Paavuli Posted February 8, 2017 Posted February 8, 2017 Paavulin tallissa taas sauhuaa. Nyt viimeisimpänä ideointikohteena on ollut lisämittarien sijoitus kuplaan (sellainen 65 mallinen kojelauta). Muutama hyvä idea onkin jo (jaan nykyisen toteutuksen myöhemmin, ikäänkuin teaser). Rattiakselissa on kierroslukumittari, sen voin paljastaa :) Kaivakaapa villeimmät visiot sanoin ja hulluimmat löydökset kuvin. Jottei tämä olisi liian helppoa, on tarkoitus säilyttää alkuperäinen kaiutinpaikka, eikä autoon ole tarkoitus porata reikiä. Tuhkakupin alla, nousevassa kohdassa on kaksi reikää, joissa on ollut vuonna Kekkonen jokin kannettavan soittimen telakka. Bring it on! Quote
Paadre Posted February 8, 2017 Posted February 8, 2017 (edited) Lähtisin ensin tällaisellä maltillisella idealla eli HUD jonka lähetin piilotettu esim. aurinkolippaan. Onko sulla "keskikonsolia" eli sitä koria vaihdekepin edessä? Sen pohjaan vaikka tumma pleksi ja mittarit sinne alle. Toki varmasto joutuu koria hiukan teurastamaan. Tai sit lisämittari/t ihan vaan aurinkolippaan. Jollain valmistajalla olen nähny sellasia mittareita jotka oli luokkaan sentin paksuja ja niiillä oli erillinen aivolaatikko sit jossain. Tai upotat siihen aurinkolippaan pienen tabletin, siis sellasen atk-laitteen, ei mitään buranaa tms. Toki edellä mainittu vois onnistua ihan hauskasti vaikka hanskalokeron kanteen sisäpuolelle. Noi tuli äkkisiltään mieleen. Pitää varmaan ryypätä ni saa hiukka villimmät visiot päälle. :) Edited February 8, 2017 by Paadre 1 Quote
APO Posted February 8, 2017 Posted February 8, 2017 Old school tyyliin ulkopuolelle tuulilasin taakse :) 1 Quote
DWL_Puavo Posted February 8, 2017 Posted February 8, 2017 Mulla oli 912:n kierroslukumittari nopeusmittarin paikalla, nopeusmittari ripustettu vaihdekepin etupuolelle kojetaulun alle ja sillä sitten mikkihiirenkorvina 55mm öljynpaine ja -lämpö. Palliksen mittarivaijeri. Tykkäsin em. setupista kyllä kovasti ja laitan sen uudelleenkin kun vaan saan pirssin joskus kasaan. Sen verran kauan on että tokkopa löytyy kuviakaan mutta pitää kurkkia arkiiveja. Quote
sleepercooler Posted February 8, 2017 Posted February 8, 2017 (edited) Hanskalokeronkanteen, silleen kun kannen avaa, mittarit tulee näkyville... Näköjään paadre jo mainitsinkin kyseisen idean :( Edited February 8, 2017 by sleepercooler Quote
Paadre Posted February 8, 2017 Posted February 8, 2017 (edited) Jatketaan digitaalista linjaa. Eli taustapeilin sisään näytöt jotka luonnollisesti näkyvät peilin läpi vain ollessaan päällä. Siinä peilin ulkoreunassa vois olla joku pieni nappi jolla ne sais henkiin ja pois päältä, tarpeen mukaan. E: Tai vaihdekepin nupiksi sellanen pieni pyöreä digitaali jossa näyttämää voi vaihtaa napilla. E2: Tai ratin keskiöön joku mittari. Edited February 8, 2017 by Paadre Quote
Paavuli Posted February 8, 2017 Author Posted February 8, 2017 (edited) Uh, hyviä ideoita. Tällä hetkellä siis öljynlämpö ja paine ovat digitaalisina mittareina tuhkakupissa. Laitan kuvaa kun flunssalta viitsin talliin kiivetä. Kusti polkee paraikaa PLX DM-6 laajakaistaa kotiin, hyvin pieni 20mm asennussyvyyden mittari. PLXään saisi lisäyksiköiden avulla myös ÖL ja ÖP, mutta anturisettien hinta on... karkeahko lähennellen pienen valtion vuosibudjettia, tai köyhästä vain tuntuu siltä. Tuo taustapeili-idea olikin aika äreää luokkaa. Auton