KimmoH Posted May 30, 2017 Share Posted May 30, 2017 Jarrujen kanssa on tullut viime päivinä taisteltua enemmän kuin tarpeeksi. Joko jumittuvat lyhyen ajolenkin jälkeen tai sitten kun jättää kengät vähän kauemmaksi, niin eivät jumi mutta jarruttaessa jumpsuttaa aivan helvetisti eli ei ota tasaisesti kiinni. Kaikki alkoi viime syksynä, kun vaihdoin rikkoutuneen jarrusylinterin yhteydessä myös uudet kengät ja rummut. Rummut tuossa jo tsekkasit ja ovat suorat. Nyt otin kengätkin irti ja huomasin, että viime syksynä paikoilleen laitetut olivat hieman erilaiset kuin hyllyssä ollut varaosapari. Näissä alla olleissa on jarruhihna molemmin puoli pitkä, kun taas varaosakengissä on toinen hihna huomattavasti lyhempi. Kuvassa yllä syksyllä paikoilleen laitetut mitä ei saa säädettyä kuntoon millään, alapuolella nuo varaosakengät. Kummat näistä nyt kuuluisivat myöhäispalloon oikeasti ?!? Jos tuollainen lyhyt/pitkä pari, niin kumpi kenkä eteen ja kumpi taakse ? Takimmaiset kengät olivat lisäksi molemmilla puolilla tämän näköiset. Pinnassa tuollaisia poikittaisjurmuja/aaltoja. Quote Link to comment
Kemin Karavaanari Posted May 30, 2017 Share Posted May 30, 2017 Noihin kenkien sopivuuksiin en osaa ottaa kantaa mutta jos rummut on oikeasti suorat niin ei niissä hirveästi ole säätämistä. Kirii kengät niin lähelle että rumpu on jumissa ja hyvin pienellä löysäämisellä pitäisi pyöriä vapaasti. Soikeilla rummuilla kun vetää jumiin niin joutuu löysäämään reilusti kenkiä koska ottaa, ei ota, ottaa johtuu rummun soikeudesta. Välillä voi polkasta jarrua että rummut keskittyy. Sitten vasta kun kengät säädetty niin käsijarruvaijereiden säätö oikeaan kireyteen. Voiko käsijarruvaijerit kiristyä kun auto pudotetaan renkailleen?? Tuntuu kyllä kummalta että kengät ois eri mittaset ja noita poikittaisaaltoja, voiko niitä selittää muuten kuin valmistusvialla jos rummut ei ole soikeat. Ei kyllä soikeillakaan rummuilla ihan heti selity. Quote Link to comment
KimmoH Posted May 30, 2017 Author Share Posted May 30, 2017 (edited) Tilasin jo setin uusia kenkiä ja katsotaan miten käy. Näilläkin kengillä sai kyllä säädettyä rummun jumiin ja vähän pakittamalla säätöjä pyöri vapaasti. Mutta kun kävi ajamassa lenkin ja muutama jarrutus, niin alkoivat jumittaa. Tätä tapahtui vaikka käsijarrua en vielä edes säätänyt eli vaijerit oli ihan löysällä ja rummun sisälläkin oli vaijeri löysällä. Oiskohan tuo aalloilla ollut takimmainen kenkä jumittanut itsensä jotenkin jarrutellessa. Tuon jurmuilla olevan kengän pintakin oli tahmean tuntuinen. Etummainen kenkä taasen oli ns. normaali ja sileäpintainen. Edited May 30, 2017 by KimmoH Quote Link to comment
metake Posted May 30, 2017 Share Posted May 30, 2017 Oliko sulla tässä tehostin? Ja jos on niin mikä sen kunto on? Tässä eräässä Pälkäneläisessä pallossa tehostaja oireili niin että juurikin jumitti jarruja, tosin etujarruja. Quote Link to comment
Roope Posted May 30, 2017 Share Posted May 30, 2017 Oiskohan tuolla lyhennetyllä hihnalla koitettu vaikuttaa itsetehostus vaikutukseen. Äkkiä katseltuna tölkkiin myydään aina tuo lyhyennetty ja palliksiin mitä sattuu vaikka vw:n oma numero on eri. Quote Link to comment
