Kartsa78 Posted July 24, 2017 Posted July 24, 2017 (edited) Aloitetaanpa tästä projektista jonkinlainen kertomus. Eli kyseessä 56 vuoden lopulla valmistettu ja käyttöönotettu Krankenwagen eli vuosimalli lienee siis oikeasti '57. Auto aloitti palveluksensa Valtion leivissä tarkemmin ottaen Porin lentokentällä. Josta se kulkeutui muutamien välikäsien kautta tänne Itä-Suomeen. Historia melko hyvin tiedossa, sillä asiaa valaisi minulle lanssin aikoinaan Porin kentältä hakenut ja kunnostaminen aloittanut entinen omistaja. Hän oli myös aloittanut kunnostamisen, mutta erinäisten syiden takia joutunut luopumaan projektista. Tässä vaiheessa auto oli lähes täydellinen osiltaan. Ja mikä parasta koria hitsattu vain parista kohtaa (oik. helma ja keulasta). Lisäksi mittarilukema pitää paikkansa. Tämän jälkeen siis "kadonnut" mm. moottori, ohjaussimpukka, ajovalot, vinkkarit yms pienempää. Toki olihan ambu saanut värin pintaan ja se oli kasattu rullaavaksi. Oheiset kuvat ovat "renkaan potkinta reissulta" eli siinä kunnossa, kun auto mulle päätyi. Osa "syy" auton hankintaa on varmasti Tipillä, joka lupasi heti, että jeesaa kasauksessa, mikäli kaupat tulee. No nyt auto sit Tipin tallia koristaa tai täyttää kuinka sen nyt sanois;) Mutta rehellisyyden nimissä itse en saisi tätä omin voimin ajoon, mutta onneksi täällä harrastelijat jeesaavat toisiaan. Tarkoituksena kasata autoa museointi mielessä, mutta ensimmäiseksi leimalle ja ajoon. Osia on hankittu jo reilusti. Isoin puute edelleen ohjaussimpukka eli jos sellanen ylimääräisenä löytyy, niin yv:tä tulemaan. Töitä on paljon edessä, mutta jospa joku päivä pillit soisi. Edited July 18, 2022 by Kartsa78 13 Quote
boxer Posted July 24, 2017 Posted July 24, 2017 No perskules on hyvä lähteä kasaamaan, ja ambu kamaakin kyydissä, hieno hankinta, onnittelut kotikaupungin lanssin ostosta, onneksi liikenne kentällä nykyään hiljasta ni pärjätään ilman lanssia hyvin ;), ja sairaalakin sopivasti naapurissa... Quote
pasihakala Posted July 24, 2017 Posted July 24, 2017 Hienoa jälkeä ... hyvä juttu ... Tuolla olisi hauska mennä SA-HK:n asu-ajoneuvokilpailuihin... 1 Quote
-tipi- Posted July 25, 2017 Posted July 25, 2017 Joo, tosiaan lupasin avitella Karia ambun kasauksessa. Puuttuvia osia metsästeltiin HO-EBI reissulla lähes koko Sirkus 1 Quote
-tipi- Posted July 25, 2017 Posted July 25, 2017 Reissun jälkeen alottelin jarruja kasailemaan, sekä pulttailemaan kiinni osia jotka selkeästi tunnistin. Luulenpa että palstan krankenwagen- ja 50-luvun junisitietäjille tulee vielä tätä kautta monta "mikä osa tämä on" tai "mihin tämä osa kuuluu"-kysymystä. Putkien uusinta oli rutiinihomma, jarrupolkimen kasaamisessa hyvänä apuna on TheSamba.comista tulostettu '58-juniksen varaosakirjan räjäytyskuvat. 2 Quote
eekoo Posted July 25, 2017 Posted July 25, 2017 Mikä on tuon lanssin värinumero, ne oli kai lähes kaikki Suomessa tuohon aikaan kellertäviä merkistä riippumatta, ittellä -58 ponton elvytyksessä. Quote
Kartsa78 Posted July 25, 2017 Author Posted July 25, 2017 Koitetaan etsiä värinumeroa. Onhan tässä osia laatikot ja purkit puolillaan. Quote