omaa peiliä en ryhdy suolistamaan, joten täytyisi kalastaa toinen yksilö testeihin. Tylsänä vaihtoehtona on kuiduttaa kojelauden alle jonkinlainen "pod", kiinnitys kuitenkin täytyisi tehdä joko kahdella ruuvin paikalla jotka ovat jo autossa, tai magneetein tjsp. Magneetit taas todennäköisesti sotkevat esim mekaaniset Autometerit (Autometer ei koskaan vastannut mielestäni asialliseen kysymykseen siitä, onko heidän mittareissaan ferromagneettisia osia). Vaihdekepin hylkäisin tässä vaiheessa, kun silmissä kiiltelee Bugtechin sikahintainen, mutta ah niin kaunis shifteri... Hanskalokeron sisäpuoli on klassikko, mutta ei nähtävissä ajon aikana, ellei aja "tarjotin" alhaalla. Joka taasen voi esim kolarissa päätyä apukuskin kasvoihin, ja on muutenkin hieman rujon näköinen. Hanskalokeroajatus on pyörinyt mielessä versiona, jossa (ei auton omaan vaan taas erilliseen) hanskalokeron kanteen tekisi kauniisti kuidusta/pellistä/guttaperkasta frenchatut mittaripaikat. Kannen voisi sitten maalata auton värillä plus jotain hauskaa tai ei hauskaa efektiä. (Huomaa tässä, että Mummoon on jo melkoinen kasa osia, sillä jokainen alkuperäisosa on säilössä (etuakseleita, olkia, kickpaneeleita, moottoria etc etc, ja mitään auton omia osia ei ole puukotettu. Jos sitten eläkkeellä pussihousututtaa vaikka) [Edit. Korjattu Lappeen Rantalaiset kirjoituserheet.] Edited February 8, 2017 by Paavuli Quote
Paadre Posted February 8, 2017 Posted February 8, 2017 Yks vois vielä olla se repsikan jalkatuki. Siihen mittarit jälleen tumman pleksin taa piiloon ni sitä voisi vielä käyttääkin. Toki tämäkin vaatii digitaaliset mittarit, vois olla melko hankala tulkita viisarillisia. Tai sit oot supertylsä ja otat vaan puhelimeen sovelluksen ja katselet siitä välillä. Quote
Paadre Posted February 8, 2017 Posted February 8, 2017 Tai sit näin yksinkertaisesti. http://www.performancegarage.com.au/sites/default/files/Thumbs.jpg 1 Quote
Simon Templar Posted February 9, 2017 Posted February 9, 2017 (edited) mää laittaisin yhdistetyn nopeus kiekkamittarin nopeusmittarin paikalle ja siihen tuhkiksen reikiin erilliset/yhdistetyt pensa/öljynpaine/voltti tms. pikkumittarit. Mittarin tarkoitushan on kuitennii antaa infoa ja jos se on kovin hankalasti luettavissa niin eipä sillä mitään virkaa ole. http://www.jpcycles.com/product/560-141 Edited February 9, 2017 by Simon Templar Quote
-tipi- Posted February 9, 2017 Posted February 9, 2017 Miksipä ei samantien jotain tämmöstä oem-mittarin paikalle: https://www.alibaba.com/product-detail/Custom-Shape-Round-LCD-in-Modules_60526672245.html Quote
UltraVW Posted February 9, 2017 Posted February 9, 2017 Tai sit näin yksinkertaisesti. http://www.performancegarage.com.au/sites/default/files/Thumbs.jpg Mistä näitä saa? Quote
Paavuli Posted February 9, 2017 Author Posted February 9, 2017 Tuo rattiakselin mittariteline on kyllä hieno, mutta taitaa jäädä hieman ratin puolien taakse piiloon. Ja omassa kuplassanihan on alkuperäisvarusteena rattilukollinen virtalukko... Quote
Paadre Posted February 9, 2017 Posted February 9, 2017 (edited) Mistä näitä saa? Jos yhtään oikein kuvatekstiä tulkitsin niin: "Scat, Berg and Empi", noita toimittaisi. Lienee kaikilla joku oma näkemys aiheesta. Ei lukenut kenen valmistajan toi kuvassa oleva on. E: Tuolla muuten melko villejä mittareita: https://www.carid.com/1967-volkswagen-beetle-custom-gauges/ E2: Löyty kun aikansa etsi: http://www.vollks.com.au/store/Sidewinder-Performance-Billet-Guage-Holder.html Eipä taida olla Empin tekele ainakaan. Edited February 9, 2017 by Paadre Quote
