Hebster52 Posted October 28, 2018 Posted October 28, 2018 Laita sit imusarjojen väliin tasapainoputki. Muuten et saa tasaista tyhjäkäyntiä. Quote
MAH Posted October 28, 2018 Posted October 28, 2018 Tämä näyttää aika hienolta versiolta. Onko tämä SU Mini 850 kaasari? Tilavuushan olis kohdallaan perus neulalla 1600 moottoriin per puoli. Lämppärit varmaan auttais käyntiä. Yhdusputkesta en osaa sanoa mikä on sen vaikutus? Jos kokemusta niin olis hyvä tietää! T. MAH Quote
Matti-Pekka Posted October 28, 2018 Author Posted October 28, 2018 (edited) Terve Tein tuon "imusarjan " sellaiseksi että saan käännettyä ne kaasarit keskilinjalle tai suoraan eteen/ taakse tai jos oikein alkaa reihakkaaksi niin vaikka suoraan ulospäin....kokeillaan nyt SU:ta kun noita on aikanaan kunnostettu aika monta ..ja on nyt ollut pääosin vain hyllyn täytteenä n. 30 muun fetissi kaasarin kanssa. ja testikone on valmiina pukissa. Kaksipyttyisessä boxerissa ei väliputkella (ns, turbo putki) ole varsinaisesti muuta hyötyä kun nätimpi tyhjäkäynti..ja käy nätimmin tyhjää vaikka seoksien säätö olisi hieman pielessäkin..no tutkitaan ja tehdään sellainen kun hyvin pelaa, tai heivataan nämä kaasarit takas hyllyyn...on siellä vielä variaatioita rittävästi:D niin ja minin 125 kaasarit ja toimivat lämppärit löytyy kurkulle ja männälle+ hieno bimetalli "termari kytkin"... Edited October 29, 2018 by Matti-Pekka Quote
Matti-Pekka Posted October 31, 2018 Author Posted October 31, 2018 No tuli hieman liioteltua tuon proto mallin kanssa,,mutta noilla nyt pystyy jatkaa hommaa vaikka käyttöön asti ,jos tuo kaasutin tyyppi tuntuu mukavalta..ja tuo irrotettava ja kääntö lukituspalalla oleva kaasutinyhde on sitten korvattavissa jonkin muun kaasuttimen yhteellä kun keksii lisää kokeiltavia...eli tuossa saa nyt sen kaasuttimen käännettyä ,ja lukittua eri kulmiin tuolla lukituslevyllä ,ja kumiyhde pehmentää hieman värinöitä....tälläistä tälläerää... Quote
arvuuttaja Posted November 2, 2018 Posted November 2, 2018 Pysyykö nuo mehumaijat balanssissa, kun muuttuvat sisäkurkut eivät ole "pakko-ohjatut", kuten yleensä.. ilmeisesti hiljakseen sit nousevat, ettei ala rätkiin.. Quote
Matti-Pekka Posted November 2, 2018 Author Posted November 2, 2018 (edited) Terve kyllähän muuttuva kurkuinen kaasutin hyvin toimii, ja "kurkun" koko säätyy kuomituksen mukaan, eli ei yhtään hullumpi kaasutin. Mutta tässä mopo hommassa , niin tavan boxereiden , kun näiden vw boxereiden kanssa , on tullut sellainen huomio että jos molempia sylintereitä tai sylinteripareja syöttää omat kaasuttimet, niin ne pitää olla varmatoimisia ja jos niissä on toimintahäiriöitä niin se pitää tulla esiin heti, eli jos kaasutin toimii omillaan (ilman mitään yhdysputkia tms.)niin toimintahäiriön huomaa heti. Muuten saattaa käydä niin että kone toimii niin että toimiva puoli tekee duunia niska limassa ja toinen on pekkasilla...siinä tää duunintekijä ns. palaa äkkiä loppuun. Siksi suhtaudun