Jump to content

KG T34


Recommended Posts

1 hour ago, Simon Templar said:

 Eli kun öljyt on kylmät ja jäykät niin eikös venttiili aukea sillon öljy ei mene jäähdyttimen läpi ja kuumana kun öljynpaine on pienempi niin venttiili on kiinni? *** KYLLÄ, NÄIN SE TOIMII

 

Kylmänä paine oli noin 3 ja kuumana romahtaa tonne puoleen baariin. Eikös se toimi nyt väärin päin? *** NÄINHÄN SEN PITÄÄKIN OLLA

 

Öljynpaine kannattaa mitata kierroksilla. Venttiili aukeaa noin 3 barin paineessa. Jos läpimässä moottorissa paine nousee kovilla kierroksilla yli tuon 3 baarin, kannatta laittaa ohuemmat öljyt.

Link to comment

Kyllä se ölynpaine on lähes sama missä vaan suljetussa paineöljyjärjetelmässä ja kuumilla öljyillä pienempi kuin kylmillä. Ja sulla on vaarallisen matalat (0,5bar) paineet ainakin kuumilla öljyillä,kylmän öljyn painekkin saisi minusta olla ainakin kilon verran enempi.

Link to comment

Jos öljynjäähdyttimeen menevässä letkussa on paine kylmänä 3bar ja kuumana 0.5 niin eikös se nyt kuitenkin ole väärinpäin jos paineventtiili ei laske sinne öljyä kylmänä, niin eihän siellä sillon painettakaan pitäisi olla. Ja kun kuuma öljy menee sinne niin painettakin pitäisi olla sitten enemmän kun 0.5bar?

 

No ajot on hetkeks ajettu kun hihnaa ei tähän hätään saa. Kokeilen ohkasemmilla öljyillä mitä tapahtuu.

Link to comment
18 minutes ago, Simon Templar said:

Jos öljynjäähdyttimeen menevässä letkussa on paine kylmänä 3bar ja kuumana 0.5 niin eikös se nyt kuitenkin ole väärinpäin jos paineventtiili ei laske sinne öljyä kylmänä, niin eihän siellä sillon painettakaan pitäisi olla. Ja kun kuuma öljy menee sinne niin painettakin pitäisi olla sitten enemmän kun 0.5bar?

 

No ajot on hetkeks ajettu kun hihnaa ei tähän hätään saa. Kokeilen ohkasemmilla öljyillä mitä tapahtuu.

Lähes sama paine on jäähyllä kuin muuallakin. Paine tulee toisesta suunnasta. Se ei ole suljettu.

Link to comment

No se 0,5bar paine ei ole hyväksyttävissä niin kauan kun öljy on nestemäistä,on sitten miten kuumaa tahansa. Jäähdyttäjän toinen letkuhan palaa moottorin suljetun painevoitelujärjestelmän öljykanaviin niin kyllä se paine on liki sama sekä jäähdyttäjässä ja moottorin öljykanavissa kun nesteyhteys on. Tai en ainakaan usko et sun jäähdyttäjän paluuletku menee suoraan öljypohjaan takaisin.

Edited by Tutkija
Link to comment
2 hours ago, ARTO said:

Jos öljyn lämpötila 120 Celsiusta, kuumapaine hyväksyttävällä tasolla. 

 

Mitkä tosiaankin paineet kuumassa ( mikä lämpötila ) koneessa 2000/2500/3000/3500/4000..... kierroksilla?

Minä tekisin näin.

Link to comment

Korjaa jäähdytysjärjestelmä alkuperäiseen kuntoon eli kaikki pellit ja jäähdytysilmaan liittyvät osat paikoilleen ja ilmettele sen jälkeen vasta niitä lämpöjä. Nostaa nimittäin hyvin äkkiä 50ºC lämpöjä ylemmäksi kun vetää jäähdytykseen jo valmiiksi lämmitettyä ilmaa,kuplassa jos puuttuu takapelti niin tekee jo tuon lämmön-nousun.

Link to comment

Juu, ton kun lukasee niin 20w-50 öljyt on liian paksuja kun ei ole old school laakereita. En muista enää olikohan se 30mm pumppu vai ei, todennäköisesti on kun tähän tuli ne huuver modit ja aika pitkät letkut kennolle ja suodattimelle.

 

Ei kait tässä muu auta kun purkaa noi ilmastoinnin kamat helvettiin ja ährätä uus ilmaotto. Täytyy ensteks oottaa alkostoren lähetys perille kun mun tuurilla tää jumppa ei auta yhtään mitään.

Link to comment

Eihän tässä ole vielä mitään paineongelmia todettu, ainoastaan että öljyt käy kuumana ja 120 asteisten öljyjen kanssa lohkokin kivasti lämpenee samoin paineetkin ja jos vielä hooveritu öljylle lisää kulkureittejä, ei 0,5 barin tyhjäkäyntipaine ole yhtään hullumpi.