KimmoH Posted May 31, 2017 Author Share Posted May 31, 2017 Oliko sulla tässä tehostin? Ja jos on niin mikä sen kunto on? Tässä eräässä Pälkäneläisessä pallossa tehostaja oireili niin että juurikin jumitti jarruja, tosin etujarruja. Tehostaja tässä on ja pitäisi olla OK kuntoinen. Sitä en vielä uskaltanut syyttää, kun nämä ongelmat vaikuttaisivat alkaneen pikkuhiljaa siitä kun vaihdoin syksyllä taakse laakerit. Nuo laakerithan tässä jo poikivatkin ja tuumailin tässä, että oisko nuo takakengät saaneet tuollaisen kuosin rallattavista ja kuumenevista laakereista johtuen. Nyt sitten eivät enää ota tasaisesti kiinni ja hikuttavat itsensä/rummun kuumaksi. Täytyy nyt kokeilla vielä uusilla kengillä mutta jos sitten vielä jumii, niin pitää varmaan tehostajaa alkaa epäillä. Pystyykös tuota tehostajaa koestamaan mitenkään ? Eilen pukkien päälläkin käytin konetta, vaihde päällä ja renkaat pyörien. Jarrua poljeskelin mutta renkaat eivät jumiin jääneet. Voihan tietty olla, että tehostaja jumittaa nuo pikkuhiljaa ja se tulee esiin vasta parin kilsan ajon jälkeen. Quote Link to comment
jazi Posted May 31, 2017 Share Posted May 31, 2017 Itellä vähän saman suuntaista ongelmaa jarrujen kanssa vuosi sitten. Lopulta kaikki jarruletkut vaihtoon, aika hyvä tuli. Esim. etupään letkut olivat lähes ummessa. Toiminta oli vähän "epäloogista", välillä toimivat välillä eivät. Varmaan jäi paine välillä tukkeuman etupuolelle ja välillä vapautui. Quote Link to comment
KimmoH Posted May 31, 2017 Author Share Posted May 31, 2017 Taakse jo toisen letkunkin viikonloppuna vaihdoin mutta sillä ei ollut vaikutusta, vanha letkukin oli ihan hyvässä kunnossa. Syksyllä vaihdoin molemmat takasylkätkin ja toisen nyt viikonloppuna vielä uuteen mutta ei silläkään vaikutusta. Kaksi kesää näillä letkuilla on nyt ajettu mutta täytyy ne loputkin vaihtaa jos ei uusilla kengillä asetu. Quote Link to comment
KimmoH Posted May 31, 2017 Author Share Posted May 31, 2017 Näköjään nuo jurmuilla olevat takimmaiset kengät eivät edes istu rumpuja vasten kunnolla. Tuntuvat nuljuavan ja klappaavan ihan kun käsipelissäkin kokeilee rumpua vasten. Etummaiset taasen istuvat rumpua vasten nätisti, samoin nuo hyllyssä olleet erimittaiset varakengätkin. Quote Link to comment
masajee Posted May 31, 2017 Share Posted May 31, 2017 Ilmeisesti kenkien pituudella on merkitystä. Tuolla ainakin jotain juttua: http://www.overdrive.fi/forum/threads/jarrut-lukkoon.92840/page-2 Quote Link to comment
Anssi Posted May 31, 2017 Share Posted May 31, 2017 Toi "sekundäärikenkä" pitäisi laittaa käsijarruvivun puolelle. 1 Quote Link to comment
KimmoH Posted June 2, 2017 Author Share Posted June 2, 2017 (edited) Nyt on alla uudet kengät ja vaihdoin vielä oikeallekin puolen uuden jarrusylkän kun paikallaan ollut tuntui vähän tahmealta. Parin kilsan koeajolenkki meni ongelmitta, jarrut eivät jumittaneet ja hillitön jumpsutuskin oli poissa. Saa nähdä kauanko tätä riemua riittää. Niin ja tänään saapuneet uudet kengät oli kaikki "pitkiä", aivan kuten nuo paikoillaan olleetkin. Edited June 2, 2017 by KimmoH 1 Quote Link to comment
KimmoH Posted June 3, 2017 Author Share Posted June 3, 2017 Aavistuksen tuntuu vielä ajoittain pientä jumpsutusta kun hissukseen jarruttelee ja samalla tuntuu että jarrupoljin pumppaa samaan tahtiin. Se tässä on veikeää, että välillä jumpsutusta ei ole ollenkaan. Luulisi että jos rummut ovat kierot, niin epätasaisuus tuntuisi kokoajan ja heittokellolla en rummuista saanut kuin 0,2mm heittoa. Quote Link to comment
Anpu Posted June 4, 2017 Share Posted June 4, 2017 Rummut lämmetessään menee ropeleiksi Quote Link to comment
KimmoH Posted June 4, 2017 Author Share Posted June 4, 2017 (edited) Lämpöä ne tosiaan on tässä viime syksyn/kevään aikana pariin otteeseen saaneet. Jospa tällä nyt selviäisi siihen saakka, että saan haalittua takalevyjä varten rojut kasaan. Loppuu tämä leikkiminen. Koskaan ei ole ollut rumujarrujen kanssa ongelmia missään muussa autossa ja tässä vehkeessä nuo eivät ole olleet missään vaiheessa lähellekkään hyvät :( EDIT: onko muuten kokemusta, kannattaako edes yrittää sorvissa oikaista ropelirumpuja ? Edited June 4, 2017 by KimmoH Quote Link to comment