hieman nihkeästi (ainakin vw-mopossa) erillisiin "nurkka" kaasuttimiin ja olen pyrkinyt selviämään joko yhdellä keskikaasarilla tai yhdellä tuplalla. No nyt on testattu taas monenlaista kaasutinta ja nuo erilliset pikku SU:t hylkäsin juuri sen takia että jo testivaiheessa huomasin että toinen puoli kävi selkeästi kuumempana kuin toinen , ja syyksi paljastu toisen kaasuttiminen osittainen toimintahäiriö..Yhdellä pikku SU:lla toiminta oli suunilleen sama kun yhdellä tavan omalla keskikaasarilla, paitsi että SU:ssa olisi parempi ja idioottivarma rikastin ja ei suuttimia jotka tukkeutuisi. Mopo tyyppinen iso Dell Orto kiihdytyspumpullinen luistikaasari ei toimimut juuri mitenkään hyvin, eli hylkyyn..Yhdellä isommalla SU 150 :llä (Volvo ) meno oli taas aika railakasta ja kone antoi kyllä selkeästi ulos enempi ja kaasun vastaavuus oli samaa luokkaa kun tuplalla..tuo saattaa olla käyttöön otettava vaihtoehto, etuna myös samat kun pienemmässä ei oikeastaan juurikaan mitään suuttimia ja hyvä rikastin ja kuormituksen mukaan säätyvä kurkku. Molemmissa SU kaasuttimissa oli alipaineoton alipainetaso varsin korkea pienillä kaasun ja luistin asennoilla, eli perusennakot piti säätää pieniksi , ja keskipako/alipaine jakajassa tuli max. 30..35 astetta hyvin nopeasti ulos varsin matalilla kierroksilla..Taas kun kuormitus ja kierrokset nousee tulee keskipako mukaan, mutta tuleeko väliin notkahdus jää sitten ajotestien varaan, mutta ainakin alhaalta kiihdyttäessä on ennakot hyvin mukana. Eli varsin mielenkiintoinen tuo kaasutin ja varmaan viimeistelen sellainen imusarjoineen valmiiksi ajotestiin. Lähtökohtaisesti paras kaasutin /imusarja yhdistelmä, mihin näitä muita verrattiin oli tuo pieni solexin (32 PHH)tuplasivuimu , sen kaasunvastaavuus oli huippua ja käynti tasaista ja kaunista. Miinuksena oli heikko alipainetaso jakajalle (vaatisi isomman kellon ja/tai keskipakoissäädön herkistämisen) ja talviajossa aika reipas polttoaineen kulutus n. 8 l/100 :lla , mutta tosiaan muuten kaasuttimen fyysinen koko ja toiminta vähintään tuon ison SU:n tasoa. Tällä tietämyksellä alan nyt jatkojalostaa tuota isompaa SU:ta tuon PHH:n kaveriksi...tälläistä pohdintaa tällä erää Edited November 2, 2018 by Matti-Pekka Quote
MicaL Posted November 5, 2018 Posted November 5, 2018 Muistanko Matti väärin, kun muistelisin sinun hieman kokeilleen jo kerran aiemmin tuota PHH-kaasaria, silloin kauan sitten kun molemmille sellaiset hommasimme ja sinä ne kunnostit? Silloin ei tainnut toimia noin hyvin, mikähän on nyt toisin? Onneksi se minunkin kaasari on vielä tallessa ;) Quote
