Jump to content

VW-mopo


Recommended Posts

43 ml kannet ja seurataan miten se iskee...1600 pytyillä. laskennallisesti se taisi ruttu olla jotain 8.5 pintaan ..

Dekistä riippuen puristukset on 8.7 - 9.1, vähän voi olla korkeet vakionokalle mutta nyt kun kone on auki niin samalla se nokka vaihtuu mukavasti :)

Link to comment

Dekki on nyt  1.2...1.3 ,,voisihan siihen tietty laittaa nuo 46  ml kannetkin suoraan..ei siinä sinäänsä tehoa enempää tarvita ,lepposaa menoo ja luotettavuutta vaan..

46 palotilalla on noin 8.5,

43:lla näyttäis olevan 8.8-8.9

 

Helppo olis noihin kansiin kaivaa vähän lisää palotilaa tai tehdä mäntiin syvennys.

 

Ei nokalla välttämättä tehoa tarvitse hakea. Minulla bussissa tämä nokka http://www.aircooled.fi/tuote/1564/nokkaakseli-t1-eagle-2280-cb

vakio keskikaasarilla ja jakajalla käy nätisti tyhjäkäyntiä. Lähtee vetämään heti tyhjäkäynnistä ylöspäin ja antaa rutkasti lisää vääntöä erityisesti alakierroksille. Puristukset noin 8.5.

Link to comment

Onko raati sitä mieltä että tuo laskennallinen 8.8--9 puristussuhde olisi liian korkea tavan nokalla olevaan 1600 ccm koneeseen? Ja matalampi ruttu parempi.?.tuossahan on nuo yksreikäkannet ja joko yksi kurkkuinen keskikaasari (vakio tai Su) tai vaihtoehtoisesti kaksi muuttuvakurkkuista  ns. nurkkatyyppisesti. Nyt olisi helppo vielä kairata venttiilin ympärille lisää tilaa palotilaan jos raati suosittaa matalampaa puristusta..kommenteja vaan kehiin, virinokkaa ei nyt tähän koneeseen laiteta, mutta toiseen voisi sitten laittaa tuon pienempi palotilasen kaveriksi, toisaalta mulla on yhdet pienipalotilaiset (1300) kaksreikäkannet jotka ajattelin käyttää sitten vähän vihasemman koneen kaverina , hieman provon nokan kera...... Mutta nää menee nyt kumminkin mopoihin jotka tulee ihan luotettavuus ajoon ja woimaahan tuossa riittää ihan vakiokokoonpanollakin, että ei sen perään...

Edited by Matti-Pekka
Link to comment

En jättäis palotiloja avartamatta imu- ja pakoventtiilien reunoilta kun todennäköisesti nostaa hieman virtausta ja just ehkä se 1-2ml lähtee ainetta jolloin puristuksetkin aavistuksen laskee. Ja meniskö vartti per kansi, kestävyys ei muutu tai jopa paranee ja periaatteessa lisää tehoakin.

Link to comment

Itse en kyllä nykybensalle etenkin jos ajaa 98:lla tekis mitään,kun alkuperäinen matala puristussuhde on suunniteltu 87 oktaaniselle polttoaineelle. Tai no pyöristelisin terävät kulmat pois palotilasta mut varsinaisesti en lähtisi suurentamaan palotilasta kuin korkeintaan imuventtiilin sylinterin puoleisensivun,tulisi tilaa virrata imuventtiilille sieltäkin sivusta. Mutta voi ajaa kyllä tuolla 43ml palotilalla vaikka sellaisenaankin kun vaan pyöristelee ne terävät hehkuvat kulmat pois palotilasta.

  • Like 1
Link to comment

Oukei..keskustelun vaimettua päättelen että kaikki olennainen on sitten sanottu, eli konehet käyntiin ja kaira pyörimään...otetaan hengitystiehyeet hiukka avarammaksi eli nyt kairaan vain imun, pytyn reunaan asti ...ja sitten otetaan terävät!..tai siis terävät pois ,, kuinka vaan...

post-3033-0-07848600-1517923843_thumb.jpg

post-3033-0-74577700-1517923856_thumb.jpg

Link to comment

No niin..nyt on kairattu imulle tilaa ja otettu terävät...palotilan tilavuus kasvoi n. 4ml ,pelkän imuventtiilin tilan kairauksella...jos samalla olisi kairannut pakoventtiilille lisätilan olisi kyllä tullut komia "kanava" mutta tilavuus olisi kasvanut arviolta 6..8 ml vähintään vielä lisää, joten siihen en ryhtynyt.

nyt olisi laskennalliset puristussuhteet kansipareilla joko 7.96 tai 8.35..näillä nyt mennään...