toroidi Posted February 10, 2017 Posted February 10, 2017 Mulla on ollut mittarit "väliaikasesti" vanhoista kovalevyistä nyhdetyillä supermagneeteilla kiinni kojelaudan alla. Muovisessa mittaripodissa ja erikseen... Quote
Paavuli Posted February 11, 2017 Author Posted February 11, 2017 Mulla on ollut mittarit "väliaikasesti" vanhoista kovalevyistä nyhdetyillä supermagneeteilla kiinni kojelaudan alla. Muovisessa mittaripodissa ja erikseen... HA! Onko mittarit digi vai analogi? Itselläni ollut jännitysmomenttina, että analoginen mittari reagoi magneetin kenttään. Toisaalta asiaa voisi lieventää sopivalla metallilla eristeenä (alumiini). Tämä itseasiassa ratkaisisi koko dilemman, ja voisin hyvällä uskolla pyöräyttää lasikuidusta kivasti muotoillun telineen tuhkakupin alapuolelle. Tuhkakupin kautta saisi sähköt mittareille. Quote
Paavuli Posted February 11, 2017 Author Posted February 11, 2017 (edited) Sain flunssalta raahauduttua talliin. Tällä hetkellä öljynlämpö ja -paine ovat tuhkakupissa: Huom. Tuhkiksen etupaneli on vääränvärinen, täytyy maalata useampi osa auton omalla punaisella ja hakea paikallisesta maaliputkasta oikea sävy. Kierroslukumittari: Mitarin takaosaa suojaavassa kupissa kätevästi piilossa pienet keinukatkaisijat ennakkokäyrän vaihdolle ja lisäöljynjäähdyttimen puhaltimelle. Jalka myös maalamatta auton "harmaaseen" sävyyn, pieniä vaikeuksia, kun minulla on värikoodi, mutta väärään maalimerkkiin (ei ole paikallisessa tätä merkkiä). Edited February 11, 2017 by Paavuli Quote
toroidi Posted February 13, 2017 Posted February 13, 2017 HA! Onko mittarit digi vai analogi? Itselläni ollut jännitysmomenttina, että analoginen mittari reagoi magneetin kenttään. Toisaalta asiaa voisi lieventää sopivalla metallilla eristeenä (alumiini). Tämä itseasiassa ratkaisisi koko dilemman, ja voisin hyvällä uskolla pyöräyttää lasikuidusta kivasti muotoillun telineen tuhkakupin alapuolelle. Tuhkakupin kautta saisi sähköt mittareille. Mittarit ovat perus VDO analogisia, pl rundikello joka on piilteman iso... Nyt en enää muista, mutta jotain vertailua ja säätämistä tein juuri noiden magneettikenttien takia. Ei muodostunut ongelmaksi. Quote
UltraVW Posted March 19, 2017 Posted March 19, 2017 https://www.e-ville.com/fi/3045325-mittarikotelot-2-tuuman-mittareille/19561-mittarikotelo-kolmelle-2-mittarille-kojelaudalle.html Mulla oli tällanen tuhkiksen alla maalattuna auton väriin. Oli just oikean kokoinen. Quote
splitti51 Posted March 19, 2017 Posted March 19, 2017 HA! Onko mittarit digi vai analogi? Itselläni ollut jännitysmomenttina, että analoginen mittari reagoi magneetin kenttään. Toisaalta asiaa voisi lieventää sopivalla metallilla eristeenä (alumiini). Tämä itseasiassa ratkaisisi koko dilemman, ja voisin hyvällä uskolla pyöräyttää lasikuidusta kivasti muotoillun telineen tuhkakupin alapuolelle. Tuhkakupin kautta saisi sähköt mittareille. Vanhasta kiintolevystä saa myös otettua mu-metallilevyn (myy-metalli tai permalloy), sellainen irtolätkä kiinni mangneetissa. Laitetaan magneettiin kiinni ja toimii "eristeenä" ja neutralisoi mangneettikentän. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.