Matti-Pekka Posted November 5, 2018 Author Posted November 5, 2018 (edited) terve joo kokeilin niitä alfan kaasareita silloin ja siinä oli hieman liian iso kurkku..joten se kurkku pitäis vaihtaa,( jos siinä oli vaihdettava kurkku) tai sitten yrittää saada sopivasti muuten lisää soppaa...tuo mikä mulla nyt on kiinni on pienempi solex PHH 32 ja ne toiset (mikä mullakin tuolla vielä odottaa muutosta..) oli 35..tai 36 kokoa. Mutta kyllä uskoisin nekin saavani joskus toimimaan kun hieman jumppaa...nuo alfan kaasarit antaa kyllä ihan kivasti woimaa kun vaan on koneessa enempi runtua, mutta näissä mopohommissa tuolla koneella ajellaan melkein tyhjäkäynnin ja 1/4 kaasun asennoilla, ja silloin olisi kiva saada hyvä kaasunvastaavuus, ja siihen ei oikein isompi tavan kaasari helposti pysty...Joko puuhapallo on liikenteessä? Edited November 5, 2018 by Matti-Pekka Quote
Matti-Pekka Posted November 5, 2018 Author Posted November 5, 2018 (edited) Kävin samalla mittaamassa ne kimppaostokaasarit..ne on PHH35 ja kurkut dia. 30 eikä ne ole vaihdettavat kurkut....no sehän ei haittaa mitää jos pitää saada hyvät kaasarit hurjasteluun! tai jos tehdään tähän käyttöön niin siihen voisi sorvata vaihdettavat kurkut vaikka 24 ,..26 esim. jolloin sais kaasunvastaavuutta myös kaasun "kilpikonna asennoille". Noissa on irrotettavat sekoittajat ja suora putki eli vaihdettavien kurkkujen teko ei ole mikään Ameriikan temppu...mutta kannattasko myydä jollekin hurjapäälle vai säästää tuleviin uusiin harrasteajoneuvoihin...:D Edited November 5, 2018 by Matti-Pekka Quote
MicaL Posted November 5, 2018 Posted November 5, 2018 Aaa, niinhän se olikin. Ovat vain aivan saman näköiset. Totanoin, Puuhapallossa on vielä hieman näperrettävää... 1 Quote
Matti-Pekka Posted December 12, 2018 Author Posted December 12, 2018 Pitkäaikaisen pohdinnan , suunnittelun ,sähläilyn tuloksena vihdoin tuo mopon ct kone alkais olla runkovalmiina... tyhjätasku matti laittoin ihan uudella kampuralla ja T1 nokalla + kovilla T4 nostajilla...geometriaa kyllä tähdättiin tarkkaan ja usko on vahva että pitäis toimii. Hyvät sylinterit+männät pitäis vielä valita...mulla olis valmiina alkuperäiset vw 1500 pytyt ja männät, mutta olisko parempaa....sitä taas puolvuotta pähkäillään...Mopo olis jo odottamassa tätä konetta. 1 Quote
Matti-Pekka Posted March 6, 2019 Author Posted March 6, 2019 Terve Vielä ehtii yhden tälle talvelle....vw-ämmä.. 1 Quote
Matti-Pekka Posted March 17, 2019 Author Posted March 17, 2019 No nyt on sommiteltu moottorin kiinikkeet paikoilleen, eli tässä sen nyt pitäis olla hyvä pötköttää...tein nyt eri lailla tuon rungon eli pääosin levitin tuota alakehtoo , kokeilin että tulisko lisää tilaa kaasuttimille ja alkuperäinen muoto säilyis paremmin . Nyt oli hyvin lyhyt runko ,ilman swingiä , jatkoin runkoa vain 100 mm ja yritin saada alkuperäisen (-40 lukusen) tyylin säilyy..mutta muuten en kyllä taida enää tehdä levittämällä toista..ei se vaan ole niin mieleinen tyyli ja on siinä muutamia juttuja jotka on vähän hankalia...mutta tuosta lähdetään eteenpäin, yläkehto , toinen sovituskone jossa pytyt+kannet ja pakoputkien jne. tekoon... 1 Quote