 

odotellaan nyt mitä paineet kirroksilla ja esin lämpenemisvaiheessa 80-90 asteisilla tyhjäkäynnillä

Link to comment
32 minutes ago, ARTO said:

Eihän tässä ole vielä mitään paineongelmia todettu, ainoastaan että öljyt käy kuumana ja 120 asteisten öljyjen kanssa lohkokin kivasti lämpenee samoin paineetkin ja jos vielä hooveritu öljylle lisää kulkureittejä, ei 0,5 barin tyhjäkäyntipaine ole yhtään hullumpi.

 

odotellaan nyt mitä paineet kirroksilla ja esin lämpenemisvaiheessa 80-90 asteisilla tyhjäkäynnillä

 

Liika paine/virtaus voi aiheuttaa sen että öljyjäähdytin tippuu koneen lämmetessä kokonaan pois öljynkierrosta jolloin voisi olla juurikin kuvauksen mukaisia oireita. Ja jos painemittari oli öljyjäähdyttimen kanssa samassa linjassa alkaisi paineventtiili ongelma kuullostamaan fiksulta selitykseltä. Tietty tähänkin on ratkaisuna viistettyjä öljynpaineventtiileitä joka sallii ohivirtauksen. Mutta näiden toiminnasta ei ole henkilökohtaista kokemusta kun ei ole tälläistä vikaa ollut itsellä nokan edessä.

Link to comment
37 minutes ago, -tipi- said:

Jos mittarit on Biltemasta, niin ei kyllä varmaan ole mitään hajua lämmöistä, eikä paineista.

Ei oo ei, en luota sen enempää automeetteriin kuin vdo merkkisiinkään. Jos ei ole kunnon mittaria niin arvuutteluahan tää on. Ei ihan kaikkee jaksais tehä ite.

 

Eihän tässä pirssissä muutkaan mittarit toimi kuinnolla, nopeusmittari näyttää 20km/h liikaa, bensamittari ihan mitä sattuu ja kello jätättää 15min/h. Pidetään sama linja näillä uusilla mittareilla.

 

edit:Tanhis, paineventtiilihän päästää paineen läpi kun öljyt on kylmät jotta jäähdytin ei hajoo, lämmetessään öljyt ohenee ja paineventtiili menee kiinni. sillonhan se paine pitäisi olla jäähdyttimen letkussa? Jos öljyt ohenee ihan liruks nii sit ei oo painettakaan niin paljoa.

Edited by Simon Templar
Link to comment
17 minutes ago, Tanhis said:

 

Liika paine/virtaus voi aiheuttaa sen että öljyjäähdytin tippuu koneen lämmetessä kokonaan pois öljynkierrosta jolloin voisi olla juurikin kuvauksen mukaisia oireita. Ja jos painemittari oli öljyjäähdyttimen kanssa samassa linjassa alkaisi paineventtiili ongelma kuullostamaan fiksulta selitykseltä. Tietty tähänkin on ratkaisuna viistettyjä öljynpaineventtiileitä joka sallii ohivirtauksen. Mutta näiden toiminnasta ei ole henkilökohtaista kokemusta kun ei ole tälläistä vikaa ollut itsellä nokan edessä.

 

No kun on vain kerrottu keskustelussa pelkkä tyhjäkäyntipaine niin loppu on pelkkää arvailua.

 

 

Link to comment
19 minutes ago, Simon Templar said:

 

edit:Tanhis, paineventtiilihän päästää paineen läpi kun öljyt on kylmät jotta jäähdytin ei hajoo, lämmetessään öljyt ohenee ja paineventtiili menee kiinni. sillonhan se paine pitäisi olla jäähdyttimen letkussa? Jos öljyt ohenee ihan liruks nii sit ei oo painettakaan niin paljoa.

 

Jos tässä kampikammiossa on kaksi paineventtiiliä niin kuin oletin, niin vauhtipyörän puoleisessa päässä on ylipaineventtiili, joka laskee ylipaineen suoraan kampikammioon. Hihnapyörän puoleisessa päässä on venttiili, joka laskee paineen suoraan laakereille, jos paine on suuri (öljy jäykkää eli kylmää). Pienemmällä paineella venttiili sulkeutuu ja pakottaa öljyn kiertämään jäähdyttimen kautta laakereille. Silloinkin kun öljy menisi jäähdyttimen ohi suoraan laakereille, jäähdyttimelle ja sen öljykanaviin nousee sama öljynpaine kuin on laakereilla, koska kanava on auki.

öljykierto.jpg

Link to comment
6 hours ago, Simon Templar said:

Arto, 3bar oli paine kylmänä niinku tossa ylempänä mainitsin. Kiekkamittaria ei ole eikä tule, se toimi kumminkaan...

