MAH Posted December 1, 2016 Posted December 1, 2016 Löytyisikö vinkkejä moottorin irroitukseen ja purkuun? Quote
NordBling Posted December 1, 2016 Posted December 1, 2016 (edited) http://www.volkkaripalsta.com/keskustelu/topic/10026-sammakosta-prinssiksi/ Siinä on yksi ketju, josta ei nyt kovin suuria teknisiä taikoja tarjoa, mutta onpa vertaistukea :-) Irrottamisen valmistelussa tulee mieleen kaasuvaijerin irroitus kaasarista, sorsien vaijerit, öljytikun letku irti alapäästä ja tikku pöydälle, bensaletku irti laatikon vierestä. Sitten virittelet jotain kattattelemaan vaihteiston takapäätä koska se tukeutuu moottoriin ja jää roikkumaan ilmaan kun moottorin irroittaa. Sitte vaan pultit/mutterit koneen ja laatikon välistä auki, takakannakkeen pultit irti korista ja paketti kokonaisena tunkin avulla taakse ja alas. Edit: jaajuu, on siellä johtojakin eli akusta ainakin +kenkä irti, johdot merkattuna irti laturista ja kaasareista. Edited December 1, 2016 by NordBling Quote
-tipi- Posted December 1, 2016 Posted December 1, 2016 (edited) Jos normi manuaalilootainen, niin NB:n vinkkien lisäksi sähköt irti, kumitortut pois jäähdytyksen ja korin, ilmanputsarin ja korin välistä. Tuo jäähytyksen kumitorttu harvemmin on lähtenyt ehjänä irti, kun paksu 40+ vuotias kumi tahtoo olla aika haperoa, mut niitä saa uusia. Koska '71 on IRS kantsii miettiä puottaako lodun samalla, tässä lisäksi pitää irrottaa vetarit lootasta 2x6 torx tai kuusiokolo pulttia, lootan etukannatin, kytkinvaijeri ja maakaapeli. Sillon siis jätetään kone lootaan kiinni, eikä tarvi kannatella lodjua. Edited December 1, 2016 by -tipi- Quote
Tanhis Posted December 1, 2016 Posted December 1, 2016 Itse olen irroittanut myös pakarin loppupätkän ettei kolhi takahelmaa itroituksen yhteydessä. Quote
MAH Posted December 1, 2016 Author Posted December 1, 2016 Kiitoksia ohjeista ja linkistä! Kyseinen TL1600 on vuosimallia 1971ja ajettu noin 125000. Poistettu rekisteristä syksyllä 85 ja on sen jälkeen lepäillyt omakotitalon autotallissa. Pääsi noin viikko sitten haukkaamaan raitista ulkoilmaa. Moottori jumissa ja ruoste vauriota takapenkin alla molemmilla laidoilla lattiassa ja etulokareiden takayläkulmissa etenkin tankin täyttöaukon ympärillä. Mistä löytyy pelti osia (etulokarit) ja moottorin tarvittavat osat. Ajattelin säilyttää alkuperäisessä kuosissa. Quote
timo l Posted December 1, 2016 Posted December 1, 2016 Moottorin osia. Paljon 0400108715 urjala Quote
mikko k Posted December 1, 2016 Posted December 1, 2016 Peltisiä ehjiä etulokareita on todennäköisesti vaikea löytää. Quote
jazi Posted December 1, 2016 Posted December 1, 2016 (edited) Mulla olis lokarit. Ehkä ehjät ko. kohdista, en muista tarkkaan. Pitää tutkia huomenna tarkemmin. Reikiä oli sittenkin täyttöluukun alueella. Muutenkin muutamasta kohtaa laikattu. Saa hakea ilmaiseksi, jos joku tarvitsee. Edited December 2, 2016 by jazi Quote
Kurre Posted December 12, 2016 Posted December 12, 2016 2x6 torx tai kuusiokolo pulttia,Onko siellä Torxejakin? Mun volkkareissa on ollu XZN. Quote
MAH Posted January 2, 2017 Author Posted January 2, 2017 Mistä runkolaakerit T3 Moottoriin. Runkolaakereiden koko on kaikki kolme 55mm ja tuulettimen päässä oleva 40mm. Quote
vwagen Posted January 2, 2017 Posted January 2, 2017 Laakerit samat kuin tyyppi 1 moottoreissa,jos laakerit vaihtokunnossa niin on hyvin todennäköistä että myös runkolaakerilinja kampikammiosta on porattava ylikokoon. Quote
MAH Posted January 2, 2017 Author Posted January 2, 2017 OK, kiitos. Näin ajattelinkin. Oli vain pientä tulkinta ongelmaa mitä kauppiaiden merkinnät tarkoittaa. Asia rupes aukeamaan ankaran pohdinnan jälkeen. Quote
MAH Posted January 9, 2017 Author Posted January 9, 2017 Öljynpaineventtiileistä kysymys! 2 venttilinen lohko missä molemmat säätömännät samanlaiset. Uusissa vaihtosarjoissa missä uudet jouset ja männät on toinen mäntä hieman pidempi ja ns uramallinen. Voiko tällä ns. uramallilla korvata vanhan suoran säätömännän? Quote
Racing Posted January 9, 2017 Posted January 9, 2017 Uramallilla öljy kiertää jäähdyttimen kautta kokoajan. Quote
Racing Posted January 9, 2017 Posted January 9, 2017 Huomaa myös jos vaihtomoottori lohko niin öljymännän poraukset 0.5mm isommat. Quote
MAH Posted January 9, 2017 Author Posted January 9, 2017 Kiitos, VW osaluettelossa tuolle näytti kanssa olevan urallinen malli ko. sarjanumeron moottorissa. Alkuperäinen neitseellinen kone. Hyvin sopi. Quote