Matti-Pekka Posted March 18, 2019 Author Posted March 18, 2019 (edited) Terve ei siitä sitten niiin suhteettoman pikä tullutkaan kun välillä näytti, Nyt on runko "leiserillä" mitattu ja lukittu muotoon. Omalla tankilla tuo ei näytäkkään enää niin pahalta, ja starttikin mahtu mukaan.. Edited March 18, 2019 by Matti-Pekka 3 Quote
Matti-Pekka Posted March 19, 2019 Author Posted March 19, 2019 Pikku sovitteluu..ja sopivan täyttä tulee taas...😊 1 Quote
Matti-Pekka Posted April 4, 2019 Author Posted April 4, 2019 No nyt "ämmä" on harrastajalla jo sovittelu vaiheessa(putkiston tekoo,kiinikkeitä, vaunun rungon muokkausta jne...) ja viimein maalaus. Taitaa tulla tuolla samalla panssarivaunun värillä kun olikin...aika vekkulin näköinen mittasuhteiltaan ..melkein yhtä lyhyt kun alkujaan ,kone vaan leveämpi ja topakamman näköinen. 2 Quote
Matti-Pekka Posted May 4, 2019 Author Posted May 4, 2019 Tänään tuli laitettua pojan mopon "Uusi" kone kiinni mun vwk:hon. ajellaan puolitankilla nyt hieman säätöjä ja sitten oma uusi kone paikalle...tuo wanha uskollinen tosi hyvä woimapesä meni jo toiselle lajitoverille mopoon...pahuksen hyvä kone vaikka paljon ajettu olikin. 2 Quote
Matti-Pekka Posted May 8, 2019 Author Posted May 8, 2019 Nyt ajettu testiajoja Volvon SU-kaasarilla...se on kyllä aika makee tuossa...tasasta woimaa alhaalta asti, kohtuu taloudellinen, sivistyneen tuntuinen, mutta siitä puuttuu se "isku" minkä tavan kiidytyspumpullinen esim. PHH antaa...mutta mukava se kyllä on..ja helpposäätöinen...vaikea valinta. 2 Quote
Matti-Pekka Posted May 31, 2019 Author Posted May 31, 2019 Lajitoverin "pilattu" itä vw mopo alkaisi olla kohta valmis..vielä hieman hifistelyy vaunun takaosan korkeuden kanssa...mutta mielestäni aika onnistunut kokonaisuus...(ja kyllä lähtee,,,) 7 Quote
Matti-Pekka Posted June 8, 2019 Author Posted June 8, 2019 (edited) Saattaisi tulla myyntiin vw runkomuutettu itämopo Suomi kilvissä,(dnepr 10/36) runko tehty ja pulverimaalissa mukana adapterit kytkimeen/kone/pakillinen laatikko, muutettu kytkin vw vauhtiksen napaan.ym.ym. oikeastaan kasausta ja konetta vailla oleva projekti...paketin mahdollinen kokoonpano ja osien määrä vielä avoin, mutta jos asiasta periaatteellista kiinnostusta niin ota yhteys yv.nä ..siis hintaa ei vielä ole , kun myynti hieman epävarmaa..mutta vinkkinä mahdollisesta hyvästä ja helposta vw-mopoprojektista... Edited June 8, 2019 by Matti-Pekka 1 Quote
Matti-Pekka Posted July 14, 2019 Author Posted July 14, 2019 tämmöisiäkin vielä Suomesta löytyy! alle 1600km ajettu melkein 30v vanha Suomikilvissä oleva Ural. Kaikki alkuperäiset työkalut ja ohjeet mukana ai että!! 3 Quote
Matti-Pekka Posted August 4, 2019 Author Posted August 4, 2019 Tänään tuli mun vw -mopoon 40 000km täyteen , ei paha alle neljään vuoteen, hyvin pelaa kun vaan jaksaa bensaa ja renkaita ostaa... 1 Quote