 

image.png.fba559c54788b8ff0174cf592f234fca.png

 

 

Sama paine on siellä kun punasessa kanavassa. Joka se mittari näyttää väärin tai sinulla on vain 0,5 baaria lämpimässä koneessa. Alle yhden on ihan kelvollinen paine läpimään moottoriin tyhjäkäynnillä. Öljynpaineen merkkivalo syttyy vasta 0,3 barissa.

Vaikka ei  ole kiekkamittaria, vois silti kokeilla ihan vaan korvakuulolla miten paine käyttäytyy kierroksilla. Normi koneessa paine nousee noin 0,7 baaria/1000 kierrosta, eli 5000 on noin 3,5. Jos suunnilleen noin menee, niin sitten kaikki on tältäosin kunnossa.

 

Jos paine nousee jo matka-ajo kierroksilla yli 3 baarin, niin sitten öljyjen lämpeneminen voi johtua siitä, että jäähdytin ohitetaan korkean paineen takia.

Link to comment

No niin, tusasin jäähdytysilmalle uudet jutskat eli ei enää ota pakosarjan lämmittämää ilmaa. Samalla vaihdoin öljyt 10W-40. Testilenkillä paineet tippuu, tyhjäkäynnillä kylmänä on jotain 2.5 ja kuumana mittari ei ees värähdä, mutta valokaan ei syty. Varmaan hommattava uus mittari. Kylmänä paineet ei nouse vaikka vetäsee lapun lattiaan, eli jotain hämminkiä tässä nyt on. Niin eikä kuumanakaan mittarin lukemat muutu kiekkojen mukana.

 

Ja tutkin ostoslistoja, tässä on 26mm uusi pumppu.

 

Pumpun vaihto ei hirveesti houkuttele..

Link to comment

Mekaaninen mittari ei taida maltaita maksaa, ei sillä ajossa mitään tee kun tulee niin pitkä letku (reagoi hitaasti) mutta lukemiin luottaisin enemmän kuin sähköiseen.

 

 Voi sitä siinä konehuoneessa paikallaan tuijotella. Sitten kun todennut että sähköisen ja mekaanisen lukemat samoja niin homma hyvä.

Link to comment

Toisen mittarin laittaisin. Jotain häikkää on mittarissa tai mittauskohdassa. Mekaaniset mittarit on luotettavampia eikä maksa paljoa.

Autolla ei tarvitse ajaa, kun mittaa öljynpaineita. Kuormitus ei vaikuta öljynpaineisiin. Moottorin kierrokset ratkaisee.

Mekaanisen mittarin paineletku helppo laittaa konehuoneeseen öljypaineen merkkivaloanturin paikalle testauksen ajaksi ja mittaria voi pitää vaikka kädessä samalla kun toisella kädellä kaasuttelee. Sitten kun on tyytyväinen, ruuvaa merkkivaloanturin takaisin paikoilleen.

Link to comment

Hain hytikkaliikkeestä mittarin ja laitoin sen biltsun mittarin tilalle. Tyhjäkäynnillä, eli tässä tapauksessa ~1000rpm ja 95 asteisilla öljyillä seilaa siinä 1,5-1,8 välillä. Sit ku laittaa jenkaa niin paineet on siinä 2,7 bar eikä nouse vaikka kuinka kierrättäis. Eli se venttiili aukee ihan oikein? Kylmillä öljyillä on siinä 2,7-3,1 bar nurkilla. Onko nuo ok?

Link to comment

Nyt tuntuu järkeviltä lukemilta. Tyhjäkäynnillä paine on kova, mutta siitä ei ole mitään haittaa. Yläpaine ei nouse vaikka kierrättäisi, koska ylipaineventtiili aukeaa ja laskee liian paineen suoraan kampikammioon. Eli toimii niin kuin pitäisi. Noilla paineilla öljyn pitäisi myös kiertää jäähdyttimen läpi. Eli mielestäni öljynkierto toimii niin kuin pitäisi.

Link to comment
  • 10 months later...

Päivitellääs taas kuulumisia. Talven aikana vaihdoin 3.44 välityksen laatikkoon jota kävin tänään testailemassa. Pelaa hienosti, pykälätkin menee päälle ja jopa pysyykin. Tämä oli siis mun eka vaihteistojumppa joten onnistumisiakin joskus osuu tälle tontille. Plussana vielä sain auton leimastakin kerralla läpi. Riksun K1 / Euromasterilla. Pikkusen höveli katsuri mutta ei haittaa. Äänenvaimentimen tein mutta se meni pieleen kun tein sen liian ohkasesta rosterista (0.5mm). Se rämisee ilkeesti. No nyt täytyis joko löytää uus kaupasta tai tehä itse paksummasta.

 

Sytkäkarttaa pitää säätää seuraavaksi, hidasta hommaa yksin.

 

Jotta tekeminen ei lopu niin tota fordia tehdään hiki päässä jotta sais sen ens kesäks ajoon.

  • Like 2
Link to comment
  • 2 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...