyt on tärkein, mutta nuo lirpakkeet kaappaa kainaloiden alta aika napakasti syliin, vähän niinkuin äitimuori aikoinaan kun tuli mellakoitua. Näihin penkkeihinhän on saatavissa pehmusteet, mutta sitten idea katoaa

Posted

Ulkonäköhän nyt on tärkein, mutta nuo lirpakkeet kaappaa kainaloiden alta aika napakasti syliin, vähän niinkuin äitimuori aikoinaan kun tuli mellakoitua. Näihin penkkeihinhän on saatavissa pehmusteet, mutta sitten idea katoaa

 

Kuhan et kovin kylmällä ajele, eturauhanen voi tykätä huonoa :)

  • Like 1
Posted

Nyt on pohjakehikko tehty ja tohon pääsee putkimies laittelemaan himmeliä. Takaosan rakennetta ja tarpeellisuutta pohdin, mutta eipä tuo ainakaan huonommaksi tullut. Huoltoaukko jää hyvin näkyviin ja eiköhän tuo kokonaispaino muutaman lisäkilon sietäne. Etuosa on myös heftattu kokoon, paitsi varapyöräkotelo. Se menee muutenkin muokattavaksi ja tässä vaiheessa paikoilleen hitsattuna vaan hankaloittaisi rakentamista.

 

Z8Dqh3XuYMWhrSdEDvUjGxlUP-W3S967fvE4B0X_

 

MTbvFybSzdSX5L9V1tHwIotRcohYIImsgXGoTqsQ

Posted (edited)

Viimeisen vuoden aikana suurimpia ajatustukoksia ja pähkäilyjä tuottanut pitkän kaaren taivutus sai jonkinlaisen simple man ratkaisun. Aamulla marssin K-rautaan ja mukaan löytyi 50 millinen viemäröintiputki. Pari U rautaa rojulaatikosta ja kuormaliina. Kun kojelaidan päähän syntyi sopivalle = ainoalle mahdolliselle reitille sopiva reikä, alkoi räikällä kiristäen ja mittanauhaa käyttäen kaaren vääntö. Koska kaari on yhtenevä taipumaltaan ja se asemoituu pohjaan nähden pyörittämällä niin, että moottorikin saadaan osin kaarien alle, oli puolen tunnin päästä mitattava tulos löytynyt. 2300 millin matkalla kaarta tulee 350 milliä. Onneksi pojalla on hyvä matikkapää ja hän saa laskea tuosta kaaren säteen. Voi sen joku nokkela täälläkin tehdä, sillä poika on työmatkalla ulkomailla... Ja vaikka säde olisi sentin pielessäkin, tällä vehkeellä ei ammuta kuurakettia

 

nvPjba9KK2qP965uJmIpi_mZsDHo-ABhNqrXDDKAwp7_E-AZ3GidRnsJzF2WqmCcu4PFYMesP-acUo41

 

euuCNWSAyvUBVb18bDb_fYW227f94tmEGtMGjF2j

c30qaYJb_z_tIabhoGO5VM_dQWyehDUL2lvHsXOwDR6QCz5uidJNHWm-UCFsNkDVfd0gwXRjIu1O64QH

Edited by SePi
  • Like 4

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...