Matti-Pekka Posted August 6, 2019 Author Posted August 6, 2019 On 6/8/2019 at 6:38 PM, Matti-Pekka said: Saattaisi tulla myyntiin vw runkomuutettu itämopo Suomi kilvissä,(dnepr 10/36) runko tehty ja pulverimaalissa mukana adapterit kytkimeen/kone/pakillinen laatikko, muutettu kytkin vw vauhtiksen napaan.ym.ym. oikeastaan kasausta ja konetta vailla oleva projekti...paketin mahdollinen kokoonpano ja osien määrä vielä avoin, mutta jos asiasta periaatteellista kiinnostusta niin ota yhteys yv.nä ..siis hintaa ei vielä ole , kun myynti hieman epävarmaa..mutta vinkkinä mahdollisesta hyvästä ja helposta vw-mopoprojektista... Tämä projekti on löytänyt nyt uuden harrastajan. Quote
Matti-Pekka Posted August 30, 2019 Author Posted August 30, 2019 (edited) No kohta pitää alkaa taas talven mopo projekteja aloittelee..niitä onkin mukavasti kertynyt nurkkiin. Aloitin tekemällä vw mopoon hieman erilaista välitystä laatikkoon. Vaikka siellä nyt on pisin 3 vaihe ja pisin 4 vaihde (välitys 1) niin 3/4 välitys saisi olla vielä pidempi. Perävälitystä löytyisi vielä kaksi pidempää (joista toinen vaikeampi löytää , tarunhohtoinen harvahammas 10/33), mutta perävälityksen pidentäminen tekee maastoajon ja pakin välityksen liian pitkäksi monikäyttöiselle mopolle. Nyt pääsin käyttää karkaisu uuniakin ihan oikeaa toimeen ..eli päästin ensin sopivan ryppään rattaita joista sain sorvattua kytkentäosia ja hammaskehiä..sitten karkasin ja kevyesti päästin sorvatut osat ja lopuksi prässäsin ja lukitsin hammaskehät kytkentäosiin. Nyt on kokeiluun menossa ratasparit jossa 3 vaihteen paikalla on vakio 4 vaihteen rattaat ja 4 vaihteen paikalla kauppalaadun 14% nopeuttavat 4 vaihteen rattaat pesitettynä toisin päin ..eli välitys 0.8 ylivaihde 4 vaihteeksi. Samalla tein napakammat toisioakselin laakeriholkit Nibralista (NiBrAl) sattumalta Turengissa on laivapotkuri tehdas ja valukanavia on kertynyt hieman talliin...😊 no kohta päästää kokeilee että teinkö paskan..seuraavaksi on ollut kysyntää välitykselle jossa vakio 4 vaihde kolmoseen ja kauppalaadun suora 4 vaihde(30% nopeuttava) liitetään uuteen kolmoseen nelos pariksi. Edited August 31, 2019 by Matti-Pekka 2 Quote
Matti-Pekka Posted September 23, 2019 Author Posted September 23, 2019 Houkuttelee lähtemään ajelee.... 1 Quote
Matti-Pekka Posted November 15, 2019 Author Posted November 15, 2019 Välillä Turengissa laatikkoleikki.... nyt on tullut Puolasta uusia (+50% hintaa) JT tuotelogolla valmistettu suora (23/23) 4 .vaihteen rataspari, on kyllä totuttuun laatuun nähden aika tarkasti tehtyä tavaraa...Ja Turengin rasvanäppi on sorvannut/jyrsinyt / kauppalaadun pitkille nelosille sopivia 3. vaihteen rataspareja vakio 4. vaihteen välityksellä. Karkasu-uuni on jo päällä ja iltasella jo loimulohta....tai ainakin punakkaa terästä. 1 Quote
Matti-Pekka Posted November 21, 2019 Author Posted November 21, 2019 Kaiken työhässäkän lisäksi syntyi Turengin tontun pesässä,,, VW -1600 Ämmän : Pitkä peräinen pitkällä kolmosella(vakio nelonen) ja suoralla nelosella voimalinja...ei muuta kun HANAA.. 2 Quote
MAH Posted November 21, 2019 Posted November 21, 2019 Moro, Iittalan tontun rattaat jököttää jossain Postin pakettivuoressa!!!! Quote