post-3033-0-41240200-1517994718_thumb.jpg

Edited by Matti-Pekka
  • Like 1
Link to comment

Minua kiinostaisi vielä kokeilla noita SU kaasuttimia "nurkkakaasari" tyylisesti...niihin näyttää löytyvän myös kurkun ja luistin lämmitys elementtejä, että voisi jopa mopossa pysyy kesällä sulana...Mutta varsinainen kysymys..Miksi noissa kuvissa olevissa Su ja Stromberg kaasuttimissa on erilailla nuo imusarjat ja tarkoitan sitä että näyttää tuossa Su viritelmässä siltä että kaasarien liitoksen tuntumaan on liitetty paksu yhdysputki , liekö noin tilava myös sisältä vai pelkastään tuon vivuston takia noin tuhti, kun vastaavasti Stromberi virityksessä ei tuollasta massiivista "röörii" ole. Onko tuolla yhdysputkella ja sen tilavuudella jotain olennaista merkitystä ja miksi sitä käytetään tai ei?

post-3033-0-81223200-1518092951_thumb.jpg

post-3033-0-98924800-1518092963_thumb.jpg

Edited by Matti-Pekka
Link to comment

Jatketaan vielä tätä höpinää...onkohan tuossa kuvan virityksessä kysymys yhdestä stromppasesta  vakio solexin imusarjaan??

mulla olis kyllä noita Volvon isompia Su:ita ja Saabin Strombergejä jos yhden laittais ..tuntuu vähän köykäseltä ajatukselta...

https://www.ebay.co.uk/itm/SPEEDWELL-CARTUNE-classic-tuning-vw-beetle-carb-adaptor-stromberg/302627654114?hash=item46760389e2:g:ypcAAOSw8W5aW5eJ

Edited by Matti-Pekka
Link to comment

Terve

Aluksi pohjat ihan peruspesu liuottimella..sitten puhallus alumiini oksidilla..sitten vielä pariksi tunniksi utraäänipesuriin koko lohko ..ja viimeksi nopea huuhtelu oksaalihappo seoksella +vesi..kuivaus ja ohut epoksi pohjaan ja perään teknoksen RAL 7012 Basat Grey teollisuus maalia. toisen lohkon maalasin jollain Puolan ydinreaktorin huuhtelulitkulla  joka oli myös samaa Basat grey 7012 koodilla, molemmat nappas hyvin ja on kestänyt liuottimet jne. Tuota Teknoksen maalia tuli myös reilut 10  spray purkkia 10 eur.koko satsi, kun sitä oli joku tilannut jä jättänyt hakee..eli on sopivasti korjausmaalia..taisi olla teknoksen inerta 90 tms. se laatu jos oikein muistan, mutta se pahuksen puolasta tullut puoli ilmainen myrkky oli kyllä aika hyvää kamaa ruiskuttaa ja matta asteen sai ihan nokkelasti vaan tinnerillä säätää...kaveri maalasi samalla myrkyllä koko sotamopon ja hyvä tuli..

Lohkossa riittäisi kyllä kunnon pesu ja jos viittii ja lohko on purettu pikku puhallus vaan..ja pohjaan epoksi (tai muu happoväri) ja pintaa päälle..

  • Like 1
Link to comment
  • 1 month later...

No niin pitkästä aikaa..on mennyt aikaa toisen vw .mopo projektin saattamiseksi samaan jamaan kun tuon ekan, eli paljoa uutta ei ole ollut kerrottavaksi, mutta nyt taas ollaan tilanteessa jossa hommat etenee kahdella rintamalla...kuten tuolla toisessa topiikissa kyselin huohotin liitoksen kierrettä, niin tekasin sitten näihin koneisiin huohotin jalat joissa myös tuon bilikan halpislaturin kiinnitys (samaa kokoa myös nippondenso..)ja päähän kierreholkki(M32x1.5) johon saa sitten orginaali pömpelin tms.kiinni. Löyty sitten yksi mylvätty huohotinpurkin kiinnitys pulttikin johon juotin messinkikuusion päähän niin senkin saa hyödynnettyä...ja hylsy mahtuu juuri purkin sisään...

DSCN0624.JPG

DSCN0623.JPG

Link to comment
  • 2 weeks later...

No niin ..nyt olis toinenkin vw runko hiekkaa+pulveria vailla...vielä olis yhden rungon jatkaminen uudemman Ural 750 koneen laittoa varten  (pala kakkuu)..niin eiköhän siinä sitten tän talven runkohommat ollut. Vielä  sitten vw/neppari vaihteistoadaptereita ja kytkimien sorvailuita  ja pari vaihteistoo, että kyllä tässä vielä ennen kesää on vapaat varattu...

DSCN0696.JPG

  • Like 2
Link to comment
  • 6 months later...
  • 2 weeks later...

Aina välillä nousee keskusteluihin saako auton tukivarsia hitsata tai miten on kuplan etuakselin pätkimisen kanssa. Ilmeisesti moottoripyörille saa tehdä itse "ihan mitä tahansa" vai kuinka tiukat lakipykälät niiden rakentamisessa on?