Tanhis Posted July 26, 2017 Posted July 26, 2017 Millanes pakkivalonkatkaisija tässä on? Ei edes sambalta löytynyt tietoa kun omaani koetin selvittää millainen on ollut 50-lukulaisissa. Jonkun random huonon kuvan muistan joskus nähneeni missä vaihteensiirtopuslan kohdalla lootan etupuolella on joku vipu/kytkin viritelmä. Quote
-tipi- Posted July 26, 2017 Posted July 26, 2017 Hyvä kysymys Tanhis. Luulenpa että tunnistinkin nyt yhden tähän saakka tuntemattoman osan! Jossain olen nähnyt (vissiin Sambassa) ohjeen kuinka pakkivalon kytkin jälkiasennetaan kuplan vaihteensiirtotankoon. Palataan tähän BIFin jälkeen. 1 Quote
-tipi- Posted July 31, 2017 Posted July 31, 2017 Volkkariambulanssin väri on VW L62 elfenbein. Liekö Ponttooni ollut DB 620 elfenbein. Quote
hpa Posted July 31, 2017 Posted July 31, 2017 http://www.auto-part.com/germCatalogs/VW_Type_1/VW_Type1Page.asp?index=VW_Type_1/&mC=8&gNu=9&pg=133&pNu=VW1-133-9-1VW1-133-9-1 Tuoltakin löytyy pakkivalon katkaisija mittari vaijeriin Quote
-tipi- Posted July 31, 2017 Posted July 31, 2017 (edited) Siis vaihteensiirtotankoon. Ks. tästä viides postaus, semmonen lienee ollut pakkivalokytkin.En tiedä onko tähän kytkintä jäljellä, mutta tuohon siirtotankoon tuleva lipare on. Edited July 31, 2017 by -tipi- 1 Quote
-tipi- Posted August 2, 2017 Posted August 2, 2017 Pitäiskö '57:ssa olla vaihteesiirtotangolle suojaputki tuolla takatilan lattian poikittaistukien reijissä? Ei oikein saa varaosakirjasta selvää. Quote
non-hippy Posted August 2, 2017 Posted August 2, 2017 Pitäiskö '57:ssa olla vaihteesiirtotangolle suojaputki tuolla takatilan lattian poikittaistukien reijissä? Ei oikein saa varaosakirjasta selvää. Tanko menee ihan paljaana edestä taakse. Noissa rei'issä peltikoteloissa on holkki hitsattuna. Quote
Volkkaristi Posted August 2, 2017 Posted August 2, 2017 Kytkin pakkivalolle löytyy, jos siis samanlainen mitä käytetty 50-luvun kuplissa. Vaihteensiirtotankoon tulee lipare ja tää kytkin on kiinni rungossa vaihteensiirtopuslan kohdalla. 1 Quote
Tanhis Posted August 2, 2017 Posted August 2, 2017 (edited) No '58 on jo suojaputki vaihteensiirtotangolle. Samoisin että kaikissa 56 eteenpäin valmistetuissa olisi. Edited August 2, 2017 by Tanhis Quote
Tanhis Posted August 2, 2017 Posted August 2, 2017 Kytkin pakkivalolle löytyy, jos siis samanlainen mitä käytetty 50-luvun kuplissa. Vaihteensiirtotankoon tulee lipare ja tää kytkin on kiinni rungossa vaihteensiirtopuslan kohdalla. Kiinnostaisi minuakin jos projektin aloittajaa ei kiinnosta. Quote
Volkkaristi Posted August 2, 2017 Posted August 2, 2017 Otan kuvan kun käyn tallilla , mutta siis tollainen https://www.classiccult.com/bosch-switch-sh-lg-5-2-803-nos.html Quote
non-hippy Posted August 3, 2017 Posted August 3, 2017 No '58 on jo suojaputki vaihteensiirtotangolle. Samoisin että kaikissa 56 eteenpäin valmistetuissa olisi. En nyt pysty sanomaan mikä vuosi ja kuukausi suojaputki on tullut, mutta varhasemmissa -56 -57? on ollut ilman putkea. Silloin pitkässä tangossa ei ole niitä muovipuslia vaan vain etumaisen palkin kohdalla kuvan mukainen 3-sakarainen metallinen jousi tukemassa pitkää tankoa. Taisi tankokin olla varhasemmissa isommalla halkaisijalla ennen suojaputkea (en ole varma). Muuta tukea tangossa ei ole ennen tangon ja vaihdelaatikon välistä kumikytkintä. 1 Quote