MAH Posted January 29, 2017 Author Posted January 29, 2017 T3 äänenvaimennin. Mistä mahtaa löytyä alkuperäisen kaltainen äänenvaimentaja. Näyttää olevan kiven alla näköjään. Markkinoilla on tarvike osaa jossa joutuu jättämään takimmaiset lämmönvaihtimet pois ja korvata ne väliputkella puhaltimelta etummaisiin lämmönvaihtimiin jos olen kuvista oikein ymmärtänyt. Onko kukaan korvannut ko. poksin millään muulla tavalla? Quote
sleepercooler Posted January 29, 2017 Posted January 29, 2017 T3 äänenvaimennin. Mistä mahtaa löytyä alkuperäisen kaltainen äänenvaimentaja. Näyttää olevan kiven alla näköjään. The Samba, sieltä löytyy... Quote
Tanhis Posted January 29, 2017 Posted January 29, 2017 Eikös täällä palstallakin ole ollut yksi kaupan jo jonkun aikaa. Quote
-tipi- Posted January 30, 2017 Posted January 30, 2017 http://type3headquarter.de/epages/7b2adfc2-5ed3-413a-a890-a7d330065b6b.sf/de_DE/?ObjectPath=/Shops/7b2adfc2-5ed3-413a-a890-a7d330065b6b/Products/T3HQ3-25105-1 Quote
MAH Posted January 30, 2017 Author Posted January 30, 2017 Sambassa on vain malleja missä takimmaiset lämmönvaihtimet korvattu väliputkella. Eipä löytynyt palstan myyntisivuilta. Selasin aika pitkälle taaksepäin. T3HQ pönttö on aika lähellä oikeaa. Parttinumero 315 251 051 B ei täsmää. Pitäis olla 311 251 061 F. Tuossa B mallissa on ilmeisesti kiinteät lämmönvaitimet. F mallissessa pöntössä vaihtimet on kiinnitetty noilla 46 millisillä mutskuilla. Tämä T3HQ osoite on mielenkiintoinen sivusto, kiitos tipille! Moottori on kasattu ja oikeastaan pönttöä vailla. Seuraavaksi laatikon irroitus ja tarkastus. Olisko vinkkejä tällaisen lootan joka on ollut käyttämättä vuodesta 85 tarkastukseen? 1 Quote
MAH Posted January 30, 2017 Author Posted January 30, 2017 Jatkoa ylläolevaan. Oli onni ettei ko. mootori pyörinyt kun otin auton ulos ulkoilmaan 31 vuoden jälkeen. Tulos olisi saattanut olla kovin kehno. Kampikammio ja kaikki muut sisäosat oli pinnoiltaan kristallisoitunut ja ruostunut. Vaikka T3 1600 moottori on aika mielenkiintoinen konstruktio se on hienosti ja teknisesti toteutettu ratkaisu. Monennäköistä ratkaisua on tullut räpellettyä vuosien varrella. Vanhoista Jaguarin moottoreista lentskareiden mäntä ja suikumoottoreiden kanssa. Tää aircool motskari tuo kaiken vanhan tekniikan takaisin kiinnostuksen kohteeksi! 1 Quote
lasse haukkavuori Posted January 31, 2017 Posted January 31, 2017 http://www.beetleconnection.de/product_info.php?info=p2302_schalldaempfer-nos-org--leistritz-vw-typ3-10-64--1500-einfach-vergaser-auspuff.html Tuossa oikea Quote
MAH Posted January 31, 2017 Author Posted January 31, 2017 No niinpä näkyy olevan. Kiitti paljon! Nyt vain kauppoja tekemään. Siinä on toi pieni lämppäriputki mutta sen voi poistaa ja hitsata reijän umpeen. Quote
MAH Posted February 10, 2017 Author Posted February 10, 2017 Vaimennin pönttö tuli eilen postiin ja noudettu aamulla. Pientä tutkistelua ja sovittelua. Näytti sopivan aika mukavasti vaikka oli valmistettu vuonna 1975. Mikäs näissä mitoissa olis vuosien varrella muuttunut. Pönttö maalattu vielä mustalla lämpö värillä ja sitten paikalleen. Tämä ns. häntäputki vielä puuttuu. Niitäkin on tietysti kahta eri mallia. Tai ehkä enemmänkin? Pitäis kai olla yhdellä tiivisteellä (43,5mm) varustettu putki pn 311 251 153 (?) koska pöntön ulostulon reijän sisämitta on noin 43 mm. Olisko kommentteja häntäputkesta, mistä löytyis? Kiitos Lasse H.lle vinkistä mistä pönttö löytyi! 1 Quote
Tanhis Posted February 11, 2017 Posted February 11, 2017 Oman häntäputken ostin muistaakseni ihan paruzzin valikoimista. Quote
Tanhis Posted February 11, 2017 Posted February 11, 2017 https://www.paruzzi.com/verkkokauppa/?zoektrefwoord=31074&group=2&subgroup=51& Quote
MAH Posted February 12, 2017 Author Posted February 12, 2017 OK, muistatko mikä oli vaimentimen puoleisen putkenpään ulkohalkaisia? Quote
Tanhis Posted February 12, 2017 Posted February 12, 2017 En muista ja oma auto pellipajalla niin ei pääse mittaamaan. Quote
P_Valtonen Posted February 12, 2017 Posted February 12, 2017 Huomaa myös jos vaihtomoottori lohko niin öljymännän poraukset 0.5mm isommat. Ei kannata yleistää. Osassa on vakiokokoa, osassa on vain toinen ylikokoa, osassa on molemmat ylikokoa. Suurennettu ilmeisesti vain jos on ollu tarvetta. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.