KimmoH Posted June 17, 2017 Author Share Posted June 17, 2017 Kyllä tää nyt vaikuttaa vahvasti siltä, että käsijarruvaijerit taitaa sittenkin olla se syyllinen ongelmiin. Välillä menee pitkäkin tovi ettei jarrut jumittele mutta sitten kun sattuu käyttelemään käppäriä enemmän, niin jompi kumpi puoli alkaa aina laahaamaan. Pukkien päällä tilannetta ei saa koskaan toistettua mutta auto tontissa vaijerit sitten varmaan jäävät jossain tilanteessa sopivasti nalkkiin. Ei taida olla optimaalinen kulma, kun vaijeri kulkee latan läpi hevosenkenkien takia. *ittu näitä vehkeitä.... Quote Link to comment
boxer Posted June 17, 2017 Share Posted June 17, 2017 Mä laitoin kässäri vaijerit lattojen alapuolelta meneen, pallossa myös bumerangit... toistaseks no problemos.. Quote Link to comment
KimmoH Posted June 22, 2017 Author Share Posted June 22, 2017 Motivaatiota kerätty tovi ja nostin tuossa alkuillasta bussin perän vielä kerran ilmaan ja aukaisin rummun. Siellähän se käppärin välitanko kanitti kenkiä eli sen takia oli nyt kuskinpuoli jumissa. Nuo mun välitangot ovat olleet vähän eriparia alusta saakka, sattuivat sitten tuurilla toimimaan sen pari kesää. Otin käsijarrun kokonaan pois pelistä, vaihdoin vanhat rummut alle ja nyt ei jumpsuttanut eikä laahanneet jarrut yhtään kun kävin koeajolla! Mennään nyt ilman käsijarrua tovi. Jos sitä ens viikolla sais navat ja levyt sorvarilta, niin loppuis tämä rumpujen kanssa leikkiminen. Quote Link to comment
KimmoH Posted June 23, 2017 Author Share Posted June 23, 2017 Nonni, 70 kilsaa ja tällä kertaa hannarin puoli laahas... Hyvää juhannusta! Quote Link to comment
non-hippy Posted June 24, 2017 Share Posted June 24, 2017 Koska vika takajarruissa ja kaikki on jo tsekattu, voisiko vika johtua jumittavasta "proportioning valve" eli Takajarrujen voimaa tasaavasta venttiilistä , joka on runkopalkin sisäkyljessä taakse menevän jarruputkilinjan alkupäässä . Itsellä vasta tulossa pallis ajoon ja jo jarruja kasatessa epäilytti ko. venttiilin toimivuus. Jos minulla alkaa temppuilemaan takajarrut, niin ensimmäisenä aion ohittaa testiksi tuon venttiilin. Quote Link to comment
multanen Posted June 24, 2017 Share Posted June 24, 2017 Koska vika takajarruissa ja kaikki on jo tsekattu, voisiko vika johtua jumittavasta "proportioning valve" eli Takajarrujen voimaa tasaavasta venttiilistä , joka on runkopalkin sisäkyljessä taakse menevän jarruputkilinjan alkupäässä . Itsellä vasta tulossa pallis ajoon ja jo jarruja kasatessa epäilytti ko. venttiilin toimivuus. Jos minulla alkaa temppuilemaan takajarrut, niin ensimmäisenä aion ohittaa testiksi tuon venttiilin. Nuo venttiilit on tosi luotettavia osia. Tietysti mikä tahansa voi mennä rikki ja varsinkin likaantua. Quote Link to comment
KimmoH Posted June 25, 2017 Author Share Posted June 25, 2017 Olen ymmärtänyt, että tuo venttiili on lähes pomminvarma laitos ja jos se poikisi, niin oletettavasti kumpikin puoli vetäisi jumiin. Nyt jumii aina se puoli kummalla puolen sattuu olemaan ropellimpi rumpu ja lähelle kehityt kengät. Perjantaina kehin jarrukengät kauemmas, helvetillinen jumpsutus jarruttaessa palasi mutta nyt selvittiin takaisin kotia ilman takajarrujen laahausta. Ropelli rummut ja paskat jarrukilvet yhdistelmä ei vain taida toimia :( Kahvit kitusiin ja purkamaan koko roska palasiksi. Kohta tulee myyntiin läjä vähän ajettuja jarruosia ;) Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.