-tipi- Posted August 3, 2017 Posted August 3, 2017 Tuo vaihteensiirtotangon metallijousi taisi olla paikallaan. Kartsalla on siis kaikki ne uudet muovipuslat myynnissä ;) Boschilta saa noita pakkivalon kytkimiä näköjään uutenakin. Quote
Tanhis Posted August 3, 2017 Posted August 3, 2017 (edited) En nyt pysty sanomaan mikä vuosi ja kuukausi suojaputki on tullut, mutta varhasemmissa -56 -57? on ollut ilman putkea. Silloin pitkässä tangossa ei ole niitä muovipuslia vaan vain etumaisen palkin kohdalla kuvan mukainen 3-sakarainen metallinen jousi tukemassa pitkää tankoa. Taisi tankokin olla varhasemmissa isommalla halkaisijalla ennen suojaputkea (en ole varma). Muuta tukea tangossa ei ole ennen tangon ja vaihdelaatikon välistä kumikytkintä. Nonni eli aina oppii uutta. Ilmeisesti poistunut joskus kesken mallivuotta 57 joku voisi kaivaa varaosakirjasta runkonumeronkin koska metallipusla muuttui muoviseksi. Noita metallisiakin saa näköjään uutena https://www.vwheritage.com/211711365-guide-bush-rear-rod-t2-splitscreen-50-56-metal Ja sitten tarttee tietty sen m metalli puslan tai tangon pitimen sinne vaihdekepin juureen lattian alle. Edited August 3, 2017 by Tanhis Quote
non-hippy Posted August 3, 2017 Posted August 3, 2017 Tollasen kuvan löysin netistä orggis peruutusvalo kytkimestä. Ambulanssin kytkin. Minulla paikoillaan aivan samanlainen omassa lanssissa. Tuossa pitäisi ilmeisesti olla jokin peltikansikin?, joka minulta myös puuttuu. Quote
Tanhis Posted August 3, 2017 Posted August 3, 2017 (edited) Rupesi nyt oiken kiinnostamaan tuo pusla juttu ja vaihdetangon suojaputki. '67 uudemmassa varaosakirjassa ei tosiaan ole edes mainintaan noista pelti lirpakkeista. Ainut runkonumero mikä osuisi edes vähän kohdalle on suojaputken takapään kumisuojus mikä on tullut marraskuussa '57 käyttöön eli tästä päätellen varhaisissa '58 autoissa olisi ollut vielä ilman suojaputkea ja uudemmissa putken kanssa. Ja sambalta löyty techincal bulletiini missä muutama huono kuva noista pakkivalokytkimistä. https://www.thesamba.com/vw/archives/manuals/techbulletins/e3.php Edited August 3, 2017 by Tanhis Quote
Kartsa78 Posted August 3, 2017 Author Posted August 3, 2017 Päämekaanikko Tipi vaan huuta hep, jos joku tarjoo jotakin osaa mitä tarvitaan. Katotaan lopuks mitä miten paljon osia puuttuu / jäi ylimääräisinä. 1 Quote
-tipi- Posted August 6, 2017 Posted August 6, 2017 Päätettiin Kartsan kanssa lisätä turvallisuuden takaamiseksi vinkkareiden rinnalle vilkut eteen ja taakse. Takana vilkkulangat toimivat myös ylimääräisinä jarruvaloina, silloin kun eivät vilkuta. Tämä toteutetaan kahdella vaihtavalla minireleellä sekä vilkkureleellä. Etuvilkut upotettiin etuvaloihin. Takavaloja ei tarvitse modata lainkaan, kun hitsasin tuplalankapolttimon kiinnikkeen takavalon kiinnikerautaan. Takavalojen kanssa kuvissa myös yllä keskustelussa aprikoidut pakkivalon osat. Kytkin löytyi johtosarjojen seasta. 1 Quote
Kartsa78 Posted August 10, 2017 Author Posted August 10, 2017 Mites nuo sivuavien saranoiden ruuvit kiristetään? Ottaa tuo pellin taitos kiinni ruuvariin. Quote
