Aku Posted September 4, 2017 Posted September 4, 2017 (edited) Onko kukaan rakennellut vaihtoehtoista mittalaitetta tai ostanut jostain kestävää bensatankin anturia myöhäispallikseen? Alkaa hieman risoa kun nämä viidenkympin tarvikeanturit eivät kestä kuin vuoden kerrallaan. Edited September 4, 2017 by Aku Quote
P_Valtonen Posted September 4, 2017 Posted September 4, 2017 (edited) Aikoinaan kun ettin omaan Pallikseen anturia, niin viisaammat väitti että jos löydät esim veneliikkeestä saman merkkisen anturin, joka on vielä saman pitunen, niin se pitäs olla myös sähköisesti vastaava tuote. En päässy tätä tiedoa toteamaan käytännössä, kun löysin jostakin VW'n maakunta konttorista ihan NOS VW anturin. Tais olla Joensuusta.... Edited September 4, 2017 by P_Valtonen Quote
DWL_Puavo Posted September 4, 2017 Posted September 4, 2017 Teijoon etsin sopivaa yleismallin anturia, niitä on käytännössä kahdella eri vastus-skaalalla - Euro/VDO ja muut. Säädettävävartisia antureita saa aika halvalla netistä mutta ne vasta rimpulan tuntuisia olivatkin vaikka Italialaisia. Muuten saisi sellaisesta pituuden jne. soviteltua varmaan helposti mutta tiivistäminen voi olla vähän hankalaa. Miulla AC:n varsimallin anturi on kestänyt palliksessa nyt neljättä vuotta ongelmitta. Quote
Tutkija Posted September 4, 2017 Posted September 4, 2017 Vdo:n veneanturin saa sattumaan aika helposti,pulttijako ja tiivistys on sama. Anturin vipuvarsi täysin säädettävissä ja muokattavissa,niissä siis koho vipuvarressa kuten kuplan anturissa. Quote
DWL_Puavo Posted September 5, 2017 Posted September 5, 2017 Myöhäispalliksessa on anturin kiinnitys ilman pultteja, paikalleen kääntäen vaan isolla O-renkaalla. Älysin tämän just itsekin ja miullakin tälläinen kun ilmeisesti tankki on myöhemmästä kun loppu -72 pallis. Voi olla että yleismalliset on hankalia kiinnittää. Quote
DWL_Puavo Posted September 5, 2017 Posted September 5, 2017 Uusia alkuperäisiäkin näköjään saa mutta on tuo hinta vähän reipas: https://www.volkswagen-classic-parts.de/en/tankgeber-t2b.html Quote
Aku Posted September 5, 2017 Author Posted September 5, 2017 Teijoon etsin sopivaa yleismallin anturia, niitä on käytännössä kahdella eri vastus-skaalalla - Euro/VDO ja muut. Säädettävävartisia antureita saa aika halvalla netistä mutta ne vasta rimpulan tuntuisia olivatkin vaikka Italialaisia. Muuten saisi sellaisesta pituuden jne. soviteltua varmaan helposti mutta tiivistäminen voi olla vähän hankalaa. Miulla AC:n varsimallin anturi on kestänyt palliksessa nyt neljättä vuotta ongelmitta. Ok, kokeillaan välillä AC:n anturia. On halvempikin kuin edellinen Paruzzilta ostettu. Myöhäispalliksessa on anturin kiinnitys ilman pultteja, paikalleen kääntäen vaan isolla O-renkaalla. Älysin tämän just itsekin ja miullakin tälläinen kun ilmeisesti tankki on myöhemmästä kun loppu -72 pallis. Voi olla että yleismalliset on hankalia kiinnittää. Näin on, vaikka pulttikiinnitteinen olisi kyllä helpompi asentaa. Tuo nykyinen on hieman hankala käännettävä, jotta asettuisi suoraan ja tiivistäisi kunnolla. Quote
Tanhis Posted September 5, 2017 Posted September 5, 2017 Uusia alkuperäisiäkin näköjään saa mutta on tuo hinta vähän reipas: https://www.volkswagen-classic-parts.de/en/tankgeber-t2b.html Miten sen nyt ottaa jos vuoden välein joutuu anturia vaihtamaan. Puhumattakaan siittä jos jos joutuu maksamaan jollekkin anturin vaihtamisesta. Quote
boxer Posted September 6, 2017 Posted September 6, 2017 Olisko niin että mun uus anturi ei alun alkaenkaan oo toiminut? Syksyllä nous kerran mittarin neula, keväällä taas ja nyt kesän ollu hiljasempaa... Quote
Aku Posted September 12, 2017 Author Posted September 12, 2017 Asensin uuden anturin ja laitoin palliksen käyntiin. Mittari näytti ensin neljännestankkia, mutta nousi vähän ajan kuluttua puoleenväliin. Jee, toimii. Ennen ei ollut mitään eloa. Seuraavana päivänä lähdin tankkaamaan. Kahdella kympillä 13 litraa ysikasia tankkiin ja kotimatkalle. Bensamittari näytti nyt neljännestankkia, josta nopeasti laski punaiselle. Eli kun tankkaat lisää bensaa, mittari näyttää bensan vähenevän tankissa. Loogista ... Missään ei haise tai valu mitään (öljyä ei lasketa :) . Onko nämä anturit tosiaan noin huonoja, vai olisiko vika mittarin päässä? Ruosteisen auton maadoituksetkin on aika ajoin hyvä käydä läpi. Quote
x-pj Posted September 12, 2017 Posted September 12, 2017 Anturin kunnon voi todeta mittaamalla sen vastuksen. Täydellä tankilla pitäs olla muistaakseni noin 10 ohmia ja tyhjällä noin 50 ohmia. Jos pääsis ekaksi mittaamaan anturin päältä ja sitten mittarin takaa, niin tietäis myös onko johto kunnossa. Quote
Tanhis Posted September 13, 2017 Posted September 13, 2017 Koetappa viedä ylimääräinen maajohto anturin runkoon kiinni. Itse kun taistelin samantyyppisen ongelman kanssa sain sen ratkaistua erillisellä maadotuksella. Quote
KimmoH Posted September 13, 2017 Posted September 13, 2017 Kannattaa tsekata myös mittariston takana olevan regulaattorin kunto, jos mittari näyttää mitä sattuu ja milloin sattuu. Quote
Aku Posted September 13, 2017 Author Posted September 13, 2017 (edited) Koetappa viedä ylimääräinen maajohto anturin runkoon kiinni. Itse kun taistelin samantyyppisen ongelman kanssa sain sen ratkaistua erillisellä maadotuksella. Kannattaa tsekata myös mittariston takana olevan regulaattorin kunto, jos mittari näyttää mitä sattuu ja milloin sattuu.Ylimääräinen maadoitus hauenleuoilla ei ratkaissut ongelmaa. Regulaattori taas on niin halpa varaosa, että laitoin uuden tilaukseen. Uusi mielenkiintoinen havainto on se, että kun valot ovat päällä ja painaa jarrua, bensamittarin viisari laskee alaspäin. Virta ei riitä ... Edited September 13, 2017 by Aku Quote
metake Posted September 13, 2017 Posted September 13, 2017 Sinne mittarin taakse tulee sähkö sellaista ihan hengettömän ohutta johtoa pitkin, ja sen johdon kautta myös bensamittari saa sähkönsä. Koetappa vaikka sillä hauenleukajohdolla tyrkätä tuohon liittimeen suoraan sulakerasialta sähköä. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.