Matti-Pekka Posted November 21, 2019 Author Posted November 21, 2019 13 minutes ago, MAH said: Moro, Iittalan tontun rattaat jököttää jossain Postin pakettivuoressa!!!! saattaa tulla Iittalaan jo ens vuonna......voi ..le! sentään. Quote
Matti-Pekka Posted November 23, 2019 Author Posted November 23, 2019 vw -mopoon uusia malleja kardaanin pur-vetolimppuja ..tapeille vulkanoitu teräsvahvikkeet jolloin joustomateriaalia saa pehmeämmistä seoksista paremmin iskuja vaimentamaan. 1 Quote
Matti-Pekka Posted November 24, 2019 Author Posted November 24, 2019 Tänään Riksun Bilteman "mopoparkissa" oli tilaa....piti hakee lirumpaa oilia tuon tepon 20/50 mineraalin tilalle. Mopo oli seissyt reilun viikon ulkovarastossa ja tänään kun piti lähteä ajelee oli niiin nahkeaa saada kone ympäri, että piti polkusimellakin ottaa tangosta ja istuimesta kädellä apuja että sai ympäri.... no tuolla 5-40 synteettisellä se yleensä on notkistunut . 1 Quote
Matti-Pekka Posted December 16, 2019 Author Posted December 16, 2019 (edited) Taas väliin yksi vw-itämopon kioskikiituri laatikko...0.88 ylivaihde nelonen ja kolmonen vakio nelonen. Harvempaa väilitystä ei juurikaan nepparin pakilliseen neloselle saa, jos haluaa säilyttää varalla vielä polkusin käynnistyksen..mutta jos polkusimen akseli poistetaan , niin sitten.... Edited December 16, 2019 by Matti-Pekka Quote
Matti-Pekka Posted January 31, 2020 Author Posted January 31, 2020 (edited) Taas vw-sotamopo saa parasta...Radaellin vannekehät, rosteri pinnat ja nippelit, Avonin gummit, misukan enduro sisänakki..Matti sorvas rummut ja pinnas/rihtas +painotus...Avot! Edited January 31, 2020 by Matti-Pekka 1 Quote
Matti-Pekka Posted February 7, 2020 Author Posted February 7, 2020 (edited) Tänään lähtee molemmat vw koneet kohti "kustannuspaikkaa"... T1 sotamopoon ja wbx Syncroon... Edited February 7, 2020 by Matti-Pekka 2 Quote
Matti-Pekka Posted February 15, 2020 Author Posted February 15, 2020 (edited) tänään sain nysvättyä nepparin kansiin venttiilien koneistukset valmiiksi kasausta vaille, wanhat laadukkaat pitkäripaset sai uudet seetit ja ohjaimet samalla myös. Samalla hiellä koneistin pojan mopon vw ct-koneeseen toisen kannen venttiilit ja seetit , huomiseksi valmiiksi asentaa koneeseen...huomenna nepparin kannet kasaan ja toinen vw:n kansi kasaan ja paikoilleen....sadepäivän askareita. Edited February 15, 2020 by Matti-Pekka Quote
Matti-Pekka Posted March 6, 2020 Author Posted March 6, 2020 Tänään oli tallissa huoltokohteena mopo , ja tietysti huolto-ohjeet mukana... 1 Quote
Matti-Pekka Posted March 6, 2020 Author Posted March 6, 2020 10 minutes ago, non-hippy said: Oikein ”salainen”ohje. 😎 (Restricted) joo ,jo pelkän mopon katselusta saatetaan ampua.....🤐 Quote
Matti-Pekka Posted March 28, 2020 Author Posted March 28, 2020 The 60v-vw-mopo driver's race began today ,,,on se vaan taas niin huBaa!! 3 Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.