Tanhis Posted August 17, 2017 Posted August 17, 2017 BTW kurkatkaa että amppariluukun vedenpoistoreijät on kunnossa /auki korin puolelta. Ja vedittekö jotain suojaa tyyppikilpeen kun se on aika ruostuvainen ilman sinkkipinnoitetta tai mikälie aikoinaan pinnassa ollut. Quote
-tipi- Posted August 17, 2017 Posted August 17, 2017 (edited) Voitko Tanhis laittaa kuvaa missä noi poistoreijät on? Kilpi on hapotettu, lakattu ja sit maalattu nopeella hopeella. Juu'u tuossa järjestyksessä, lakattu näytti niin paskalta pimeessä moottoritilassa, et vedin silberit pintaan 😉 Edited April 3, 2020 by -tipi- Quote
Tanhis Posted August 17, 2017 Posted August 17, 2017 Eli näistä putkista kyse omat ei välttämättä ole ihan 100% kopio orkkiksista kun vertailukohtia ei kauheasti ollut saatavilla kun nämä tein. Quote
Guest Toheltaja Posted August 18, 2017 Posted August 18, 2017 (edited) Mulla on kans tommonen peruutusvalokytkin, jonka kannessa stanssattu Hella. Oli aikanaan 52 splitissä laitettu runkotunnelin suojakannen alle sinne runkonumeron takana olevaan syvennykseen ja siitä jousi vaihteensiirtotangon yhdyskappaleen neliöpulttiin. Onkohan se joku jälkiasennusjuttu alkujaankin vai oisko jo tehtaalta laitettu lisukkeena lansseihin. Splitissäkin oli löydettäessä erillinen Hellan peruutusvalo puskurissa Edited August 18, 2017 by Toheltaja Quote
portu Posted August 18, 2017 Posted August 18, 2017 Minullakin oli -61 kuplassa tuo hellan kikkura ja samassa paikassa kuin tuossa splitissä. Vaihteensiirto tangossa oli myös sellainen vastakappale johon kytkin osui. Asiaa ihmettelin silloin lähes 15v sitten, ja päättelin silloin jo et on joku jälkkäri asennus pakkivalolle. Quote
-tipi- Posted August 18, 2017 Posted August 18, 2017 Eiköhän pakkivalokytkin ole tämän ikäisissä Lansseissa alkuperäisosa sekä -asennus. Ainakin se on varaosaluettelossa. 1 Quote
oskari Posted August 18, 2017 Posted August 18, 2017 Peruutusvalo on alkuperäinen tehdasvaruste, kuten myös peruutusvalokytkin. Hienoa nähdä, että tämä helmi vihdoin etenee ja valmistuu. Minulta tämä jäi aikoinaan kesken... 2 Quote
Kartsa78 Posted August 18, 2017 Author Posted August 18, 2017 Etenee kun ammattilaisen käsissä. Laitteletko Oskari historiikkia jahka kerkiät... Quote
-tipi- Posted September 1, 2017 Posted September 1, 2017 Keksiikö kukaan mitä järkeä on tässä sähkökaaviossa tuoda pakkivalokytkimelle virtaa samalta sulakkeelta kahdella eri piuhalla? Quote
metake Posted September 1, 2017 Posted September 1, 2017 Katsoin ensin etteihän siinä mitään outoa ole, mutta tosiaan onkin melko erikoinen kytkentä. Uudemmissahan pakkivalon sähkö otetaan sytysvirrasta niin että pakkivalo on toimintakuntoinen aina kun auto käy, tuossahan se toimii ainoastaan jos valot on päällä. Ja tuota kahden johdon politiikkaa en kyllä osaa selittää... EDIT: Sulakerasian kytkennässä on omituista myös se, että 1. sulakkeen sähkö kulkee ylhäältä alasuuntaan, ja toisissa sulakkeissa toisinpäin. Quote
Tanhis Posted September 1, 2017 Posted September 1, 2017 Samanlainen kytkentä on myös 55 bussin kaaviossa eli ei mikään piirrustusvirhekkään luulisi olevan. Ja johdonpaksuudetkin on loppupeleissä outoja kaaviossa. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.