 

t. Mika

Link to comment

Terve

Vanhoihin mopoihin saa tehdä melkein mitävaan, kunhan sen tekemisen laadun osaa jotenkin tuoda esiin..eli kuvia työvaiheista , mahdollisia laskelmia geometriasta , selostus käytetyistä materiaaleista ja hitsaus ym. tekniikoista..näitä ei varsinaisesti aina vaadita , mutta olen itse pyrkinyt pitämään mukana kansion jossa touhu on esitetty mahdollisimman kattavasti..jos kyseessä on jotkut pienen muutostyöt tai valmistetut osat ei niistä ole erikseen tehty mitään kuvausta. Uudemmissa mopoissa (joiden valmistaja on vielä olemassa edes..) on tehdas rajoittanut joidenkin lisävarusteiden kuten esim sivuvaunun asentamisen kokonaan tai vain hyväksytyillä kiinnikkeillä. Myös uudempien korkealujuus runkojen hitsaaminen ei ole pääosin suositeltavaa, muuten kun siihen erikoisesti sopivilla tekniikoilla...muutenkin uusissa on melkein kaikkiin hallintalaitteisiin ja rakenteisiin certifikaatit joten niiden muuttaminen omavalmisteeksi ei ole ihan mutkatonta...vaikka itsellä ei niiden hyväksynnästä tai hylkäämisestä ole omakohtaisia kokemusta.

Link to comment

-04 taitaa olla sellainen merkkipaalu joita uudemmissa on EEC/COC vaateita vähän joka kikkareessa. Alurunkoisissa pyörässä runkomuutokset taitaa käytännössä mahdottomia. Tai näin olen ymmärtänyt kun omaan projektiin olen tietoa hakenut (L3e-> L5e, RT).

Link to comment
  • 2 weeks later...

Tänään pöräytin tuon pojun mopo koneen ensitulille..mukavasti se näin perussäädöillä pörisi, ja wanha solex PHH oli mukavasti mukana heti alusta..kaamea polttoaineen siirtopumpun nakutus tuossa aluksi kuuluu. Pakoäänien mataluuden leikkaa go pro jo luonnostaa mukavasti pois , mutta onhan noiden tuplaputkien luoma "ruohonleikkuri" fiilis mukavasti mukana...no siitä eteenpäin säätelelemään ennen kun laitetaan mopoon kiinni..

https://www.youtube.com/watch?v=ZlQZZRxSbLY

 

Link to comment
1 hour ago, Matti-Pekka said:

Tänään pöräytin tuon pojun mopo koneen ensitulille..mukavasti se näin perussäädöillä pörisi, ja wanha solex PHH oli mukavasti mukana heti alusta..kaamea polttoaineen siirtopumpun nakutus tuossa aluksi kuuluu. Pakoäänien mataluuden leikkaa go pro jo luonnostaa mukavasti pois , mutta onhan noiden tuplaputkien luoma "ruohonleikkuri" fiilis mukavasti mukana...no siitä eteenpäin säätelelemään ennen kun laitetaan mopoon kiinni..

https://www.youtube.com/watch?v=ZlQZZRxSbLY

 

Kierros herkkyyttä ainakin löytyy. Voi taivas mikä itäpyörä kuumeilu on päällä.

Link to comment

Näissä houkuttelee se että olis hyvin tilaa laittaa läppärungot sojottamaan kulmassa sivuille JPM tyyliin Näin. Olis ihan hemmetin siistin näkönen ja suht helppo tehdä imusarjat. Tai sitte korkeat jokkis-tyylin imusarjat. Harmi ettei näissä kukaan hyödynnä tätä loputtoman tilan tuomaa mahdollisuutta tehdä persoonallisia polttoaineensyöttöjä. 

Link to comment
2 hours ago, HSuomi said:

Näissä houkuttelee se että olis hyvin tilaa laittaa läppärungot sojottamaan kulmassa sivuille JPM tyyliin Näin. Olis ihan hemmetin siistin näkönen ja suht helppo tehdä imusarjat. Tai sitte korkeat jokkis-tyylin imusarjat. Harmi ettei näissä kukaan hyödynnä tätä loputtoman tilan tuomaa mahdollisuutta tehdä persoonallisia polttoaineensyöttöjä. 

Terve

Soolomopona ihan veikeä ajatus, mutta sivuvaunupyörässä pitäis vaunun runkoa levittää että saisi kunnolla mahtuu...ja toiseksi kun ajaa tuo kone haarojenvälissä niin imuäänet kookkailla nurkkakaasareissa alkaa syömään ajofiilistä..ja vaunussa istujan varsinkin..mutta komeethan ne olis kyllä!!

Tuossa neppari pilotilla on tuommoiset, ja siihen mopoon kuuluu myös vaunu kylkeen ohessa linkki keskusteluun jossa myös kuva...

 

Edited by Matti-Pekka
Link to comment

Terve

tänään tuumin että millä mä oikasisin nuo Kimmon tuomat t4 kovat nostajat ,tai jopa tekisin sen pään jonkun asteen kuperaksi...yleensä olen jyrsimeen asetellut nää., mutta sitten välähti, ...mullahan on loistava AFFILATRICI jyrsintappien/poranterien/upottimien jne. erikois teroitus ja muotoilukone!! no siihen sitten ensin kiven oikasu, sitten kulmaksi alle 0.5 astella ja kohtisuoraa pyöritystä ilman iskua...Avot! sehän käy kun tanssi..ja jälki on kyllä varmaan suora ja kiiltää kun ne...munat! ai että!

DSCN1007.JPG

DSCN1010.JPG

  • Like 3
Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...